Jobb man inte vill ha

Cacao_

Trådstartare
Vad jobbar ni med som gått in i väggen eller jobbar med något där ni känner att ni inte räcker till?
Försöker komma fram till vad jag vill jobba med. Men istället för att be om råd vad som är roligt att jobba med för att få tips, så kör jag med att få råd om yrken att undvika.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag tror att alla kan gå in i väggen oavsett yrke. Om man vill undvika stress är mitt tips att jobba med så lite folk som möjligt, undvik personalansvar och undvik budgetansvar.

Var istället duktig på att lämna jobbet på just jobbet. Stäng av telefon och lämna dator på jobbet.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag jobbar som sjuksköterska och har många kollegor som gått in i väggen.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag jobbar som forskare, och har ett par kollegor som gått in i väggen. Sjukfrånvaron är dock nära noll, folk jobbar oavsett hur de mår. Delvis för att många går på stipendium, och då har man inte råd att vara sjukskriven eftersom man inte har någon SGI då.

Så jag tror inte låg sjukfrånvaro och låg förekomst av utbrändhet nödvändigtvis hänger ihop.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Var istället duktig på att lämna jobbet på just jobbet. Stäng av telefon och lämna dator på jobbet.

Det tror jag är enormt viktigt. Jag är journalist och kraschade för några år sedan, det var flera saker som samverkade men en av de sakerna var att jag nyhetsknarkade och kunde aldrig släppa det.

Numera läser jag bara översiktigt och bara det jag tycker är intressant inte allt bara för att ha benkoll.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag skulle säga Enhetschef på kommunerna, mycket ansvar med budget och personal samt mycket övertid som inte betalas tillbaks. Som mellanchef får du ofta sitta mellan vad ledningen vill och personalen under dig.

Fundera över ett jobb där arbetsuppgifterna är väldigt specifika, där arbetstiderna går att hålla (dvs inte vården).
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Förmodligen precis tvärtom...

Utbrändhet är mycket vanligt bland socialsekreterare, men jobbet är ju skitkul. Jag hade aldrig jobbat med något tråkigt bara för att inte riskera att bli utbränd. Då hade jag jag blivit tokig på grund av det istället.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Hej!

Jag tror inte jobbet i sig leder till utbrändhet utan snarare hur man sjäv hanterar det.

Jag är en mästare på att älta saker och inte lämna jobbet där det hör hemma, detta har skickat mig in i väggen 2 gånger, på olika jobb dessutom.

Nu har jag ett jobb som oftast är roligt (uppgifterna är skoj, det är mest allt med människorna omkring det kan bli jobbigt eller oftast hur jag hanterar dessa människor).

För mig var tex stalljobb ruskigt stressande, men det berodde nog mer på att jag inte trivdes i stallet jag jobbade på och hade ganska svårt att motivera för barnen varför hästarna var så sura och griniga utan att få det att framstå som om vi alla vari idioter..

/Lavinia, hungrig
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag älskar mitt yrke, djursjukskötare. Men trots det har jag gått in i väggen. Inte av yrket i sig, utan av arbetssituationen.
Kan nog hända oavsett yrke tror jag.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Undvik att bli undersköterska inom hemtjänst/äldreomsorgen. Alla nerdragningar och besparingar gör att brukarna blir lidande av sönderstressad personal och personalen mår allmänt dåligt av att inte räcka till, hur de än stressar.:(
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag blev utbränd av arbetstider jag inte trivdes med (kontorstider) så även sådant är bra att ha i åtanke!
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag tror att man skall akta sig för organisationer som inte mår bra.
Oavsett vad den har för verksamhet.
Jag gick in i väggen för att alla omkring mig blev helt galna p.g.a. neddragningar.
Viktigast blev att få vara kvar själv så människor började att gå över lik för att inte bli bortsorterad i nästa neddragning.
Så till den milda grad att folk faktiskt dog på riktigt.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag jobbar som forskare, och har ett par kollegor som gått in i väggen. Sjukfrånvaron är dock nära noll, folk jobbar oavsett hur de mår. Delvis för att många går på stipendium, och då har man inte råd att vara sjukskriven eftersom man inte har någon SGI då.

Så jag tror inte låg sjukfrånvaro och låg förekomst av utbrändhet nödvändigtvis hänger ihop.

Nödvändigtvis är ett starkt ord. Jag tror att det finns en korrelation, men det finns säker hundra andra saker som påverkar än det ena, än det andra. Däremot är det också så att det är mycket individuellt hur man reagerar på olika situationer och därmed vilka konsekvenser en viss organisations "problem" får.

Jag tror Lavinia har en stor poäng också - kan man lämna jobbet på jobbet är det mindre risk att man hamnar i en ohållbar totalsituation. Då kan man till och med må ganska dåligt på jobbet en period och ändå reda ut det innan konsekvenserna blir enorma.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag uttryckte mig oklart. Jag menade att jag inte tror det finns någon särskilt stark korrelation, i princip tror jag sambandet kan vara motsatt också.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag uttryckte mig oklart. Jag menade att jag inte tror det finns någon särskilt stark korrelation, i princip tror jag sambandet kan vara motsatt också.

Jag håller nog med. I min slutsats har jag nog också förutsatt lite vad den låga sjukfrånvaron beror på och det kanske är grundorsaken till den riskminskning jag ser.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag jobbar som forskare, och har ett par kollegor som gått in i väggen. Sjukfrånvaron är dock nära noll, folk jobbar oavsett hur de mår. Delvis för att många går på stipendium, och då har man inte råd att vara sjukskriven eftersom man inte har någon SGI då.

Så jag tror inte låg sjukfrånvaro och låg förekomst av utbrändhet nödvändigtvis hänger ihop.


Lite apropå så är sjukfrånvaron betydligt lägre inom yrken där man inte har en vikariepolicy och någon annan arbetar undan åt en.
Det är inte särskilt förvånande, vet man att jobbet ligger väntande, eller tom ökar, är man antagligen inte hemma mer än behövligt och att "ta en sjukdag" för att vila upp sig faller på eget grepp.


Ts
Mitt råd är att du skall undvika jobb som inte är roliga/intressanta för dig.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag uttryckte mig oklart. Jag menade att jag inte tror det finns någon särskilt stark korrelation, i princip tror jag sambandet kan vara motsatt också.

Jag undrar överhuvudtaget hur stor del i utbrändhetsproblematik jobbet har. Bland de - rätt få - omkring mig som drabbats av problemet, kan det för allt vad jag känner till minst lika gärna vara fritiden - inklusive familjen - som är problemet.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Du känner ju mig och jag har varit utbränd:)

Orsaken för mig var att jag hade ett väldigt stimulerande jobb med alldeles för mycket att göra, kombinerat med åt helvete för hög ambitionsnivå. Hjärnan sysslade med jobbet dygnet runt och någon fritid orkade jag inte med.

Att man har ett för roligt jobb tror jag inte är ovanligt som delorsak till att man går i väggen, faktiskt.
 

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 958
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Stekspaden
·
Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 285
Senast: Otherside
·
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
759
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp