Jag vill ha en.. Beagel!!

Trilla

Trådstartare
ja!!

jag har bestämt mig nu- äntligen vad för hundras jag vil ha! En Beagle!!

Är det nån som har en sådan??

Jag har alltid gillat dme men nu trä'ffade jag på såna igen via en väns vän, och det va då jag verkligen bestämde mig för att en sådan vill jag ha när jag skaffar hund! (inom ett år blir det iaf)

Så fram med bilder på era Beaglear!!!:bump:

Sv: Jag vill ha en.. Beagel!!

Kul! Det är trevliga hundar:)

Har ni egna jaktmarker eller?

Gilly

Åh vad kul! Beaglar är så himla söta och fina!
Ville också gärna ha en Beagle, men eftersom att jag inte har något jaktintresse så avstod jag ju såklart.

Grattis, det är dugliga jakthundar ;)

Köpa beagle - några goda råd från begleklubben

Eftersom beaglen är en jakthund måste Du själv också vara jägare för att Du skall förstå vad för slags hund Du ämnar skaffa Dig och för att Du skall få största möjliga glädje av Din nya hund.

Så den kommer du att få kul i skogen med i framtiden under jakten :banana:

En vän till mig som är jägare skaffade en Beagle men den funkade inte så bra i jakt så den blev mest sällskap, kanske du kan hitta en sådan om du vill ha en beagle men inte är jaktintresserad..

Här är min beagle Morris

Jag tycker mycket om honom, men vi brukar säga att han har damp. Min sambo jagar hare, rådjur och hjort med honom dock driver han helst älg vilket är förbjudet när man är beagle.

I och med att han är lite jaktidiot så har jag då och då tillbringat ett antal timmar i bil sökandes med pejl efter honom när han har fått upp en älg. Vilka han aldrig släpper om han så skulle bli trebent på kuppen.

Som ren sällskapshund skulle jag enligt min erfarenhet inte rekommendera en beagle som inte är dokumenterat ointresserad av jakt. Min hund är väldigt motionskrävande i form av löpning, promenader är inte riktigt tillräckligt i hans fall, annars börjar han hitta på hyss.

Han är mycket barnkär.

Han sover gärna under mitt täcke på nätterna och i soffan framför tv'n.

Men jag och husse älskar honom högt och rent och skulle inte byta bort honom mot alla pengar i världen.

Bilderna skall vara klickbara.

Senast ändrad:

Jag va inne på Jakt golden först, men nä Beagel är det bestämt.

Jo jag är intresserad av jakt, men mest av eftersök, men Bengt som jagar ska i sånt fall hjälpa mig att träna upp hunden til en jakt hund och så får vi se om dte blir jag eller han som jagar med hunden :)

Nä men Bengt har lite marker (typ granne)
och så känner han folk som har jaktmarker som han får vara på osv.

Jag är jaktintresserad själv, kanske inte waooo men mitt ex va viltmästare och jägare osv han väkte mitt intresse, speciellt med det här med eftersök- det tror jag inte driekt Beagel är sån hund att köra eftersök med , men eftersom jag tänker se til att den får vara med på jakt med Bengt el. annan i hans jaktlag och sedan själv träna den i ev. agility och lydnad (jag pratade med en i svenska beagel klubben) så sa hon att bara den hålls igång fyisk och psykisk (om nu man inte skulle ha den som jakt hund) så går det utmärkt att ha den utan jakthund oxå, men den måste verkligen få rejäl motion och jobba, ingen hund att bara ha som gårdshund direkt alltså.
jag vil ha en hund som jag kan jobba med, sedna kvittar det om det är jakt eller inte, jag tycker det e kul att jobba med hundar och jakt är intressant! så får se vad som händre på den fronten.

Åh vad kul!!!

Vad söt han e! :)

Jo motions krävande och då menar jag inte bara en tur i skogen eller ut och cykla med hunden en timme utan verkligen att hunden får jobba med fysiskt och psykiskt- det är jag verkligen inne med på denna hundras.

Är det en hundras som man kan jobba eftersök med tror du?
För eftersök tycker jag är väldigt intressan.
Jag va inne med det förut när jag va ihop med mitt ex.

Jo jag tror dig om att hitta på hyss om de är understimulerade!
Gisses vad man har skrattat åt sin väns bekanta, va dem har berättat om sina beaglar...

så går det utmärkt att ha den utan jakthund oxå
Frågan är bara varför !?

Varför ska man välja en hund som besitter djupa jaktgener om man inte ska använda hunden till jakt ?

En stilla fundering

Är det en hundras som man kan jobba eftersök med tror du?

De flesta hundar kan tränas till eftersökshundar. Har de bara en nos, och är intresserade av att använda den, så kan de lära sig att spåra vilt. Beagle är inget undantag. Problemet med att använda en beagle är att de har nära till skall, och i spåret vill man att de är tysta.

Jo jag tror dig om att hitta på hyss om de är understimulerade!

De brukar hitta på hyss oavsett, det är bara mer frekvent när de är undrestimulerade. Det finns nämligen en stimulans de inte kan få nog av -
MAT! De hittar på mycket för att få tag på en extra "godbit" (de brukar inte vara direkt petiga med hur färskt det är).

Att hunden inte är en god jakthund behöver inte nödvändigtvis betyda att den saknar jaktlust. Vår beagle rosar inte marknaden med att få upp några harar precis, trots det sticker hon så fort man vänder ryggen till om hon har chansen. Hon tycker att jakt är vansinnigt roligt, hon är bara usel på att reda ut spåret. Husse hoppas dock fortfarande att poletten ska trilla ner....:D

Jag va inne på Jakt golden först, men nä Beagel är det bestämt.

Jo jag är intresserad av jakt, men mest av eftersök, men Bengt som jagar ska i sånt fall hjälpa mig att träna upp hunden til en jakt hund och så får vi se om dte blir jag eller han som jagar med hunden :)

När du pratar om Bengt och jaktgoldens undrar jag om det inte är Bengt Rödseth (med tillhörande Gunilla Weeden) du menar...?

Ja, chansen är ju inte stor.. Bara undrade:D

Gilly

Inte för att vara negativ, men jag skulle vara mycket tveksam till att skaffa en jakthund och bli halvt beroende av min grannes välvilja för att hunden ska få jaga. Jag vill kunna ta hand om min hunds behov själv.

Är det eftersök du främst vill pyssla med finns det lämpligare hundraser.

Nä , tror inte dte? den här Bengt bor här utanför sthlm och har nu iaf en blandras hund.:)

Fast jag har under dagen pratat med folk som har beagles och dem säger själva att det där är ju självklart beronde från hund til hund, men dem har haft Beagler 3 omgånger nu och de har aldrig jagat med sina och dme mår jätet bra. Två av deras beaglar har dem tränat och tävlat Agility samt lydnad och spårning.
Dem har varit helt underbara hundar i familjen. Jag har även pratat med bengt som själv är duktig på just jakt hundar och han tror att jag skulle trivas bra med en Beagel. (han vet ju vad jag kan om och med hundar och hur aktiv jag är med hundar)
men han sa til mig oxå att jag ska titta på flera hundraser, kanske ngr som liknar Beagle e utseendet?
han vet ju oxå att jag lyckas få ordning mitt ex ena jakt hund som var riktigt "tokig" på att jaga osv. (hon såg ut som en varg- jätte fin va hon, skygg och mycket osäker men va riktigt duktig på jakt!)

men vi får se, bengt hjälper mig en hel del oxå , så får vi se, men En Beagel vil jag ha, ville ha det när jag va liten för att jag tycket dem va så vackra, men man kan inte skaffa hund bara för att dne e vacker, men jag tror att en beagel passar mig :)

men får se , bengt skulle hem och fundera iaf :)

Då tycker jag att du själv kanske ska satsa på en jägarexamen ?

Ta sedan denna Bengt till hjälp när du sak lära in jakt med din Beagel :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 377
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
335
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka