Jag tror jag är kär!

Mysaan

Trådstartare
Jag och barnen var ute med vovven en sväng. Möter då på en bekant som hade en bekant på besök med sin hund. Först trodde jag att det var en gråhund men den var så stor. Det visade sig vara en Jämthund. Jättefin och tydligen en trevlig hund även om man hade barn.

Så är dte någon som har erfarenhet av denna ras? Just denna som vi träffa på var en stor kraftig hanne. Hur stor skillnad i storlek är det på hanne och honor? Är det ett smart val om man vill ha en bra jakthund och har barn? Gnist eller någon annan vad tror/tycker ni?
 
Sv: Jag tror jag är kär!

De jämtar jag har träffat har varit jättetrevliga hundar som fungerat bra med barnen. Otroligt vackra är de ju också.
 
Sv: Jag tror jag är kär!

Denna som vi träffa var superfin och maffig. :love: Vill verkligen ha om nu sambon vill ha en "tråkig" jakthund!
 
Sv: Jag tror jag är kär!

en jakthund ska man ha om man ska jaga...=)
hur söta dom en är,men dom är starkt präglade på det dom är avlade för
 
Sv: Jag tror jag är kär!

Har inte så stor erfarenhet av dem, men min morbror har en tik och hon är supertrevlig! Lugn och stabil.
 
Sv: Jag tror jag är kär!

en jakthund ska man ha om man ska jaga...=)
hur söta dom en är,men dom är starkt präglade på det dom är avlade för

Har jag skrivit någonstans att vi inte ska jaga med den? Men den måste ändå fungera hemma i familjen också.
 
Sv: Jag tror jag är kär!

Min bror har en jämttik.Hon är jättesnäll :) . Och framförallt verkar de inte lika skälliga som gråhundar.
 
Sv: Jag tror jag är kär!

Dom vi har haft har varit mesigt snälla och överdrivet keliga (jag är personligen inte så förtjust i dom just pga detta) Man ska helst ta i dom hela tiden. Vi har haft sex stycken under åren.
Perfekta barnhundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag tror jag är kär!

Jag är ju partisk, eftersom jag både äger och föder upp dem ;)

Om de kommer från en seriös uppfödare, som ser till både goda jaktegenskaper och en trevlig, stabil menatlitet på sina avelshundar och får en vettig uppfostran, så är det underbara jakt och familjehundar.
Jag tror inte att ni ångrar er om ni köper en jämthund :D

På våran tik och hane skiljer det 2 cm i höjd. Båda är så nära den ideala storleken på Jämtar man kan komma och de har en rejäl benstomme och bra vinklar och kroppar.
 
Sv: Jag tror jag är kär!

Dom vi har haft har varit mesigt snälla och överdrivet keliga (jag är personligen inte så förtjust i dom just pga detta) Man ska helst ta i dom hela tiden. Perfekta barnhundar.
Ta i dem hela tiden är inget problem. Vår blandistik vi har nu vill helst bli klappad 38 timmar per dygn.
;)

Låter som att vi ska forska vidare i Jämtarna då. För vi måste ju ha en hund som fungerar i familjen också.
 
Sv: Jag tror jag är kär!

Jag är ju partisk, eftersom jag både äger och föder upp dem ;)

Om de kommer från en seriös uppfödare, som ser till både goda jaktegenskaper och en trevlig, stabil menatlitet på sina avelshundar och får en vettig uppfostran, så är det underbara jakt och familjehundar.
Jag tror inte att ni ångrar er om ni köper en jämthund :D

På våran tik och hane skiljer det 2 cm i höjd. Båda är så nära den ideala storleken på Jämtar man kan komma och de har en rejäl benstomme och bra vinklar och kroppar.

Kan du rekommendera någon uppfödare här neråt? Eller måste man ta sig upp i landet för att köpa en jämte? Jag gillade verkligen den vi såg ocj dessutom kändes den som lite mer hund rent storleksmässigt än tex gråhunden. Både jag och sambon är ju van vid lite storlek på hundarna.

Måste man hålla på och ställa ut dem och fixa? Har sett på endel kennelars hemsidor att de har det som krav för att man ska få köpa.

Eftersom du är partisk. Hur mycket brukar en bra jämte kosta? Vill ju inte köpa en som är för dyr eller en som är jättebilligt med risk för att den är knäpp. :)
 
Sv: Jag tror jag är kär!

Tackar bockar och bugar! Stämmer det att tikar är lättast att ha som jakthundar?
 
Sv: Jag tror jag är kär!

Tycker inte att det är någon större skillnad på hur hundarna är som jakt och familjehundar oavsett det är tik eller hane.
 
Sv: Jag tror jag är kär!

Min farmor har en jämthundstik och hon är världens finaste. Hon är underbar mot barn, är väldigt lättlärd och lydig.. Sen är hon lite överbeskyddande mot dom hon känner också. Skulle nån komma och anfalla så skulle hon lätt skydda oss no matter what! Man känner sig alltid trygg med henne.
Hon är dessutom världens bästa lärare åt yngre hundar :love: ..

Jag har även bra erfarenheter av jämthundar i övrigt. Farmor och farfar hade när jag var liten en annan jämthundstik som var otroligt fin. Min farmor har sagt att dessa två jämthundar de haft har varit de finaste hundar hon ägt(och dom har haft ett 15tal hundar av olika raser)!
Förutom till jakt så är de alldeles underbara individer, men då kräver de ju såklart att man jobbar med dom, precis som med andra hundar.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 190
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 517
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 916
Senast: ako
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 914
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp