Jobb man inte vill ha

Cacao_

Trådstartare
Vad jobbar ni med som gått in i väggen eller jobbar med något där ni känner att ni inte räcker till?
Försöker komma fram till vad jag vill jobba med. Men istället för att be om råd vad som är roligt att jobba med för att få tips, så kör jag med att få råd om yrken att undvika.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag tror att alla kan gå in i väggen oavsett yrke. Om man vill undvika stress är mitt tips att jobba med så lite folk som möjligt, undvik personalansvar och undvik budgetansvar.

Var istället duktig på att lämna jobbet på just jobbet. Stäng av telefon och lämna dator på jobbet.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag jobbar som sjuksköterska och har många kollegor som gått in i väggen.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag jobbar som forskare, och har ett par kollegor som gått in i väggen. Sjukfrånvaron är dock nära noll, folk jobbar oavsett hur de mår. Delvis för att många går på stipendium, och då har man inte råd att vara sjukskriven eftersom man inte har någon SGI då.

Så jag tror inte låg sjukfrånvaro och låg förekomst av utbrändhet nödvändigtvis hänger ihop.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Var istället duktig på att lämna jobbet på just jobbet. Stäng av telefon och lämna dator på jobbet.

Det tror jag är enormt viktigt. Jag är journalist och kraschade för några år sedan, det var flera saker som samverkade men en av de sakerna var att jag nyhetsknarkade och kunde aldrig släppa det.

Numera läser jag bara översiktigt och bara det jag tycker är intressant inte allt bara för att ha benkoll.
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Jag skulle säga Enhetschef på kommunerna, mycket ansvar med budget och personal samt mycket övertid som inte betalas tillbaks. Som mellanchef får du ofta sitta mellan vad ledningen vill och personalen under dig.

Fundera över ett jobb där arbetsuppgifterna är väldigt specifika, där arbetstiderna går att hålla (dvs inte vården).
 
Sv: Jobb man inte vill ha

Förmodligen precis tvärtom...