Sv: Jag tror jag är kär!
Givetvis kräver de arbete. Vi satt faktiskt och diskuterade hundar när vi var hos svärmor i torsdags. Och vi pratade om hispiga/nerviga hundar blandannat. Sambons lillebror har en treveurens (stavning?) som är superhispig och yr omkring hela tiden och har väldigt svårt att ligga ner och vara lugn. Även brorens sambo har en sådan hund och det är så påfrestande. Jag är så van vid att hundarna jobbar av sig ute och sedan är lugna inne.
HUr som helst så kom vi fram till att detta är ett fel många människor gör. Köper tex vallhundar som behöver jobba minst 4 timmar per dag för att må bra och sedan får de träna/jobba 1 gång i veckan på brukshundsklubben och sedan kanske vara ute och springa 1 timme om dagen i övrigt.
Det är så otroligt viktigt att man faktiskt ser till att kunna skapa den miljö rasen behöver och ge det arbete rasen behöver för att den ska bli en trevlig individ och behaglig att vara runt.
TYvärr så är det få som tänker på detta mer än möjligtvis när det kommer till stora jaktraser.