Jobba med kor

Sv: Jobba med kor

Vi hade grop innan. En dubbel tia. Den var ju en gammal modell och där var två grindar på varje sida. En som är stängd längst fram och en efter sista kon. Så där behövde hela raden av kor vara färdig innan alla fick gå ut.
Men kommer där in en ny ko på den patsen som blir tom?

Vi är ekologiska så våra kossor måste ut och beta en massa för vi kan inte fora hur mycket som hellst. Är ju regler på såna grejer.
Jag är bara anställd på detta företaget men jag hade ju inte tackat nej till att äga ett Gods :)

Vi har ett par meter med höj och sänkbart golva att gå på.

:bow:
Det hade skonat min rygg något otroligt om det hade funnits i gropen som jag jobbade/jobbar i. Sliter otroligt på rygg, axlar och knän..

Vi hade grop innan. En dubbel tia. Den var ju en gammal modell och där var två grindar på varje sida. En som är stängd längst fram och en efter sista kon. Så där behövde hela raden av kor vara färdig innan alla fick gå ut.

Precis så det är här, riktigt hemskt då bonden här inte har slagit ut alla trögmjölkare, och kvigorna brukar springa rätt under grinden så får man springa och hämta tillbaka dem.. För att inte tala om dessa hemska krubbor! De trillar ju ner minst 2-3st efter varje mjölkning, rackel...:crazy:

Huh, så jag är less på kossor.. :angel:

Senast ändrad:

Det är riktigt skönt att ha ett sånt golv. Bara att man ändrar det ett par cm upp el ner under mjölkningens gång gör stor skillnad på ryggen.
Har ju även armar som håller uppe maskinena lite så man behöver inte hålla i dom så mycket heller.

Har man då dom tröga med i samma grupp så blir det mycket "dötid" och man vill att det ska rulla på hela tiden så man får undan mjölkningen.
Usch ja dom där krubborna. Det hände ju att dom rasade i bland, vi hade inte ens foder i våra utan dom hängde mest kvar för att hålla det andra uppe.

Ja, det är liksom en fram och en bakgrind på varje plats i gropen.
Så när en kossa är klar öppnas grinden åt henne (och alltså inte åt de andra) när hon traskat iväg öppnas det i bakkant så en ny kan ta plats.

De här är också ekologiska. Men som jag skrev tidigare så är betena nära. Samma ingång eller vad man ska säja, de skiftar bara hage med hjälp av öppna/stänga rätt grind.

Ska vara möte här i slutet av månaden med hushållningssällskapet samt utställning.

Kanske skulle ta ett varv med kameran..:idea:

armar som håller upp maskinerna också tillochmed? Underbart!
Tja, tänk om det fanns sådana enkla knep i denna ladugård, då kanske jag skulle ha en kropp som en 22-åring istället för en gammal 60-åring :(

Precis, krubborna hänger kvar där bara för att "hålla korna på plats" dom står ju som snett i fiskben, och om krubba lossnar så får det ju plats 2 kor på en mjölkplats, väldigt irriterande.

Älgen; Vore faktiskt kul att se lite bilder från olika mjölkningsanordningar! :idea:

Trevligt med fler som är ekologiska :)
Vi har inte så mycket bete som är sådär nära och vi hade behövt många robotar.
Då har ni ju ett betydligt modernaremjölkstall än vad vi hade innan. Gropen är inget jag saknar men man hade lite mer koll på varje enskild ko då vi inte ens hade displayer.

Japp till och med det :) Men bygger man nytt nu så tror jag att dom flesta väljer att ha med såna saker fast att det blir dyrare. (hoppas ju att dom gör det och tänker på sina anställda)

Av oss som jobbar på gården så är det ingen som har något att klaga över. Är två stycken som varit med längre än vad jag har så det borde snart mäkas på dom.. Dom är ju äldre än en annan med, hihi..

Man får kanske ta med karmeran en dag och försöka hinna ta lite kort!

Trevligt med lite bilder!
Det var nästan en så grop vi hade men vår var nog ännu äldre.

Där såg ut att vara rätt många kor! Till och med röda och svarta!

Hör ni allihopa.
Nu kände jag mig väldigt efter, det finns visst många olika sätt att mjölka?
Vilka sorter och vad skiljer dem åt? Jag måste ju lära mig lite :D

Ja det är kanske inte så lätt att hänga med när man inte är så insatt :)
I stora drag är det väl Uppbundna kor, där har man lösa maskiner som man antingen flyttar för hand el drar i taket via en räls.
Finns säket dom ställena där korna är uppbundna och släpps till något annat "stall" och mjölkas oxå.

Sen finns det olika typer av gropar. Fiskben är en typ, då står korna på rad men på sne. Man får sätta på masinen vid sidan.
Sen finns det gropar som korna står med baken mot gropen och där får man sätta på maskinen mellan bakbenen.

Finns gropar där dom står i små enskilda boxar vid mjölkningen.

Robotar finns och där ser det lite olika ut vad det är för märke.

Karusell finns oxå, antingen står man på insidan el utsidan och sätter på maskinerna.

Har säkert glömt något sätt. Finns många olika.

Jag håller på o googlar, jag måste ju åtminstone låta lite vettig när jag ska iväg o träffa bonden :angel:

Robotmjölkning, hur funkar det? Fast det verkar inte så värst vanlig?
Vilken sorts mjölkning är vanligast?

Du finns i Skåne, du kanske vet de större gårdarna uppåt Halland? Jag ska till Törlan Lantbruk AB. Jag fiskar efter info, finns inte på Internet förutom att de får ut mkt mjölk :p

Trevligt med lite bilder!
Det var nästan en så grop vi hade men vår var nog ännu äldre.

Där såg ut att vara rätt många kor! Till och med röda och svarta!

Det är väl ca 140mjölkande nu, och kanske 30-40st som är sinlagda.
Är mest SRB & SLB.. Men finns även någon jersey, och hade ett par fjällkor, men jag tror han sålde iväg dem..

tar med kameran redan nu..

Vad är ni intresserade av att se?
Så jag tar någorlunda intressanta kort menar jag..

Där går ju kon oftast igenom roboten när hon vill äta el så finns den grindar som styr om hon får gå och bli mjölkad. Roboten tar ju hand om tvättning av juvret och sen mjölkas hon. Är en del saker att ställa in första gången kon blir mjölkad men sen ska det fungera. All info om kon och mjölkningen finns i en data. Om där är något större fel så ska roboten larma.
Har inte jobbat med robotar så här är säkert någon annan som vet bättre än jag hur det fungerar.

Tror att grop är det vanligaste om gårdarna är lite större.
Har inte hört det namnet innan men jag kan se om min förman vet något om det!

Aha, jag får se då hur det ser ut hos bonden :)
Väntar bara på att sambon ska komma hem så att vi kan åka dit. :p

älgen - vill se allt möjligt, kul ju :D

Liknande trådar

Lantbruksdjur Det här är inget aktuellt just nu utan bara i ett ytterst tidigt planeringsstadie. Vi bor på en liten gård på 14 hektar åkermark med...
Svar
3
· Visningar
2 072
Senast: _Zacke_
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 561
Senast: ako
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 678
Senast: Soffan74
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 641
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar