Jobba med kor

Sv: Jobba med kor

Du får ta och uppdatera oss om hur det gick sen!

Min förman hade hört namnet och visste att det fanns men mer än så visste han inte.

Där går ju kon oftast igenom roboten när hon vill äta el så finns den grindar som styr om hon får gå och bli mjölkad. Roboten tar ju hand om tvättning av juvret och sen mjölkas hon. Är en del saker att ställa in första gången kon blir mjölkad men sen ska det fungera. All info om kon och mjölkningen finns i en data. Om där är något större fel så ska roboten larma.
Har inte jobbat med robotar så här är säkert någon annan som vet bättre än jag hur det fungerar.

Roboten larmar/ringer även på små fel, allt beror på hur man vill ha det själv. Den ringer även upp vår mobil om det inte skett någon aktivitet under den tid som vi har ställt in som minimum. Den ringer även vid slussning av kor som ska semineras eller behandlas o.dyl. och berättar att dessa är på plats.

Tillträdet till roboten kan åxå styras så att högmjölkare får gå oftare än en lågmjölkare. Totalt så ska varje ko kunna mjölkas 2½ gång per dygn, vilket gör att vissa kan få gå 3 gånger och andra endast 2. Daglig tillsyn av inprog. info. görs, samt ändringar och liknande, så man har c.a 1½ - 2 timmars robotpyssel inkl. tvättning och rengöring av fålla och robot.

Och som sagt, det finns fri kotrafik och styrd kotrafik, vi har det senare vilket innebär att kon styrs av smartgrindar. Provmjölkningen sköter roboten själv med hjälp av en speciell tillsats.

Kicki :laugh:

Bonden skulle träffa några till, jag sa att jag hemskt gärna ville prova jobba där. Jag försökte visa lite engagemang o klappa lite kor men de flesta (alla utom kalvarna) var lite skygga av sig, antar att bönder inte brukar klappa på korna :angel:
Jag som tycker om att klappa djur :(
Det var en mjölkgrop som användes, där korna stod med baken mot gropen o mjölkades.
Det var visst bara mjölkkor där på gården + kalvarna förstås.

Man jobbar själv, förstås 2 i början :D
Jag kan bara hålla tummarna om att få jobba där, jag tror att jag kan trivas där eftersom det kändes rofyllt att se alla kor bara tugga på sitt foder och bara leva livet liksom :D Och det såg inte så himla stressigt ut i mjölkgropen. Man har även hjälp av gårdens två Border Collie, som lyssnar på kommandot, de vallar alltså korna in och ut ur mjölkningen.

Så, för att summera det hela så kan jag bara hoppas på att han hör av sig :)

Nu ska jag gå o lägga mig hos sambon o försöka sova.

Man har även hjälp av gårdens två Border Collie, som lyssnar på kommandot, de vallar alltså korna in och ut ur mjölkningen.

Det är en otrolig hjälp, hade själv två boders som hjälpte till, och dom arbetar ju som en hel människa! :D Sen om inte hundarna råkade vara där så blev korna såååå sega ochman fick nästan lyfta in dem till mjölkgropen.. :cool:

Jag ska hålla tummarna för dig! :bump:

Ja, jag märkte att det var mkt lättare för den anställda som stod i gropen o skötte maskinerna att ha hund tillhands, mkt bekvämare!

Cambello - ja jag tyckte det var ett bra ställe, stort och trevligt. Bonden var trevlig o försökte teckna det han kunde :D Han hade en son som var i behov av stödtecken och jag är döv, så det var till en liten hjälp att han kan lite tecken.

Hoppas verkligen på att jag får åtminstone PROVA jobba där!

Tycker absolut det inte borde vara några problem att få en provanställning, alternativt kanske en praktik en månad?

Innan jag började jobba hos min första arbetsgivare så tyckte både han och jag att det var bra med en månads praktik så jag fick prova på och lära mig (hade ingen erfarenhet av mjölkning i uppbundet då)

Lycka till! :bump:

Det är viktigt att man känner att det kan passa en första gången man är där.
Det borde väl inte vara några problem med att provjobba.
Själva mjölkningen är ju inte så svår att lära sig. Det brukar gå rätt lätt, det märker vi på praktikanterna som kommer till oss ibland.
Ska hålla tummarna för dej :)

Svar till er båda
Ja, praktik/provanställning kan ju fungera, det är ju som sagt inte ett svårt jobb alls. Det kändes som sagt bra när vi var där o tittade runt. Jag har mjökat förr, när jag och familj bodde på Gotland på semester, vi hyrde då stuga av bönder, jag brukade alltid vilja få mjölka och borsta på kor :D Så jag kan lite redan i princip.

Jag försökte visa lite engagemang o klappa lite kor men de flesta (alla utom kalvarna) var lite skygga av sig, antar att bönder inte brukar klappa på korna :angel:

Visst gör vi det! :laugh: Men du är ju en främmande människa och det är ju inte så många olika personer som dagligdags grejsar med kor/ungdjur/kalvar.

Svar till er båda
Ja, praktik/provanställning kan ju fungera, det är ju som sagt inte ett svårt jobb alls. Det kändes som sagt bra när vi var där o tittade runt. Jag har mjökat förr, när jag och familj bodde på Gotland på semester, vi hyrde då stuga av bönder, jag brukade alltid vilja få mjölka och borsta på kor :D Så jag kan lite redan i princip.

Ja, fast där har du lite fel. Mjölkning är ett rätt avancerat jobb, det är inte bara att hänga fast och ta av mjölkorganen. Du måste kunna känna om kon är tom och se kvalitén på mjölken, samt även kolla ev. brunster. Sedan ska du kunna hantera sparkiga kor och nyinkalvade kvigor, så det krävs en hel del. Du behöver en rejäl internutbildning på gården om du inte besitter några större förkunskaper. En miss av den som mjölkar kan kosta en rejäl slant i prod. bortfall och vet. kostnader.

Medan vi hade uppbundet och efter det mjölkgrop, så var vi väldigt noga med vilka vi anställde. Den som mjölkar, oavsett om det är ett pass eller flera dagar i rad har ett stort ansvar.

kunna hantera sparkiga kor och nyinkalvade kvigor, så det krävs en

Fick en spark av en kviga vi höll på mjölka in, hon var helt hopplös.. Dubbla sparkvågar, chefen satt tillochmed på henne :eek: men slutade ändå så här;

22913574.jpg

Nu 3-4månader senare har jag idag tid till doktor.. :crazy:

Aha, då förstår jag lite mer :)
Ja, jag hoppas som sagt på en provanställning, vill så gärna lära mig nya saker. Sen kanske jag kan bli kompis med massa av kor, jag börjar iaf med kalvarna, de är lite lättare :angel:

Utvecklar föreående svar lite från IS.

"Nötter" är mycket känsligare än häsar vad det gäler att känna igen sin/sina skötare.

På gården här får drängen fortfarande efter ett år gå och hämta eftersläntare till mjölkning. Medans "farfar" i gården visar sig i dörren så kommer de som små skott.

Cyklar han på väen kommer "fleckerna" springande efter.

Summa summarum. De känner väldigt väl igen folk.

Jo det kan gå livat till ibland. Medan vi hade kvar gropen så fick jag mig en smäll när jag klättrat upp för att fästa sparkbågen så jag brakade ner i gropen! :( Efter det så blev det rep runt benen, en jädrans massa krångel bara för att mjölka. :crazy: De är otroligt kvicka i benen och träffsäkra! ;)

Om du nu känner att det här är vad du vill hålla på med så bör du själv föreslå en läroperiod. Kolla med ABF om de kan hjälpa till, finns ju bidrag att få för sånt här. Personligen så skulle jag inte betala lön eller ta någon på provanst. som inte har utb. eller motsvarande i arbetslivserfarenhet. Blir ju dyra timmar eftersom man måste ta av egen tid för att handleda.

Å vilken underbar tråd!

Jag hade tänkt starta en egen, för att förklara min kärlek till dessa underbara individer! :love: Men jag klämmer mig in här, hoppas det går bra.

Jag hade aldrig jobbat med kor förrens jag fick chansen i februari i år. Vi har robot och ett 70-tal mjölk-kor. Sedan har vi kvigor, kalvar, köttdjur och tjurar. Totalt 250 djur.

Jag är också en sån som vill klappa och kela med alla djur. Och i början vek dom undan eller travade iväg så juvert slängde åt alla håll.:laugh:

Men nu har de börjat vänja sig vid mig. Jag har en handfull som är väldigt 'tama' och tycker att det är toppen att bli borstade och kliade 'under hakan' och bakom öronen, eller i den gropen som är bakom 'klumpen' där hornen skulle kommit ut.

Kvigorna är hur roliga som helst. Jättenyfikna, och man kan ha ett helt gäng som står bakom en när man går och skrapar båsen, och de är så nära att de kan röra en, men vänder man sig ser de ut så här :eek: och springer iväg :laugh: Men är tillbaka lika kvickt igen, när man har vänt på sig.

Jag älskar mitt jobb och jag älskar dessa djur!
Dom skänker sådan glädje och energi.

Ja, jag älskar att vara piga, dräng, bonde, vad ni nu må kalla det.
Jag kör även traktor och idag har jag lärt mig att pressa halm.
Hamnar du bara hos rätt bonde, så kan du lära dig massor.

Det är ett stort ansvar, men ett arbete jag varmt rekommenderar till alla som älskar djur, som inte är rädda för hårt arbete och inte har något emot att jämt ha ko-bajs skvätt i ansiktet :laugh:

Lycka till! :bump:

Det låter underbart :love:
OM OM OM jag får jobb kommer jag bergis börja med kalvarna, för då växer de upp med mig, då lär de inte vara rädda för mig när de vuxit till och ev stannar kvar på gården för att själva bli mjölkko :D

Kicki - Jag satt och funderade på om jag skulle be sambon ringa (vi har ingen hemtelefon, så jag kan inte ringa med texttelefon) och säga till bonden att jag sååå gärna ville börja jobba där.
ABF? Får bonden bidrag därifrån för att anställa en sk. nybörjare? eller vad är det för bidrag?

Har du gått arbetslös en tid t.ex. eller/och har svårt att få jobb inom tidigare utb. så kan det finnas utrymme att söka stöd. Men det bästa är att snacka med ABF, så guidar de dig igenom olika möjligheter. :laugh:

Ett annat alternativ är, om det nu inte blir det här jobbet för dig i någon form, att kontakta närmaste naturbruksgymnasium och där få tips och råd om olika möjligheter.

Aj..

Min kompis skulle provmjölka på en gård här i närheten. (sommarjobb)

Efter ca 50 kor blir hon sparkad så att hon bryter fingret.
Kan man ha mer otur?:crazy:

Liknande trådar

Lantbruksdjur Det här är inget aktuellt just nu utan bara i ett ytterst tidigt planeringsstadie. Vi bor på en liten gård på 14 hektar åkermark med...
Svar
3
· Visningar
2 072
Senast: _Zacke_
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 561
Senast: ako
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 678
Senast: Soffan74
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 641
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar