Jag vet inte hur jag ska göra "orolig"

Sv: Jag vet inte hur jag ska göra "orolig"

12kg hö = 74.5 mj/ 300g smbrp
1.5kg havre = 13.5mj / 120g smbrp
700gram betfor = 8MJ / 39g smbrp
450 gram soja (7.5dl) = 5.5MJ/ 175g smbrp
101.5mj/ 634g smbrp - kvot 6.2

Detta kanske skulle bli bättre men det går åt lite mer soja (en säck räcker i ca 2mån istället för 3mån). Det var ju lite DET som var problemet också - mamman som inte gärna köpte så mycket extra... Men dock kanske 2mån räcker för sen är det ju sommar och bete! :idea:

et_flikkan - kolla upp detta!! Det vore lämpligare om du gav denna foderstat - då är chansen större att hästen kan läagg på sig.

milly skrev:
Men hur mkt MJ inehåller olja?! Det är jag osäker på. Någon som vet?

35 mj/100 g tror jag.

Kan ha fel, nån som vet?

Jag tycker den foderstaten ser bättre ut.

Provar den först. Mamma ska till granngården imorrn så hon får sin första soja giva imorrn :)

hehe har läst igenom allt nu :) Tråkigt att hon inte riktigt vill förstå, men bra att ni ska börja ge soja nu iaf!
Min d-ponny är också en tunnis och har svårt att få muskler och få upp hullet. Jag gav alldeles för lite i början tills jag började ge rätt foder. Det är inte lätt sånt där ;P är också 17 år och det tar ett tag innan man lär sig hur mycket man ska ge osv osv osv,,
Men iaf! Jag började ge mer korn och KRAAFT groov! Det har verkligen visat resultat. Hon har fått hur fint hull som helst och musklerna har börjat visa sig jätte bra :) KRAAFT groov är dock inte världens billigaste foder, men det funkar jätte bra om du skulle vilja testa ngt nytt foder i framtiden! Just nu får d-ponnyn:
1 kg korn
1/2 kg havre
5 dl KRAAFT groov
5 dl betfor
mineraler, b-vitamin och vitlök!
och självklart hö. 9,5 kg per dag!

Inte överdrivet mycket korn och sånt, men det gav susen på min!
Den foderstaten har verkligen gjort zorinas kropp finare. Jätte lyckat till en rätt knotig och svårmusklad häst med dåligt hull :smirk:
Sen kan du ju också tänka på att din häst har mkt täcken i hagen,
din kanske är som min, hon fryser jätte lätt och det gör ju också så att kilona rasar! Lycka till, lite tips från mig! :)

Jag förstår att du är orolig för hästen och för att bli osams med din mamma. Vilket dilemma!!! Trots det är det hästens bästa som måste ha företräde så du måste sätta hårt mot hårt.

Har ni haft det dåliga höet länge, så att du är säker på att viktminskningen beror på just det och inte på att hästen är sjuk på något sätt.
Det är faktiskt billigast att ha ett bra hö, för då slipper man ju kostnaden för massa extra tillskott av specialfoder, det borde ju din mamma också inse.
Du måste ställa ultimatum, det är billigare att få köpa foder än att ta dit veterinären för en utredning, det tycker jag att du ska ta upp i en diskussion.
det kan ju också vara så att veterinär behöver komma ut om din häst tappar vikt snabbt, men tänk också på att en del hästar reagerar väldigt vid pälsbyte och kan tappa formen då (borde dock inte vara så mkt)

Stå på dig för du har rätt, det är din mamma som behöver bli lite omruskad innan någon tror att ni vanvårdar era djur. Jag håller på dig och hoppas att det löser sig. Och för att få något positivt att tänka på, så är gräset snart här och din häst kan få mumsa och bli rund och fin.

Dirty Harriet skrev:
Jag förstår att du är orolig för hästen och för att bli osams med din mamma. Vilket dilemma!!! Trots det är det hästens bästa som måste ha företräde så du måste sätta hårt mot hårt.

Har ni haft det dåliga höet länge, så att du är säker på att viktminskningen beror på just det och inte på att hästen är sjuk på något sätt.
Det är faktiskt billigast att ha ett bra hö, för då slipper man ju kostnaden för massa extra tillskott av specialfoder, det borde ju din mamma också inse.
Du måste ställa ultimatum, det är billigare att få köpa foder än att ta dit veterinären för en utredning, det tycker jag att du ska ta upp i en diskussion.
det kan ju också vara så att veterinär behöver komma ut om din häst tappar vikt snabbt, men tänk också på att en del hästar reagerar väldigt vid pälsbyte och kan tappa formen då (borde dock inte vara så mkt)

Stå på dig för du har rätt, det är din mamma som behöver bli lite omruskad innan någon tror att ni vanvårdar era djur. Jag håller på dig och hoppas att det löser sig. Och för att få något positivt att tänka på, så är gräset snart här och din häst kan få mumsa och bli rund och fin.

Hon rasade i vikt när vi flyttade och bytte hö. Annars har hon sett rätt fint ut, dock alltid varit svår att få upp i vikt.
Hon fäller väldigt mkt nu och är för övrigt väldigt irri på allt hår som flyger omkring henne. På träningarna ruskar hon väldigt på huvudet och vill inte alls. Men hon har vilat från två träningar nu eftersom jag opererat handen. Ska se till att få upp henne i hull innan vi sätter igång med träningen igen.

Men mamma har gett sig nu, vi ska köpa soja till hästen imorrn.

Glömde en sak.

Vi har en höbal som står ute i transporten som har ett bra näringsvärde. Jag hade helt glömt bort den dum som jag e.

Ts 84
Mj:7.2
smbRp:67

Tänkte ge 2 kg av detta också tror ni att det går bra?

et_flikkan skrev:
Jag tycker den foderstaten ser bättre ut.

Provar den först. Mamma ska till granngården imorrn så hon får sin första soja giva imorrn :)

Glöm inte att börja FÖRSIKTIGT! :smirk:

et_flikkan skrev:
Glömde en sak.

Vi har en höbal som står ute i transporten som har ett bra näringsvärde. Jag hade helt glömt bort den dum som jag e.

Ts 84
Mj:7.2
smbRp:67

Tänkte ge 2 kg av detta också tror ni att det går bra?

EN höbal? Det räcker ju ändå inte många dagar... :confused:

Men visst kan du fodra slut på den! Det gör ingen märkbar skillnad. :smirk:

Det va det jag tänkte, hade helt och hållet bara glömt att den fanns där.

Igår fick E-t sin första giva soja, ½ dl. Jag var jätte glad och stod och glodde när hon åt :p. Vi kommer sänka havre ju mer soja hon får.
Jag kommer att sätta in bilder så ni får följa henne frammåt :)

Tack för all hjälp igen.

et_flikkan skrev:
Igår fick E-t sin första giva soja, ½ dl. Jag var jätte glad och stod och glodde när hon åt :p. Vi kommer sänka havre ju mer soja hon får.
Jag kommer att sätta in bilder så ni får följa henne frammåt :)

Tack för all hjälp igen.

Glöm inte att väga upp allting noggrannt så du vet att det blir rätt mängd hon får!
Jag ar vägt upp sojamjöl till 60g per dl så 450gram borde vara 7.5dl. Men de andra fodermedlen vet inte jag vad det blir i volym. Men du kanske har koll på det?

Iaf, lycka till och visa bilder sen då innan betessäsongen börjar så vi får se omd et hänt nåt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka