Men hur? Jag, några vänner och sambon har bokat i en långhelg i Visby i slutet av semestern. Jag skulle dock vilja åka dit några dagar tidigare och ensamsemestra lite innan vi sluter upp. Men vart ska jag åka? Hur ska jag bo? Jag vill se vackra platser och natur, sola, äta glass och bada. Några tips?
Jag som gotlänning säger Fårö! Har guidat runt sambons familj där de senaste två somrarna och insett vilken liten pärla det är.
Jag är en djur och natur människa som avskyr sol och bad så jag drar lite fina natur upplevelser här nedan:
På Södra Hällarna som nån nämner finns vacker natur, det är också ett bireservat! Man kan även ta sig ner på den så kallade "getsvältan" och där är det fullt av knotiga förvridna träd, täckta av murgröna. På vissa ställen växer träd/murgröna ihop över stigen och det känns som att vandra i en urskog. Man kan också ta sig ner till stranden därifrån via en lååång brant trappa. Det är dock stenstrand och det avråds från att bada pga pallkanter och starka strömmar. Men det är en vacker plats att pausa och fika på innan man fortsätter mot vattenfallet där man kan ta sig upp på hällarna igen. Här kan man hitta Rövar Liljas håla också(
http://www.guteinfo.com/?id=618)
Nere på "svältan" har nån nu dessutom byggt upp vad som verkar vara altare och grejer upptäckte vi i vintras när familjen var på utflykt där. Spännande!
Jag känner igen miljön från flera scener i Pippi filmerna dessutom.
Ett annat fint område är Galgberget. Galgen i sig ger ju en rätt speciell känsla och utsikten är fantastisk. Man kan även vandra vidare ner för berget på mysiga stigar(kärleksstigen)även här fullt av knotiga träd och slingrande murgröna. Man kan komma ner till havet och sen vända upp till galgen igen om man vill.
Asunden på norra gotland är en fin liten halvö där jag ofta gick med hunden. Där finns karg natur, små raukar och sommartid går det lamm på bete där(man får alltså vara på ön även när lammen går där men bör kanske inte vara rädd för dem, de förföljer en gärna).
Rute Stenugnsbageri bakar jättegott bröd. Där kan man även fika, iaf sist jag var där men det var nog några år sedan när jag tänker efter.
Man kan säga att norra och södra delarna av ön skiljer sig åt rätt mycket. Norra sidan är mer "gotländsk" med karg natur, martallar, hällar, kalksten, enbuskar osv.
Södra sidan har mer lövträd och är generellt lummigare. Mer befolkad också upplever jag men det är bara min personliga uppfattning.
Dialekten är ganska olika också, på "sudret" dvs södra sidan är det mer gutnisk gotländska dvs "Babben" dialekt.
Norra sidan har en helt annan dialekt och Fårö ytterligare en egen.
Visby innerstad kan man lätt lägga minst en dag på att knalla runt i och njuta av alla vackra byggnader, ruiner och mysiga små butiker. Ett varv runt utsidan av ringmuren är en trevlig promenad, där sitter informationsskyltar hela vägen med historiska och nutida fakta.
Som kanske märks så älskar jag min ö! Mitt lilla paradis på jorden och det finns ingen tropisk ö jag tycker är lika vacker. Undrar du något så svarar jag gärna