Jag viker mig i sidan

Tora

Trådstartare
När jag rider skänkelvikningar (tror att det är till höger) så viker jag mig i sidan. Har lite tendeser att göra så i tex framdelsvändningar fast då är vikningen mer "liksidig".

Min häst har varit dräktig och jag har bara börjat skritta henne lite försiktigt. Därför har jag ingen tränare att fråga om tipps och dessutom så tänkte jag försöka jobba bort den ovanan nu medan jag sätter i gång hästen (tar ju i alla fall några månader) så att jag inte behöver ödsla tid på sånna dumma ovanor när jag börjar träna på allvar (om allt går som det skall) till våren.

När jag försöker att låta bli att vika mig så blir bara hela jag stumm och stel och låser mig i hela kroppen dessutom är det så fruktansvärt svårt att låta bli att vika sig i midjan.

Tänkte passa på att lära mig göra det på rätt sätt nu när jag inte har "bråttom" någonstans.

Har ni några tips på hur man skall göra för att inte göra så.

Mvh

Tora

Sv: Jag viker mig i sidan

Har samma problem jag. Viker mig när jag inte orkar flytta honom för skänkeln. Jag försöker liksom ta i med hela kroppen o så blir det bara fel.
Jag har tyvärr inga tips och ge men hoppas att nån annan har det som jag oxå kan ta del av ;)

Jag har försökt med något liknade (låtsats att någon petar på mig med en pinne) men resultatet blir bara att jag blir som sagt stum och stel i stället nästan lite krampaktigt.

Denna ovanan att vika sig är mycket irriterande och en hel del hämande då jag putter mig själv åt sidan och belastar fel ben = ingen bra skänkelviktning.

Mvh

Tora

Antar att du är svagare i ditt vänsterben än i ditt högerben. Du får börja träna vänsterbenet.

Tittar du på hästen när du gör övningen? För det kan göra mycket m du lyfter blicken och tittar åt det hållet du ska eller på något annat. Det blir lättare för mig iaf om jag gör så.

Smulu skrev:
Antar att du är svagare i ditt vänsterben än i ditt högerben. Du får börja träna vänsterbenet.

Inte helt omöjligt kanske. Några förslag på övningar?
Men sen så varför viker jag mig i båda sidorna när jag tex skall göra framdelsvändning?

Mvh

Tora

Becca85 skrev:
Tittar du på hästen när du gör övningen? För det kan göra mycket m du lyfter blicken och tittar åt det hållet du ska eller på något annat. Det blir lättare för mig iaf om jag gör så.

Det var så jag upptäckte att jag viker mig. Tänkte att jag verkligen skall sitta riktigt och lära bort alla ovanor (nja försöka i alla fall). Så jag red runt i skritt och tänkte på händer, rygg, axlar osv. Och det var när jag verkligen tänkte på att titta upp som jag upptäckte att jag viker mig. Det var lite chokerande då jag aldrig har reflekterat över det innan. Men nu så satt jag och verkligen kände vad jag gjorde för fel och då var det plötsligt jättetydligt.

Det har säkert en hel del med träning att göra och jag kan tänka mig att spänningen och stelheten försvinner lite när kroppen "tänker om". Man har väl suttit och gjort samma fel i 20 år så det är kanske inte så konstigt att kroppen protesterar lite när man försöker göra det på något annat sätt.

Det är fruktansvärt frustrerande när man sitter där och känner att man viker sig utan kunna göra något åt det.

Mvh

Tora

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 375
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 237
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info