Jag vet inte hur jag ska göra "orolig"

Sv: Jag vet inte hur jag ska göra "orolig"

Skulle det hjälpa om du skrev ut den här tråden och visade henne att det finns andra som tycker hästen är tunn?

Trissa skrev:
Skulle det hjälpa om du skrev ut den här tråden och visade henne att det finns andra som tycker hästen är tunn?

Det skulle det säkert, ska göra det när jag kommer hem. Ni är ju riktigt duktiga här och klagar hon på er så vet jag inte vad hon tror på.

Det är ju värt ett försök i alla fall. Kanske det finns någon person vars omdöme hon litar på som också kan berätta att hästen är tunn?

Trissa skrev:
Det är ju värt ett försök i alla fall. Kanske det finns någon person vars omdöme hon litar på som också kan berätta att hästen är tunn?

Jag skulle kunna prata med min hopptränare som har ett fullblodsstuteri och vet mer om fullblod än både jag och mamma.

Ja, gör det, och även om det är svårt att diskutera med envisa föräldrar, försök att hålla dig lugn och saklig när ni pratar. Om hon börjar skrika, räkna till 10 och låt dig inte dras med i skrikandet. Lycka till!

Jag försöker hålla mig men jag e så less för hon är ibland riktigt elak.

Vet inte hur gammal du är, men om du inte är myndig är ju din mamma ansvarig för hästen och dess skick. Med tanke på hur hästen ser ut, och att du faktiskt påpekat för henne att något måste göras, får du i värsta fall dra till med att det faktiskt är din mamma som är slutligt ansvarig om någon skulle komma på idén att ta ut djurskyddsinspektören.

Ja, jag förstår det, det är inte lätt. Säg som det är när hon blir dum: "Jag tycker du är elak och orättvis nu, och det gör mig väldigt ledsen." Och försök säga det i en lugn ton, så tar det nog bättre.

Lovisaleonora_ skrev:
Vet inte hur gammal du är, men om du inte är myndig är ju din mamma ansvarig för hästen och dess skick. Med tanke på hur hästen ser ut, och att du faktiskt påpekat för henne att något måste göras, får du i värsta fall dra till med att det faktiskt är din mamma som är slutligt ansvarig om någon skulle komma på idén att ta ut djurskyddsinspektören.

Jag har nyss fyllt 17. Bara ett år till 18 tack och lov.
Jag får nog göra det.

Jag skäms verkligen att ha en mamma som inte litar på mig och alltid tror att hon har rätt. Hon står verkligen fast vid sina åsikter. Jag kan ändå mera om foder och sånt än vad hon kan.

När jag pratade men henne idag var jag tvungen att sluta, blev väldigt ledsen och började nästan gråta.

Jag förstår verkligen att du är både ledsen och arg, har läst alla inläggen här och jag kan rekommendera dig att lyssna på milly, hon är duktig på det där med foderstater. Visst kan man byta till andra fodersorter, men eftersom din mamma verkligen är svår så är det nog bättre att följa millys råd och "bara" lägga till soja. Det blir inte så stor förändring kostnadsmässigt, men stor förändring för hästen!

Eftersom din mamma uppenbarligen inte alls lyssnar på dig, så försök hitta någon som kan prata med henne, någon som både du och hon har förtroende för.

Vad du än gör så tappa inte sugen! Stå på dig även om det är tuffa duster med din mamma, det är du skyldig din fina häst! Du har stöd från många av oss här, det kan kännas skönt att veta...

AnnikaH skrev:
Jag förstår verkligen att du är både ledsen och arg, har läst alla inläggen här och jag kan rekommendera dig att lyssna på milly, hon är duktig på det där med foderstater. Visst kan man byta till andra fodersorter, men eftersom din mamma verkligen är svår så är det nog bättre att följa millys råd och "bara" lägga till soja. Det blir inte så stor förändring kostnadsmässigt, men stor förändring för hästen!

Eftersom din mamma uppenbarligen inte alls lyssnar på dig, så försök hitta någon som kan prata med henne, någon som både du och hon har förtroende för.

Vad du än gör så tappa inte sugen! Stå på dig även om det är tuffa duster med din mamma, det är du skyldig din fina häst! Du har stöd från många av oss här, det kan kännas skönt att veta...

Usch nu är jag verkligen ledsen. Måste ta långa djupa andetag, vill inte gråta i skolan.

Jag håller på att tappa sugen eftersom jag försökt prata med henne ända sen vi fick hästen. Och det är 1,5 år sen. Jag är avis på alla som har så fina välmusklade hästar, skulle också vilja ha det.

Jag har pratat med mammas kompis uppe I Värmland som haft hästen före oss och jag hoppas att hon pratar med mamma om det här. Hon har ändå mkt mer erfarenhet av fullblod än vad jag och mamma. Det här är ju våran första riktigt svårfödda häst.

Tack för att Bukefalos finns man kan verkligen prata med alla här :)

Usch, vad jag tycker synd om dig. Du har det verkligen inte lätt med din mamma.
Försök hitta någon som kan hjälpa dig att prata med din mamma, ni verkar inte alls kunna kommunicera med varandra längre, det är nog det bästa råd jag kan ge dig nu.

Om det inte händer något så ring din mammas kompis igen, det är viktigt att de förstår hur allvarlig situationen är. Jag håller tummarna allt vad jag kan för att din mamma ska '"vakna upp"!

Nee vi kan verkligen inte prata med varandra. Jag förstår inte varför det e så för förut pratade jag med henne om allt. Men hästen är ett väldigt känsligt ämne verkar det som även fast jag tycker att det är en självklarhet att hästen går i första hand så verkar inte hon tycka det. Elr ja det gör hon säkert men inte på samma sätt som jag gör.

Nee nu ska jag nog sjukanmäla mig för jag kommer börja lipa när som helst och åka hem till mamma och ta en diskussion igen :(.

Du får ursäkta mig men jag förstår inte riktigt. Din mor måhända kanske har brist på kunskap när det gäller hull på häst och hur en välmående häst skall se ut, fast det verkar inte vara det som är problemet, det handlar om pengar om jag har förstått det rätt?
Och varför skulle du vara tvungen att gäömma fodret om du själv köper det?
Jga vill int evara elak eller ngt men innan man skaffar sig en häst måste man se över sin ekonoma situation, för en häst är väldigt dyr i drift...
Prata med din mor, tän hur hon kanske ser ut om ett par månader, ok nu kommer visserligen sommaren snart får vi hoppas på, men om det hade vart vinter, då hade kanske hästen kunnat bli väldigt tunn och då kommer ni att få köpa en hel mäng foder för att få upp den i hull igen. Bättre att dela upp det på året:smirk: ..
Jag tycker väldigt synd om dig och din häst, främst om din häst, men även dig som sitter i en jävla sits! Var inte hästen ett gemensamt beslut? Kanske är det så att hon egentligen inte vill ha en häst för att det är faktiskt väldigt dyrt...

CarroLini skrev:
Du får ursäkta mig men jag förstår inte riktigt. Din mor måhända kanske har brist på kunskap när det gäller hull på häst och hur en välmående häst skall se ut, fast det verkar inte vara det som är problemet, det handlar om pengar om jag har förstått det rätt?
Och varför skulle du vara tvungen att gäömma fodret om du själv köper det?
Jga vill int evara elak eller ngt men innan man skaffar sig en häst måste man se över sin ekonoma situation, för en häst är väldigt dyr i drift...
Prata med din mor, tän hur hon kanske ser ut om ett par månader, ok nu kommer visserligen sommaren snart får vi hoppas på, men om det hade vart vinter, då hade kanske hästen kunnat bli väldigt tunn och då kommer ni att få köpa en hel mäng foder för att få upp den i hull igen. Bättre att dela upp det på året:smirk: ..
Jag tycker väldigt synd om dig och din häst, främst om din häst, men även dig som sitter i en jävla sits! Var inte hästen ett gemensamt beslut? Kanske är det så att hon egentligen inte vill ha en häst för att det är faktiskt väldigt dyrt...

Jag har också tänkt på det ibland att hon egentligen inte vill ha ngn häst.

Men jag pratade med henne i telefon nyss och vi ska ta ett snack när jag kommer hem, för nu är jag verkligen trött på det här.

jag tycker också jättesynd om dig.... Men situationen måste på ngt sätt ordnas oavsett din mamma eller inte... Ide: kan du inte prata med någon kunnig i stallet? Är alla rädda för att kommentera till din mamma? det kanske skulle behövas ett par vuxna som påpekade det du försöker säga henne, för att det ska gå in? Jag kan inte förstå att hon inte ser hur hästen ser ut, den svälter!

Mvh/Mackan

Hej Lilla Du!
Jag har läst igenom tråden och vill bara tala om att jag tycker att du resonerar och tänker helt rätt. Din mamma ska vara stolt över att du bryr dig och engagerar dig som du gör!
Håller tummarna hårt för att hon kommer att lyssna på dig!
Försök kämpa lite till med att få henne att lyssna och förstå!
Tala om för henne att det gör dig så orolig så att du blir så ledsen att du till och med funderar på att gå hem från skolan. Bryr hon sig inte om hästen så bryr hon sig förhoppningsvis om hur DU mår!

Kram :love: och LYCKA TILL!!!

Lycka till hörre du. :smirk:
Och försök att få henne att inse att det är PROTEIN hästen behöver mer av, det blir hon inte tjock av, kan du säga, utan bara musklar till sig.
Och att köpa EN säck soja kan väl inte vara så mycket begärt? 5dl om dagen (300gram) kommer att räcka i 90 dagar...

Förstår inte din mamma, som hållt på med hästar, att när grovfodret har lågt i proteinvärde så måste man göra nånting åt det? Det hjälper inte med 3kg havre, tyvärr. Det måste till kraftigare proteintillskott!! Havre inenhåller INTE särskilt mycket protein, det vet dom som kan nåt om foder.
Och att ge olja är fel i det här fallet - inenhåller bara energi. Liksom betfor som också är mest energi i.
Som sagt - havre ihop med soja fungerar däremot!!:idea:

Jag skulle också råda dig att visa henne denna tråden. Vi är många vuxna, kunniga personer och vill bara hjälpa till på bästa sätt så att det löser sig för er!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka