Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte

Det är lite svårt att jobba för glädje när man inte kan känna glädje 😞 Jag kommer inte ihåg hur det känns ens. Jag försöker undvika Instagram för jag blir bara ledsen och avundsjuk nu när jag inte kan känna att det är meningsfullt längre. Sedan kan väl instagram aldrig kallas för meningsfullt egentligen, men eftersom jag tyckte att det var roligt så borde ju roligt vara en mening ändå, även om inte själva handlingen är det 🤔

För mig är det kaos. Sedan kanske inte just tvätta kläder är kaos, men allt runtomkring tvätta kläderna är kaos eftersom jag måste städa djurrummet först (och där är det KAOS på riktigt) för att slippa klättra fram och sedan ska allt sorteras och tvättas på rätt sätt, torkas och organiseras in i garderoberna igen när det är tvättat. Jag hatar att ha garderoberna utspridda i hela lägenheten! Jag hade velat ha allt i hallen, men det går inte utan att bygga om och det har jag varken ork eller råd med så nu måste jag flytta runt allt vår och höst så det jag behöver mest är lättast att få tag på och lägga undan för om inte det är jättelätt så hamnar allting i en hög på golvet eller skobyrån

Jag såg någon sådan reklam häromdagen, men klickade inte på den. Jag har flera appar för organisering, scheman, listor mm men jag orkar inte använda dem trots att jag vill. Jag kan inte ens skriva en lista på allt jag vill ha gjort för att få bort kaoset för då blir det så många detaljer att jag blir ännu mer stressad. Helst hade jag velat ha, och kunna hålla, ett schema för ALLT och när det ska göras för att försöka få rutiner, men jag klarar inte att följa scheman och har aldrig gjort 😞 Fast kanske apparna du menar är mer än scheman och liknande eftersom det är avslappning och sådant?
Mening är väl just roligt. Jag har hästar för att det är roligt och skapar så på vis mening, vad är skillnaden med kläder och Instagram?

Kaos eller ej… du har väldigt många områden där du bestämt att allt måste vara på ett speciellt sätt, du vill inte ändra medicin - skulle bli katastrof, du måste bokföra på ett avancerat sätt - annars går det inte, kläder ska tvättas, vikas och hängas undan - annars kaos, och helst skulle det vara på ett annat sätt som inte går… samtidigt är det ju tydligt även för dig att du inte orkar med och ständigt känner sig misslyckad och inte alls mår bra. Det är svårt att förändra, inte minst när man mår dåligt, men. Det kan vara vägen framåt :)

Mening är väl just roligt. Jag har hästar för att det är roligt och skapar så på vis mening, vad är skillnaden med kläder och Instagram?

Kaos eller ej… du har väldigt många områden där du bestämt att allt måste vara på ett speciellt sätt, du vill inte ändra medicin - skulle bli katastrof, du måste bokföra på ett avancerat sätt - annars går det inte, kläder ska tvättas, vikas och hängas undan - annars kaos, och helst skulle det vara på ett annat sätt som inte går… samtidigt är det ju tydligt även för dig att du inte orkar med och ständigt känner sig misslyckad och inte alls mår bra. Det är svårt att förändra, inte minst när man mår dåligt, men. Det kan vara vägen framåt :)
Jag vet inte. Eftersom allt i livet är meningslöst för mig så vet jag i ge vad som räknas som meningsfullt mer än typ jobb där man hjälper andra.

Jag vill inte ändra VISSA mediciner. Jag har ett par där jag kan tänka mig att ändra både uppåt, nedåt och plocka bort och byta ut och om det funkar så kan jag tänka mig att ändra på någon av de riktigt svåra, men jag tänker inte ändra på något där jag VET att det kommer bli så illa att jag riskerar att ta livet av mig.
Bokföra måste jag göra för att annars så förstör jag min ekonomi totalt och det är jag inte heller så pigg på. Detta är också något som jag VET.
Att vara tvungen att tvätta kläder som luktar illa är väl rätt självklart? Likaså att organisera dem för att undvika framtida kaos så mycket det går. Och att vilja göra saker lättare och bättre trots att det inte går nu är väl inte heller så konstigt? Och det är ju att förändra, men då är förändring dåligt?

Jag vet inte. Eftersom allt i livet är meningslöst för mig så vet jag i ge vad som räknas som meningsfullt mer än typ jobb där man hjälper andra.

Jag vill inte ändra VISSA mediciner. Jag har ett par där jag kan tänka mig att ändra både uppåt, nedåt och plocka bort och byta ut och om det funkar så kan jag tänka mig att ändra på någon av de riktigt svåra, men jag tänker inte ändra på något där jag VET att det kommer bli så illa att jag riskerar att ta livet av mig.
Bokföra måste jag göra för att annars så förstör jag min ekonomi totalt och det är jag inte heller så pigg på. Detta är också något som jag VET.
Att vara tvungen att tvätta kläder som luktar illa är väl rätt självklart? Likaså att organisera dem för att undvika framtida kaos så mycket det går. Och att vilja göra saker lättare och bättre trots att det inte går nu är väl inte heller så konstigt? Och det är ju att förändra, men då är förändring dåligt?
Okej, inget går att ändra då blir allt kaos och katastrof.

Det skrev jag ju inte alls! Jag skrev att VISSA saker går inte att förändra för att det FUNKAR. Det är ju jättekorkat att ändra det som faktiskt funkar i mitt liv :confused: :confused:
Är det så mycket som fungerar? Du mår otroligt dåligt och känner dig misslyckad i stort sett varje dag, det känns inte alls som det då faktiskt fungerar. Men du ska såklart leva ditt liv som du vill, sen är jag övertygad om att du skulle vinna på att våga förändra, till exempel på riktigt prata med din läkare om medicineringen, våga prova hens förslag. Han/hon är utbildad i tio år, har troligtvis sett massor och kan massor. Läkarens jobb är att du ska må bättre. Det blir säkert tuff här och nu, men kan ge en förändring på sikt, sen finns det inga garantier i det, men som du lever nu verkar absolut inte leda till en förbättring.

Är det så mycket som fungerar? Du mår otroligt dåligt och känner dig misslyckad i stort sett varje dag, det känns inte alls som det då faktiskt fungerar. Men du ska såklart leva ditt liv som du vill, sen är jag övertygad om att du skulle vinna på att våga förändra, till exempel på riktigt prata med din läkare om medicineringen, våga prova hens förslag. Han/hon är utbildad i tio år, har troligtvis sett massor och kan massor. Läkarens jobb är att du ska må bättre. Det blir säkert tuff här och nu, men kan ge en förändring på sikt, sen finns det inga garantier i det, men som du lever nu verkar absolut inte leda till en förbättring.
Bara för att 0,1% funkar och underlättar så betyder ju inte det att resterande 99,9% gör det. Jag hade VÄLDIGT GÄRNA velat förändra mitt liv till det bättre! Men att börja med att förändra det som funkar bäst är ju jättebakvänt. Och att börja trassla med medicinerna som är det enda håller mig nästan ovanför vattenytan mitt i utredningen för sköldkörteln känns som att göra det extra jobbigt för mig i onödan. Och min läkare har inga förslag så i så fall får jag byta läkare

Fast exakt vad fungerar så bra? Din läkare skrev ju att det inte går att veta vad som fungerar för att du äter så mycket olika. Och medicinerna verkar inte fungera så himla bra på hur du beskriver ditt mående. Sen är det givetvis är det klokt att se vad sköldkörtelutredningen ger först innan man börjar greja med övriga mediciner, det har jag inte sagt något om, det var din tolkning. Men byta läkare är väl en jättebra tanke eftersom du inte känner förtroende för hen.

Sen finns det ju annat att ändra på, som jag nämnt, lägre krav på olika saker för att slippa känna dig misslyckad, men det vill du ju inte heller utan slår bara ifrån allt som fel/dumt/omöjligt.

Sen finns det ju annat att ändra på, som jag nämnt, lägre krav på olika saker för att slippa känna dig misslyckad, men det vill du ju inte heller utan slår bara ifrån allt som fel/dumt/omöjligt.
Orkar inte svara på annat nu

Det enda där vi har pratat om är kassaboken och kläderna och kassaboken är extremt viktig oavsett hur jobbig den är för annars kan jag inte sköta min ekonomi och jag känner inte för att sätta mig i personlig konkurs. Kläder som luktar illa måste tvättas, men bara för att de måste tvättas så betyder inte det att de måste tvättas NUNUNU

Orkar inte svara på annat nu

Det enda där vi har pratat om är kassaboken och kläderna och kassaboken är extremt viktig oavsett hur jobbig den är för annars kan jag inte sköta min ekonomi och jag känner inte för att sätta mig i personlig konkurs. Kläder som luktar illa måste tvättas, men bara för att de måste tvättas så betyder inte det att de måste tvättas NUNUNU
Fast det är ju samma svar oavsett vad som tas upp, det går inte för att… du vill inte för att…

Det är jobbigt att förändra, verkligen, men om man aldrig vågar kliva ur komfortzonen då kommer man stå och stampa.

Fast det är ju samma svar oavsett vad som tas upp, det går inte för att… du vill inte för att…

Det är jobbigt att förändra, verkligen, men om man aldrig vågar kliva ur komfortzonen då kommer man stå och stampa.
Jag VILL! Men jag KAN inte! Det handlar inte om någon komfortzon, det handlar om att jag mår så jävla dåligt så det är helt enkelt omöjligt! Och är det så konstigt att jag då inte vill göra det värre?! Jag måste få ordning på det som är fel fysiskt innan jag kan ändra något psykiskt för annars kommer jag att må värre och det VET jag för jag har provat! Hade min läkare haft något förslag som hade känts tillräckligt säkert så hade jag definitivt provat, men nu har han inte det, och det ändrar fortfarande inte på att jag mår skit fysiskt också!

Jag VILL! Men jag KAN inte! Det handlar inte om någon komfortzon, det handlar om att jag mår så jävla dåligt så det är helt enkelt omöjligt! Och är det så konstigt att jag då inte vill göra det värre?! Jag måste få ordning på det som är fel fysiskt innan jag kan ändra något psykiskt för annars kommer jag att må värre och det VET jag för jag har provat! Hade min läkare haft något förslag som hade känts tillräckligt säkert så hade jag definitivt provat, men nu har han inte det, och det ändrar fortfarande inte på att jag mår skit fysiskt också!
Jag skrev tidigare att såklart ska du fokusera på det fysiska nu, inte de andra medicinerna. Jag lyfter din ovilja generellt att förändra trots att du faktiskt inte mår bra. Sen är exemplet med din läkare är jättebra, du vill inte pga att dennes förslag inte är säkert, enligt dig. Det är liksom alltid där det landar. Du vill inte bli inlagd, för att… osv trots att det kanske skulle kunna radikalt förbättra din situation på sikt så slår du bara ifrån dig med motiveringen ”omöjligt”, fast du inte vet (nej, en inläggning för hundra år sen är inte att veta).

Du skulle här och nu kunna jobba på att minska kraven på dig själv genom att tex planera in mindre att göra om dagarna och att inte slå på dig själv när du inte orkar det du tänkt dig. Prova att leva randigt, som du fick förslag på. Det kanske funkar, om du ger det en chans och inte ständigt kör slut på dig själv som du verkar göra nu.

Du skulle kunna jobba med mindfulness, kanske för svårt just nu, men bra när man har mycket ångest och oro. Så det finns mycket annat också, om du själv vill.

Hur ska jag kunna att inte köra slut på mig själv när jag inte orkar ett enda skit egentligen?! Ett typiskt exempel från kvällarna, ge Floor sin medicin eller borsta tänderna? Då måste Floor gå först för jag klarar inte båda. Så lite energi har jag! Bara att andas är att göra för mycket. Sedan får jag korta stunder där jag klarar att göra något och då vill jag såklart ta tillvara på dem så mycket det går för jag kan inte ”vila” mer än vad jag redan gör. ”” för att jag kan inte vila för jag är skitstressad konstant och det är inte för att jag sätter en massa krav. Jag har många önskemål, men jag har inga krav för om man inte gör ett krav så är det inte ett krav. Kraven jag har är: ta hand om djuren och överlev dagen. Allt annat är bonus

Hur ska jag kunna att inte köra slut på mig själv när jag inte orkar ett enda skit egentligen?! Ett typiskt exempel från kvällarna, ge Floor sin medicin eller borsta tänderna? Då måste Floor gå först för jag klarar inte båda. Så lite energi har jag! Bara att andas är att göra för mycket. Sedan får jag korta stunder där jag klarar att göra något och då vill jag såklart ta tillvara på dem så mycket det går för jag kan inte ”vila” mer än vad jag redan gör. ”” för att jag kan inte vila för jag är skitstressad konstant och det är inte för att jag sätter en massa krav. Jag har många önskemål, men jag har inga krav för om man inte gör ett krav så är det inte ett krav. Kraven jag har är: ta hand om djuren och överlev dagen. Allt annat är bonus
Nja, rätt ofta är det ju betydligt mer än så som du listar att du vill ha gjort och sen är du utmattad och arg på dig själv och skriver taskiga grejer om dig själv. Men som sagt, du hittar ju alltid skäl till att det inte går att förändra nånting. Men du måste ju inte förändra nånting heller, du kan ju fortsätta exakt som nu, men då kommer ju heller inget att förändras.

Det känns som att det blir lite tokigt prioriterat om du väljer att greja med gardiner eller sälja grejer på Vinted, men inte orkat borsta tänderna. Känns inte speciellt snällt mot dig själv att alltid sätta upp höga mål och förväntningar som du sen inte orkar uppnå.

Jag är väl helt enkelt totalt oduglig då som aldrig klarar att göra ett enda skit rätt!!

Sedan får ni väl tro att jag bara kör med bortförklaringar och väljer att vara lat och inte försöka. Trots att jag försöker hela jävla tiden!!

Hade jag inte försökt så hade jag verkligen inte haft någon tid på sjukhuset på måndag och jag hade mycket troligt inte ens levt! Allt jag gör är att kämpa och försöka hela tiden trots att jag inte ens vill leva!!

Ta av dig offerkoftan! Ingen har skrivit nånting av det du påstår.

Du kämpar, absolut, men förändring skulle kunna göra dig gott. Sen är det svårt, inte minst när man mår dåligt. Men som sagt, du måste inte. Du kan fortsätta exakt som nu, men då kommer ju ingenting att förändras heller.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 973
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 852
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 500
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 496
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar