Jag vill göra nåt radikalt..

Sv: Jag vill göra nåt radikalt..

Har du hunnit prova sparken ännu? Jag är supersugen på att köpa en spark och testa med mina hundar.

Men gud vilken rolig idé att åka spark efter hunden! :D Det skulle jag vilja prova men då behöver jag ett metspö och en fläskkotlett för att komma någonstans...
Här ute är vägarna perfekta för spark nu.

Jag har också åkt lite spark efter mina hundar, det är riktigt kul!
Sparken är gammal som gatan, så medarna är lite rostiga och det knarrar i trät varje gång man sparkar till - men den fungerar. Hundarna springer på hemifrån, men när vi vänder efter ett par kilometer travar de lugnt bredvid. Egentligen skulle jag behöva en runda att sparka runt på så de har samma framåtdriv hela tiden, men är tyvärr lite begränsad i ödemarken. Det är nog genidrag att jag får lite extramotion när de slutar dra ;)

Jag har önskat mig en sådan här av min far i julklapp, tror det kan passa mig och mina yrhättor bra.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Hundslade_spark_31262962.htm?ca=11&w=3

Så för att förstå vad jag ger mig in i, tog jag och sambon igår, hundarna med oss på promis. Jag tog fyrhjulingen och Fendi ( som höglöper) sprang lös. Figge fick en nomesele på sig och en longerlina till sambon som stod på långfärdsskidor med stavar.

Vi tänkte se vad figge( och Fendi) säger, överallt står det att de måste vänjas med att ha skidor och oljud bakom sig och kan vara ordentligt rädda i början.

Nu vet jag inte om Figge är ovanligt cool, eller om all fokus var på höglöps-Fendi som sprang framför, men jäääääklar i mig vad han drog.

Båda hundarna tyckte det var skitkul och jag fick känslan av hur fort det kan gå när jag spänner för 100 kg hund framför släden senare...... kanske måste träna in ett stoppkommando;)

Jag har kört en del både skidor - med och utan pulka - och spark efter hundarna! Kul, fartigt och uppskattat om hunden/hundarna gillar att springa :D

Några konkreta tips bara:
* Lär in "höger" och "vänster" tidigt! (Att bara ropa "Sväng" och peka ut riktningen med staven har sina klara nackdelar! ;) )
* Lär in både ett stanna och ett öka - mest för bekvämlighetens skull (Det är dock viktigt att kunna "bromsa" hunden i en utförsbacke och ev. även öka den/peppa den på väg uppför en sluttning.)
* Köp ett bra bälte till dej att fästa linan i - med "nödutlösare" - så du lätt kan slå loss linan om du ramlar eller om hunden "hoppar ut i snön" av någon anledning.

Kör man med spark måste man också tänka på att det kan bli väldigt trista olyckor om man råkar köra på hunden med en mede eller med fronten på sparken. (En bekants hund kördes på så illa av en spark - hunden tvärstannade för att nosa på något mitt i ett skoterspår - att ledbanden i båda bakbenen skadades.)
Att fästa en rörisolering längs sparkens "främre svärstag" är ett litet tips!

Men tystnaden, friheten och teamkänslan när man åker skidor efter sin hund är svårslaget!!

/Swat

*kl*
Jag mötte en tjej med hundar som drog spark häromdagen, nu tyckte inte hästen jag körde att det var lika kul att titta på som jag han tyckte de var urläskiga, så jag hann inte riktigt se hur det gick till och än mindre få mig ett litet samtal..

Har du hunnit prova sparken ännu? Jag är supersugen på att köpa en spark och testa med mina hundar.

Ja! Just ja... hade ju glömt bort det här.... :o

Vi har provat ett par gånger, men det har varit lite väl mycket annat nu inför julen så det har inte blivit så jättemycket. Hundarna är inte jättevana vid att dra så just nu jobbar vi med att lära dem det. Förra helgen var det isigt och fint före och då gled sparken hur lätt som helst och hundarna drog fint, men nu i helgen som gick var det lite för mycket snö när vi väl kom ut på eftermiddagen. Hade inte snömedarna på så det gick trögt och det märktes på hundarna, så nästa gång blir det att sätta dit snömedarna om de inte plogat helt rent här igen.

Tyvärr kommer vi inte hinna köra något nu innan julafton så jag kan inte säga så mycket om snömedarna än.

Men totalt sett så var det jättekul det lilla vi kört hittills. Sparken var smidig att hantera och glider hur lätt som helst om föret är bra. Vi köpte även ett Baggenbälte som vi kopplar linorna i. Använder nomesele och ett långt (3.5 meter) koppel samt en expander så det inte ska bli för hårda ryck. Ska nog köpa en riktigt bra lina sen istället men än så länge funkar det med kopplet. Baggenbältet var suveränt bra, jag skulle aldrig våga koppla hundarna i sparken utan mycket bättre att ha dem kopplade till bältet så man kan stoppa dem om det händer något.

Så fort julafton och allt stök innan dess är över så ska vi ut och träna varenda dag. Det här var verkligen roligt att hålla på med. :)

KL

Hur tidigt kan man börja dra sin hund? Jag vill jättegärna han drar mig men jag antar jag får vänta tills nästa år innan han kan dra mig :D
Han är ett år nu, inte röntgad än (ska troligen röntgas i januari, inte bestämt än men vi kollar på tid nu...).

Men vore kul o kunna köpa en dragsele och börja smått med små föremål som t.ex moppedäck :D

..i vinter med min hund. Åka skidor till jobbet, eller skaffa en spark och låta hunden dra medan jag sladdar runt på medarna. Är det någon som färdas på något av sätten? Är det svårt att åka skidor med hund?
Dragsele och sånt har vi, och hyfsat stark är hon. Sen antar jag att man får jobba på rätt bra själv, men det skadar ingen kan man säga.

Grimas förra ägare brukade åka längdskidor efter henne, verkar kul och något jag också vill prova på :)

Skidor är kuligast. Spark kräver försiktighet, medar är vassar och tassar är mjuka.
Kör hårt!

Att dra någon på tex spark då föret är fint och marken är plan är väldigt lite belastning på hunden. Det är dessutom extremt bra träning som vi fick rekommenderad för artros/HD-hunden, bara man är noga med att värma upp och värma av ordentligt.

Så om din hund är hyffsat färdig i kroppen så tycker jag du gott kan börja lite smått. Mina briarder har fått börja relativt tidigt. Unghunden redan vintern innan hon blev 1 år, då drog hon tillsammans med den äldre tiken.

Ta det lugnt i början bara. Även om det inte är jätteslitigt för kroppen så är det jobbigt i lilla huvudet!

Vi har det knapert i ekonomin så vi kan inte köpa hur mycket som helst, han har på sistone växt ur sitt andra halsband :eek: Han som inte ens är så stor, hans större broder kan ha sitt första halsband fortfarande :D Så vi får köpa in lite saker först, då blir det ju inte spark eller nåt. Pulka får han dra iaf, kanske om han orkar så kan han ju dra mig nån meter bara. Men jag känner mig lite rädd för att jag ska vara för tung för honom den här vintern, väger ca 60 och han ca 25 (collie).

Ska han dra så bör du åtminstone ha en sele som är gjord för att dra i. Det finns billiga selar till exempel här: http://www.vipdog.se/nomesele-limex/583-0 eller här: http://www.snowdogs.se/reaselar.htm

Börja inte experimentera med drag om du inte har sele, då är risken att du felbelastar hunden och det vore ju dumt.

Ta gärna med hunden till djuraffär och få hjälp att prova ut storlek på selen, sedan kan du ju skicka efter eller önska dig i julklapp!

Vad han sedan drar kan ju komma senare. Du kan till exempel ha honom i selen och jogga med honom och låta honom bli draghjälp. Han lär sig jobba i selen och att han ska ha position framför dig. Nyttigt!

Jag har åkt både (längd)skidor och spark efter vänner och bekantas hundar. Är man säker på skidor så är det klart det både smidigaste och roligaste.
Har man spark är det viktigt att ha en rätt lång draglina så att man inte riskerar att köra på hunden vid tvärstopp samt att man lär hunden att inte dra rätt framför sparken utan den ska springa lite på sidan.

Har åkt långfärdsskridskor med min chi i draglina, men rekomenderar nog inte det på hundar som får upp rejält med fart :p

Ta gärna med hunden till djuraffär och få hjälp att prova ut storlek på selen, sedan kan du ju skicka efter eller önska dig i julklapp!!

Och hur lätt tror du att det var att hitta en sele till en Staffordshire Bullterrier? :rofl:

Men jag hittade en butik som sydde om en sele så att den passade på en liten öltunna!

Och han älskar att dra!

Boxerdamen har fattat att det går mycket lättare om hon har litet slack på linan ...:idea:

Och hur lätt tror du att det var att hitta en sele till en Staffordshire Bullterrier? :rofl:

Men jag hittade en butik som sydde om en sele så att den passade på en liten öltunna!

Ha, ha! Jasså, det passade inte.... Undrar varför...? Det finns ju ställen som syr efter mått också, kolla med Jens nästa gång till exempel: http://www.jenshundartiklar.com/product_info.php?cPath=2&products_id=310
Även Björkis tror jag syr på beställning. Kan ju vara billigare än att sy om en befintlig.

Ska han dra så bör du åtminstone ha en sele som är gjord för att dra i. Det finns billiga selar till exempel här: http://www.vipdog.se/nomesele-limex/583-0 eller här: http://www.snowdogs.se/reaselar.htm

Börja inte experimentera med drag om du inte har sele, då är risken att du felbelastar hunden och det vore ju dumt.

Ta gärna med hunden till djuraffär och få hjälp att prova ut storlek på selen, sedan kan du ju skicka efter eller önska dig i julklapp!

Vad han sedan drar kan ju komma senare. Du kan till exempel ha honom i selen och jogga med honom och låta honom bli draghjälp. Han lär sig jobba i selen och att han ska ha position framför dig. Nyttigt!

Han har inte någon sele alls idag, inte ens spårsele (den har vi lånat vid tillfälle) så det är ingen risk jag börjar experimentera och riskerar felbelastning ;)

Får prata med sambon o se om han kan tänka sig köpa en dragsele iallafall, spårsele får vi ta senare.

Den dagen den sorgen. Ska fortsätta titta på tråden o inspireras.

KL
Finns det maxvikt för hur mycket hunden får dra?

Jag har åkte pulka efter hunden när jag var liten och när jag blev större och tyngre blev det miniskidor i stället:laugh: Snabbt går det!

Detta var på landet, så vi åkte på vägen. Hundarna(tre olika under åren) kunde inte höger eller vänster men följde snällt vägen(var lättast så antar jag, oftast snövallar längs med kanterna) och saktade in när man bad. Dock kunde den tilltänkta vägen ändras om det dök upp en katt...:cool:

Hundarna tyckte detta var riktigt lajbans, när selen åkte fram blev det livat!:laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 844
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 187
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 999
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka