Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte

Hur gick det med boendestödet? Kan du planera in en vilodag imorgon och kanske även torsdag? Känns som om du skulle behöva det. :heart
Det fick rätt så bra. Vi fick undan på golvet och både dammsugade och torkade och så städade jag det viktigaste i badrummet och plockade i diskmaskinen.
Jag har försökt vila hela dagen utan framgång, men jag har varit för trött för att orka göra något också så jag har bara legat och varit irriterad och frustrerad och är ännu mer irriterad nu för jag orkar inte gå någon vettig promenad trots att jag vill och Bella behöver det. Jag kommer troligen inte kunna sova inatt heller för jag har uvi igen och det kliar och gör ont så jag håller på att bli tokig men jag har inte orkat att ringa till vårdcentralen så jag antar att det inte gör tillräckligt ont. Iallafall inte när de har öppet för det är värst på natten och då är det ju stängt. Varför kan det aldrig bara vara?! Varför måste det ALLTID vara något fel?! 😭 Jag VILL kunna vila imorgon, men sannolikheten för att det blir som idag är större 😞

Nu har fastighetsskötaren äntligen varit här! Så nu måste jag bara vänta på att få allt gjort också 😑

Jag har hämtat fondansökningspapper som jag ska försöka fylla i så fort som möjligt. Jag brukar få några tusenlappar nästan varje år. Jag måste fylla i om fonden till Pärla också innan det är för sent! Måste bara få papperna utskrivna för jag har ingen skrivare.
Och så har jag varit på posten och skickat det sista av grejerna jag sålt och hämtat upp som jag köpt. Snacka om kul när det visade sig att både kjolen och tröjan var EXAKT sådana som jag ville ha! Det gick inte att se så bra på bilderna, men eftersom de var så billiga så chansade jag. Kjolen har jag tittat på länge men varit för snål för att köpa ny och det var ju tur för nu fick jag den för 34kr inklusive frakt 😁 Tröjan gav jag 50kr för och den är exakt likadan som en jag sålde för flera år sedan och har ångrat mig ända sedan jag skickade den med posten. Kappan var lite mer sliten än jag hoppades på, men för 80kr för en ullkappa ska jag inte klaga. Den går att använda utan att det stör iallafall.
Bella fick följa med båda gångerna. Jag tycker INTE ALLS om att lämna henne utanför ens för en minut, men just nu måste jag ta tillvara på varje tillfälle jag kan för att få ut henne på så mycket promenader som möjligt.

Mamma kommer kanske i eftermiddag också, men jag vet inte tid för hon skulle till min bror först. Så nu ska jag försöka vila tills dess.

Måendet har svängt kraftigt åt alla håll och kanter idag, men överlag mår jag nog lite bättre för jag är inte lika andfådd och stressad. Jag har varit uppe flera gånger inatt, men det känns ändå som att jag har sovit bättre än på länge för jag har inte haft lika mycket ångest runt sovandet

Jag är så trött men jag kan inte vila. Jag vill bara få sova någon timme. Jag är inne i en ”måste köpa allt jag ser”peak och det vill jag inte för jag vill ha färre prylar! Och även om det handlar om små summor så är det störigt.
Jag MÅSTE också börja sköta mig med maten. MÅSTE!! För nu kommer min ämnesomsättning att bli ännu sämre än vad den redan har varit och min ekonomi har inte råd med kinamat, cheesecake och glass hela tiden! Förra månaden köpte jag mat för 3000 spänn! Jag har nog aldrig haft så hög matkostnad i hela mitt liv! Men allt med maten är sååååå mycket ångest 😭 Jag får ångest för att jag äter för mycket, jag får ångest för att jag äter för lite, jag får ångest om jag äter dålig mat, men jag får ännu mer ångest av att tvinga i mig mat kroppen inte vill ha oavsett hur nyttig den är för mig. Och när min billiga saft är slut så kommer det bli jättedyrt att köpa saft till normalpris, men jag KAN verkligen inte dricka vatten hur gärna jag än vill. Det slutar alltid med att jag blir så törstig och uttorkad att jag håller på att kollapsa för jag får kväljningar om jag dricker mer än ett par klunkar vatten ett par gånger om dagen och att ta mediciner med vatten går inte heller

Jag är så trött men jag kan inte vila. Jag vill bara få sova någon timme. Jag är inne i en ”måste köpa allt jag ser”peak och det vill jag inte för jag vill ha färre prylar! Och även om det handlar om små summor så är det störigt.
Jag MÅSTE också börja sköta mig med maten. MÅSTE!! För nu kommer min ämnesomsättning att bli ännu sämre än vad den redan har varit och min ekonomi har inte råd med kinamat, cheesecake och glass hela tiden! Förra månaden köpte jag mat för 3000 spänn! Jag har nog aldrig haft så hög matkostnad i hela mitt liv! Men allt med maten är sååååå mycket ångest 😭 Jag får ångest för att jag äter för mycket, jag får ångest för att jag äter för lite, jag får ångest om jag äter dålig mat, men jag får ännu mer ångest av att tvinga i mig mat kroppen inte vill ha oavsett hur nyttig den är för mig. Och när min billiga saft är slut så kommer det bli jättedyrt att köpa saft till normalpris, men jag KAN verkligen inte dricka vatten hur gärna jag än vill. Det slutar alltid med att jag blir så törstig och uttorkad att jag håller på att kollapsa för jag får kväljningar om jag dricker mer än ett par klunkar vatten ett par gånger om dagen och att ta mediciner med vatten går inte heller

Det är nog klokt att ta tag i maten, vad man äter har en stor påverkan på hur man mår, det kommer fram ständigt tydligare i forskningen med. Och även inflammationer som din UVI kan försämras om du äter mat som är gynnsam för den typen bakterier....

Om du vill så hjälper jag gärna till med lite input om hur du kan tänka och planera för att äta nyttigare utan att det blir för svårt och komplicerat.

Det är nog klokt att ta tag i maten, vad man äter har en stor påverkan på hur man mår, det kommer fram ständigt tydligare i forskningen med. Och även inflammationer som din UVI kan försämras om du äter mat som är gynnsam för den typen bakterier....

Om du vill så hjälper jag gärna till med lite input om hur du kan tänka och planera för att äta nyttigare utan att det blir för svårt och komplicerat.
Jo jag vet. Problemet är att om min kropp inte vill ha något så kan jag inte äta det hur gärna jag än vill. Det kan vara sådant jag tycker är jättegott egentligen, men det bara tar tvärstopp. Och om jag då köper vad kroppen vill ha så kan jag inte sluta äta istället för jag har NOLL självdisciplin och jag vet inte hur jag ska bygga upp den. Jag äter tills jag nästan kräks och trots att jag inte vill äta mer. Så antingen går jag utan mat tills jag nästan svimmar för jag inte kan äta, eller så äter jag tills jag nästan kräks.
Jag vill ha ett schema med ALLT, både mat och allt annat, men jag är helt oförmögen till att följa scheman hur gärna jag än vill och jag vet inte hur jag ska kunna ändra på mig själv. Jag är bara helt oduglig 😭

Försökt fixa naglarna. De är så fruktansvärt nedbitna att det blöder och gör jätteont så en massa produkter på dem är väl inte jättebra men jag kan inte sluta gnaga när de är så trasiga. Åter igen min obefintliga självdisciplin! Jag vill ju ha fina naglar så ge bara fan i att gnaga sönder dem! Hur jävla svårt ska det vara?! Nu är de iallafall täckta så jag inte kommer åt det värsta och jag hoppas verkligen att skiten sitter kvar så naglarna kan få en chans att växa ut lite.

Jag måste ut med Bella också. Fördelen är åtminstone att hon också hatar regn så hon kommer bara vilja bajsa fortare än kvickt och sedan hem igen. Jag saknar så mycket att kunna gå promenader utan att bli totalt sönderslagen av ångest varje meter. Innan gick jag jättelånga rundor. Nu är jag glad om jag tar mig ut överhuvudtaget och 2km är en långpromenad 😞

Jag blir så arg och ledsen när jag inte klarar vad jag vill! Och jag ställer inte alls några orimliga krav på mig själv som flera tycker! Som idag har jag inte haft några krav alls utom att sköta djuren och försöka vila, men vila går inte för kroppen vill inte. Samtidigt så kan jag ju inte göra något annat heller så då är det väl inte så konstigt att jag blir frustrerad? Eller är det det? Jag hade tex kunnat ställa tillbaka hyllorna på rätt plats i sovrummet för jag drog ut dem från väggen när vi städade i onsdags. De väger i princip ingenting och ska flyttas en meter. Eller så hade jag kunnat plocka undan kläderna på golvet. Eller ta ett foto på något av de nya plaggen och lägga in i min klädapp. Eller borsta tänderna. Eller klippa klorna på något av djuren innan de blir på gränsen till för långa. Det finns tusen olika småsaker som behöver göras, pyttesmå saker där varje grej kanske inte märks men om jag skulle gjort ett par sådana pyttesaker varje dag så hade det märkts, men inte ens det klarar jag

Jo jag vet. Problemet är att om min kropp inte vill ha något så kan jag inte äta det hur gärna jag än vill. Det kan vara sådant jag tycker är jättegott egentligen, men det bara tar tvärstopp. Och om jag då köper vad kroppen vill ha så kan jag inte sluta äta istället för jag har NOLL självdisciplin och jag vet inte hur jag ska bygga upp den. Jag äter tills jag nästan kräks och trots att jag inte vill äta mer. Så antingen går jag utan mat tills jag nästan svimmar för jag inte kan äta, eller så äter jag tills jag nästan kräks.
Jag vill ha ett schema med ALLT, både mat och allt annat, men jag är helt oförmögen till att följa scheman hur gärna jag än vill och jag vet inte hur jag ska kunna ändra på mig själv. Jag är bara helt oduglig 😭

Du, det har inget med självdisciplin att göra, hetsätning är en beroendesjukdom och det hjälper inte med självdisciplin mot den typen av problem. :heart

Angående alla dessa småsaker som du "borde" ha gjort, kan det tänkas att det blir för många olika saker så det bara blir för "rörigt" i hjärnan med allting? Svårt att förklara, men så är det för mig ibland.

Du, det har inget med självdisciplin att göra, hetsätning är en beroendesjukdom och det hjälper inte med självdisciplin mot den typen av problem. :heart

Angående alla dessa småsaker som du "borde" ha gjort, kan det tänkas att det blir för många olika saker så det bara blir för "rörigt" i hjärnan med allting? Svårt att förklara, men så är det för mig ibland.
Fast vad ska annars hjälpa? Jag måste ju försöka låta bli och då är det ju bara självdisciplin som finns för det kommer ju inte att bli bättre av sig själv. Och när jag tar ångestdämpande så blir det ännu värre för då kommer jag inte ihåg hur jävlig ångesten blir efteråt, men om jag inte tar ångestdämpande så slits jag sönder av ångesten för att jag inte får gå och köpa cheesecake, eller vad nu för skräp kroppen vill ha, och jag kan aldrig välja vilken ångest som är lättast att stå ut med. Så länge jag orkade vara aktiv så spelade inte några kalorier hit eller dit någon skillnad och då var ångesten mindre. Men nu har jag ångest över pengarna också för mat har blivit så dyrt

Ja, så är det absolut ibland. Och det känns som att det kvittar för när jag har gjort den grejen så är det 999 andra kvar, men om jag inte gör något så byggs det ju bara på ytterligare istället så till slut sitter jag med 10 000 grejer att göra. Och bara därför kom jag på att jag har glömt fonderna idag också :banghead::banghead::banghead:

Fast vad ska annars hjälpa? Jag måste ju försöka låta bli och då är det ju bara självdisciplin som finns för det kommer ju inte att bli bättre av sig själv. Och när jag tar ångestdämpande så blir det ännu värre för då kommer jag inte ihåg hur jävlig ångesten blir efteråt, men om jag inte tar ångestdämpande så slits jag sönder av ångesten för att jag inte får gå och köpa cheesecake, eller vad nu för skräp kroppen vill ha, och jag kan aldrig välja vilken ångest som är lättast att stå ut med. Så länge jag orkade vara aktiv så spelade inte några kalorier hit eller dit någon skillnad och då var ångesten mindre. Men nu har jag ångest över pengarna också för mat har blivit så dyrt

Ja, så är det absolut ibland. Och det känns som att det kvittar för när jag har gjort den grejen så är det 999 andra kvar, men om jag inte gör något så byggs det ju bara på ytterligare istället så till slut sitter jag med 10 000 grejer att göra. Och bara därför kom jag på att jag har glömt fonderna idag också :banghead::banghead::banghead:

Lite kort ang. vad som kan hjälpa mot hetsätning är "avrusning" från matvaror som skapar "sug" (t.ex. verkar cheeskake vara en sådan för dig), stabilt blodsocker, och inte minst att få andra tekniker för att hantera dåligt psykiskt mående. :heart Så det brukar krävas en hel del stöd och uppföljning för att klara av det.

Förstår känslan med alla småsakar som bara "läggs på hög"... Synd att det inte funkar med listor, men det kanske hänger ihop med orken också? Själv så måste jag ha listor för att ens komma ihåg vad jag ska göra.... Har också börjat använda påminningar på mobilen för att få gjort viktiga saker. Och så har det hjulpit en del att prioritera BORT saker, dvs ta beslut om vilka saker som INTE är bråttom att göra och därför får vänta. Då känns det mera hanterbart (för mig iaf) om jag fokuserar på det som är absoluta måsten.

Jag tror att jag råkade ta för mycket av den medicinen som sänker pulsen. Tog först en tablett, men när det inte hände något på ca 1-1,5 timme så tog jag en till (jag får ta tre) och nu är jag helt svimfärdig, fryser och kallsvettas istället för att vara svimfärdig, stressad och för varm. Pulsen ligger runt 100 så den är ju inte jättelåg alls så jag antar att min kropp är så van vid den höga pulsen att den tycker att det är för lågt. Så nu är det sängläge igen 😑 Fan vad jag är trött på detta!

Lite kort ang. vad som kan hjälpa mot hetsätning är "avrusning" från matvaror som skapar "sug" (t.ex. verkar cheeskake vara en sådan för dig), stabilt blodsocker, och inte minst att få andra tekniker för att hantera dåligt psykiskt mående. :heart Så det brukar krävas en hel del stöd och uppföljning för att klara av det.

Förstår känslan med alla småsakar som bara "läggs på hög"... Synd att det inte funkar med listor, men det kanske hänger ihop med orken också? Själv så måste jag ha listor för att ens komma ihåg vad jag ska göra.... Har också börjat använda påminningar på mobilen för att få gjort viktiga saker. Och så har det hjulpit en del att prioritera BORT saker, dvs ta beslut om vilka saker som INTE är bråttom att göra och därför får vänta. Då känns det mera hanterbart (för mig iaf) om jag fokuserar på det som är absoluta måsten.
Alltså, det är så knepigt med mig och mat. När kroppen (inte huvudet) har bestämt sig för att den vill ha just DEN maträtten så spelar det ingen roll hur mycket jag äter av annat för jag blir inte mätt. Jag kan äta tills jag nästan kräks men magen kurrar fortfarande. Nu är det cheesecake men innan har det varit skagenröra i ca 1,5 år, dajmtårta en sommar, mentos och proviva en annan osv. Och sedan plötligt en dag så tar det STOPP och så kan jag inte äta det alls på evigheter. Så det är ingen fix idé i huvudet utan jag har verkligen ingen kontroll över det. Och ju mer jag äter desto fortare blir jag hungrig oavsett vad jag äter.

Nej, jag har aldrig klarat av att göra listor. Jag skriver ned sådant som är jätteviktigt, men annars får det bara vara och så gör jag det jag klarar. Och det är samma där som med maten. Om min kropp har bestämt att den vill storröja i skafferiet trots att man får sparka sig fram på golvet så kan jag inte vända den energin till att städa golvet utan det är skafferiet eller krasch och tokångest som gäller. Jag ska försöka fixa lådor där jag kan lägga varje projekt i sin egna låda och sedan ställa dem på rad någonstans där de inte är ivägen så kan jag ta en låda åt gången. Försöka iallafall. Sådant som är viktigt lägger jag mitt på golvet och sådant som är halvviktigt på mikron.

Jag tror att jag råkade ta för mycket av den medicinen som sänker pulsen. Tog först en tablett, men när det inte hände något på ca 1-1,5 timme så tog jag en till (jag får ta tre) och nu är jag helt svimfärdig, fryser och kallsvettas istället för att vara svimfärdig, stressad och för varm. Pulsen ligger runt 100 så den är ju inte jättelåg alls så jag antar att min kropp är så van vid den höga pulsen att den tycker att det är för lågt. Så nu är det sängläge igen 😑 Fan vad jag är trött på detta!

Låter som om det vore bra att prata med läkare/vårdpersonal ang den här reaktionen och hur du ska göra. Som du säger är ju inte 100 en särskilt låg puls, så frågan är om du faktiskt borde fortsätta ta två såna tabletter och härda ut tills kroppen vänjer sig, eller om det är bättre att ta det stegvis... Men tänker att det oavsett är klokt med en nära kontakt med vården ang det.

Alltså, det är så knepigt med mig och mat. När kroppen (inte huvudet) har bestämt sig för att den vill ha just DEN maträtten så spelar det ingen roll hur mycket jag äter av annat för jag blir inte mätt. Jag kan äta tills jag nästan kräks men magen kurrar fortfarande. Nu är det cheesecake men innan har det varit skagenröra i ca 1,5 år, dajmtårta en sommar, mentos och proviva en annan osv. Och sedan plötligt en dag så tar det STOPP och så kan jag inte äta det alls på evigheter. Så det är ingen fix idé i huvudet utan jag har verkligen ingen kontroll över det. Och ju mer jag äter desto fortare blir jag hungrig oavsett vad jag äter.

Nej, jag har aldrig klarat av att göra listor. Jag skriver ned sådant som är jätteviktigt, men annars får det bara vara och så gör jag det jag klarar. Och det är samma där som med maten. Om min kropp har bestämt att den vill storröja i skafferiet trots att man får sparka sig fram på golvet så kan jag inte vända den energin till att städa golvet utan det är skafferiet eller krasch och tokångest som gäller. Jag ska försöka fixa lådor där jag kan lägga varje projekt i sin egna låda och sedan ställa dem på rad någonstans där de inte är ivägen så kan jag ta en låda åt gången. Försöka iallafall. Sådant som är viktigt lägger jag mitt på golvet och sådant som är halvviktigt på mikron.

Jo, det är ju så för alla till viss grad, att kroppen säger till om när och vad den vill ha för mat. Men hos dig låter det lite extremt.... Dock så handlar det ju om kemiska balanser och vanor, så jag är ganska övertygat om att det går att "programmera om" även din kropp till att äta annat än skräpmat. Angående att du blir fortare hungrig ju mera du äter, gäller det även om du äter "riktig" middag med kött och fett? För det låter som en typisk reaktion på svajigt blodsocker pga kolhydrater...

Viktiga saker på golvet och halvviktiga på mikron låter som ett bra system, tycker jag! Då ser du ju snabbt vad som är viktigt så du inte glömmer bort det. Glömma saker är det som är största problemet för min del.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 973
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 852
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 500
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 496
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar