Jakträtt på 8 ha?

Sv: Jakträtt på 8 ha?

Jag har frizon för hare o älg. Två grannar med stora marker rör inte rådjuren alls - ingen vill ha köttet och det är ingen sport. Älgen däremot skjuter dom gärna. På en 5 km runda så ser man minst 5 olika grupper rå + att man hör strödjur skutta iväg (knäpp knäpp låter dom). Bockarna gapar åt alla håll. Så det jämnar ut sig. Räv kryllar det också av pga av rådjurstammen. Mycket mat.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Det beror även på om man som jägare har någon form av etiskt tänkande.
De jaktlagen jag har kommit i kontakt med är alla väldigt seriösa och skjuter verkligen inte av allting. Dessutom samarbetar jaktlagen och bestämmer tex att inte skjuta av den stora tjuren, eftersom han är ett så bra avelsmaterial så han får producera fler kalvar. Samma sak med kalvar, de sparar ofta stora kalvar.

Dessutom så pågår det ett gediget utfodringsprogram under vinterhalvåret och det körs ut både hö, kraftfoder, äpplen, morötter etc.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

De jaktlagen jag har kommit i kontakt med är alla väldigt seriösa och skjuter verkligen inte av allting. Dessutom samarbetar jaktlagen och bestämmer tex att inte skjuta av den stora tjuren, eftersom han är ett så bra avelsmaterial så han får producera fler kalvar. Samma sak med kalvar, de sparar ofta stora kalvar.

Dessutom så pågår det ett gediget utfodringsprogram under vinterhalvåret och det körs ut både hö, kraftfoder, äpplen, morötter etc.

Ja så är det här också, och så SKA det väl vara i ett väl fungerande VVO.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Om det behövs foder så visst. Men man kan fråga sig om det är för djurens skull man matar eller för jakten...
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Jag ser inte hur det inte gynnar både ock? Fodrar man på djuren så att de mår bra och slipper göra av med massor med energi för att hitta mat så gör man ju de en tjänst. De slipper gå igenom jobbet, de föder starkare ungar, osv.

Fodrar man dem överlever fler och det finns fler att skjuta.

Förstår inte hur det ena utesluter det andra.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Det är stor skillnad mellan att hjälpa viltet under en svår vinter och att fodra in djuren från omgivande marker för att kunna skjuta så många som möjligt.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Det är stor skillnad mellan att hjälpa viltet under en svår vinter och att fodra in djuren från omgivande marker för att kunna skjuta så många som möjligt.

Dessutom är det inte tillåtet att åtla in djur på små marker, kommer dock inte ihåg hur stora dom måste vara men för inte länge
Sedan föll en dom på ett gäng jägare som åtlade in djur till sin mark.

( Och gränsen för åtla för att skjuta och mata i djurvårdssyfte kan ju egentligen ingen annan än den som gör det dra. ) Jag personligen tycker aldrig man ska åtla in annat än vildsvin och räv, oavsett markstorlek. Hellre då att man gör som våra grannar, avsätter en eller ett par hektar för matning av viltet och låter bli att jaga där.

Åtla in klövdjur på små marker är att ta mer än marken ger naturligt. Vi åtlar räv vintertid, som en viltvård. För varje rådjur skjuts minst ett rovdjur.
 

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 843
Senast: Mirtai
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 411
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp