Jämför formen

Sv: Jämför formen

Hur gick det med hästen? Kanske var den stingslig för den hade ont i ryggen?- Men nu var det ju inte det du frågade...
Jag tycker du rider trevligt(pepping)

jag tkr nog att bild nr två är bäst, även om hästen verkar arbeta mer med ryggen (vad jag kan se på bilden, jag kanske har helt fel) på första bilden.. fast bild nr 2 tkr jag hlt klart ser bäst ut!:) jättefin häst förresten!:)

Hur gick det med hästen? Kanske var den stingslig för den hade ont i ryggen?- Men nu var det ju inte det du frågade...
Jag tycker du rider trevligt(pepping)

han var väldigt stressad, men så fort han gick i formen som visas på bild 2 blev han lugn o avslappnad o mycket trevlig. Drog jag ihop honom som på bild 1 blev han het, hoppig o stressad... :cool:

Tack!! :D

ks kommer lite hur som helst.. vet en som sålde en nyrönkad häst hos landslagsveterinär, ett halvår senare ville de lämna tillbaka hästen pga ks... Det fanns ska jag säga, inget att anmärka på vid rönkten...

Enligt veterinärer kan det bero på felaktig träning. Träning som inte utvecklat hästens ryggmuskulatur. Enligt dem jag pratat med har de många exempel på hästar med tätt sittande tornutskott som blivit problemfria sedan träningen ändrats och ryttarna lärt sig rida hästen i en bättre form. (fått hästen bära upp)

KS får INTE hästar av dålig ridning utan det är en medfödd skelettdefekt i kotorna i ryggen. Det kan vara två eller flera kotor som är ihopväxta eller sitter alldeles för tätt. Ibland saknas t o m ngn kota. Men det verkar inte vara så ovanligt och det är inte alla hästar som har problem av sin KS. Andra blir utdömda. Mellanting är kanske vanligast. Alltså dom går att använda men med viss försiktighet. Hur yttrade sig KS på din f d häst?

De kan faktiskt få det av dålig ridning med, om de har predispositionen för KS (dvs exteriör, tätt mellan tornutskotten etc)

han var väldigt stressad, men så fort han gick i formen som visas på bild 2 blev han lugn o avslappnad o mycket trevlig. Drog jag ihop honom som på bild 1 blev han het, hoppig o stressad... :cool:

men om man drar ihop hästen så så kanske han blev stressad just för att du drog ihop honom..eller du kanske menar rida ihop?

min häst hade också blivit stressad och springig om jag hade dragit ihop honom..men inte om man rider ihop honom då kan han samla sej utan problem och fortsätta vara avslappnad och go o rida.

ks kommer lite hur som helst.. vet en som sålde en nyrönkad häst hos landslagsveterinär, ett halvår senare ville de lämna tillbaka hästen pga ks... Det fanns ska jag säga, inget att anmärka på vid rönkten...

Då hade dom nog inte kollat ryggen vid röntgen tror jag. Det brukar man ofta inte göra utan det är väl benen man brukar koncentrera sig på. Det är en speciell sorts s k scintröntgen som krävs av ryggen för att kunna konstatera KS och denna utrustning och kompetens finns inte på alla kliniker, bara på vissa. Om hästens rygg blivit kollad för KS före köp och då var u.a så skulle ju köparen aldrig kunna lämna tillbaka hästen om det efter 6 mån. visat sig på samma typ av röntgen att hästen fått KS. Nej det kan ej stämma.

De kan faktiskt få det av dålig ridning med, om de har predispositionen för KS (dvs exteriör, tätt mellan tornutskotten etc)

Menar du att tätheten mellan tornutskotten kan av dålig ridning medföra att tonutskotten växer ihop (KS)?

Menar du att tätheten mellan tornutskotten kan av dålig ridning medföra att tonutskotten växer ihop (KS)?

Om hästen har tätt mellan tornutskotten så är det ju vid ridning i fel form (då tornutskotten kommer närmare varandra) större risk att de blir påliggande, och 'skaver' mot varandra och därigenom startar inflammatoriska processer.

Sen, jag tror att i majoriteten av fallen kan man inte peka ut EN faktor som skyldig, däremot kan flera olika saker vara bidragande. Sen ska man inte glömma att förändringar på tornutskotten är väldigt vanligt, men bara en del av hästarna får problem av det. Man har ju kontrollröntgat mängder med hästar helt utan ryggbesvär, och hittat att en stor del av dem (ffa inom fbl) har förändringar på tornutskotten.

Och där spelar nog individen in, att vissa får besvär andra inte. Det är ju lika med de som har besvär, det är otroligt stor variation i hur stora förändringar de har. En häst med små förändringar kan ha stora problem, och en med stora förändringar ha små problem.

Då hade dom nog inte kollat ryggen vid röntgen tror jag. Det brukar man ofta inte göra utan det är väl benen man brukar koncentrera sig på. Det är en speciell sorts s k scintröntgen som krävs av ryggen för att kunna konstatera KS och denna utrustning och kompetens finns inte på alla kliniker, bara på vissa. Om hästens rygg blivit kollad för KS före köp och då var u.a så skulle ju köparen aldrig kunna lämna tillbaka hästen om det efter 6 mån. visat sig på samma typ av röntgen att hästen fått KS. Nej det kan ej stämma.

Fast det stod bara att de VILLE lämna tillbaka den efter 6 mån, inte att de kunde det?

Det kan ju gjorts en vanlig ryggröntgen, det kan nästan all kliniker, som inte visade några förändingar. 6 månader senare hade hästen förändringar på tornutskotten, på vanlig rtg. (Scintar gör man ju för att se om förändringarna är aktiva eller ej)

har inte läst något svar i tråden men det beror ju på hästen, hur denns naturliga hållning är osv..

men om man drar ihop hästen så så kanske han blev stressad just för att du drog ihop honom..eller du kanske menar rida ihop?

min häst hade också blivit stressad och springig om jag hade dragit ihop honom..men inte om man rider ihop honom då kan han samla sej utan problem och fortsätta vara avslappnad och go o rida.

Bild 1 är från en "lektion" säljaren hade för mig på hästen. Jag höll honom så hårt att jag fick stora blåsor på händerna. :crazy: O inte kunde jag göra annat, släppte jag efter blev jag bannad av säljaren. Då upplevde jag honom som ganska het.

Bild 2 sedan. Jag hade mjuk kontakt med munnen och jobbade honom på böjda spår tills han själv sökte sig neråt o framåt. Hade då bra kontakt med munnen utan att hålla i. Dock märkte jag att så fort han kom ur form/balans tex snubblade till o huvudet åkte upp blev han väldigt het o springig.

När det gäller KS så måste man hålla isär begreppen. KS är alltså en skelett skada som INTE kan uppstå genom felridning.
Däremot är det viktigt att rida en KS häst på rätt sätt för att den inte ska ha ont, inte ska bli stressad (ont).
Om man rider fel så frammanar man inte KS, däremot kan en som redan har KS få mer ont. Då är det pga spänningar som den får ont i muskler, vilket leder till att den får mer ont o går mer fel o istället för att visa på ryggont kan den få ex kotleds inflamation- det är därför det ofta tar tid att upptäcka KS, det är först när man uträtt alla sekundär problem som man kommer till botten o hittar den verkliga skadan. (egen erfarenhet)
Hur man ska rida den är väldigt individuellt beroende på skade graden.

När det gäller KS så måste man hålla isär begreppen. KS är alltså en skelett skada som INTE kan uppstå genom felridning.
Däremot är det viktigt att rida en KS häst på rätt sätt för att den inte ska ha ont, inte ska bli stressad (ont).
Om man rider fel så frammanar man inte KS, däremot kan en som redan har KS få mer ont. Då är det pga spänningar som den får ont i muskler, vilket leder till att den får mer ont o går mer fel o istället för att visa på ryggont kan den få ex kotleds inflamation- det är därför det ofta tar tid att upptäcka KS, det är först när man uträtt alla sekundär problem som man kommer till botten o hittar den verkliga skadan. (egen erfarenhet)
Hur man ska rida den är väldigt individuellt beroende på skade graden.

En häst med tätt mellan tornutskotten KAN få KS om den rids i fel form under en längre period. Dessutom så smärtan hos en KS-häst är inte nödvändigtvis bara muskelsmärta, utand et kan vara 'skelettsmärta' med.

Jag går ifrån diskussionen om KS och svarar på vad jag tycker om bilderna...

1. Jepp, som många andra redan har sagt. Ihopdragen, framtung. Korta steg, sänkt rygg och dålig koppling mellan bak och fram. Högsta punkten är helt fel. Går emot handen ser det ut som (konstigt :angel: jag läste att du inte ville rida så så jag hoppas att du inte tar det personligt)

2. (förutom din sits, som du inte ville ha påpekanden om... men jag borde ge dig bannor, jag har suttit illa själv i min dag, ungefär så, men du borde bli rädd, väldigt rädd när du ser sånna kort... det finns andra sätt att lugna en häst... nog om det nu... sorry :o) Hästen ser ut att ha längt steget (jämfört med förra bilden) vilket är väldigt possitivt, den ser ganska avslappnad ut och högsta punkten är helt okej. Dessutom ser den mycket bättre ut i munnen. Den ser också ut att röra sig ganska lätt även fast jag skulle vilja ha mer ryggverksamhet och lite lättare framdel, men allting är ju "workning progress" Mycket bättre på denna bilden alltså!

Jag går ifrån diskussionen om KS och svarar på vad jag tycker om bilderna...

1. Jepp, som många andra redan har sagt. Ihopdragen, framtung. Korta steg, sänkt rygg och dålig koppling mellan bak och fram. Högsta punkten är helt fel. Går emot handen ser det ut som (konstigt :angel: jag läste att du inte ville rida så så jag hoppas att du inte tar det personligt)

2. (förutom din sits, som du inte ville ha påpekanden om... men jag borde ge dig bannor, jag har suttit illa själv i min dag, ungefär så, men du borde bli rädd, väldigt rädd när du ser sånna kort... det finns andra sätt att lugna en häst... nog om det nu... sorry :o) Hästen ser ut att ha längt steget (jämfört med förra bilden) vilket är väldigt possitivt, den ser ganska avslappnad ut och högsta punkten är helt okej. Dessutom ser den mycket bättre ut i munnen. Den ser också ut att röra sig ganska lätt även fast jag skulle vilja ha mer ryggverksamhet och lite lättare framdel, men allting är ju "workning progress" Mycket bättre på denna bilden alltså!

Min sits är det inget fel egentligen. Brukar få beröm för den.. ;) Men på just dessa bilderna måste jag sitta svagt bakåtlutad, djupt ner i sadeln o inte vara när hästen med skänkeln då han är väldigt känslig (nästintill rädd för skänkeln). Sedan är det ju ett ögonblick, såg inte ut så hela tiden.. ;) Men just där rider jag serpentiner och bromsar lite med sitsen då han är en sådan häst man rider med sits.

Bakom lod och bakom hand är två olika saker, som många ofta klumpar ihop till en sak, vilket är helt fel.

Bakom hand - då har hästen släppt rygg, bakben och framförallt går den inte fram för skänkeln så att man kan få ett ärligt stöd i munnen, dvs den har även släppt bettet. Inte alls bra.

Bakom lod - är ju som det låter hästen har näsan bakom lodplanet. MEN skillnaden här är att man kan ha hästen bakom lod, men med ett ärligt stöd, framåtbjudning, ryggverkan och bakbensaktivitet. Hästar kan alltså gå bakom lod utan att vara bakom hand.-

Jag rider ofta min häst bakom lod i en rund och låg form, men inte lång. Detta gör jag för att få en ärligare bjudning och mjukhet hos hästen, öka ryggverkan och få mer påskjut bakifrån. Sedan tar jag såklart upp henne i tävlingsform däremellan, men eftersom hon är riden hög i nacken utan att vara loss så har vi tagit ner henne för att hon ska bli ärligare.

Bild 1 är från en "lektion" säljaren hade för mig på hästen. Jag höll honom så hårt att jag fick stora blåsor på händerna. :crazy: O inte kunde jag göra annat, släppte jag efter blev jag bannad av säljaren. Då upplevde jag honom som ganska het.

Bild 2 sedan. Jag hade mjuk kontakt med munnen och jobbade honom på böjda spår tills han själv sökte sig neråt o framåt. Hade då bra kontakt med munnen utan att hålla i. Dock märkte jag att så fort han kom ur form/balans tex snubblade till o huvudet åkte upp blev han väldigt het o springig.

att hästen tar upp huvet och blir springig när den kommer ur balans är ju inte så ovanligt..vissa hästar blir stressade när de blir så och bara springer på.

fast jag förstår endå inte riktigt varför du höll hästen så hårt..även ifall ägaren sa de så får man ju rida lite som man känner passar hästen.

vad menar du med het? att den bara springer på?
har förstått att folk definierar het på massa olika sätt..för mej är inte het nåt direkt negativt, het för mej är att hästen har mycket motor och är väldigt frammåt och explosiv att rida.

Senast ändrad av en moderator:

KL
Jag äger den hästen nu och han har inga som helst problem med ryggen iaf inte nu, däremot så är han väldigt känslig så gör du fel på något sätt så blir han väldigt spänd..

När jag rider honom så måste man först få honom avspänd och inte sitta tungt och inte använda mkt ben, sen när han börjar jobba då är det massor av ben som gäller.

Att förra ägaren sa att du skulle hålla honom jättehårt verkar helknas eftersom han verkligen inte funkar att rida så.
Han är supermjuk och fin i munnen och när han är avspänd och jobbar som han ska så går han som en klocka.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar