Jobba fram tretakten

Ainon

Trådstartare
Jag undrar om det finns några speciella övningar som uppmuntrar en tretakten i galoppen ?

Har en varmblodstravare (aldrig körd) som har bra galopp för att vara en travare, fattar båda galopperna från både skritt och trav, har inga problem med att galoppera på volten bryta av till trav i några steg och byta galopp och volt och det går inte överdrivet fort i galoppen.
(går fö i stadig form i både skritt och trav, gör förflyttningar och öppna/sluta i båda gångarterna och vi har börjat med bakdelsvändningar)

Men den är dock inte alltid 100% tretaktig och ser något annorlunda ut än när tex en varmblodig ridhäst galopperar. Vet inte exakt vad som är skillnaden förutom tretakten men nåt är det som skiljer travarnas galopp gemtemot ridhästarnas förutom tretakten :confused:
Nån som kan hjälpa mig sätta fingret på det?

Skulle vara roligt att starta i lätta dressyrklasser men det känns inte som någon idé innan galoppen är ordentlig på hemmaplan.

Senast ändrad:
Sv: Jobba fram tretakten

Rätt muskler är A och O.
När hästen har styrkan, fokusera på galoppen.

Fokusera på att ge ordentliga hjälper och rida mycket med sätet, visa honom hur det ska vara.
Galopp i små uppförsbackar är bra träning, förmodligen tycker hästen att det är jobbigt att galoppera rent - om inte problemet sitter i hästens kropp. Korta sträckor = inte för jobbigt.
Voltarbete är mer krävande, men om hästen klarar av att balansera sig tillräckligt så funkar trav ett X antal steg och sedan galopp ett X antal lika steg bra för att stärka galoppen.
Antal steg varierar beroende på hur stark hästen är.

Lycka till!

Mvh Tangerine

Fatta galopp från både skritt och trav och galoppera bara några steg och bryt sedan av till gångarten du hade innan (skritt eller trav).
Skritta/ trava några steg och gör samma sak igen.
Gör en volt tillbaka i galopp och alldeles innan du kommer ut till väggen/ staketet saktar du av (tills hästen är tillräckligt stark, då gör du ett galoppombyte istället)
Kan nog fler övningar också, men kommer inte på om nu :smirk:
Huvudsaken är att du musklar hästen ordentligt och se till så den har bra balans och bärighet

Lycka till!

:bow:

Svag öppna längs spåret brukar vara bra för tretakten. Även korta sträckor öppnatänk på volt om hästen är tillräckligt stark för det.

Liknande trådar

Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 568
Senast: Skrämd
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 374
Senast: Noranovala
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?