Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Där går ju kon oftast igenom roboten när hon vill äta el så finns den grindar som styr om hon får gå och bli mjölkad. Roboten tar ju hand om tvättning av juvret och sen mjölkas hon. Är en del saker att ställa in första gången kon blir mjölkad men sen ska det fungera. All info om kon och mjölkningen finns i en data. Om där är något större fel så ska roboten larma.
Har inte jobbat med robotar så här är säkert någon annan som vet bättre än jag hur det fungerar.
Man har även hjälp av gårdens två Border Collie, som lyssnar på kommandot, de vallar alltså korna in och ut ur mjölkningen.
Jag försökte visa lite engagemang o klappa lite kor men de flesta (alla utom kalvarna) var lite skygga av sig, antar att bönder inte brukar klappa på korna
Svar till er båda
Ja, praktik/provanställning kan ju fungera, det är ju som sagt inte ett svårt jobb alls. Det kändes som sagt bra när vi var där o tittade runt. Jag har mjökat förr, när jag och familj bodde på Gotland på semester, vi hyrde då stuga av bönder, jag brukade alltid vilja få mjölka och borsta på kor Så jag kan lite redan i princip.
kunna hantera sparkiga kor och nyinkalvade kvigor, så det krävs en