Jaktbeteende

Rain_woman

Trådstartare
Jag skulle vilja veta lite om hur en hund beter sig när den har jaktlust för att döda katt och hur en hund beter sig när den bara ser katten som leksak.

Jag har just nu hand om en rätt stor hund som jag är lite osäker på. Första gången hon var hit för drygt ett år sedan och var väldigt osäker och blottade tänder både åt hundarna i huset och katten som strök brevid. Vi uppfattade inte henne som jaktbenägen då.
En tid senare tappade ägaren hunden och hon hittade katter att jaga vid bägge tillfällerna. Dock fick hon aldrig fatt dessa.

Nu igår fick vi hit henne av olika anledningar och hon är helt fixerad vid mina katter. Hon stelnar, gnäller, piper och försöker komma åt katterna. När en katt går i närheten så ser det ut att hon nafsar åt dom för att ta dom. Kan tillägga att hon bär munkorg just på grund av det. Hunden var vid ankomsten väldigt understimulerad, drar som en tok ute (är normalt sett väldigt lugn) och verkar allmänt stressad. Dock lyssnar hon när man säger till på skarpen och kan vända bort fokusen från katterna när man ber om hennes uppmärksamhet.

Hunden kommer eventuellt behöva stanna kvar hos oss men om det visar sig att hon har stor jaktlust och kan döda katterna så kommer vi få omplacera henne.

Kan hennes beteende betyda att hon bara är väldigt understimulerad och vill använda katterna som leksaker eller kan det betyda att hon har stor jaktlust och ser dom som byte?

Utomhus vill hon springa efter allt som rör sig i princip.

Sv: Jaktbeteende

Lust att jaga och lust att döda är inte riktigt samma sak.
Hundar som sticker efter allt som rör sig har antagligen en hel del jakt i sig. Om det inte är en fall av ganska kass uppfostran i kombiantion med ganska kass impulskontroll.

Lär hunden att katterna är tvärförbjudet område och ha inte hunden lös ute. Det finns tusen andra sätt att stimulera hunden på.

Efter att i många år ha levt med en ompl.hund som var skicklig på att jaga och döda katter så kan jag säga att det KAN vara en hårfin gräns mellan "jaga bara för att det rör sej" och "jaga för att döda" vad gäller hundens signaler!
Min aktuella hund skulle enligt säljaren vara van vid katter....och det var hon, hon var dock van vid att döda dem inte vid att umgås med dem!

Det tog drygt två år för oss att komma överens om vad man fick och inte fick göra med katterna! Två år av slussande, dörrstängande, aktande, vaktande, passande...
Och trots detta hamnade båda katterna hos vet vid totalt tre tillfällen, varav det ena besöket innebar en buk-op för den ena katten då hunden fått fatt i honom ganska illa.

Just denna hunden såg "bara" fixerad ut, men det hon gjorde var att invänta rätt läge för att slå till!

Jag skulle inte orka göra om allt det pusslande som krävdes för oss för att hunden skulle förstå vilka regler som gällde! Men det är jag det!

/Swat

Svår fråga.
Alla mina hundar har fungerat med huskatterna, både inne o ute, stallkatterna var det lite si o så med. De var ju inte så hundvana o sprang gärna utomhus o då var jakten igång, när jag hade dem inne får årligt bad/öronrens/klovård/avmaskning etc så var det aldrig några problem.

Främmande katter var en helt annan historia, de levde nog inte så säkert om jag inte han se dem innan hunden.

Ja det vore synd om den här hunden inte kommer överens med innekatterna. Jag har ju fyra hundar sen tidigare som har stor jaktlust men de rör inte innekatterna eller utekatten som kommer och möter oss emellanåt. Men nu när jag iakktagit den här nya hunden så misstänker jag att hon faktiskt vill åt dom för att döda.
Jag ger det en tid till och försöker få ur henne den värsta energin och ge mer mental stimulans så får vi se vart de går. Hon har fått jobba en hel del redan idag och hon kunde gå förbi gässen utan att bry sig. Katterna kunde hon strunta i också mer eller mindre men kom de nära så small de direkt.
Jag hoppas det bara är överskottsenergi och sånt eftersom hon var väldigt ouppfostrad och stressad när hon kom. Men jag misstänker ändå att hon kanske aldrig kommer bli så pass säker mot katter som jag vill.

Min hund är också sådär.. Men jag tror dock inte hon vill göra annat än att jaga dom. Nu har jag inte katt själv men det går knappt att ta med hunden till stallet pga katterna, promenader när man ser katter är inge vidare heller.
Har haft hunden i nästan 3 år (4årig omplacering från spanien med 2 ägare i sverige innan mig) Hon har blivit bättre då förut bet hon om man tog på henne när hon såg en katt och hon var stressad upp till en timma efter, nu glömmer hon bort de ganska fort iaf. Ägaren innan mig stressade upp henne och tyckte de va kul att hon va aggressiv mot katter, när man sa "kisskiss" eller "kissen" började hon genast leta efter katter.. Så synd att människor är sånna idioter.. Men men.

Så jag skulle också vilja ha tips.
Jag själv börjar ge upp tanken på att det ska funka att ha henne lös, det är liksom ett liv i koppel som hon får leva eftersom de inte går att lita på henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 243
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 485
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 310
Senast: Praefatio
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 184
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka