Jobb med säker inkomst eller göra det jag tror att jag drömmer om ?

Sv: Jobb med säker inkomst eller göra det jag tror att jag drömmer om ?

Jag vet att det inte är många som blir antagna i folkhögskolegruppen. Därför jag tvekar. Vet inte om jag kan läsa upp mina betyg så pass så att jag når upp till 18.50 i snitt (eller vad som nu krävs).
Som du säger praktiken är så pass bra så om jag bestämmer mig för att satsa på att läsa till djursjukvårdare så tar jag nog den även och läser upp betygen sen (om jag bestämmer mig för det).

Funderar och funderar men blir inget klokare.. :confused:

Hästjobbet är i 6 månader. Det jag diskuterar i den här tråden är om jag ska utbilda mig till det jag vill och skaffa gård/barn om några år ELLER om jag ska skaffa ett jobb (jag inte drömmer om) och skaffa gård/barn inom en snar framtid.
Vet inte om du missat detta.

Vänligen
Q

Jo, men det ÄR jästtesvårt att kombinera hästskötar yrket med familj. Det var det jag ville varna lite för.

Lätt hänt att sambo och barns osv börjar gnälla....du är aldrig hemma.

Det var bara det jag som sagt ville varna lite för.
Annars unnar jag dig självklart att göra något du trivs med.

Jag håller faktiskt med dig... Är själv 30 år och har lite samma tankar som Q ibland...
Det som får mig att låta bli är just att man inte kan ha något liv vid sidan om...

Vi är rätt lika du o jag... Vill bli djursjukvårdare- jobbar i H&Rbranschen. Jag är 30 och har redan Sambo o hus men känner lite att det hade varit kul med en sista "lek" innan man ska bli vuxen på riktigt...
MEN
Jag hade inte tagit ett stalljobb för att få praktiken. Never!!! Då hade jag hellre tvingat mig in på en klinik graits för att städa stallarna bara jag fick titta på när de andra jobbar. Detta måste du kunna kombinera med någon natt då o då för att klara ekonomin... Stalljobb är kul- men inte har du speciellt mycket nytta av det som vårdare...
Har du någon utbildning som Sjukskötare eller så? Då kan du ju ändå söka lite ströjobb med djur. Många gillar att de har kompetens för att spruta osv...

För det första: Ge aldrig upp en dröm!
För det andra: Om din sambo är bra kille så stöttar han dig i din dröm! Om inte - ställ dig själv och honom frågan varför inte?
För det tredje: Om du inte fullföljer din dröm nu och sedan ångrar dig när du sitter där på landet med barn osv är chansen mindre att det någonsin blir av.

Kämpa på och skaffa dig den utbildning du drömt om det kommer att vara värt det sedan!!!

Lycka till!:banana:

Klart man ska följa sin dröm. Tyvär kan verkligheten vara en annan.

Hur ksulle du reagera om du aldrig såg din partner?

Jag vet hur jag skulle reagera för jag har varit i liknande situation och det var jobbigt under tiden men det värt det sen!!!

Det är bara det jag menar, om man satsar på sin dröm under några få år så har man så många bra år kvar sen :)

Jo det är klart att det är tufft med hästjobb det förstår jag också. Det är delvis därför som jag också tvekar inför den här praktiken/jobbet. Ägarna har uppfödning av hästar och utbildar dem uppåt i klasserna. De är ute och tävlar ca 30-35 helger på år, så visst blir det många helger hemifrån.
Dock är det ju under en begränsad tid. Jag har sagt till dem att jag enbart jobbar där i 6 månader + att det ligger så nära så att jag kan bo hemma.

Men jag funderar och funderar och allas tankar och erfarenheter mottages :)

/Q

Tack för ditt svar. Ja vi är nog lite lika du och jag :smirk:
Det är precis så jag känner, nu eller aldrig! Man lever bara en gång. Och sugen på barn är jag inte riktigt än..
Men det var en bra tanke du gav mig, hur mycket lär jag mig i ett häststall? Vad kan jag ta med mig där i från till utbildningen som djursjukvårdare (om jag kommer in)?
Du fick mig att tänka till. Ska ringa en klinik på måndag där jag känner veterinären sen gammalt (kompis med hans dotter) och fråga om jag inte kan få praktisera hos honom.
Hur kul det än skulle vara att ta stalljobbet så har du rätt i att komma till en klinik är mycket mer lärorikt!

Hur ska du göra? Ska du också satsa på din dröm?

/Q

Hej Malin!

Tack för din peppning :bow:. Jag har pratat med min sambo om hur jag känner. Han är väl inte riktigt med på noterna men han förstår att jag inte vill jobba med något jag inte trivs med.
Jag tror som du, det får vara tufft några år för sen har man så många bra år kvar :)

På måndag är det jag som ringer klinik om praktikplats så håll tummarna ;)

/Q

:banana: Jag blir så glad! Jag ska hålla båda mina tummar riktigt hårt!

Starkt av dig att prata med din sambo och att du vågar satsa, du kommer inte att ångra dig så länge du försöker!

Go for it!:rofl:

Hejsan
Gick utbildningen för drygt 20 år sedan och kvalificerde mig som Djursjukvårdare. Det var en väldigt rolig och lärorik student tid.
Tyvärr så jobbar jag inte som djursjukvårdare nu eftersom jag flyttade till England för många år sedan innan Sverige tillhörde EU. De engelska myndigheterna tyckte inte det var ett tillräckligt kvalificerat jobb och ville inte ge mig arbetstillstånd att arbeta som en "veterinary nurse". Så jag sökte och blev accepterad på sjuksköterske utbildning här i England, många av mina kunskaper var väldigt nyttiga även inom den mänskliga sjukvården. Nu arbetar jag som distriktssjuksköterska tjänar mer en vad jag skulle ha gjort som en V.N. och sysslar med mina 3 hästar och andra husdjur på fritiden.
Hade jag inte flyttat hit hade jag nog fortfarande varit en djursjukvårdare och tyckt om det men jag hade nog inte haft råd med mina djur.

Jag vet inte. Hade jag haft hus i en anan del av Skåne så absolut men nu bor jag i fel ände... Det finns inga bra veterinärer här, eller hur man säger. Inga kliniker iaf.
Fast jobb har jag också- utan risk att åka väck eller vad man säger... Jag får nog vara vuxen- hihi
Men jag läser starta eget kurs på distans så någon dröm kanske besannas någon gång.
Ska bygga mitt drömstall till våren så projekt finns ju.

Tanken på att starta eget har också funnits i mina tankar. Som Melynda skrev att hon jobbar med annat och har då råd att ha egna hästar att hålla på med.
Som djursjukvårdare får man ingen bra lön MEN förhoppningsvis så älskar man att gå till sitt arbete varje dag.
Eller så kanske det är bättre att ha ett "vanligt" arbete och sen ha råd/tid med hästarna på fritiden? Kanske ha ett litet inackoderingsstall eller nån annan form av verksamhet på "fritiden" (jag vet att eget företag tar massor av tid).
Först ska jag dock försöka få praktik på klinik och prova på om det är så roligt/intressant som jag tror.
/Q

Jaha nu har jag ringt den enda kliniken som ligger i närheten och ägaren hade sålt den och lagt ner hästkliniken. Smådjursklinken hade han sålt till en större klinik som ska ta över.
Hans tips var att ringa dit och se om de kan ge mig praktikplats.
Men jag var så inställd på att vara på hästklinik, är jag dum om jag inte ringer? Jag vet att smådjur också ingår i utb. men det är ju på en hästklinik jag har tänkt mig jobba efter utb.
Ska jag ta det andra hästjobbet i alla fall? Då lär jag ju mig om hästar i alla fall, eller tänker jag helt fel? Hjälp mig att spåna!

Jag skulle försöka få praktik med smådjur i så fall även om det är hästar du tänkt dig sen. Utbildningen bryr sig inte om vad du tänkt göra sen utan den utbildar både för små och stora med en något övervikt mot smådjur. Dvs även de som aldrig sett en häst, aldrig kommer att jobba med häst måste gå igenom samma saker som de som älskar hästar. Praktiken i utbildningen är dock numera 50/50 till skillnad mot när jag gick då jag gjorde 22 veckor smådjur och 6 veckor häst, av den "obligatoriska". Kunde inte göra något åt det tyvärr. :(

Tillbaks till din praktik. Även om du gör den på en smådjursklinik så har du mycket i grunden även när det kommer till häst. Den praktik du får i ett vanligt häststall har vääälidgt lite att göra med det du sen kommer att jobba med, tro mig, jag gjorde så och det tog över 1.5 termin innan jag "var ikapp" de i klassen som gjort sin praktik på en klinik. Men får du ingen plats på en klinik så tycker jag självklart att du ska ta det andra hästjobbet för det kvalificerar dig ju ändå till utbildningen.

Så min prioritering idag om jag skulle gjort om det är:
1. Hästklinik
2. Smådjursklinik
3. Vanligt häststall

Tack, så skönt att få svar från någon som har gått utb. Inte lätt att prata med sambo, mamma övriga kompisar för de förstår inte rikigt.
Då ska jag ringa smådjurskliniken imorgon. Finns tyvärr bara en hästklinik till här i närheten och de tar ej emot om man ej går utb. eller får praktiken via arbetsförmedlingen. Hade med försäkringen att göra eller nåt sånt. Hörde iofs att en tjej hade slutat där och att de hade lite ont om folk. Kanske att de kan tänka sig ngn som tim.anställd? Ringer dit imorgon helt enkelt, kan inte få mer än nej....
Usch just nu känns det jobbigt.

/Q

Ja, ring och fråga. :) Ring sen arbetsförmedlingen också i så fall om det nu skulle gå att lösa den vägen. Det är ju dock bra om du bor i en kommun där arbtesförmedlingen kan tänka sig att ge praktiklön för detta, inte så många kommuner som gör det och praktisera gratis i 6 mån kan ju vara lite knepigt.

Förra gången jag sökte praktik på den kliniken där det var tvunget att vara via skola/ams så ringde jag arbetsfömedlingen men de kunde inte hjälpa mig. De hade fått minskade medel för praktik osv osv. Tror tyvärr inte något har ändrats sen knappt ett år tillbaks.

Men jag ska ringa och kolla om de behöver tim. anställd i alla fall.

Annars får det nog bli smådjur, finns inga fler hästkliniker här i närheten :(

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 915
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar