Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..
*KL*
Jag är anropad hör jag!
Ok, du tar vi tag i detta med hunden. Om pojkvännen och TS har köpt hunden tillsammans så äger de den båda två tillsammans. Det spelar ingen roll vad som står i ägarregister eller vem som står på kvittot. De var båda med på att de köpte hunden tillsammans och det är någonting som inte är bestridet alls. Pojkvännen kan säkerligen bevisa att han har betalat sin del av hunden genom att halva köpesumman är draget från hans konto och insatt på TS konto eller liknande. Pengar försvinner bara inte från ens konto utan att det finns bevis för det. Så hunden är garanterat deras tillsammans. TS gick med på att han köpte hunden med henne från början och det har hon inte ens bestridit att hon har gjort.
Vad kan man då göra åt saken?
Rent lagligt så kan man tvångsförsälja någonting samägt på exekutiv auktion. Men det tror jag verkar väldigt långsökt i detta fallet!!
Här handlar det om att försöka komma överens på egen hand. Att blanda in advokater är ingen idé eftersom en advokat kostar minst 1500:-/timmen och allting advokaten kommer att göra är att rekommendera TS att prata med killen.
Ett muntligt avtal har ingåtts om att de ska ha gemensam vårdnad om hunden. Ett avtal som TS dock har myglat med och trott att den fd pojkvännen skulle ge upp på. Men avsäger han sig den delade vårdnaden bryter han kontraktet!! Så han gör ju just nu bara det som de har kommit överens om att göra.
Vägrar TS att lämna ut hunden till fd så bryter hon kontraktet och pojkvännen kan stämma henne. Eftersom det handlar om en så liten summa pengar som detta gör så blir det vad man kallar för ett småmål. Det är som en minirättegång fast man måste representera sig själv och någon advokat är inte tillåten.
Men det är helt absurt att dra in advokat för en hund skull. Det är ju inte pengarna ni är oense om utan vem det är som ska ha hunden.
Nä, snacka med killen och erbjud honom att köpa ut honom ur hunden om du vill ha den för dig själv. Sen får du lära dig att vill du ha någonting för ditt eget bruk så ska du köpa det själv. Killen är samägare i hunden och har lika mycket rättigheter som du har till den.
Jag kommer följa tråden så det är bara att ställa frågor som jag ska försöka besvara.