Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte

Jag har gått upp 4,5 kg på två veckor 😭 Jag är hungrig hela tiden trots att jag äter massor och uppenbarligen mycket mer än vad jag bör äta för annars hade jag ju inte gått upp i vikt. Jag vet inte vad jag ska göra för jag orkar ju inte träna och det är skitsvårt att inte äta när jag är hungrig 😭 De få grönsakerna jag äter blir jag inte mätt på. Potatis blir jag lite mätt på, men då behöver jag en massa sås för att få dem i mig och då bunkar kalorierna ändå på sig på en gång ju 😞
Jag kommer inte klara att åka på spa om jag inte lyckas gå ned iallafall 2,5 kg tills dess 😭

Jag har faktiskt blivit lite piggare sedan jag sänkte thacapzolen igen. Inte mycket, men tillräckligt för att känna skillnad. Nu kan jag iallafall göra lite på dagarna utan att klappa ihop helt och hållet. Ångesten har dock ökat rätt mycket, men inte tillräckligt för att det ska vara bättre att vara en zombie.
Maten är SKITJOBBIGT 😭 jag är hungrig och sugen precis hela tiden och det blir ju inte ett dugg bättre när jag inte orkar göra något men samtidigt är för pigg för att vila. Varför kan jag inte tycka om nyttig mat?! Jag klarar inte att tvinga i mig sådant jag inte tycker om om jag inte dränker det i sås, sylt eller ketchup och många saker inte ens då. Sitta och knapra på morötter eller gurkstavar hade varit jättebra för att hålla munnen upptagen, men det går inte alls 😞 och det är så jobbigt att inte veta exakt hur många kalorier jag kan äta innan det blir för mycket för det gör att jag får ångest över allt jag äter för jag vet inte när det blir för mycket. Jag försökte räkna innan idag när jag gjorde våfflor (har en massa våffelmix jag måste äta upp) men då räknade de på färdiga våfflor och jag gör i stekpanna så då gick det ju inte alls att gå efter och jag är så dålig på att räkna så jag vet inte om jag åt 400kcal, 800kcal eller 1200kcal. Nu kokar jag ris och det var lättare att räkna så jag tror att det är drygt 400kcal. Innan har jag gjort några grovräkningar och då har jag kunnat äta ca 1500kcal, men nu kan jag nog inte äta mer än 1300 så länge jag inte rör på mig mer 😞

Jag har faktiskt blivit lite piggare sedan jag sänkte thacapzolen igen. Inte mycket, men tillräckligt för att känna skillnad. Nu kan jag iallafall göra lite på dagarna utan att klappa ihop helt och hållet. Ångesten har dock ökat rätt mycket, men inte tillräckligt för att det ska vara bättre att vara en zombie.
Maten är SKITJOBBIGT 😭 jag är hungrig och sugen precis hela tiden och det blir ju inte ett dugg bättre när jag inte orkar göra något men samtidigt är för pigg för att vila. Varför kan jag inte tycka om nyttig mat?! Jag klarar inte att tvinga i mig sådant jag inte tycker om om jag inte dränker det i sås, sylt eller ketchup och många saker inte ens då. Sitta och knapra på morötter eller gurkstavar hade varit jättebra för att hålla munnen upptagen, men det går inte alls 😞 och det är så jobbigt att inte veta exakt hur många kalorier jag kan äta innan det blir för mycket för det gör att jag får ångest över allt jag äter för jag vet inte när det blir för mycket. Jag försökte räkna innan idag när jag gjorde våfflor (har en massa våffelmix jag måste äta upp) men då räknade de på färdiga våfflor och jag gör i stekpanna så då gick det ju inte alls att gå efter och jag är så dålig på att räkna så jag vet inte om jag åt 400kcal, 800kcal eller 1200kcal. Nu kokar jag ris och det var lättare att räkna så jag tror att det är drygt 400kcal. Innan har jag gjort några grovräkningar och då har jag kunnat äta ca 1500kcal, men nu kan jag nog inte äta mer än 1300 så länge jag inte rör på mig mer 😞

Skönt att du blivit lite piggare. ❤ Angående kalorier så tycker jag verkligen inte du ska hålla på och räkna, det låter som något som kommer trigga din ätstörning rejält....

Man blir ju ofta jättesugen på mat med mycket kalorier när kroppen inte har så mycket energi, vilket är fullt logiskt och rimligt. Så jag tror att om du får rätt på din trötthet borde det bli bättre med maten också. Kan du försöka prata med läkaren om det tror du?

Har du testat att utesluta socker? Alltså tillsatt socker, för mig gör det en enorm skillnad när det gäller piggheten. Jag blir otroligt slö och trött när jag äter socker, blir mycket mer jämn och mer ångestfri. För mig är det lättare att äta nyttigt när inte kroppen längre är van med sockret på det sättet. Det här behovet och suget att ha något att äta på försvinner för mig när jag utesluter sådant, antagligen för att humöret och energin blir bättre och då är man inte i lika stort behov av snabb energi för att kunna hålla igång.

Har du testat att utesluta socker? Alltså tillsatt socker, för mig gör det en enorm skillnad när det gäller piggheten. Jag blir otroligt slö och trött när jag äter socker, blir mycket mer jämn och mer ångestfri. För mig är det lättare att äta nyttigt när inte kroppen längre är van med sockret på det sättet. Det här behovet och suget att ha något att äta på försvinner för mig när jag utesluter sådant, antagligen för att humöret och energin blir bättre och då är man inte i lika stort behov av snabb energi för att kunna hålla igång.

Jättebra tipps! Vill även lägga till att light-produkter med konstgjord sötning är ännu sämre för kroppen än "riktigt" socker. Finns en massa forskning på att aspartam och andra syntetiska sötningsmedel kan ge ångest....

Skönt att du blivit lite piggare. ❤ Angående kalorier så tycker jag verkligen inte du ska hålla på och räkna, det låter som något som kommer trigga din ätstörning rejält....

Man blir ju ofta jättesugen på mat med mycket kalorier när kroppen inte har så mycket energi, vilket är fullt logiskt och rimligt. Så jag tror att om du får rätt på din trötthet borde det bli bättre med maten också. Kan du försöka prata med läkaren om det tror du?
Ja, det är skönt! Bara hoppas att det håller i sig också.
Jag tror att inte det kommer gör det värre faktiskt för annars kommer jag att nojja och få över ångest varenda grej jag äter. Jag kommer inte att räkna varenda liten kalori för det orkar jag inte, men iallafall skriva upp allt jag äter och höfta ett medelvärde

Det är för att ämnesomsättningen har brakat ihop totalt pga sköldkörteln. En som jag känner tränar jättemycket och äter nyttigt, men hon måste ändå passa maten för annars går hon upp i vikt
Jag har inget socker hemma, men jag äter ju mest snabba kolhydrater och sista tiden har det blivit en del glass och banan och det är ju i princip bara socker. Problemet är att jag klarar inte att tvinga mig i något kroppen inte vill ha just då och om jag inte äter så mår jag ju skit för det istället 😞
Jättebra tipps! Vill även lägga till att light-produkter med konstgjord sötning är ännu sämre för kroppen än "riktigt" socker. Finns en massa forskning på att aspartam och andra syntetiska sötningsmedel kan ge ångest....
Jag vet, men det är tyvärr enda alternativet för mig för om jag skulle använda vanlig saft och socker istället för sötningsmedel så hade jag blivit smällfet på nolltid 😞

Jag har inget socker hemma, men jag äter ju mest snabba kolhydrater och sista tiden har det blivit en del glass och banan och det är ju i princip bara socker. Problemet är att jag klarar inte att tvinga mig i något kroppen inte vill ha just då och om jag inte äter så mår jag ju skit för det istället 😞
Det är det som för mig blivit bättre och mycket lättare det här med att äta nyttigare när kroppen inte längre får allt socker. Min kropp iallafall blev mycket mer sugen på "riktig" mat utan allt tillsatt socker, jag blir inte sugen på bullar eller någonting sådant sålänge jag håller mig borta från sockret.

I början när jag tog bort sockret så nej, då åt jag inte mycket för jag visste inte vad jag skulle ersätta allt med. I början när jag inte alls visste vad jag skulle ersätta allt med så blev min räddning sockerfri fil med banan som jag åt väldigt mycket av tills kroppen hade vant sig av med alla snabba kolhydrater och socker osv. När suget efter sådant försvann så ville jag ha annat och det blev mycket lättare att välja rätt mat.

Det tar tid att hitta nya matvanor men det är så värt det i längden. Socker och snabba kolhydrater är en stor bov när det gäller känslan av slöhet och trötthet. Är det så att du äter mindre i början så låt det vara så tills du hittar rätt. Kanske drick näringsdrycker av olika slag så att kroppen ändå får i sig näringen under tiden som du vänjer dig av med sockret.

Det är det som för mig blivit bättre och mycket lättare det här med att äta nyttigare när kroppen inte längre får allt socker. Min kropp iallafall blev mycket mer sugen på "riktig" mat utan allt tillsatt socker, jag blir inte sugen på bullar eller någonting sådant sålänge jag håller mig borta från sockret.

I början när jag tog bort sockret så nej, då åt jag inte mycket för jag visste inte vad jag skulle ersätta allt med. I början när jag inte alls visste vad jag skulle ersätta allt med så blev min räddning sockerfri fil med banan som jag åt väldigt mycket av tills kroppen hade vant sig av med alla snabba kolhydrater och socker osv. När suget efter sådant försvann så ville jag ha annat och det blev mycket lättare att välja rätt mat.

Det tar tid att hitta nya matvanor men det är så värt det i längden. Socker och snabba kolhydrater är en stor bov när det gäller känslan av slöhet och trötthet. Är det så att du äter mindre i början så låt det vara så tills du hittar rätt. Kanske drick näringsdrycker av olika slag så att kroppen ändå får i sig näringen under tiden som du vänjer dig av med sockret.
Jag klarar inte det hur gärna jag än vill för ångesten blir katastrofhög när jag försöker tvinga mig att äta något kroppen inte vill ha och jag klarar inte att gå emot ångesten 😞 Många gånger önskar jag att jag inte hade haft någon egen kontroll över maten överhuvudtaget utan helt enkelt blivit utfodrad med nyttig mat i lagom portioner vid bestämda klockslag och så hade jag vackert fått äta eller svälta, men det är ju totalt omöjligt 😞

Fan vad jag har panik över att jag har gått upp så mycket i vikt så fort 😭 jag var ju precis nere på min lagomvikt igen 😭

Och jag kan lika gärna ge upp helt med patchbyxorna jag håller på med för jag får dem inte ens över rumpan längre 😭

Jag klarar inte det hur gärna jag än vill för ångesten blir katastrofhög när jag försöker tvinga mig att äta något kroppen inte vill ha och jag klarar inte att gå emot ångesten 😞 Många gånger önskar jag att jag inte hade haft någon egen kontroll över maten överhuvudtaget utan helt enkelt blivit utfodrad med nyttig mat i lagom portioner vid bestämda klockslag och så hade jag vackert fått äta eller svälta, men det är ju totalt omöjligt 😞
Det är det som blir lite lättare när kroppen vänjer sig av vid saker och ting. Det gör det lättare att äta mat som gynnar än mer. Jag tycker att tex köpa sådana här matkassar med bestämda storlekar på portionerna och mängd gör det lättare med matsituationen för då behöver jag inte göra något annat än att laga maten. Ibland gillar jag den mer och ibland mindre. För mig är det lättare iallafall när jag inte behöver fundera så mycket kring maten utan att det blir den maten jag har hemma, jag behöver inte tänka på vad jag ska handla eller när. Förutom frukost och ev kvällsmat då, det behöver man ju handla.

Klart det inte blir lättare direkt, man får ge det ett tag så att kroppen får vänja sig vid det nya. Kroppen vill ha mycket det som den är van vid att få och att bryta den onda cirkeln är inte lätt första tiden för allt kämpar emot än.

Men oavsett så blir man otroligt mycket piggare och mycket jämnare i humör och mående när man skippar sockret. Det är inte alls konstigt tycker jag att du är så trött med dom matvanorna, jag tror många säkert klarar av att ge kroppen mycket socker och inte behöver vara så påverkade av det mentalt och fysiskt men alla klarar inte det. Dessutom har det den fina effekten att man inte känner sig så svullen och vikten blir mer stabil utan sockret.

Det är det som blir lite lättare när kroppen vänjer sig av vid saker och ting. Det gör det lättare att äta mat som gynnar än mer. Jag tycker att tex köpa sådana här matkassar med bestämda storlekar på portionerna och mängd gör det lättare med matsituationen för då behöver jag inte göra något annat än att laga maten. Ibland gillar jag den mer och ibland mindre. För mig är det lättare iallafall när jag inte behöver fundera så mycket kring maten utan att det blir den maten jag har hemma, jag behöver inte tänka på vad jag ska handla eller när. Förutom frukost och ev kvällsmat då, det behöver man ju handla.

Klart det inte blir lättare direkt, man får ge det ett tag så att kroppen får vänja sig vid det nya. Kroppen vill ha mycket det som den är van vid att få och att bryta den onda cirkeln är inte lätt första tiden för allt kämpar emot än.

Men oavsett så blir man otroligt mycket piggare och mycket jämnare i humör och mående när man skippar sockret. Det är inte alls konstigt tycker jag att du är så trött med dom matvanorna, jag tror många säkert klarar av att ge kroppen mycket socker och inte behöver vara så påverkade av det mentalt och fysiskt men alla klarar inte det. Dessutom har det den fina effekten att man inte känner sig så svullen och vikten blir mer stabil utan sockret.
Önskar att jag hade klarat det 😞jag kan verkligen inte äta ”fel” saker. Jag kväljs och får ännu svårare att äta även sådant jag tycker om, men ändå lyckas jag alltid äta för mycket enligt vågen även om jag lever på rostemackor med lite smör och sockerfri saft. Rostemackor har jag alltid hemma för det är krismaten när jag inte klarar att äta något annat, men är på väg att svimma av hunger.
Just nu är jag verkligen hungrig HELA TIDEN. Jag har fått gå upp och äta flera gånger inatt för jag vaknat hungrig trots att jag redan ätit alldeles för mycket stuvade makaroner och falukorv. Sådan mat kan jag inte laga själv utan det är bara när pojkvännen är här för jag klarar inte det själv. Snabbmakaroner kan jag koka själv, men inte steka korv

Idag har jag fixat i sovrummet och varit hos min vän en stund och jag behövde inte tvinga mig fram med ångest varenda sekund utan det gick så bra att jag och Bella till och med gick ett kvarter extra. Mycket troligt bara en turdag, men lite kan man ju hoppas iallafall

Idag har jag fixat i sovrummet och varit hos min vän en stund och jag behövde inte tvinga mig fram med ångest varenda sekund utan det gick så bra att jag och Bella till och med gick ett kvarter extra. Mycket troligt bara en turdag, men lite kan man ju hoppas iallafall
Härligt det låter :)

Härligt det låter :)
Varje sekund utan ångest är så skön! Och att kunna göra saker och det bara GÅR, utan att behöva piska mig själv blodig mentalt för att ta mig igenom ångesten. Fredag och lördag var dock inte alls roliga ångetsmässigt, men de är äntligen borta i det förflutna. Nu ska jag lyssna på en ny låt jag har hittat och försöka sova och hoppas på att allt inte rasar totalt imorgon!

IMG_0900.webp

Det har inte rasat totalt, men det är inte roligt heller 😞 det enda jag har gjort förutom ligga i sängen är ätit lunch med mamma och mina systrar. Men det var jättejobbigt för vi gick till en restaurang jag inte varit på innan för vårt vanliga fik hade inget till min syster som är glutenintolerant och jag hatar att gå till nya, och speciellt lite finare (eller ja, finare än kvarterets pizzeria iallafall), restauranger för där finns nästan aldrig något jag äter. Jag, mamma och min ena syster delade på två dagens om jag inte skulle kunna äta det för de var inte så hungriga och det gick iallafall någorlunda, men nu vet jag var jag inte ska äta i framtiden.
Fick veta också att min andra syster kan inte få ledigt för spa förrän i januari. Så nu kan jag släppa lite av viktpaniken, men jag måste bli av med de där fem kilona ändå för precis där går gränsen för när jag inte kommer i mina kläder längre så nu bor jag i mina stretchjeans. Så mycket som jag har betalat och jobbat/jobbar för patchbyxorna vill jag inte ska vara i onödan!

Mamma var också ovanligt intresserad av vad jag vill ha för hund i framtiden och vad de kostar så jag hoppas att jag kanske får en slant till hund i julklapp för sist hon var såhär intresserad så fick jag Poppy i födelsedagspresent. Men jag kommer inte att köpa någon hund direkt även om jag skulle få råd till en för jag är inte tillräckligt pigg för att ta in en ny hund ännu och sorgen är fortfarande för stark. Det är så mycket jobb med en ny även om det är en vuxen hund. Bella hade nog verkligen uppskattat en kompis, men jag kan ju inte köpa en ny hund direkt bara för hennes skull

Idag är jag helt slut 😞 jag kan inte göra något alls, men jag kan inte slappna av för att vila heller trots att jag inget hellre vill än att få sova en stund. Jag är så fruktansvärt trött på att få en ganska bra dag och sedan blir det skit i flera dagar efteråt 😭

Bella har krupit ned under täcket och ligger vid min mage och jag ligger blixtstilla för att inte störa henne så hon går igen för det är så mysigt att hon äntligen ligger under täcket att jag knappt vet var jag ska ta vägen. Jag hoppas så mycket att hon kommer fortsätta göra det för att inte ha haft någon hund näranära under täcket har varit nästan som tortyr för jag har känt mig så ensam och ledsen och det har känts som att Bella inte har tyckt om mig för hon har legat under pojkvännens täcke hela tiden men vägrat ligga hos mig. Hon kommer nog aldrig att bli så kelig som Ping och Pärla som skulle ligga i mina armar och precis under hakan på mig men jag är tacksam för minsta lilla just nu samtidigt som jag saknar Ping och Pärla ännu mer

Tycker inte att det är ett dugg konstigt att du mår skit och att din kropp inte samarbetar.

Du har graves och de mesta du trycker i dig gör det bara värre.

Koffein, Elvanse, Attentin är centralstimulerande och stressar kroppen.
Socker gör saken sämre med.

Tycker det är sjukt att sjukvården inte tar mer ansvar och informerar och sätter sig in i hur patienten lever. Läkarna borde säga till dig att du inte får bruka koffein och andra centralstimulerande.

Förlåt om jag är hård men tycker att sjukvården har brustit ang dig.
Sen har du såklart ett ansvar själv med.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 973
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 852
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 503
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 496
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Black Friday
  • Föl 2023
  • Hästtransport till häst som hatar att åka..?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka