Jävla hästjävel......

Sv: Jävla hästjävel......

Ajaj hungriga haflinger är inget att leka med, de går ju igenom vad som helst! finns det ingen ridbana eller liknande som han kan gå i med en kompis och mycket hösilage tills ni hittat en bra lösning? Funderar på om det finns någon hagleksak som roar rymmande hästar så de glömmer att sticka...

men gasch vad jobbigt det låter.. hemskt när du itne kan åka dit heller..

våra hagar är byggda med gamla telestolpar, det kanske vore ett tips för er, för dem kan han inte spränga..

tror man kan få dem relativt billigt nu när de flesta komuner gräver ner alla kablar istället..

Precis...hungriga haflinger.
Det bli boxarrest för honom tills vi löst hur vi ska göra.
Tyvärr ingen ridbana heller :(

Vad sjutton har jag gett mig in på :rofl:

Tyvärr så är det nog det ända.. *Speciellt om det är en hungrig liten rackare=)

Hur gick det med alla hästar då?
Du skrev att en var halt, hoppas inte det var din gammeltant bara.

Hoppas det gått bra med alla hästarna! Min ena var också en jäkel på att rymma hela tiden. Vi plankade en hage för att lösa problemet och han har kompisar i hagen också.

Ett tips är att ge honom en kyss metallen på handtaget. Sätt grimskaftet så det blir dubbelt i grimman så det bara är att släppa ena sidan när han får stöten. Stöten sätter du i näsborren, se till att det är stark ström bara och hästen får gärna stå i något blött eller vara blöt för bäst effekt.

Hoppas det löser sig.

Är det verkligen bra ström i tråden?
Kolla det med en mätare, bara för att aggregatet visar max så kan strömmen försvinna på vägen ut p g a för klena trådar, jordfel, dålig kontakt m m. Är marken frusen eller snö på så tar det bort mycket effekt.

Kan ni inte göra en hage till med kanonbra ström i tråden, låt din och ev en till gå där så slipper ni ha hela hopen på rymmen.

Förr med dåliga stängsel agregat tog korna tråden på nacken och gick ut ,då smorde man fett så strömmen tog.Försök studera hästen när han går ut och rätta åtgärderna där efter

Hade problem med en medryttarhäst som rymde av ren illvilja. Ägaren byggde bättre staket med bättre tråd, högre ström, fler trådar mm, men han kröp ut ändå. Jag har aldrig i mitt liv sett en så stor häst bli så platt!!

Det vi gjorde vara att linda ståltråd runt nackremmen på grimman samt vrida till två antenner. Han försökte bara en gång efter det.

Som sagts tidigare; kolla att strömmen inte bryts någonstans! Elstängsel kräver noga/kontinuelig tillsyn.

Tillägger att min första häst sprängde staket om hon bestämt sig för det (fjordhäst)! Ingenting höll henne tillbaka. Hon gick med fem kor på sommaren, och hon drev med sig kossorna vare sig de ville eller inte. Minns att det var åska i luften en av gångerna, så just den gången tror jag hon gjorde det för att rädda flocken, då hon var ledare över denna:)

Önskar dig lycka till, hoppas det gick bra med hästarna.

Det är precis vad han heter nu.
Sen han kom till stallet har han varit utbrytarkungen nummer 1 och nu är både jag och stallägarna trötta på honom.

Fick nu precis ett telefonsamtal från stallägaren där hon säger att det inte finns en häst kvar i hagen, trådarna är helt paj till ingångarna, de har precis kommit hem.
Nu är alltså 8 stycken hästar på rymmen någonstans ute i mörkret.

Här sitter jag 1 mil hemifrån, utan körkort, make som sover och ska jobba natt och en son som ska lägga sig.

FAN..jävla hästjävel.

Vad ska man göra för att hålla han innanför trådarna?
Ström är ju på givetvis.

JAg vet precis hur det är!!!:devil::cry:

Jag satte en tråd längre ner för mina stora kröp under inte över, :eek:.

Sedan utökade jag :eek:med 7-8 jordspett, samt drog en särskild tråd till "utrymmar hagen", så fick de gå där och lära sig.

DET hjälpte.:crazy:

Numer är alla mina rymningsbenägna hästar på sina platser och har inte rymt mer.

De rymde även om de hade mkt hö samt allt vad de önskade, gjorde detta för att det va kul:devil:.

Nu har jag ca 4000 volt i staketet, och det känns inte gott att få sig en känga men hellre det så att de håller sig i skinnet.

Lycka till.:)

*kl*

Vi hade ett ungsto som var helt omöjlig.
Från det att hon var liten älsade hon att smaka på tråden. Hon klev untanför när hon var 1 vecka gammal och knallade bort till grannens hästar 200 meter bort, helt obrydd om sin stackars trådrädda mamma som höll på att dö av oro.
Hon bet av alla isolatorer.
Vi har 6 K på vårtat aggregat, tillräckligt för tjurar.

När hon var 2 år så saxade hon sig ur hagen på vintern hela tiden. Det VAR ström, omän inte starkaste.
Livsfarligt när man bor bredvid en väg och det är mörkt!

Vi skodde henne utan sula. Hjälpte inte. Hon verkade GILLA strömmen - bet i den och stod och ryckte.

Vi provade att linda järntråd som en grimma med järnet in mot huden UNDER grimman och satte "tentakler" som stod ut som solstrålar. Hjälpte ej ett smack.

Vi provade att BLÖTA under järngrimman så att det skulle leda bättre. Nepp. Skönt, sa hon! :eek:

Än idag så fattar jag inte hur hon var funtad. De andra hästarna skydde tråden.
Lösningen blev helt enkelt att sätta en ensilagebal ute på gården och ta på henne massor med reflexer utifall att hon gick ifrån gården. Sätta för våran infart. Tjäle i marken och -20 grader.

Nu kommer det ännu konstigare: när det blev lagligt att vara utanför, så saxade hon sig in i hagen igen. Så var problemet löst.
Följande vintrar gick det smärtfritt.

Hon var inte mobbad eller jagad i hagen. Faktiskt så var hon 2:a i rang efter sin mamma som är högst.

Mvh Li

Hoppas det gått bra med alla hästarna! Min ena var också en jäkel på att rymma hela tiden. Vi plankade en hage för att lösa problemet och han har kompisar i hagen också.

Ett tips är att ge honom en kyss metallen på handtaget. Sätt grimskaftet så det blir dubbelt i grimman så det bara är att släppa ena sidan när han får stöten. Stöten sätter du i näsborren, se till att det är stark ström bara och hästen får gärna stå i något blött eller vara blöt för bäst effekt.

Hoppas det löser sig.
Smart.:cool: Tror inte att hästen vill gå varken ut eller in i hagen efter det sen. Det är det sämsta stället du kan göra det på. :crazy:

Nej, inte göra med handtaget!

Däremot så ger jag dom en kyss med det om de försöker tränga sig trots att jag ber dom backa när en häst ska ut från hagen...
Ren säkerhets sak för mig OCH häst.

Li

Ja,,,jag vet inte hur vi ska lösa det.
Han hoppar inte eller kryper, han spränger sig igenom.

Att sätta träplank är nåt jag kan ta upp men kan inte svara på om det är något stallägarna är villiga till.

Vårt förra russ var en staketsprängare och höjdhoppare. Att det var4stark el i staketet bekomm honom inte ett dugg!
Vi fick bygga egen hage tillhonom med trästaket OCH elrep! Han hoppade det också, trorts att han lanade i ett badkar utanför.
Trots alla galna rymningar hoan gjorde fick han aldrig minsta lilla skråma.
Kolla om Ni kan förstärka hagen med plank och elrep.

Vi förstärkte alla staket så gott det gick och stod givetvis för kostnader och arbeten. Hela familjen fick hjälpa till.
Tyvärr tror jag att det är svårt att få dem sluta rymma, när de väl har kommit på att det går.
Vårt russ fick vi ju tyvärr ta bort i oktober pga tumörer.
Nu har vi ett nytt, som jag hoppas håller sig på rätt sida staketet.

Vi hade en hopplös shettis. Ingen respekt alls för tråden. När vi provat att vara små-elaka och nudda honom med tråden och det inte hjälpte ett dugg, tog hans ägare (jag var liten då och hjälpte bara till med ridningen) tråden och lindade runt mulen på honom, och sen sa hon till mig att sätta på aggregatet. Taskigt, men effektivt. Det handlar om att de måste respektera tråden.

Verkar inte lätt med såna rymlingar! jag har en som hoppar över när han blir ensam, men har löst det med ständigt sällskap =)

Hoppas din gammeltant klarade sig och alla andra också för den delen! *skickar lite styrkekramar, bland rymmningarna*

hur har det gått? är hästarna hemma igen? var alla hela?

Min häst rymde för flera år sen varje dag ur hagen! Vi visste inte hur,antagligen så hoppade hon..trodde vi! (hon skulle till morotslandet..)En dag såg stallägarna henne,hon la sig ner och drog sig ur hagen..då la dom en strömtråd på backen,stog bakom en bil och kollade så ingen häst skulle göra sig illa..ja,hon rullade på tråden,och slutade rymma..
En shettis i ett annat stall kröp under tråden,till henne gjordes små antenner(av koppartråd) som fästes i grimman som små :devil:horn,hon slutade också gå under tråden
Tipset till dig,är om hästen hoppar,så höj tråden och höj strömstyrkan!

Nej, inte göra med handtaget!

Däremot så ger jag dom en kyss med det om de försöker tränga sig trots att jag ber dom backa när en häst ska ut från hagen...
Ren säkerhets sak för mig OCH häst.

Li
Ja, om dom försöker tränga sig så är det ju en helt annan sak. Men man leder inte hästen till öppningen och ger dom en stöt.

Har också haft en utbrytarkung, han hoppade ut jämt, oavsett sällskap, mat, tid på dagen. Det enda som hjälpte var att bygga en "giraffhage" där stängslet blev 2,40. Då hoppade han inte mer utan stannade snällt. Det kräket, fy vad jag saknar honom.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 450
Kropp & Själ Lång trådstart. Sammanfattning: jag mår dåligt och vill må bra igen. :( Ja, som rubriken säger. Jag har tappat gnistan. Livsgnistan...
2
Svar
36
· Visningar
8 893
Senast: Saigon
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·
Relationer Ja, jag har ju skrivit här om min psykiska ohälsa och alkoholproblem etc. Egentligen tar det emot att ens starta den här tråden, men vet...
Svar
8
· Visningar
2 368
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama