Jobb man inte vill ha

Sv: Jobb man inte vill ha

Nej, för roligt jobb kan jag gott tänka mig som orsak. Det har på sitt sätt likheter med för rolig/för intensiv fritid, dessutom.

Jag tänker mig nog ändå att rätt många utbrända har en problematik i sitt liv som jag gärna skulle beskriva i termer av genus och könsroller. Tyvärr verkar många kvinnor tänka sig att de inte bara ska sköta sitt arbete bra, de ska dessutom vara lika duktiga och perfekta i sin omsorg om hem och barn som en hemmafru skulle ha varit.

Lägger vi ovanpå det "vård av frisk man i hemmet", så tycker jag nog att arbetsbördan kan bli övermäktig för vem som helst - egentligen oavsett om jobbet är tråkigt eller roligt.

Sen finns det ju även utbrända män och det finns utbrända kvinnor som inte alls lever som antytt, men ändå.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag blev utbränd av arbetstider jag inte trivdes med (kontorstider) så även sådant är bra att ha i åtanke!

Här tycker nog jag att man devalverar utbrändhet ganska ordentligt. Gillar man inte sina arbetstider (jag gör det heller inte) får man antingen bita ihop eller byta jobb. Men utbränd, det blir man inte av en ren "trivselfråga".
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Vilken bra tråd, det här har jag också funderat på!

Tror också att det har väldigt mycket med egen inställning och hur man tacklar olika situationer att göra, samtidigt som stort ansvar eller jobb man "tar med hem" känns som större sannolikhet att vara svårt att hantera.

Sen tror jag att man som hästmänniska (vilket ju blir en livsstil) får tänka lite extra på hur mycket man egentligen långsiktigt ska klara av. Jag hade väldigt svårt att klara av 9h/dag (egentligen 8 + lunch + tiden man är där innan och efter) med väldigt olika jobbtider -kvällar, helger, kunde börja upp till 6 olika tider samma vecka, osv.
Om jag inte hade haft annat att göra varje dag förutom jobbet hade det inte känts lika jobbigt med tiderna.
Men dom flesta hästmänniskor har väl några timmar per dag i snitt extra, skaffar man dessutom barn så blir det ett väldans meck att få ihop allt tror jag! :o
Bara att inte gå skift och jobba helger (upp till 8 dagar i sträck kunde vi t ex jobba) tror jag gör stor skillnad.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag undrar överhuvudtaget hur stor del i utbrändhetsproblematik jobbet har. Bland de - rätt få - omkring mig som drabbats av problemet, kan det för allt vad jag känner till minst lika gärna vara fritiden - inklusive familjen - som är problemet.


Vetenskapligt bekräftat när det gäller kvinnor, som också
står för större delen av sjuktalen.
De sjukskriver sig från jobbet för det går inte att sjukskriva
sig från det tarvliga privatlivet.
Det är få som klarar av att prestera bra på jobbet om de
mår dåligt, eller är hopplöst ointresserade av arbetsuppgifterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag undrar överhuvudtaget hur stor del i utbrändhetsproblematik jobbet har. Bland de - rätt få - omkring mig som drabbats av problemet, kan det för allt vad jag känner till minst lika gärna vara fritiden - inklusive familjen - som är problemet.


Vetenskapligt bekräftat när det gäller kvinnor, som också
står för större delen av sjuktalen.
De sjukskriver sig från jobbet för det går inte att sjukskriva
sig från ens dåliga privatliv.
Det är få som klarar av att prestera bra på jobbet om de
mår dåligt, eller är hopplöst ointresserade av arbetsuppgifterna.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Det är få som klarar av att prestera bra på jobbet om de
mår dåligt, eller är hopplöst ointresserade av arbetsuppgifterna.

Jag skulle iofs gissa att ett arbete som man finner hopplöst ointressant är en betydligt större ohälsofaktor än ett arbete som är "för roligt". Det är möjligt att det genuina ointresset inte leder till just utbrändhet, men det är ju heller inte den enda åkomman i världen.

De gånger jag har haft arbetsuppgifter jag finner ointressanta (eller egentligen meningslösa), öppnar sig ledan som en avgrund i mitt känsloliv redan efter en kortare stund. Jag har svårt att tro att jag skulle klara mig hela yrkeslivet igenom till normal pensionsålder om jag hade ett jobb som kändes ointressant/meningslöst någon större del av tiden.

Eller annorlunda formulerat: gäller det ointressanta/meningslösa jobb, tycker jag att det finns mer akuta problem än bristfälliga prestationer att bekymra sig om.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag skulle iofs gissa att ett arbete som man finner hopplöst ointressant är en betydligt större ohälsofaktor än ett arbete som är "för roligt". Det är möjligt att det genuina ointresset inte leder till just utbrändhet, men det är ju heller inte den enda åkomman i världen.

.


Absolut.

Däremot är det en större ohälsofaktor att ha ett risigt privat/själsliv
eller dubbelarbeta hemma än att vara ointresserad av
sitt arbete. Anledningen till påståendet grundar sig i att
undersökningarna som gjorts för att se till faktorerna
bakom sjukskrivningar/långtids visar att det är de
privata faktorerna som får bägaren att rinna över.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Det finns forskning som visar att organisationer med svag ledning, oklara arbetsuppgifter och helt enkelt röra i organisationen leder till fler sjukskrivningar för utbrändhet och stress.

Om vi sedan lägger till ett aktivt fritidsliv/ett privatliv där man mår dåligt, ökar risken betydligt.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Det finns forskning som visar att organisationer med svag ledning, oklara arbetsuppgifter och helt enkelt röra i organisationen leder till fler sjukskrivningar för utbrändhet och stress.

Om vi sedan lägger till ett aktivt fritidsliv/ett privatliv där man mår dåligt, ökar risken betydligt.

Visst är det så.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag undrar överhuvudtaget hur stor del i utbrändhetsproblematik jobbet har. Bland de - rätt få - omkring mig som drabbats av problemet, kan det för allt vad jag känner till minst lika gärna vara fritiden - inklusive familjen - som är problemet.

Stämmer i mitt fall. Jobbade heltid, hade småbarn, stor villa, stor trädgård, båt, en hund som tränades, en annan hund som skulle aktiveras anpassat efter sin ålderdom och allt annat som skulle skötas. Var stressad som en smurf, men ändå överkomligt stressad.

Så började det med att min mormor dog, vi fick avliva vår älskade gamla hund, mamma fick stroke, pappa fick hjärtinfarkt med mängder av komplikationer, barnens farmor fick bröstcancer, deras farfar fick prostatacancer. Och allt detta i rasande takt.

Till slut orkade jag inte med den stora belastningen. Så för mig var det fritiden och familjen i kombination med stressat heltidsjobb som drog mattan under fötterna. Men deras sjukdomar var det utlösande i mitt fall.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Det finns forskning som visar att organisationer med svag ledning, oklara arbetsuppgifter och helt enkelt röra i organisationen leder till fler sjukskrivningar för utbrändhet och stress.

Om vi sedan lägger till ett aktivt fritidsliv/ett privatliv där man mår dåligt, ökar risken betydligt.

Alldeles sant.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag jobbar för mycket. Har just haft en period som kulminerat i en månad där maken tagit alla hämtningar/lämningar på dagis, och jag jobbat 10 timmar om dagen plus helger... Nu har jag bromsat in, men det är SVÅRT att bromsa, när jobbet är roligt och det jag gör verkligen för verksamheten framåt. Jag kan mycket väl bränna ut mig är att det är för roligt att jobba. Som tur var har jag en bra dialog hemma, nu har det varit lite tvunget med mycket jobb, då har maken ställt upp, och han hjälper mig också sätta gränser nu när den intensiva perioden är slut (det är ju lätt att bara fortsätta...). Jag tror man måste vara medveten om riskerna trots att man har "roligt". Jag vill ju också vara mamma och partner och vän och ha en fritid... Inte så lätt! Jobbet kan ta över oavsett vilket yrke man har... Så jag tror inte det finns ett svar på vad man bör undvika tyvärr.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Här tycker nog jag att man devalverar utbrändhet ganska ordentligt. Gillar man inte sina arbetstider (jag gör det heller inte) får man antingen bita ihop eller byta jobb. Men utbränd, det blir man inte av en ren "trivselfråga".

Fast det tycker jag är ganska enkelspårigt. När jag jobbar konstant dagtid under en längre period är jag helt utmattad, från det att jag vaknar till det att jag lägger mig. Produktiviteten på jobbet minskar och jag har INGEN energi till min fritid. Jag orkar inte träna, aktivera hunden, träffa folk, handla, städa osv. Jag sitter i princip som ett kolli efter jobbet till det att jag somnar, vilket är ca 4 timmar innan jag ska gå upp. Och jag har testat många knep. Det är så galet psykiskt påfrestande att det blir olidligt tillslut. Jag är en aktiv människa i vanliga fall som gillar att ha många bollar i luften.
Ett år av ovan nämnda kan få de flesta att må dåligt.
När jag jobbar kväll eller natt kallas jag för duracellkaninen, både på jobbet och de fritidsrelaterade människorna. Jag är pigg, mår bra och längtar till jobbet på helgen osv.

Det är många som tyckt att det låter jättekonstigt och det kan jag förstå. Men man ska vara försiktig med att stå ut med arbetstider som rubbar hela ens vardag på det sättet. Det är inte värt det.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Håller med. Att få en dygnsrytm som inte passar en rent fysiskt är ju vansinnigt slitande!
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Det finns forskning som visar att organisationer med svag ledning, oklara arbetsuppgifter och helt enkelt röra i organisationen leder till fler sjukskrivningar för utbrändhet och stress.

Om vi sedan lägger till ett aktivt fritidsliv/ett privatliv där man mår dåligt, ökar risken betydligt.

Det där tror jag är sant. Det stämmer iallafall in väldigt bra på min situation.
Svag ledning som inte kan ta beslut vilket gör att jag får ta dem. Ger jag chefen 2 olika lösningar på ett problem så säger h*n "det låter som om du anser att vi ska göra såhär så då gör vi så". Chefen kastar med andra ord tillbaka beslutet på mig. Om ingen kan så får Shaggy lösa uppgiften vilket gör att jag får jobba inom alla områden som finns och därmed får skaka tentakel med mandalakis släkt bläckfiskarna. Om Kalle gör fel så sitter Shaggy med problemet i knät. Om Shaggy påpekar att Kalle måste lära sig vissa grundläggande saker så säger chefen att visst, och sen händer inget. Ja och sen ringer chefen om skitsaker på semestern.
Jag vet jag borde söka nytt jobb men jag vill verkligen inte flytta och trots alla problem så trivs jag ändå????
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag har jobbat ständig kväll i mer än tio år och jobbar nu kontorstid sedan drygt ett år. Jag avskyr det så till den grad att jag startade en tråd om det här för ett tag sedan. Jag trivs mycket bättre med ständig kväll och får, precis som du, ihop min vardag på ett mycket bättre sätt.

Men att bli utbränd av otrivsel med arbetstiderna? Nej, verkligen inte. Jag har varit utbränd också, jag vet hur det känns.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag uttryckte mig oklart. Jag menade att jag inte tror det finns någon särskilt stark korrelation, i princip tror jag sambandet kan vara motsatt också.

Det tror jag med! Ta tex egenföretagare, de "kan" inte sjukskriva sig, men jobbet är säkert inte mindre stressigt för det.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

personalansvar och undvik budgetansvar.

Check och check.
Jobbade som mellanchef med personalansvar och budgetansvar, men var tvungen att byta jobb då jag kände att jag var på väg mot väggen.
Majoriteten av mina kollegor i samma roll upplevde samma sak.
 

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 958
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Stekspaden
·
Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 285
Senast: Otherside
·
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
759
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp