Sv: Jobba med kor
Jag jobbade 1½år inom lantbruket (jag är också bonddotter så det var ju inte direkt något nytt)
Jag började oftast 8,30 då jag på morgonen skulle hinna fodra och rida 2hästar.
8,30-10,00 - avsluta morgonmjölkningen, mata kalvarna i kättar och bås, ge andra givan kraftfoder till korna och grovfoder -sen släppa ut alternativt strö hos dem.
Sen skötte jag ungdjuren, köra ensilage i skottkärror, klättra på stege till höskullen, dra tung fodervagn i leran etc.
10,00-10,30 var det frukost number 2 och pratstund
10,30-12,30 - reparationer, stängsel, målning, klyva ved, röjsåg, arbete med maskinerna ute på fälten, dika, svetsa, etc etc etc etc etc
jag lärde mig mycket!
12,30-13,30 - 1 timmes lunch betyder äta på 5minuter och sen sova 55min
13.30-16,00- fortsatt arbete som ovan
16.00-16,30- eftermiddagskaffe och pratstund
16,30-19,30 - göra klart projekt man påbörjat för dagen och sen tjata på varandra att komma igång med kvällsmjölkat, gör klart hos ungdjuren först, kör även in nya ensilageballar till lösdriften. sen mjölkning och sen mkt trött åka till stallet och fodra och sen hem och sova...
Jag arbetade måndag-fredag
inget ob eller något
fick 95kr/h, min chef höll med kläder(snygga overaller) och blundstone stålhätta skor + stålhätta stövlar, regnkläder etc.
Fika ingick också
Och havre/korn till mina hästar, och potatis till mig
och mjölk
Jag har en hatkärlek till ladugårdar, om det var en vettig lön skulle jag nog stanna i den branschen för jag gillar arbetet med dem olika säsongerna och ingen dag är den andra lik.
skademässigt fick jag mängder av blåmärken (men så får jag lätt blåmärken också) och så föll jag baklänges en dag i verkstaden så jag fick en inflammation som spred sig från ryggen in till organen
men med mycket penicillin löste sig det
. Sen rev jag mig även på taggtråd och har nu ett stort ärr på låret, hade behövts sys men vad gör man inte, korna måste mjölkas.
som sagt, hittar jag ett ställe med bättre lön så testar jag nog farmarlivet igen haha