Jobba med kor

muppia

Trådstartare
Hörni som sysslar med kor, kött och mjölk...

Jag funderar på att prova jobba med lite kor.
Undrar lite hur era dagar ser ut, mkt helger?
Vilka arbetsuppgifter? Förutom mockning och mjölkning typ :p
Ungefär hur mkt får ni ut efter skatt?

Hoppas på svar, är nyfiken. Finns ev jobb med kor så måste ju ta reda på lite innan jag ger mig ut i det okända :)

Sv: Jobba med kor

Förrförra jobbet jag hade jobbade jag;

må-tis-ons-tor-fre-lör-sön-må-tis-ons-tors-fre, alltså ledig varannan helg.
Jobbade som minst; 06.00-10.00 & 15.00-19.00

Arbetsuppgifer; mjölkning (uppbundet), utfodring av kor, kalvar och ungdjur. Rengöring av båspallar, skottning av boxar, brunstkoller. m.m.
Fick ut ca 10.000 efter skatt, ingen semesterersättning, ingen OB, inget alls förutom lönen...

Mitt förra jobb var jag endast timanställd, men timmarna kunde se ut såhär; 04.00-10.00 & 14.00 - 19.00

Ungefär samma arbetsuppgifter; mjölkning (mjölkgrop), utfodring av kor och kalvar. Skotta sjukboxar, skotta kalvkättar, skotta kalvamman. Rengörning av kalvamma och kolla så alla hade ätit, bruntskoller, medhjälpa vid seminering, högtryckstvätta alla utrymmen korna går in och ut från mjölkning + mjölkgrop.
(sen tillkommer ju saker som inte är dagliga arbetsuppgifter; klövvård, hjälpa veterinär, laga/bygga hagar, jaga sinkor på rymmen..tja, det förekommer ju lite allt möjligt...)
..säkert ngt jag glömt. Ungefär samma betalt där...

Har jobbat regelbundet med kor sen 2006. Före det så hoppade jag in varje helg och lov från skolan.

Har sedan 4månader tillbaka en helt förstörd tumme som jag knappt kan använda, knävärk, ryggproblem och sömnproblem.

(ursäkta långt och osammanhängande inlägg)

Senast ändrad:

Med andra ord är det ett slitigt jobb som tär mycket, fysiskt alltså? 10k efter skatt är mer än vad jag får ut idag.
Ska åka o träffa bonden imorgon, han ville träffa mig.
Sa först att han skulle återkomma, min tanke var att det är nåt alla bara säger, men nej han ringde faktiskt upp så jag är pepp! :)

Min dotter som jobbar med kor får en just lön med ob o semesterlön sä det blir bra mkt mer än så. Men ffa mjölkningen är väldigt slitig ffa för tjejer. Har träffat på för många som varit utslitna före 30. Klart argument för robot.
Dock är det en stor brist på kunniga ansvarstagande koskötare så på sikt går det säkert att få upp lönen en bra bit över avtal hos en vettig bonde. Det finns bönder idag som slutar med mjölk för att de inte kan få tag på personal.
PL

Jag jobbar på en gård med karusellmjölkning. Där är 32platser i karusellen.
Nu jobbar jag inte heltid men jag klara mej på den lönen jag får ut. Vi får mer betalt än avtalet.
Våra pass är 04.00-12.30 el 10.30-19.00 Då har man mjölkpass.
Vi är alltid två stycken som mjölkar.
Sen har vi en som forar och dom jobbar 07.00-16.00. Vi kör fullfoder till våra kor så allt blandas i en stor vagn och man kör igenom alla stall, så där är det inget handarbete.
Har ett litet stall där använder vi en liten lastare (avant)
Den masskinen används även till att göra rent foderbord och strö halm och spån med.

Efter mjölkningen på morgonen är det spolning av uppsammlingsfållan.
Den andra gör rent foderborden och börjar rengörningen av liggbåsen hos ungdjuren.
På sommaren åker vi runt och räcknar och tittar till alla djur som går ute.
Vi har två stall med djupströbädd så där sätts det in nya balar varannan dag.
Kalvarna går med "ammkor"
Sen är det vattenkar som ska rengöras och kor att seminera.
Plansilosar som ska banas av och det är väl ett av dom tyngsta momenten vi har.

Ibland har man veterinären ute för avhorningar av kalvarna då får man hjälpa till där.
Eftersom vi har kalvarna med korna så blir det en del pysslande att få ihop det men antal kor och kalvar och göra plats till nyfödda.

Är ju en del saker man gör samma dag efter dag men ändå är ingen dag den andra lik.
Tycker om mitt jobb, har varit där i nio år och jag har inga krämpor än :) Men vi tycker oxå att det är viktigt att försöka hitta sätt som underlättar i vårt arbete ex maskiner som kan göra saker lättare.
Sen får vi oxå massage en gång i månaden och det gör en hel del för kroppen.
Detta blev visst lite långt!

Tack!
Det gör inget att det blev långt, jag fick ju en bra inblick i din arbetsdag :)
Nio år utan krämpor, det gäller att jobba på rätt sätt, lyfta rätt o allt såntdär som hör till. Massage en gång i månaden får jag väl tänka på :D
Hos bonden som jag hoppas på få jobb hos jobbar man "skift" och var 3e helg, då känns det helt okej, känns som man får tid till hästen och har fritid liksom :)

PL - Varför slitigt just för tjejer? :confused:
Jag tror att det handlar mkt om att man gör saker på rätt sätt som underlättar kroppen, jag har sett många skräckexempel på folk i häststall som inte jobbat på rätt sätt ergonomiskt sett, de slits ut fort de också. Eller är det andra faktor?

Glömde att skriva att vi oxå jobbar var 3e helg.
Vad är det för typ av stall du ska ev jobba i?

Det skulle visst vara både mjölk och kött, bonden hade 250 kor på gården. Jag får veta mer idag när jag varit hos honom. :)

Tydligen bara jag som råkat ut för två skräckexempel i raden... :cry:

Här var det handskottning av ensilage till +100kor... :crazy:

Usch för att skotta foder för hand. Det måste slita väldigt mycket på kroppen.
När vi knappt hade 200st kor så strödde vi deras liggsängar för hand. Hade två vagnar fulla med spån bak en fyrhjuling och sen var det bara till att skyffla på. Det var ingen hit. Men nu är det ombyggt och vi har nytt kostall så man kan strö med maskin.

Korna har en ingång och när dom kommer på så snurrar dom på en stor ring.. är 32st som åker sammtidigt. När dom sen kommer till utgången så går dom av själva. Vi som mjölkar står lite bredvid ingången och torkar och kollar mjölken innan vi sätter på maskinen. Vi har ett par meter med höj och sänkbart golva att gå på. Vi mjölkar innefrån i karusellen.
Har karusellen fler platser så kan man så på utsidan och sätta på maskinen mellan bakbenen.
Blev du något klokare på mitt flummiga svar :D

Eh det lät väldigt flummigt, det måste se roligt ut! Åker korna i ett varv bara eller? Det lät ju skitkul :p

Skyffla, det låter jobbigt, men jag får räkna med, sånt lyx har vi ju aldrig haft i ett vanligt häststall heller, vi får ju strö för hand överallt :p

Ja dom får bara åka ett varv :laugh: In och ut gångarna ligger bredvid varandra.
Innan dom går på i karusellen så står dom i en stor fålla och bakom dom finns en stor grind som föser på när det behövs. Vi styr den grinden nere i karusellen så korna går på av sig själv iaf dom flesta.

Ja nästan, är ett par platser som blir lediga mellan utgången och ingången, där sitter nämligen "väggar" så dom inte åker för långt.
Har ingen bild på det.

Hittade egen bild...:laugh:

Så säg att 28 blir mjölkade samtidgt..(exemplevis) måste ju gå racer snabbt att mjölka hela besättningen då.

Eller får man ändå köra i flera omgångar?
Svårt att få fram vad jag menar..

Här kör vi ett gäng i robot och sedan resten i mjölkgrop.
Vad skulle skillnaden bli om man jämför med en mjölkgrop med 6-8 platser?

Om det inte krånglar och korna går på i bra takt så rullar det på rätt behagligt. Vi har lite mer än 300st som mjölkar just nu och det tar runt tre timmar. Som mest är det 400st som mjölkas.
I gropen blir man lite mer låst om där står en trögmjölkad ko. Vi försöker ju dela in grupperna så att det passar. Hög och låg grupp och sen brukar vi ha en med nya kor/kvigor och så trögmjölkade. Får man in en trögmjölkad i tex låg gruppen då stannar ju hela karusellen.

När vårt senaste stall byggdes så räknades det på robotar men det skulle bli alldeles för dyrt och sen har vi långt ut till betena så risken var att vi inte fick dom till att gå hem och mjölka ur sig.

Vintertid är det lösdrift innomhus elelr vad jag ska kalla det. Så robotkossorna (sköter" sig i stort sett själva.
Sommartid ligger robothagen en grind bort, så det är smidigt.

De som mjölkas i gropen är också lösa inne vintertid. Knatar över i en uppsamlingsfålla innan gropen och trögmjölkare stoppar inte upp då, de släpps in i separata fållor.
När kossan är klar öppnas grinden till just den kossan.

Ä, vad svårt jag har för att föklara...;)

Men tack för infon. Alltid kul att se hur det går till på olika ställen.
kan också tillägga att det inte är min privata gård.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Det här är inget aktuellt just nu utan bara i ett ytterst tidigt planeringsstadie. Vi bor på en liten gård på 14 hektar åkermark med...
Svar
3
· Visningar
2 072
Senast: _Zacke_
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 561
Senast: ako
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 678
Senast: Soffan74
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 641
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar