Jävla hästjävel......

Sv: Jävla hästjävel......

Vi hade en fjording inackorderad i vårt stall för några år sedan och han rymde hela tiden fast dom hade en hage som är ca 1hektar på tre hästar och en silage bal stående hos dem så det var inte brist på mat och utrymme.
Han hade heller inga skor så strömmen kändes knappt för honom.

Så jag lindade helt enkelt lite ståltråd i grimman och nästa gång han kom åt tråden fick han sig en ordentlig kyss efter det rymde han aldrig mer hemma hos oss i alla fall.

Nu tycker ni att jag är en grym och elak människa men jag tyckte det var bättre att han fick en rejäl smäll en gång än att han skulle rymma och bli påkörd eller försvinna i skogen någonstans... olycksrisken för både honom hästkompisarna och människorna är större utanför hagen än i den tänkte jag.

Det är det enda tipset jag kan ge.

Lycka till!:bump:

Som alla andra här så har jag också haft en rymmarhäst.

Du undrade över detta med att linda in grimman i ståltråd och göra antenner på den: det är för att LEDA strömmen till hästen. Det ger en ordentlig kyss i ansiktet när metallen träffar tråden.

Du undrade också vad mätaren skall visa när det är bra kräm i tråden: Min mätare visar 10000 volt. Men det är ju inga ampere så det är därför de inte blir grillade (har jag hört...)

Jag har kört antenntricket+att jag blötte ner min rymmare in på bara kroppen och DROG in henne i staketet. Naturligtvis hade jag sett till att jag fick ut max av staketet innan.
Det var bland det obehagligaste och grymmaste jag gjort mot en häst nån gång-men som flera skriver: vad är det mot att ha en lös häst på vägen i mörkret!

Jag säjjer som någon annan gjorde här i tråden:
Vad e det som får honom att vilja rymma? Nån orsak finn där alltid..men man ska hitta den oxå!Inte lättaste, ibland önskar man att man kunde prata med dom, verbalt.

Sen känns det som att en sån häst skulle behöva stå i en hage med mkt at pyssla med, trä staket och tråd...Men i verkligheten är dte ju inte så enkelt..

Hoppas du snart hittar orsaken till varför pållen inte vill stanna i hagen, och allt löser sig!!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 450
Kropp & Själ Lång trådstart. Sammanfattning: jag mår dåligt och vill må bra igen. :( Ja, som rubriken säger. Jag har tappat gnistan. Livsgnistan...
2
Svar
36
· Visningar
8 893
Senast: Saigon
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·
Relationer Ja, jag har ju skrivit här om min psykiska ohälsa och alkoholproblem etc. Egentligen tar det emot att ens starta den här tråden, men vet...
Svar
8
· Visningar
2 368
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama