Jag vet inte hur jag ska göra "orolig"

Sv: Jag vet inte hur jag ska göra "orolig"

et_flikkan skrev:
Skulle det verkligen bli så stor skillnad om hon fick soja?. Vet ju att soja har mkt bra kvalitet på proteinet elr hur man nu ska säga.

Ja det blir en ENORM skillnad att byta ut oljan mot soja.
Olja inenhåller enbart MJ(energi) och inge protein alls. Och din häst behöver mera protein framförallt!!
Soja innehåller mindre MJ (ca 12mj/kg) men MYCKET protein, nämligen runt 400g per kg. (!!)

Med den foderstaten du har nu går hästen på en alldeles för LÅG KVOT - dvs för mycket energi i förhållande till protein. Med mitt förslag kommerd en över acceptabel nivå med en kvot över 6.

Lycka till! Hoppas att din mamma går med på att köpa en säck soja. Den räcker i 3mån.

(OBS!! börja VÄLDIGT försiktigt när du introducerar soja i foderstaten - 2 matskedar bara första 3 dagarna, sen två till i ett par dagar osv, tills du kommit upp i 5dl)

Senast ändrad:

Bra att du säger ifrån! Kan ni inte kontakta en person som räknar ut fodrestater? Tro att analycen gör det..Man skriver en infomations blankett och skickar in. Annars finns det alltid;

http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm

Man skriver in alla siffror och värden och poff så räknar den ut allt!

Eller;

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Tycker att hippocampus är bättre än freefarm, man får lite mer information osv.

Går det inte att få annat hö eller ensilage?

Skulle väl vara det ultimata... :)

Men som Milly säger, soja är inte dyrt o fungerar jättebra för att höja proteinet. Om det är pengar det handlar om kan väl din mamma köpa att du faktiskt kan ge lite mindre havre, ingen betfor eller olja (sparar pengar) o köpa soja istället. (En säck kostar 250-300:- o räcker läänge om man ger 5 dl/dag)

Jo, jag ska prata med henne imorrn när hon skjutsar mig till tåget, hon brukar vara på ett bra humör då :p. Ni fick mig att en gång för alla ta en sån här diskussion igen.

Håll tummarna :)

Jag har börjat lära mig förstå det där med foerstater nu, det e jäkligt kul att räkna ut och jag börjar förstå balanser mellan ca/p och Mj/smbp. Men det e inte så lätt när man har en mamma envisare än hästen.

Jag måste ge lite betfor och havre för att hästen överhuvetaget ska äta sojan, hon har gått på soja förut och vill då inte äta det så bra.

Men jag tror att sojan kommer göra susen och hoppas på att mamma har en bra dag imorrn.

Varför kan du inte byta ut grovfodret, är det så att det ingår i stallhyran så är det väl bara att säga att du inte vill betala för det om det är helt värdelöst...

Så gjorde jag och köpte eget hö. :)

et_flikkan skrev:
Jag har börjat lära mig förstå det där med foerstater nu, det e jäkligt kul att räkna ut och jag börjar förstå balanser mellan ca/p och Mj/smbp. Men det e inte så lätt när man har en mamma envisare än hästen.

Jo det är rätt kul att få till allting:)
Men jag tänkte mer på att hon inte tro på din uträkningar. Dessa program är inte gjorda av ljugade pundhuvuden, så mot deras uträkningar kan hon inte klaga:smirk:

Daniela skrev:
Varför kan du inte byta ut grovfodret, är det så att det ingår i stallhyran så är det väl bara att säga att du inte vill betala för det om det är helt värdelöst...

Så gjorde jag och köpte eget hö. :)

Bara att glömma bort tyvärr. Vi ska flytta om två månader, hästen kommer åka ner 2 veckor före oss så hon har ca 1,5 månad kvar att stå i detta stall.

Och mamma skulle ALDRIG gå med på det heller och det tänker jag inte ens försöka gå in på.

Jo du. Hon tycker det e konstigt eftersom hennes travhästar hon skötte klarade sig bra utan analys, usch vad jag känner mig elak mot min mamma men jag blir så sur.

Jag gör egna uträkningar och kollar sedan om dom stämmer bra med programmen, har nyss kärt mig i skolan, så jag räknar hela tiden och försöker få ny kunskap eftersom jag tycker det e så kul.

Jag hade en häst på foder förut som var mycket tunnare än din än hon kom! :crazy: Hade verkligen ett helvete med henne att få upp henne i vikt och hon var så smal att jag inte ens kunde rida henne :( (Var mycket därför jag tog henne också. Det var så synd om henne :cry: )! Är ingen expert på foder men när jag frågade runt så dök en mängd olika alternativ upp. Det hela slutade i alla fall med att jag gav henne en blandning av Fibergi Elit (som är den fetaste Fibergi sorten och väldigt god för hästar), lusern (i pelletsform som jag blötte), korn (i mindre mängder eftersom hon inte gillade det), olja och betfor. Nu kan jag inte säga exakt hur mycket jag gav henne men det är ändå så individuellt så det spelar nog ingen större roll ändå. Resultatet blev helt otroligt i alla fall! Hon gick upp nästan 100kg totalt i muskler och fett! :eek: Veterinären kunde inte ens se att det var samma häst! :rofl: Det kanske inte är det billigaste alternativet och kanske inte heller det bästa heller men jag tänkte bara utbyta lite erfarenheter i alla fall. Det kan ju fungera! Din och min häst är väldigt lika kropps- och typmässigt. Kan leta fram min förra foderstat till henne om du vill och känner att du har råd? Slutligen kan jag ju också säga att hon fick fri tillgång på hö de första månaderna vilket också spelade in så klart!

Ha det bäst! / Johanna ;-)

Vill gärna se din häst foderstat :)

KL
detta är inte för att göra dig ledsen utan för att försöka hjälpa, men jag måste säga att hästen är VÄDLIGT tunn på bilden. du borde inte rida henne i det skicket. jag tycker det är på gränsen till en kroppsbild som faktiskt en djurskydds kontrollant skulle reagera på. Uppdragen mage och inga muskler över huvud taget, baken är närmast obefintlig på henne. Hon ser dessutom mycket håglös ut över huvud taget. Det är lätt att man blir hemmablind, du har ju sett att hon är tunn - men ser du HUR tunn hon är? isåfall är diskussionen med din mamma en självklarhet, inte en valmöjlighet.

din häst har alltid varit tunn och muskel fattig på de bilder jag sett dig lägga ut här - men nu är det akut anser jag.
Återigen - inte ute efter att göra dig ledsen, men att inse allvaret i situationen.

Mvh/Mackan

Hej!

Har läst allt detta, och hoppas du fick en bra prat med din mamma i morse! Lycka till! Fin häst du har - ska nog bli RIKTIGT fin :p

Et liten tips från mig, jag har en väldigt musklat haflinger och en ung arab (inte så där musklat, men blir inte tränad såååå mycket hellar...)

Jeg ger Salsa foderblanding. Det är en müssli-typ med många fina saker i, torkade morötter, majs, veg. olie, korn, i "Bas" även havre och manga andra fina saker! Det ger bra med vitamin och mineral på et naturligt och lätt sätt! Och hästarna ÄLSKAR det!! :love:

Jag ger Bas och Havrefri (blander det, haflingeren behövar egentligen inte havre) tilsammans med hö (massor - men inte så bra kvalite heller). Det fungar jättebra!! Dom får inte så mycket müssli, ung ½ kilo om dagen (ganska lätt träning!), men dom kan få mer. En säk Bas (20 kg) koster vist ung. 100 kr., Havrefri (25 kg.) ung 150 kr. Finnes på Lokalföreningen Ljungbyhed som finnes i hela södra Sverige.

Låt os höra hur det har gått i dag!!

Dorthe;-)

Det är lätt att bli hemmablind. Visa en bild på din häst och en bild på nån annans så kan du nog öppna ögona på din mamma.

Din här är väldigt tunn tyvärr!

Soja är nog det billigaste och bästa i dagsläget.

Hon tycker det e konstigt eftersom hennes travhästar hon skötte klarade sig bra utan analys
Ja, men de travhästarna kanske hade tränare som gav dem det de behövde, och SÅG när de behövde mer protein... Om hästen är tunn och dessutom tappar så får man ju göra något åt saken, oavsett om man räknar och har analys eller inte.

Dock får hon rätt mycket mat. Hur avmaskades hon förra året? Vid vilka tidpunkter och vilka medel?

mackan skrev:
KL
detta är inte för att göra dig ledsen utan för att försöka hjälpa, men jag måste säga att hästen är VÄDLIGT tunn på bilden. du borde inte rida henne i det skicket. jag tycker det är på gränsen till en kroppsbild som faktiskt en djurskydds kontrollant skulle reagera på. Uppdragen mage och inga muskler över huvud taget, baken är närmast obefintlig på henne. Hon ser dessutom mycket håglös ut över huvud taget. Det är lätt att man blir hemmablind, du har ju sett att hon är tunn - men ser du HUR tunn hon är? isåfall är diskussionen med din mamma en självklarhet, inte en valmöjlighet.

din häst har alltid varit tunn och muskel fattig på de bilder jag sett dig lägga ut här - men nu är det akut anser jag.
Återigen - inte ute efter att göra dig ledsen, men att inse allvaret i situationen.

Mvh/Mackan

Jag ser att hon är riktigt tunn. Pratade med mamma i morse och blev riktigt ledsen. Hon sa att hästen är tjock, fattar verkligen inte vad hon menar för den hästen har aldrig varit tjock, inte ens när hon gått på ett hö med 67 smbp och 7,2 Mj och nästan fri tillgång på det. Hon är ju mager, ända gånger hon inte är tunn är när hon går på sommarbete men det är ju för f*n inte alltid sommar.

Jag e riktigt ledsen nu, sitter i skolan på gränsen till att börja gråta, fattar inte varför det ska vara så svårt för mamma att fatta. Jag vill ju bara hästens bästa.

Nee du gör mig verkligen inte ledsen men arg, jag e inte arg på dig alltså utan på att jag e så jävla maktlös. Nu när jag kommer hem ska jag verkligen försöka prata med mamma, vi två kan inte prata med varandra för det slutar alltid med att vi skriker på varandra. Jag skulle gärna kunna prata med henne men när hon börjar skrika då blir jag förbannad :(. Undrar hur det kommer bli när vi får eget stall :confused: :cry: :

Pontevecchio skrev:
Det är lätt att bli hemmablind. Visa en bild på din häst och en bild på nån annans så kan du nog öppna ögona på din mamma.

Din här är väldigt tunn tyvärr!

Soja är nog det billigaste och bästa i dagsläget.

Jag vet att hon är riktigt tunn, sa det till mamma i morse, det går inte in. Det e som hon inte vill inse, varför förstår jag inte.

Men funkar det inte att prata med mamma när jag kommer hem igen så kommer jag prata med min kompis pappa om att han får köra mig till närmaste foderbutik så blir det antingen soja elr lusern eller både och för nu är jag faan trött på det här.

Tänker verkligen inte rida en häst som ser ut på det här viset en edna gång igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka