Jakthundstråden

D

DuploBit

Hejsan.

Det finns vinthundstråd, spanieltråd, goldentråd och småhundstråd.

Nu är det dags för Jakthundstråden också!!

Kan ni inte skriva om era jakthundar, vad ni gör och hur det går!? jaktprov, utställning, jakt i allmänhet och såklart allt annat!

Gärna bilder på vovvarna också.

:D

Sv: Jakthundstråden

Jämthundar har vi en hög av här :angel:

Med dessa jagas älg och björn. De tränas i eftersök och vissa även i björneftersök. De ställs ut och gås jaktprov med + att vi kör en hel del släde med dem.

Den gamle som fortfarande jagas aktivt med

080930-RIX-1.jpg

Mellanhanen som är på väg att bli gk som eftersökshund på björn och som i höstas gick sitt första gk jaktprov

Cujo6.jpg-liten.jpg

Yngsta hanen är inte så mycket gjort med än, men kommer att jagas med och ställas ut i år

090202-jerv-hemsidan.jpg

Äldsta tiken, jagas med, är bästa eftersökshunden på gården, ställs ut och går i avel

Molly_2_2.jpg_vand.jpg

Mellantiken jagas med och gick bra i höstas. Ska ställas ut nu i år och meriteras inom jakt och eftersök.

080906-Gira-fin.jpg-hemsidan.jpg

Yngsta tiken kommer att börja jagas med i höst och ställas ut lite smått under året

090207-gra-1.jpg

Sedan har vi ju också 2 finsk spetsar..

Doldisen som vi jagar fågel och mård med. 4 årig hane

Mick_tjader-20071005%20009-mindre.jpg

Och så valpen då, den lilla rödingen som ska jagas in i höst och ställas ut under året

081211-225.jpg

Utöver dessa så finns ju också våra fauvar, som vi jagar hare, rådjur, hjort och räv med. Båda dessa siktar jag på SVCH nu i år + att de ska ställas ut och gå jaktprov.

atlas-1.jpg

charmie-ligg-3.jpg

Alla hundar tränas i vardagslydnad och alla hundar motioneras året runt :)

Oj, det var en helt del hundar! :D finns det något sötare än Finnspetsvalpar?? :love: Jag tycker at favueerna är dom finaste av bassetarna, tätt följd av normand och petit.

Vi gick jaktprov för första gången med våran omplaceringstik, sista dagen på rådjurssäsongen (får inte gå nå fler trotts att hon bara jagar hare, men hon "är inte dokumenterar rådjursren"... Det gick under förväntan då upptaget kom kl 1 på dagen och hon var trött efter att ha sprungit flera timmar i pudersnö. hon fick dödtappt efter några minuter bara, så hon orkade inte riktigt, men nya tag blir det till hösten :D

Visst är det kul med snön och jaktprov? Missade 4 prov pg att det damp ner massor med snö och det var långt innan provsäsongen ens var slut :mad:

Men det är bara att ta nya tag till hösten.

Kom på såhär i efterhand att jag faktiskt kan skriva om mina egna.. :cool: *döööh*

Ådi, snart 2 år gamal, har mest jagat rådjur, men drivit hare någon enstaka gång, vilket vi vill att han ska göra mera :D men det kommer ;P
Utställd och har NV-08 titeln och CACIB i norge och sverige. Vi har inte startat jaktprov för att han ska få mer skin på näsan och förhoppningsvis *pepparpeppar* bli tätare i skallet... Men han är duktig soff- och agilityhund.

Kaxa, snart 5 år gamal, fick vi i juni 2008, som 4 åring. Har jagat hela säsongen och har till våran stora glädje visat sig vara en fenomenal harhund. Hon är GK anlagsprov och 1a. pris i öppenklass. (hade villjat sikta på ett SVCH men det kan inte Beaglar få, vilket är jävla skit enligt mig) Har startat jaktprov, som nämt, men utan resultat.
Planerar att ta en kull på henne i år, kanske Ådi, eller nån annan :D

Visst är det kul med snön och jaktprov? Missade 4 prov pg att det damp ner massor med snö och det var långt innan provsäsongen ens var slut :mad:

Men det är bara att ta nya tag till hösten.

Javisst!! :mad:
speciellt när det blir 13-14 minus också... Det va dåliga odds, men till nästa säsong ska vi vara modig och sattsa på JCh, friskt vågat hälften vunnet, Åtminstone en 1a hare :d

Har en strävhårig tax som jag jagar rådjur med. Driver bra men är lite dålig på att söka ut, vilket är mitt fel, nybörjarmisstag och har lyssnat på "fel" experter. Men detta är min första jakthund och man lär så länge man lever.
Stina är otroligt social och är med mig på jobbet där hon är allas gullegris. En väldigt glad och framåt tax som är lydig för det mesta :p .Har planer på att gå ytterligare någon lydnadskurs med henne framåt våren och sedan kanske testa agility om hon tycker det är roligt. Tänkte även komma iväg på konstgryts träning när det kör igång, kolla om intresse och psyke finns för grytjakt hos henne.

På bilden har hon precis badat i en lerpöl och är något långhårig. :cool:
lera.jpg

Dagens eskapad i all denna nysnö...

090210-atlas-5.jpg

090210-atlas-3.jpg

090210-atlas-2.jpg

På sina ställen var snön lite väl djup på väg ur skogen..

090210-atlas-1.jpg

Han gjorde några riktigt fina sökturer, men ingen hare var på benen idag. Däremot lyckades han stöta upp lite fågel som satt och tryckte. Dessa fann han vara tämligen ointressanta.

Fäbovallen 5 km upp var målet idag och vägen dit gick genom följande terräng

090210-vy-2.jpg

090210-vy-1.jpg

Och slutmålet

090210-boern-1.jpg

För att ge en liten fingervisning om snödjupet där uppe på höjden, så kan jag avslöja att stallarna på bilden nedan enbart syns till hälften ungefär..

090210-boern-2.jpg

Vilka underbara naturbilder, blir lite avis, här är det antingen isgata eller lervälling just nu.

Susanne

Jag har två weimaraner, Loka som är korthår och Fortune som är långhår.

Båda är SVCH och Loka är även Sv-05. Loka har några BIM och Cacib, Fortunes bästa resultat i min ägo är en andra bästa tik-placering. Tänkte försöka ställa henne som veteran en gång när hon har fått sin päls tillbaka, kan vara ganska kul att ha :D

I vinter har vi inte jagat så mycket eftersom våra jaktdagar ligger mitt i veckan och mitt skolschema har inte tillåtit att jag varit ledig. Annars har jag dem faktiskt mest som kortdrivare på hjort och vildsvin, något framförallt Loka är bra på, Fortune är för feg.

Loka är dessutom femjävlig på att spåra, fick faktiskt mycket gott omdöme av viltspårsdomaren när det begav sig (taxdomare, så de brukar inte vara så frikostiga för andra hundar). Men av olika anledningar har vi inte gått in på det så mycket i riktiga situationer, väldigt synd.

Fortune är en riktigt duktig apportör, men efter hennes sjukdom har hon blivit lite nojjig och allmänt splittrad så det funkade inte alls i höstas. Men jag börjar känna igen henne så i sommar blir det full träning inför ankjakten!

Mixie är min lilla terrier, tysk jaktterrier/border terrier. Hon är 12 år nu men fortfarande väldigt fräsch. Hon har funkat som kortdrivare hela sitt liv, hon är faktiskt väldigt duktig, hon bara kan det. Söker bra, håller kontakt med mig väldigt bra och driver inte mer än max 3-5 minuter (alldeles perfekt för oss), dessutom är hon liten så det går inte så snabbt. Hon blev rutinerad ganska fort så hon springer aldrig efter viltet som de andra hundarna väljer utan brukar hitta mindre ensamma flockar att driva.

Väldigt lten bild, men den enda jag har uppladdad med alla tre.
DSC00071.jpg

Har inga nya bilder märker jag, men här är en bild på Fortune under hjortjakt, väldigt suddig:D
DSC00064.jpg

Och på de stora en baddag på stranden.
DSC00055.jpg

Kul tråd :laugh: Fyller på med vår Laika/Gråhunds valp som vi ska ha till vildsvinsjakt. Hon är nu 14 veckor så vi väntar på hon ska bli lite äldre så man kan få gå på kurser med henne:laugh: Här en liten bild på henne hon heter Aya :love:

Åh, sötnosen!! :love: Ja, det låter som en bra vildsvinsvovve =)

Roligt att läsa om era jakthundar!

Vi har tre taxar som jagar rådjur och går viltspår, ska lägga in lite mer info och bilder imorrn, nu är det läggdags.

Innan jag lägger mig vill jag passa på att slänga iväg en liten fråga så kanske jag har fått svar när jag parkerar vid datorn imorrn :idea:

Som sagt så kör jag en del viltspår med hundarna, inte bara med våra jakthundar utan även de andra. Problemet är ju denna snö!

Om jag lägger ett spår nu så behöver ju hundrackarna inte använda näsan för fem öre, de promenerar ju bara runt i mina plumsade spår och vips så har de nått målet :crazy: utan att anstränga sig det minsta, vare sig i knoppen eller kroppen. Jag har ju gjort hela jobbet åt dem, visat ut var spåret ligger och plöjt ett fint spår åt dem att gå i :grin:

Hur gör ni när snön ligger i drivor? Lägger ni av med spårandet tills våren kommer? Vill ju aktivera hundarna även fast det är vinter med snö och jaktsäsongen på rådjur är över. Dessutom siktar jag på viltspårchampion med den iaf en av dem och då måste hon allt öva lite.

Ser fram emot massa fina tips och tricks här i tråden till imorgon eftermiddag!

Godnatt!

Men, inte ett endaste tips på hela dagen :cry:

Här kommer iaf min utlovade presentation av våra jakthundar.

Vi har tre strävhåriga taxar av normalstorlek som sambon jagar rådjur med. Jag följer med ibland men har inte så stor koll på det där, jag sköter alla lägganden av spår och sånt, det är min bit.

Börjar med gamlingen som är 10 år i år men fortfarande inte har vett att ta korta drev. Han är väldigt säker och hittar alltid rådjur men det finns liksom ingen hejd på hur länge han kan driva om det är sådana förhållanden. Det är ingen hund man släpper på eftermiddagen direkt. Han kan lika gärna funka prickfritt och göra sitt jobb alldeles utmärkt och driva lagom länge men eftersom man inte riktigt vet så är det bäst att släppa honom tidigt på morgonen. Tack gud för pejl säger jag bara! Vi har fått hämta den stollen mer än en gång, lååångt från där vi släppte. Dumt förvisso men när mörkret kommer vill man gärna ha hem sin hund.
Tyvärr är han inte heller skottfast så det händer att han sticker hem med svansen mellan benen när man skjutit för honom.

Låter som en toppen jakthund va?

Har väl mest tagit upp det negativa nu, däremellan funkar han fint och man får nog skylla husse för en del. Det är hans första hund och man kan gissa att det blivit lite missar i utbildningen så att hunden blivit en random jaktidiot.

Han spårar mkt bra och jag hade tänkt att han skulle få satsa på en karriär inom viltspår kommande säsong. Han blir ju otroligt sliten efter sina jaktrundor och med ålderns rätt är det nog dags att trappa ner lite.

Han är utställd med klass 1.

26113617.jpg
[/url][/IMG]

Nästa hund artade sig bättre. Han söker ut mkt bra och driver alldeles lagom länge brukar sällan driva längre än en timme men kan göra det om det är bra förhållanden och han är i närheten av jaktlaget, drar aldrig iväg på idiotrundor miltals ifrån där jägarna finns bara för att djuret råkar välja den vägen. Han håller alltid god koll på husse och har en bra kontakt under sitt arbete.
Även han har en mkt bra näsa och spårar finfint.
Utställd med ettor och CK.

26113609.jpg
[/url][/IMG]

Den sista lilla taxen är en livlig liten fröken som är importerad från Polen. Hon är inköpt för att passa ovanstående i avel och vi håller tummarna för att det håller hela vägen.

I dagsläget ser det inte så ljut ut gällande rådjursjakt, trots gedigen jaktstam, men det kanske kommer om vi har tur.
Hon är lite tveksam till att söka ut och när hon väl hittat djur så driver hon glatt men ger inget skall :confused: Fungerar ju inte så jättebra! Hon har lagom långa drev och har en OK kontakt med husse. Hon har inte hunnit vara ute så mkt än och förhoppningsvis sitter det lite i osäkerhet. Bara hon kunde komma igång att skälla så skulle det nog bli bättre. Som det är nu så komemr hon ju lite för tätt inpå djuren iom att hon inte skäller och får lite för mycket tryck på dem. Vi får väl se om det blir någon rådjurshund av henne eller vartåt det barkar.
Hon är väldigt intresserad av alla hålor och små utrymmen som man kan hitta när man är ut eoch går så vi funderar på att testa henne i gryt.
Dessutom har hon nog jordens bästa näsa!! De andra hundarna spårar bra men denna är helt otrolig!
Årets plan är att försöka få henne att jaga men i första hand ska vi lägga krutet på spårandet. Ska försöka få henne till viltspårchampion och godkänd eftersökshund. Det är bra att ha mål, hoppas bara att jag kan leva upp till dem.
Hon är aven utställd med ettor.

26113648.jpg
[/url][/IMG]

Vi har hittills endast använt hundarna till jakt hemma och inte deltagit i några drevprov, viltspårsprov el dyl men ska under året försöka att meritera de två yngre hundarna för att kunna ta en kull nästa vår.

Om det blri av får framtiden utvisa, de ska ju visa att de har något i aveln att göra först.

Här kommer en bonusbild på världens mysigaste små hundar. Tror nog att de gör sig bäst i soffan och sängen, har sällan varit med om dylika soffgrisar.

26113591.jpg
[/url][/IMG]

Våra stackars schäfrar och dobbern tittar avundsjukt, de får minsann inte ligga i soffan närhelst de vill....

Hej
jag brukar aldrig träna spår i snö, det är liksom ingen idé, utan här väntar vi till våren...

Här kommer mina jakthundar då:grin:

Gro, konstaterad dräktig med minst 5 valpar idag :laugh:
här är hon trött o illamående
htv019.jpg
[/IMG]

här är hon toklycklig över "sin älgkalv" hon är våran clown o olyckskråka-en dag med Gro är aldrig tråkig
http://
jakt036-1.jpg
[/IMG]

här är hennes pappa Arko vår supermysiga o duktiga jämthundshane
http://
Arko-4.jpg
[/IMG]

Här är Jänta som fyller 2 år i morgon!!världens mysigaste o ärligaste hund
tyvär har jag misstänkt en längre tid nu att det är nåt fel o idag vid koll på hjärtat visar det sig att vi måste göra ett EKG o utreda vidare.... Det KAN vara sköldkörteln som spökar, vi hoppas att det inte är nåt allvarligare i allafall:cry:
20070929053_edited_edited.jpg
[/IMG]

sist o minst kommer pensionären sigrid 12 år
Bild031.jpg
[/IMG]

Alla jämtar jagas det aktivt älg med hanen även lo, de gör eftersök vid jakten och vid trafikolyckor, vi ställer ut regelbundet o har våra jakthundar som familjemedlemmar
prillan

SÅ!! nu ska jag svara ;P

Ja, jag lägger av tills det är bart i skogen, det är som du säger ingen sak för dom att hitta rätt när du spårat och dom ser blodet... Tyvärr.. Men att jaga med dem under vintern ska nog vara bra nog till spåret. Förhoppningsvis någon skadskjuter ett rådjur och ni får spåra :devil: (fy vad elakt, skämt åsido)
Men mitt tips är att ta upp spårandet igen när snön reser över sommaren.

:bow:

Jag tittade på din gamelman och PRILLANS tax, och trots att de är gamla så är de verkligen tidlösa, ser typ aldrig gamla ut!?

:love: Ursöta iaf. mustach är en riktig karaktärsvisare. ;)

Gro, konstaterad dräktig med minst 5 valpar idag :laugh:
här är hon trött o illamående

Här är Jänta som fyller 2 år i morgon!!världens mysigaste o ärligaste hund
tyvär har jag misstänkt en längre tid nu att det är nåt fel o idag vid koll på hjärtat visar det sig att vi måste göra ett EKG o utreda vidare.... Det KAN vara sköldkörteln som spökar, vi hoppas att det inte är nåt allvarligare i allafall:cry:

Båda glada och dåliga nyheter idag, :cry::D

Hoppas det går bra med båda hundarna och att det blir fina valpar och att det inte är något allvarligare med hjärtat på Jänta.

:bow:

Vilken stilig kille Jerv har blivit :love:

Jag har en eng. settertik på 8,5 månad. Just nu tränar vi på apportering och visselpipesignaler. Målet är att starta ukl till hösten -eller, om jag är riktigt modig, redan till våren.

n639101863_1227648_894.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 819
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka