Jämför formen

SoffiProppi

Trådstartare
I vilken av dessa två former jobbar hästen bäst? Svårt att se på ögonblicksbilder, men försök.. ;) För- o nackdelar med de olika formerna. Och snälla, inga komentarer om min sits (eller ridbyxor :angel::p) då jag kom bäst ner i sadeln och därav kunde lugna min stingsliga häst.. :D

Photo_48335_775545.JPG

Sv: Jämför formen

svårt att se men tycker nog att ryggen är mer med på första bilden..
fast den ser mer avslappnad ut och mer framme vid bettet på den andra bilden samtidigt som den släppt bakben och rygg mer..

men tycker nog formen endå är trevligare på andra bilden, ser mycket mer avslappnat ut även ifall ryggen inte är med riktigt..vad jag kan se..

Senast ändrad av en moderator:

På första bilden går hästen bakom hand och har tredje kotan som högsta punkt. Jag har iaf lärt mig att det inte ska se ut så.

Jag tycker det ser bättre ut på andra bilden. Hästen är mer framme vid bettet och ser mer avslappnad ut.

På den högra bilden arbetar din häst bäst. Nackdelen är att den riskerar där att hamna på bogarna, vilket den dock inte är på bilden. Halsen är lång och hästen är varken över eller under tygeln, vilket är bra och hästen ser ut att ta ett ärligt stöd på bettet och suger framåt. När hästen blir starkare ska du försöka på upp formen lite (korta stunder i början) men det tar tid (åratal) att få hästen stark nog att orka bära sig den helt i den korrekta formen. I LC duger den här formen och även hyfsat i LB men från LA och uppåt vill man se en högre starkare mer samlad form där bakbenen vinklas in mkt mer inunder hästen.

På den vänstra bilden knäpper hästen av i nacken och går bakom lodplan. Den är inte ärligt på tygeln eller i form. Det här är ett mkt vanligt fel speciellt på hopphästar när dom rids på marken. Bakdelen är inte speciellt aktiverad på ngn av bilderna men frambenen är bättre på den högra bilden.

Tack för alla svar! ;) Bild 1 (vänster) är prov på form som han hade när jag köpte honom, bild 2 (höger) ca 3 träningspass (på egen hand) senare. Han är ett 6 årigt holländskt halvblod, dock inte min längre då skada i ryggen upptäcktes (KS) som han troligen fått av ridning i fel form. (För hög nacke, ryggen blir som ett V) Ville bara se vad ni hade att säga då jag tar det lite som peppning (har självförtroende på -100 just nu:cool:) Fortsätt gärna diskutera o komentera.

KS får INTE hästar av dålig ridning utan det är en medfödd skelettdefekt i kotorna i ryggen. Det kan vara två eller flera kotor som är ihopväxta eller sitter alldeles för tätt. Ibland saknas t o m ngn kota. Men det verkar inte vara så ovanligt och det är inte alla hästar som har problem av sin KS. Andra blir utdömda. Mellanting är kanske vanligast. Alltså dom går att använda men med viss försiktighet. Hur yttrade sig KS på din f d häst?

Bakom hand eller bakom lod är samma sak för mig och därmed är det negativt även att hästen går bakom lodplan. Vad är det för skillnad enligt dig?

Nu frågade du inte mig, men för mig är bakom hand en häst som inte slker hand/bett utan släpper kontakten. Bakom lpd är när ryttaren har dragit in näsan. Inget av det är bra.

Bild nr 2 är en mkt bättre form. En unghästform som man får ha som grund och sedan successivt försöka locka hästen att sätta sig mera.
Tänk "rid i uppförsbacke".
På bild nr 1 ser han bara hopdragen ut.

bakom lod betyder inte att hästen inte arbetar rätt.
jag rider ofta min i låg rund form lite bakom lod som uppvärming och nervärmning och han får med sej ryggen och kommer igång med bakbenen och går med manken som högsta punkt och han är framme vid bettet hela tiden.
sen kan jag reglera formen hur jag vill..kan lägga honom i en låg o längre form och en låg o lite rundare form..han hamnar där jag vill ha honom och jag rider olika beroende på vad han behöver just den dan.
inte någon rollkurform alltså..bara att nosen är lite bakom lod..och jag drar inte in nosen på honom på något sätt..han hamnar där i den runda formen likadant som han hamnar i lodplan i högre former om han har med sej bakbenen o rygg.

sen ska ju inte hästen gå bakom lod när man rider i högre form..han hamnar ju i lodplan när man rider upp i formen..där hamnar han automatiskt om han har med sej rygg o bakben.

bakom hand för mej är att hästen släppt bettet och knäpper av i nacken.

så tycker inte bakom lod och bakom hand är samma sak.

Jag håller med dig, men man ska vara medveten om att man påverkar hästens synfält när den går bakom lod, den ser inte många meter framför sig och det kan vara skrämmande för vissa hästar, man ska veta vad det är man begär av dom.

för att svara på TS så ser det ut som att hästen precis som alla säger är mer avslappnad på bild två, och ser harmonisk ut. Dock väldigt framtung, och väldigt liten rygg-och-bakbensaktivitet.
På bild ett jobbar den mer korrekt med kroppen, men ser dock mer spänd och "ihopdragen" ut.

Utifrån första bilden tror jag att man skulle kunna få en fin form med lättare hand och mer drivning. :)

som sagt så drar jag absolut inte ner hästen bakom lod.
inte direkt så att han går med nosen vid bringan.

djup och rund med manken som högsta punkt så han inte går på bogarna är en form som min häst gärna går i utan minsta problem.

jag skrev att jag höll med dig, du behöver inte förklara dig? Det ända man ska vara medveten om, skrev jag, är att hästens synfält minskas radikalt när den går kraftigt bakom lod, vilket man ska tänka på om man rider med hästen i den formen över bommar tillexempel.
:crazy:

men jag rider inte kraftigt bakom lod heller.
rider som sagt bara i uppvärmning och nervärmning...rider inte så en längre tid.
men som sagt så är jag emot att man drar ner hästen i formen och håller den där..de är fel.

sen var de mer för polly_mulle jag förklarade för.

KS får INTE hästar av dålig ridning utan det är en medfödd skelettdefekt i kotorna i ryggen. Det kan vara två eller flera kotor som är ihopväxta eller sitter alldeles för tätt. Ibland saknas t o m ngn kota. Men det verkar inte vara så ovanligt och det är inte alla hästar som har problem av sin KS. Andra blir utdömda. Mellanting är kanske vanligast. Alltså dom går att använda men med viss försiktighet. Hur yttrade sig KS på din f d häst?

Näe KS är inte problem med kotorna utan tornutskotten som "sticker upp" ovanför kotorna dessa kan ligga för tätt av olika skäl och i vissa fall orsaka problem, saknas det tom ngn kota är nog hästen död :crazy:, bara araber som har en ländkota mindre däremot.

Enligt veterinär fick våran häst KS av att han gått i för hög form som outvecklad, därav låg 2 kotor och skavde mot varandra. Kan ha missuppfattat vad han sa.

Min häst fick ont i ryggen så fort han gick med huvudet högt/sänkt rygg i skritt/trav/galopp.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar