Sv: Jakthundstråden
Men, inte ett endaste tips på hela dagen
Här kommer iaf min utlovade presentation av våra jakthundar.
Vi har tre strävhåriga taxar av normalstorlek som sambon jagar rådjur med. Jag följer med ibland men har inte så stor koll på det där, jag sköter alla lägganden av spår och sånt, det är min bit.
Börjar med gamlingen som är 10 år i år men fortfarande inte har vett att ta korta drev. Han är väldigt säker och hittar alltid rådjur men det finns liksom ingen hejd på hur länge han kan driva om det är sådana förhållanden. Det är ingen hund man släpper på eftermiddagen direkt. Han kan lika gärna funka prickfritt och göra sitt jobb alldeles utmärkt och driva lagom länge men eftersom man inte riktigt vet så är det bäst att släppa honom tidigt på morgonen. Tack gud för pejl säger jag bara! Vi har fått hämta den stollen mer än en gång, lååångt från där vi släppte. Dumt förvisso men när mörkret kommer vill man gärna ha hem sin hund.
Tyvärr är han inte heller skottfast så det händer att han sticker hem med svansen mellan benen när man skjutit för honom.
Låter som en toppen jakthund va?
Har väl mest tagit upp det negativa nu, däremellan funkar han fint och man får nog skylla husse för en del. Det är hans första hund och man kan gissa att det blivit lite missar i utbildningen så att hunden blivit en random jaktidiot.
Han spårar mkt bra och jag hade tänkt att han skulle få satsa på en karriär inom viltspår kommande säsong. Han blir ju otroligt sliten efter sina jaktrundor och med ålderns rätt är det nog dags att trappa ner lite.
Han är utställd med klass 1.
[/url][/IMG]
Nästa hund artade sig bättre. Han söker ut mkt bra och driver alldeles lagom länge brukar sällan driva längre än en timme men kan göra det om det är bra förhållanden och han är i närheten av jaktlaget, drar aldrig iväg på idiotrundor miltals ifrån där jägarna finns bara för att djuret råkar välja den vägen. Han håller alltid god koll på husse och har en bra kontakt under sitt arbete.
Även han har en mkt bra näsa och spårar finfint.
Utställd med ettor och CK.
[/url][/IMG]
Den sista lilla taxen är en livlig liten fröken som är importerad från Polen. Hon är inköpt för att passa ovanstående i avel och vi håller tummarna för att det håller hela vägen.
I dagsläget ser det inte så ljut ut gällande rådjursjakt, trots gedigen jaktstam, men det kanske kommer om vi har tur.
Hon är lite tveksam till att söka ut och när hon väl hittat djur så driver hon glatt men ger inget skall
Fungerar ju inte så jättebra! Hon har lagom långa drev och har en OK kontakt med husse. Hon har inte hunnit vara ute så mkt än och förhoppningsvis sitter det lite i osäkerhet. Bara hon kunde komma igång att skälla så skulle det nog bli bättre. Som det är nu så komemr hon ju lite för tätt inpå djuren iom att hon inte skäller och får lite för mycket tryck på dem. Vi får väl se om det blir någon rådjurshund av henne eller vartåt det barkar.
Hon är väldigt intresserad av alla hålor och små utrymmen som man kan hitta när man är ut eoch går så vi funderar på att testa henne i gryt.
Dessutom har hon nog jordens bästa näsa!! De andra hundarna spårar bra men denna är helt otrolig!
Årets plan är att försöka få henne att jaga men i första hand ska vi lägga krutet på spårandet. Ska försöka få henne till viltspårchampion och godkänd eftersökshund. Det är bra att ha mål, hoppas bara att jag kan leva upp till dem.
Hon är aven utställd med ettor.
[/url][/IMG]
Vi har hittills endast använt hundarna till jakt hemma och inte deltagit i några drevprov, viltspårsprov el dyl men ska under året försöka att meritera de två yngre hundarna för att kunna ta en kull nästa vår.
Om det blri av får framtiden utvisa, de ska ju visa att de har något i aveln att göra först.
Här kommer en bonusbild på världens mysigaste små hundar. Tror nog att de gör sig bäst i soffan och sängen, har sällan varit med om dylika soffgrisar.
[/url][/IMG]
Våra stackars schäfrar och dobbern tittar avundsjukt, de får minsann inte ligga i soffan närhelst de vill....