Jävla hästjävel......

Sv: Jävla hästjävel......

Ett litet förslag;
Börja med att kolla vilket omtal som era stängselband och tråd har. Den skall vara så låg som möjligt.
Band och rep skall definitivt inte knytas ihop. Använd skarvlås/blecks material för att koppla ihop trådarna banden.

Här har jag hört en försäljare på stängsel som engång frågade en köpare av stängsel om han även knöt ihop vattenslangen när han skulle skarva för att det blivit ett hål eller måste förlänga den!!

Lycka till

Hur pass bra kräm är det i staketet då? Känns det ordentligt?

Vi har ståltråd, och den får man riktiga kyssar av. Du får köpa nåt fint till din stackars stallägare sen.

ja det bästa tipset jag har är fler trådar inkl en redig vajer med hög strömstyrka i..
samt ledande grimma.. dvs ståltråd virat runt grimman, tektakler av stålståd samt "skägg" av ståltråd från undre ringen och sidoringarna..

eller så får du hugga i och bygga en rymmarhage åt din häst..

Såg att någon föreslog gamla telefonstolpar men vill varna för dem! För att de skulle hålla behandlades de med kreosot som kan vara cancerframkallande. Gäller även gamla slipers som man inte ska ha tex runt trädgårdslandet.
Rymmer pållen året runt? Hörde en bekant berätta att de upptäckt att deras häst är mörkrädd!
Förresten, kan nån förklara varför det inte är reflexer på vanliga utetäcken :confused: Det är vanligast med utetäcken på den mörka årstiden, en häst på rymmen eller som leds från hagen blir ju oftast bara en mörk massa! Varför är det inte reflexer på täckena som det är tex på ridjackor? Behöver ju inte vara reflextäcken men några remsor syddas på täcket kan betyda mycket!
Skönt att hästarna klarade sig, hoppas att det löser sig med "rymmaren"!

Hejsan lakrits.. ..tänker på min kompissom haren liten schettisvallack som bararymde.. Till sist satt hon en "antenn " påhonom i form av en kedjebit i grimman.. och när han gick emot elstaketet fick han sig en "kyss".. .. och höll sig därifrån.. kanske något för din houdini till häst..(utbrytarkung alltså).. Lycka till.. :idea:

*kl*

Tack alla ni som har svarat och gett råd.
Återigen ska jag säga för er som missat att jag skrivit det...han hoppar inte eller kryper, utan spränger sönder.

Alla hästarna hittades i närheten och det var ingen som skadad eller halt. I mörkret så misstog de sig...tack och lov

Hästen har jag bara haft i tre veckor så hur han varit tidigare kan jag inte svara på eftersom han är en import och jag vet inget om honom.

Jag har inte en aning om styrkan i tråden men ett extra jordspett ska ordnas. Vi har vita bredare elband som staket.

Jag har fått lite tips som jag ska prova på honom så jag hoppas han ska sluta upp med sina dumheter.

Skriv gärna ändå och tala om hur ni löste era problem.

Rejäla elband och ett gigantiskt aggregat, järnskor och en blöt häst, så har jag löst det..

Förresten, kan nån förklara varför det inte är reflexer på vanliga utetäcken :confused: Det är vanligast med utetäcken på den mörka årstiden, en häst på rymmen eller som leds från hagen blir ju oftast bara en mörk massa! Varför är det inte reflexer på täckena som det är tex på ridjackor? Behöver ju inte vara reflextäcken men några remsor syddas på täcket kan betyda mycket!
Skönt att hästarna klarade sig, hoppas att det löser sig med "rymmaren"![/QUOTE]

Ett litet trådkap!
Jag har reflexhalsband på min totto i hagen,knäpper det med kardborreband! Kanon! Hon går ju på lösdrifr,ute dygnet runt,och skulle dom rymma,så syns dom!

Kolla elstyrkan ordentligt. Även om ni slår ner ett extra jordspett är det ju många saker som ska stämma för att elen blir god i tråden.
Ett bra aggregat
En bra kabel från aggregatet ut till tråden.
En bra tråd/band/rep med lågt ohmtal
Bra skarvar, inga knutar utan skarvbleck eller en extra virad ståltråd runt skarven.
Allar skarvar till grindöppningar och själva grinden.
Lika många jordspett som det är joule i aggregatet.

Är marken torr, frusen eller snöklädd så jordar det dåligt från marken. Dra då en separat extra tråd emellan befintliga eltrådar (den får absolut inte nudda eltrådarna någonstans) och koppla jorden direkt på denna.
När hästen går mot trådarna och nuddar både eltråden och jordtråden så får den en sjujäkla stöt.

Skaffa en mätare så att ni kan se vad aggregatet verkligen ger ute på tråden.

Om hästen är så ny så kan det ju tänkas att den inte kommer överens med dom andra i flocken. Det kan vara så att dom pressar honom ur hagen helt enkelt.

har inte läst igenom tråden men trästaket skulle jag sätta dit, dels för hästens egen säkerhet, någon kommer kommer det inte att gå bra om han gör som han gör. Amvänd även trä grind.
2-3 ribbor runt om.
Är han rädd för elen?

Mina grannar hade liknande problem med en islandshäst som sprängde tråden i tid och otid om hon inte ville bli lämnad själv eller maten var slut. Pga den tjocka pälsen klarade hon sig nog utan att få stöt, så deras lösning var att hänga en bit eltråd över nacken, genom grimmans ringar och ner fram på bringan, så när hon sprang genom tråden tog den i delen som hon hade över nacken och kontaktytan mellan elstängsel och häst blev större => hon fick stöt och fattade ganska snabbt att stängselsprängning var obehagligt..
Kan vara värt att testa, men under uppsikt så hästen inte fastnar i något med tråden hängade runt huvudet..
Lycka till!

Kan någon förklara de där med jordspett? Vad blir skillnaden om man har flera?
Vi har bara en jord till vår hage... Precis vid aggregatet.
börjar fundera på om det inte är så bra med ström o så i min hage. Pållen har börjat rymma. Ska mäta när jag åker dit imorgon.. Hur mycket ska mätaren visa i en bra hage?

ett litet tips:
(så gör vi ) Fixa en ko grimma , den är av järn. sätt järn tråd som spröt ner till + upp till. Om han får sig en stöt då får han en ordäntlig. ;) det brukar hålla dom flesta utbrytarkungar innan för stängslet.

häll på lite olja på utbrytaren så leder strömmen bättre

Detta är precis vad jag tänkt att prova...har fått tips på annat håll om just detta också.

Dessa spröt alla talar om...är det för att leda in och ut strömmen?

Innan du lägger ner för stor energi på vad du ska sätta på hästen - HAR DU KOLLAT SÅ ATT DET ÄR ORDENTLIGT MED STRÖM I TRÅDARNA???

*kl*

Vi hade ett ungsto som var helt omöjlig.
Från det att hon var liten älsade hon att smaka på tråden. Hon klev untanför när hon var 1 vecka gammal och knallade bort till grannens hästar 200 meter bort, helt obrydd om sin stackars trådrädda mamma som höll på att dö av oro.
Hon bet av alla isolatorer.
Vi har 6 K på vårtat aggregat, tillräckligt för tjurar.

När hon var 2 år så saxade hon sig ur hagen på vintern hela tiden. Det VAR ström, omän inte starkaste.
Livsfarligt när man bor bredvid en väg och det är mörkt!

Än idag så fattar jag inte hur hon var funtad. De andra hästarna skydde tråden.
Lösningen blev helt enkelt att sätta en ensilagebal ute på gården och ta på henne massor med reflexer utifall att hon gick ifrån gården. Sätta för våran infart. Tjäle i marken och -20 grader.

Nu kommer det ännu konstigare: när det blev lagligt att vara utanför, så saxade hon sig in i hagen igen. Så var problemet löst.
Följande vintrar gick det smärtfritt.

Mvh Li

Jag nämnde tidigare i inlägget min fjording som sprängde staket. På sommaren gick hon ju med gårdens kor, och vid de få tillfällen det skedde då tog hon kossorna med sig.

På vintern sprängde hon staket dagligen tills vi lät henne vara lös på gården. Vi bodde då vid en väg med tung trafik, så vi hade henne under uppsikt hela tiden. Lös på gården var hon kolugn, vare sig det fanns mat eller inte. Ibland klev hon upp på bron och tiggde godis av min mamma:d

Detta är nog inte problemet med din häst, att den fått för sig att den är "gårdshund", men det kan ju vara som i ovanstående citat; när det blev OK att vara utanför var det inte roligt längre.

Hoppas verkligen du finner en lösning.
Lycka till.

Har själv haft en häst som gjorde samma sak, men det var innan jag fick honom. Han gick då själv i en hage med järnrör som stolpar och med rejäla plankor. Men när jag fick honom så hade vi bara trådar han sprängde staketet två gånger sen var det bra. Så kolla om det inte e strömen det e fel, men vill han bara ut så tänker han nog inte på smärtan i dom få sekunderna. Hinsthage e det enda jag kan rekomdera om du har provat allt annat.

*kl*

Vi hade ett ungsto som var helt omöjlig.
Från det att hon var liten älskade hon att smaka på tråden. Hon klev utanför när hon var 1 vecka gammal och knallade bort till grannens hästar 200 meter bort, helt obrydd om sin stackars trådrädda mamma som höll på att dö av oro.
Hon bet av alla isolatorer.
Vi har 6 K på vårtat aggregat, tillräckligt för tjurar.

När hon var 2 år så saxade hon sig ur hagen på vintern hela tiden. Det VAR ström, omän inte starkaste.
Livsfarligt när man bor bredvid en väg och det är mörkt!

Vi skodde henne utan sula. Hjälpte inte. Hon verkade GILLA strömmen - bet i den och stod och ryckte.

Vi provade att linda järntråd som en grimma med järnet in mot huden UNDER grimman och satte "tentakler" som stod ut som solstrålar. Hjälpte ej ett smack.

Vi provade att BLÖTA under järngrimman så att det skulle leda bättre. Nepp. Skönt, sa hon! :eek:

Än idag så fattar jag inte hur hon var funtad. De andra hästarna skydde tråden.
Lösningen blev helt enkelt att sätta en ensilagebal ute på gården och ta på henne massor med reflexer utifall att hon gick ifrån gården. Sätta för våran infart. Tjäle i marken och -20 grader.

Nu kommer det ännu konstigare: när det blev lagligt att vara utanför, så saxade hon sig in i hagen igen. Så var problemet löst.
Följande vintrar gick det smärtfritt.

Hon var inte mobbad eller jagad i hagen. Faktiskt så var hon 2:a i rang efter sin mamma som är högst.

Mvh Li

Jaa, hon va värkligen hemskt:smirk:
Hon passade speciellt på när det va iskallt :crazy:

I somras när mina hästar gick i hage utan träd (eksem) så var min herre ute i grannens rabbat ett par gånger. Jag försökte då till en början att göra hagen mer rolig (funka inte). Sen fick han ha grimma på sig med ståltråd så att han skulle få riktiga stötar.(funka inte). En morgon hittade vi hela staketet på marken och såg då att hästfan har BITIT av tråden (undrar hur mycket stötar han fick) Och då åkte vi och köpte nytt hagmaterial, så vi satte på tre trådar och riktigt snöre inte tråd (tråden är för vek så den spränger dom lätt men snöret går inte av men med snöret är det mer risk för skador men vilket är bäst, en häst som kanske råkar få ett sår en en överkörd häst?) och sen satte vi upp nya stolpar. Sedan köpte vi fyra jordspett som vi satte efter varandra för att det skulle bli mer kräm i snöret.
Sen var jag så taskig att jag hämtade hästen och tryckte upp nosen mot snöret och då fick han en riktig kyss och sen dess har han inte gått ut. Vissa kanske tycker att det är hemskt att göra så men vad ska man göra om det bara handlar om dumheter? Hellore då att jag är taskig en gång och så lär han sig än att han blir överkörd och jag kan ju säga att han inte har tagit skada av det han är inte rädd för varken stängslet eller mig.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 450
Kropp & Själ Lång trådstart. Sammanfattning: jag mår dåligt och vill må bra igen. :( Ja, som rubriken säger. Jag har tappat gnistan. Livsgnistan...
2
Svar
36
· Visningar
8 893
Senast: Saigon
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·
Relationer Ja, jag har ju skrivit här om min psykiska ohälsa och alkoholproblem etc. Egentligen tar det emot att ens starta den här tråden, men vet...
Svar
8
· Visningar
2 368
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama