Jag vill få upp hennes hull..

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare dockan_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 184
Sv: Jag vill få upp hennes hull..

Funderar på att byta till hackat strå. Hur många dl ska jag typ ge morgon & kväll?
Vad kostar en sån säck drygt?

som milly säger så väger man det. för ett par dl är nog bara några gram i vikt

Har idag ökat lucernet så hon får 10 dl per dag. Ska jag ge henne mer än så?
Vi har inte fått svar på våra värden ännu på hösilaget, så..

Nu får hon hösilage, kraft grund, korn å lucern.
Tror ni att Kraft Groov 125 är bättre? Tänkte att de innehåller mer protein.

är det fortfarande hackat strå du ger?

ge 10 dl ett par dagar och öka sen till 1,5 liter = 1kg ungefär.
sen efter ytterligare dar kan du öka med 5dl till osv.
själv ger jag 2 kg = 3 liter pellets

Fick höra av ägaren att hästen alltid kommer att vara smal, alltså hon kommer att gå upp några kilo till kanske. Jag vill få bort att man ser litegrann av revbenen helt enkelt.
Denna häst är väl svårfödd. Tänk så funkar inte detta på henne? Att det inte ger resultat. Finns det något att sätt då?

Har idag ökat lucernet så hon får 10 dl per dag. Ska jag ge henne mer än så?
Vi har inte fått svar på våra värden ännu på hösilaget, så..

Nu får hon hösilage, kraft grund, korn å lucern.
Tror ni att Kraft Groov 125 är bättre? Tänkte att de innehåller mer protein.

Du kan ju börja med 1liter (10dl) så kan du öka till 2liter om en vecka. Då får hon drygt 1kg lusern/dag.
Och visst, du kan ju byta ut Grunden mot Groov 125 så blir det lite mer protein därigenom också. (dock blir inte skillnaden så stor när du ger så små mängder)

Jag undrar fortfarande om du inte ger/tänker ge henne några MINERALER? Särskilt selentillskott lär behövas eftersom du ger så lite Grund/Groov (det räcker inte med det som hon får genom 6dl per dag, det krävs betydligt mer).

Fick höra av ägaren att hästen alltid kommer att vara smal,

Det var det dummaste jag hört. Visst kan hästen vara SVÅR att få upp i hull (vara väldigt svårfödd) men det betyder ju inte att man ska ge upp och nöja sig med det. :crazy:
Man måste försöka genom att ge henne massor med mat och en bra balans i foderstaten. Ofta behöver dessa svårfödingar väldigt mycket protein också (förutom en massa energi) - som till dräktiga/digivande hästar.

Det finns många exempel på t ex jättesvårfödda fullblod som tidigare varit mer eller mindre tunna tills hästägaren kommit på hur mycket och av vilka foder (hur mycket energi och protein) som krävs till hästen - sen har hästen blivit fin!
Det gäller att få till foderstaten rätt för just den hästen. Och du får inte vara så himla försiktig med MÄNGDERNA utan ös på så mycket som går av lusern och annat näringsrikt foder! (dock ska man alltid introducera försiktigt så det inte ger störningar i magen)

Jag undrar fortfarande om du inte ger/tänker ge henne några MINERALER? Särskilt selentillskott lär behövas eftersom du ger så lite Grund/Groov (det räcker inte med det som hon får genom 6dl per dag, det krävs betydligt mer).

Mineraler ska jag ge. Attans att jag glömde de idag. Hur kan man glömma en sån sak!? Åhh..
Ska fan skriva det på handen till imorgon.. Hur många småmått mineral ska jag ge per måltid?

Har inte hunnit ögna igenom alla svar du har fått, men en tanke som slog mig var att hon kan ha magsår. Om hon har gått på travet och blivit utsatt för t.ex. för lite grovfoder i kombination med mycket stress och hög prestation så är det ingen omöjlighet. Typiska symptom brukar vara att de inte äter all mat de får (det gör ont att äta) och konsekvent vägrar lägga på sig i hull. Många löphästar och före detta löphästar har såna problem.

Mitt fullblod tillhör kategorin som lätt rasar i vikt t.ex. om sommarbetet är lite för tunnt eller om hon presterar mycket. (Jag rider jakt lite då och då såhär års till exempel.) Så henne behöver man verkligen stoppa i foder med tvång, eller nära på. :smirk: Men det som hittills alltid har fungerat för att få henne att gå upp i vikt är olja, i kombination med hösilage, kornkross, havre och betfor. (+ mineraler och salt.) Jag använder vanlig rapsolja som man köper i mataffären, ca 1-1,5 dl per dag. Jag har hittills aldrig fodrat med "fullfoder" eller pelleterat foder, det har fungerat ändå. I perioder har jag lagt till lusernhack för att få rätt proteinmängd och B-vitamin men det är allt. Värt att prova? Min pålla har på bara en vecka, sedan jag började med oljan igen efter sommarbetet, börjat se mycket bättre ut än hon gjorde innan, trots att hon tränas rätt hårt.

(Jag har analyserat hösilage och räknar så alla värden stämmer utefter det.)

Är absolut inte speciellt bra på foder och har själv haft väldiga svårigheter med att få upp mitt ena sto i vikt.

Provade det mesta - byta från havre till korn, ge lucern i olika former, fri tillgång på bra hö etc etc. Jag gav nästan upp och trots att hästen är frisk, pigg och maskfri ville hon inte öka i vikt. Efter ett tag kändes det som om hon t o m MINSKADE!! Fick lite smått panik, började kännas pinsamt att ha en häst som revbenen syntes på i stallet. Fick höra saker som "Den där skulle nog behöva lite mat".. Vilket inte är så kul när man verkligen kämpar för att få henne att öka.

De tips du har fått redan var de samma som jag fick av andra och här, men hjälpte alltså inte mycket på henne. I alla fall, hos granngården finns det ett Nötfor som hjälper slaktdjur att öka i vikt(spurt tror jag att det hette).

Köpte en säck sådant bara för att prova. Började med en 5-6 dl om dagen och ökade på tills hon fick 15 dl per dygn. Det tog bara lite tid, kanske 10 dagar, så hade hon ökat i vikt betydligt och började se nästan "hästlig" ut igen. Idag syns bara revbenen ur en speciell vinkel och numera äter hon bara 5 dl som underhållsdos.

Jätteviktigt är dock att du ser till att hästen får i sig allt det den MÅSTE ha av energi, mineraler, protein o s v innan du tillsätter detta. Man ska väl egentligen inte ge mat avsett för kor till hästar, men jag ger hellre några dl av "fel" mat under en period för att få henne att öka till en lagom nivå. Tänker bara ge henne det tills hon är i fint hull.

Fick höra av ägaren att hästen alltid kommer att vara smal, alltså hon kommer att gå upp några kilo till kanske. Jag vill få bort att man ser litegrann av revbenen helt enkelt.
Denna häst är väl svårfödd. Tänk så funkar inte detta på henne? Att det inte ger resultat. Finns det något att sätt då?

Jag har fått hem många hästar direkt från banan, o visst de är smala, men det går att få upp dem i hull, utan några större problem, det tar lite tid bara. Med rätt foderstat så kan vilken häst som helst gå upp i vikt. Det foder jag alltid undviker är faktiskt korn, har aldrig fodrat en häst med just korn, då jag lever efter den gaaaaaaaaaaamla läran, att korn inte är hästmat.

Hur många småmått mineral ska jag ge per måltid?

Man brukar ge minst 1dl per dag (ca 80gram). Om du sen vill dela upp det på flera givor är upp till dig.
Kom ihåg - Krafft Miner VIT ska du använda om du ger mycket lusern samtidigt.

Man brukar ge minst 1dl per dag (ca 80gram). Om du sen vill dela upp det på flera givor är upp till dig.
Kom ihåg - Krafft Miner VIT ska du använda om du ger mycket lusern samtidigt.

Måste man köra med Krafft Miner VIT?
Vet ej vad de är för mineraler i stallet, men de borde väl fungera lika bra?

Måste man köra med Krafft Miner VIT?

Ja annars får du fel balans mellan kalcium och fosfor (om du ger lusern samtidigt). De andra mineralfodren innehåller för mycket kalcium, ger man lusern så innehålelr det en hög mängd redan och du ska helst inte tillsätta så mycket mer av just kalcium. Miner VIT är gjort för att ges när man ger mycket lusern - det inehåller bara lite kalcium och mer fosfor.

Ja annars får du fel balans mellan kalcium och fosfor (om du ger lusern samtidigt). De andra mineralfodren innehåller för mycket kalcium, ger man lusern så innehålelr det en hög mängd redan och du ska helst inte tillsätta så mycket mer av just kalcium. Miner VIT är gjort för att ges när man ger mycket lusern - det inehåller bara lite kalcium och mer fosfor.

Ungefär vad kostar det?

Ungefär vad kostar det?

Jag vet inte. Ca 200kr för en hink på ca 7kg (tror jag de innehåller) kanske? Billigare om man köper en stor säck på 25kg men så mycket lär du inte göra av med inom ett år till en enda häst...

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 666
Senast: Sel
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 780
Senast: Gabby_Ossi
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 609
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka