Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...
Socialt liv får man ha i stallet.
Jag hade 3-4 mil till jobbet åt ena hållet och hästen stod 2 mil åt andra hållet. Han stod på kollektiv lösdrift med ca 1 pass i veckan, jag ansvarade för lösdriften med inackordering, möten, höbeställning mm. Hade litet hus och sambo, heltidsjobb 8-16.30.
Det gick ändå bra. I perioder kan ens kille tycka att det är lite drygt när man ska iväg, men jag sa faktiskt till min dåvarande kille (nuv. man) redan när vi träffades att bara så han vet så kommer jag att ha häst i hela mitt liv och det kommer att ta den tid det tar, det kan ingen kille ändra på - punkt. Han tog mig på dom premisserna.
Jag hade innan haft en relation där jag kände mig pressad över att jag la tid i stallet.
Jag red långturer på ca 3 timmar varje helg (oftast visste jag inte hur länge jag skulle vara ute utan sa att jag ringer när jag är klar), blev ofta kvar och småpratade en timme efter att jag ringt och sagt att jag var klar i stallet, och det tog 25 min hem från stallet. Så visst fick min sambo väl lida lite pga mitt intresse. Men livet förändras och lever man en hel livstid tillsammans kommer säkert perioder då rollerna är ombytta. Jag hade dock en avlastning i form av min syster som hade hästen 3 dgr i veckan (vi är delägare) så dessa dagar var jag inte där alls, en dag i veckan lät jag honom stå ibland. Så 3-4 ggr i veckan åkte jag ut.
Nu har jag två små barn samt husbygge och jag ska säga att utan lösdrift med fullservice 3 minuter hemifrån hade det varit svårt att alls ha honom kvar. Jag rider inte mycket nu när barnen är små, men eftersom att jag inte måste mocka och fodra varje dag går det att ha honom kvar tills om några år när det kanske är lättare att ta sig tid. Han har tid att vänta och jag tycker att hästägandet är mycket värt även om jag inte hinner rida så mycket. Man gör sig inte av med en vän så lättvindigt och jag vill trots allt rida när jag kan.
Mitt tips är att skaffa en medryttare några dar i veckan så att du slipper åka ut dom dagarna. Dom dagar som du har hästen själv kommer du inte att kunna göra så mycket annat efter jobbet, men hur det känns för er handlar om förväntningar. Tala om för din kille att det tar 3h i stallet så då får han helt enkelt planera in att du är borta den tiden. Man hinner ofta umgås ändå på kvällen även om man kanske inte hinner med att umgås med vänner om det inte är helg. Och prova att ta med dig killen, det är aldrig för sent att prova på nya saker, han kanske tycker det är jättekul att hänga med ibland.