Jobb med säker inkomst eller göra det jag tror att jag drömmer om ?

Q

Quadrophenia

Har i alla år haft en dröm om att bli djursjukvårdare men av olika anledningar inte tagit tag i det.
Vid jul slutar jag mitt nuvarande jobb (av anledning jag ej vill gå in på) inom hotell/resturangbranschen.
Min tanke var att skaffa ett jobb med fasta arbetstider, fri på helger och en hyfsad inkomst. Jobbet är ej fast till en början men kommer antagligen att bli det.
Sambon har jobb i den staden (ca 6 mil från där vi bor nu) och tanken var att jag skulle jobba i samma stad (min gamla hemstad nära familj och sånt där) och så småningom köpa oss en egen gård i där, skaffa barn osv. (är 28 så det börjar bli dags...)
Men nu har jag fått chansen att ta ett hästjobb i närheten av där vi bor nu. Inte jättemycket i lön men lite grann, kan dryga ut detta med att jobba nätter i hemtjänsten (har jobbat där tidigare.
I och med jobbet skaffar jag mig praktiken till djursjukvårdarutbildningen.
Har jag råd? Kommer jag hinna med min sambo? Kommer jag hinna jobba extra?
Jobbet innebär många tävlingar på helgerna. 3-,4- och 5 dagarsmeeting.
Usch vad velig jag blev, kan jag få ihop mitt nuvarande liv med hästjobbet?
Någon som har några kloka råd att ge mig?

Kram en villrådig Q :confused:

Sv: Jobb med säker inkomst eller göra det jag tror att jag drömmer om ?

Har i alla år haft en dröm om att bli djursjukvårdare men av olika anledningar inte tagit tag i det.
Vid jul slutar jag mitt nuvarande jobb (av anledning jag ej vill gå in på) inom hotell/resturangbranschen.
Min tanke var att skaffa ett jobb med fasta arbetstider, fri på helger och en hyfsad inkomst. Jobbet är ej fast till en början men kommer antagligen att bli det.
Sambon har jobb i den staden (ca 6 mil från där vi bor nu) och tanken var att jag skulle jobba i samma stad (min gamla hemstad nära familj och sånt där) och så småningom köpa oss en egen gård i där, skaffa barn osv. (är 28 så det börjar bli dags...)
Men nu har jag fått chansen att ta ett hästjobb i närheten av där vi bor nu. Inte jättemycket i lön men lite grann, kan dryga ut detta med att jobba nätter i hemtjänsten (har jobbat där tidigare.
I och med jobbet skaffar jag mig praktiken till djursjukvårdarutbildningen.
Har jag råd? Kommer jag hinna med min sambo? Kommer jag hinna jobba extra?
Jobbet innebär många tävlingar på helgerna. 3-,4- och 5 dagarsmeeting.
Usch vad velig jag blev, kan jag få ihop mitt nuvarande liv med hästjobbet?
Någon som har några kloka råd att ge mig?

Kram en villrådig Q :confused:

Jag har haft ungefär samma problem. Men jag har kommit fram till att jag vill göra det jag älskar (alltså hästar), jag vill inte ägna mitt liv åt något jag tycker är tråkigt, för pengarnas skull! Följ ditt hjärta, så kommer du att fatta rätt beslut!

Ska bara lista ut vad mitt hjärta verkligen vill...:smirk:

tack för ditt svar :bow:

Om du följer ditt hjärta och din magkänsla så kommer resten att lösa sig på vägen.
Hoppas du kommer komma fram till hur du ska göra.
Önskar dig all lycka till!

Prata med din sambo. Förklara för honom att utbildningen kräver praktik på 6månader, men att det även kommer vara lite kärvt ett tag.

Om du tar det så har du alltid det med dig i bagaget. Det kanske kommer en möjlighet längre fram där det är bra om du redan har gjort den delen

Vimsig inlägg men du förstår kanske vad jag syftar på? ;)

Jag vill också bli djursjukvårdare! :D Eller veterinär men det kan jag ju glömma att komma in på nu efter gymnasiet :cry: Iaf har jag tänkt lösa praktikproblemet genom att försöka få något jobb i ett tävlingsstall/uppfödning/unghäst i Danmark efter gymnasiet, och jobba där i ett år eller lite mindre :) Vet du om ett sådant "jobb" räknas till utbildningen? Vet du vad lönen ligger på ungefär som djursjukvårdare? Man vill ju ha råd att leva med hästar och gård... Har en pojkvän nu sedan snart två år och har ingen aning om vad jag ska göra av honom :crazy: Han gillar inte hästar... och jag vill ju inte göra slut då jag älskar honom... Men jag ska låta framtidens Lisa ta det problemet. :p

Prata med din sambo om vad han tycker känns okej, så att både är med på att det kan vara lite knepigt i 6 mån men att det sedan kommer gå bra.

Go for it!!! Man lever bara en gång.:)

Här har du vad som gäller angående praktik.
http://www2.slu.se/utbildning/2007/anvisn_djursjukv_prog_07.doc

Jag jobbade ett år på en ridskola/inhyrningsstall och det var ok.

Jag skulle dock idag, utefter mina egna erfarenheter helt klart rekomendera att man försöker få praktiken på en klinik eller djursjukhus. Det underlättar studierna något oerhört.

Rik blir man inte som djursjukvårdare även om lönerna gått upp rätt mycket de senaste åren. Ingångslönen ligger på strax under 17000. Idag efter 2.5 år i yrket är min grundlön 18200kr.

Hej!

Har försökt få praktik på klinik men det är inte det lättaste. Tror också att man har lättare att ta sig till studierna om man har varit på klinik tidigare.
Min sambo blev jätteledsen när jag började prata om det här. Jag är världens mest veliga person och efter att ha pratat om att skaffa jobb och så småningom köpa gård så tyckte han att det här var ett bakslag.
Men samtidigt så tror jag att jag kommer ångra mig något oerhört om jag inte tar tag i mitt liv nu. Att "vakna" upp om några år med fast jobb jag inte vill ha, hus och barn då är det inte så lätt att börja om och läsa.
Nä vill jag göra det här så är det NU som gäller. Som någon skrev "man lever bara en gång".

Ska på intervju på hästjobbet imorgon kl. 10.00 så får vi se hur det verkar.

Tack för alla svar
/Q

jaha nu har jag varit där och pratat med stallägarna och tittat på gården/hästarna, träffade även deras beridare som jag ska hjälpa.
Självklart var de jättetrevliga, får hyfsade arbetstider och det verkar som jag kan jobba några nätter i månaden (hemtjänsten) för att klara mig ekonomiskt.
Gjorde ju inte valet lättare direkt... puh
/Q

jaha nu har jag varit där och pratat med stallägarna och tittat på gården/hästarna, träffade även deras beridare som jag ska hjälpa.
Självklart var de jättetrevliga, får hyfsade arbetstider och det verkar som jag kan jobba några nätter i månaden (hemtjänsten) för att klara mig ekonomiskt.
Gjorde ju inte valet lättare direkt... puh
/Q

Men det är väl värt din dröm?Som du själv skrev,när man dragit på sig huslån och barn är det väldigt svårt att börja förverkliga sina drömmar.Jag tycker du gör helt rätt,om du bestämmer dig för att köra.Och din sambo kommer att ha en gladare tjej hemma i det långa loppet.:)

Tack för ditt svar.
Tänkte sätta mig och skriva en +/- lista nu. Tankarna som snurrar är ju
* om jag inte kommer in på djursjukvårdarutb?
* har jag gjort praktiken i onödan då?
* har redan 3 års studielån, lönen som djursjukvårdare blir inte så stor, har jag råd att betala av alla skulder?
* kommer jag kunna vänta tills jag är färdig djursjukvårdare + jobba några år innan jag skaffar barn (hinner ju bli jättegammal :eek: )
* familjen som tkr jag är helt knäpp som ger mig in på nåt sånt här, de tkr att jag ska skaffa mig ett "riktigt" jobb och bli "vuxen"

och många många mer tankar....

Nån mer som varit i liknande situation?

/Q

Jag tycker du ska göra såhär. Fundera ut var du vill vara i ditt liv om fem år. Fem år går ju, oavsett, så vad vill du ha åstadkommit och var vill du vara och vad vill du se tillbaks på?

För om du tror att du kommer att sitta om fem år och fortfarande länga efter att utbilda dig o bli djursjukvårdare o ångra att du inte har utbildat dig, så ska du göra det nu. Resten löser sig!

Barn ska man skaffa när man vill, inte för att man "borde". Jag gjorde en himla massa olika grejer och sen skaffade första barnet vid 38:love: Det är många som skaffar barn sent numera så det är inget konstigt. När man skaffar barn ska man inte, tycker jag, känna att man har valt bort något viktigt för deras skull för då blir man nog bitter morsa som har "offrat sig". Dina ev. framtida barn mår bra av att en harmonisk morsa som sysslar med det hon vill!!

Follow your heart :banana:

Glömde säga, det där med familjen som tycker du ska "bli vuxen" - min erfarenhet (bl a av mig själv) att om man håller på o byter jobb o utbildar sig långt upp i åldrarna (typ till kring 30) så beror det på att man ännu inte har "landat" där man vill vara. Det verkar stämma på dig.
Strunt i vad familjen säger det är ditt liv.

Men du vet väl vad du har för betyg och resultat på högskoleprovet? Du får gå in och kolla vad antagningspoängen har varit de senaset åren och då vet du ju i princip direkt om du kommer att komma in eller inte. :idea:
Taget ur huvudet så där bara så brukar de ligga runt 18.40 med nya betygen, drygt 4 med de gamla, 4 på folkhögskola, 1.6-1.7 på högskoleprov och 1.9-2 med arbetslivserfarenhet.
Så har du tex 18 med de nya vet du ju redan att du inte kommer in utan att läsa upp.

Tack det är precis så här jag känner. Jag har hoppat fram och tillbaks mellan jobb och utb. (ej fullföljt alla) och inte hittat rätt.
Är jätterädd att jag ska bli bitter för att jag inte gjort det jag själv har velat utan gått efter vad samhällets normer ställer för krav.

Så skönt att få höra någon mer som har varit likadan!

Kram på dig
/Q

Jag har en 4:a i folkhögskolebetyg. Behöver dock läsa till biologi behörigheten. Jag har naturkunskap B men sen ändrade de ju behörigheten från att antingen ha natur eller biologi till enbart biologi.
Blev lite besviken när jag såg det kan jag säga.
Antagningspoängen/antal sökande var jag inne och kollade senast idag :angel:

/Q

Och de andra betygen då? Folkhögskolekvoten lottas det alltid i. Alltid flera som har högsta betyg där. En kompis var förste reserv förra året och var typ femte reserv i år.

Jag skulle se till att ha garanterade betyg först och ordna praktik sen. Fast känner du att det här jobbet nu är något du vill göra även om det inte gav behörig praktik ska du självklart göra det ändå, då har du ju den sen. :)

Absoulut inte illa ment. Men vill du ha familj så skippa hästjobbet.

Du kommer krascha.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 915
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar