Gå med i Facebook gruppen om Graves, den är bra. Sen behöver det inte stämma det läkaren säger, att du aldrig kommer att bli frisk. Det finns inga risker med att medicinera längre tid än 18 månader, tvärt om så visar forskning att längre medicinering ger mindre risk för återfall. Så min rekommendation är att du efter 18 månader om inte är ”frisk” då fortsätter att medicinera ytterligare 6-18 månader. Ingen läkare kan bestämma att du måste operera dig utan det är din kropp, ditt val.
Du kommer troligtvis att äta Thacapzol (?) 2x2 eller 3x3 och sedan lägga till levaxin? Så kallad block and replace. Då har du om inte annat en chans att känna hur kroppen känns på enbart syntetiskt hormon (levaxinet). Jag mår klart bättre på kroppens egna men andra mår jättebra på levaxin. Men det kan vara bra att veta vad man har för valmöjligheter.
Jag hoppas att din läkare kommer att ta både t3 och t4 annars rekommenderar jag att du kompletterar privat när du ligger stabilt inom referens igen. Då kan du få ett hum om hur bra din kropp konverterar t4 till t3. Ibland ligger man jättebra på t4 men lågt på t3 och då kan man behöva komplettera med syntetiskt t3 (liothyronin) också.
Sen ska du försöka ligga mot övre referens om möjligt och TSH behöver du inte bry dig om när du medicineras. Anser läkaren det så är det att du vet bättre.
Fråga om det är något