Sv: Jag vill få upp hennes hull..
Har inte hunnit ögna igenom alla svar du har fått, men en tanke som slog mig var att hon kan ha magsår. Om hon har gått på travet och blivit utsatt för t.ex. för lite grovfoder i kombination med mycket stress och hög prestation så är det ingen omöjlighet. Typiska symptom brukar vara att de inte äter all mat de får (det gör ont att äta) och konsekvent vägrar lägga på sig i hull. Många löphästar och före detta löphästar har såna problem.
Mitt fullblod tillhör kategorin som lätt rasar i vikt t.ex. om sommarbetet är lite för tunnt eller om hon presterar mycket. (Jag rider jakt lite då och då såhär års till exempel.) Så henne behöver man verkligen stoppa i foder med tvång, eller nära på. :smirk: Men det som hittills alltid har fungerat för att få henne att gå upp i vikt är olja, i kombination med hösilage, kornkross, havre och betfor. (+ mineraler och salt.) Jag använder vanlig rapsolja som man köper i mataffären, ca 1-1,5 dl per dag. Jag har hittills aldrig fodrat med "fullfoder" eller pelleterat foder, det har fungerat ändå. I perioder har jag lagt till lusernhack för att få rätt proteinmängd och B-vitamin men det är allt. Värt att prova? Min pålla har på bara en vecka, sedan jag började med oljan igen efter sommarbetet, börjat se mycket bättre ut än hon gjorde innan, trots att hon tränas rätt hårt.
(Jag har analyserat hösilage och räknar så alla värden stämmer utefter det.)