Jag tror att det flyttat in en skitunge i vårt stall

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför hade du blivit ledsen över mitt meddelande?

Jag hade blivit ledsen och lite arg över ett sådant meddelande på tavlan.
Du skriver att ingen annan var där på kvällen.
Nej.
Men morgonen därpå???
Det är ju inte osannolikt att någon annan kom före tjejen, dagen därpå, och hade full möjlighet att läsa det du skrivit.

Du skriver att det är viktigt att visa att misstag är tillåtna.
Men det du har gjort är de facto att vara väldigt tydlig med att påvisa misstagen.
Det antyder inte att det är förlåtligt att begå misstag utan att det är väldigt viktigt att INTE begå misstag.

Åtminstone så som jag uppfattar det du skriver här i tråden.

Så jag tror att du skjutit bredvid målet i det här fallet: i din önskan att få misstag att kännas OK, har du i stället lyckats få tjejen att bli rädd för att erkänna misstag.

Inte lite passivt aggressivt :eek::crazy:

Är ni alla så passivt aggressiva så hoppas jag för nya familjens skull att de hittar något nytt snart.

Hur vet du det när de är nyinflyttade?
Det är skillnad på att ha högt i tak och att bete sig otrevligt. Högt i tak inträffar när alla vet var de har varandra. "Högt i tak" utan att man vet var man har varandra är ofta otrevligt och ibland rentav mobbing.
På riktigt?
Är folk verkligen så här känsliga att man inte ens kan få påminna folk med meddelanden på tavlan om de glömt något?! Hur ska man annars göra det om man inte har mobilnummer??
Gud vad jag är glad att jag alltid stått i stall med folk som tål påminnelser.

Jag som tonåring hade tagit illa vid mig om någon i stallet gått via mina föräldrar gällande något.
Jag ville vara vuxen och klara det mesta själv (som en någorlunda normal tonåring) och därför skulle man också ta åsikter som berörde min häst direkt med mig.

Hade min pappa pratat med mig om att någon klagat hade jag också tagit upp det med personen i fråga och fortsättningsvis bett denne ta det med mig. - så jag har alltid varit väldigt rak och haft lät för att prata även som tonåring (jag har inga egna barn och kan inte relatera till någon annan)

Håller helt med dig, och jag var tonåring bara några år sedan.

Skulle helst velat att personen pratade med mig först, men nu har du ju gjojrt det och hon ändrar sig inte, så kanske behöver föräldrar kopplas in mer.

Det är viktigt för mig för att jag vill att vi skall ha ett förlåtande klimat i stallet där alla får göra misstag och göra bort sig och där ingen skall behöva oroa sig över att bli utskälld för det.

Vi är ett tight gäng som aldrig har några konflikter eftersom allt tas upp på tapeten direkt och vi vågar prata öppet och ärligt om det som berör oss. Vi vill givetvis att de som flyttar in också skall kunna passa in i den jargongen.

Att hon skyller på en annan i stallet och påstår att denna glömt låsa är dessutom något som den personen tar illa vid sig av, naturligtvis.

Hoppas du förstår mer hur jag tänker.

Varför hade du blivit ledsen över mitt meddelande?
Och varför hade du som mamma tyckt att jag betett mig illa mot ditt barn?

Jag blir ledsen av det du skriver, att jag beter mig illa mot de svagare? jag funderar över om du misstolkat något? Jag behandlar ingen annorlunda, alla behandlas likadant hos oss.
Ingen är osams med någon, vi har bra stämning i stallet helt utan underliggande irritationer, min tråd är ju för att få veta hur ni gjort och hur ni tänker och varför.
- För att jag är intresserad av kommunikation.
Jag tycker inte ni har det minsta förlåtande klimat. Tvärtom. Jag tycker du har gått åt henne rätt så hårt.

Om du skrivit så till mig på tavlan så hade jag antingen blivit arg (om det inte varit jag) eller ledsen (om det varit jag, alla kan göra misstag liksom, måste jag få det kastat i ansiktet på mig).

På riktigt?
Är folk verkligen så här känsliga att man inte ens kan få påminna folk med meddelanden på tavlan om de glömt något?! Hur ska man annars göra det om man inte har mobilnummer??
Gud vad jag är glad att jag alltid stått i stall med folk som tål påminnelser.

Glöm inte att låsa sadelkammaren
-ser jag som tydligt "oupps, tänk på det nästa gång" Ofelia - ser jag som otroligt utpekande, efter att ha glömt låsa EN gång :-)<3 -"jag är sur och känner dig inte men här får du ett hjärta. Sorry att jag pekade ut dig men jag menar det."

Jag tycker det är sjukt att göra så mot någon, allra helst ett barn!!

Man tar upp det dagen därpå, förslagsvis?

Senast ändrad:
Inte lite passivt aggressivt :eek::crazy:

Är ni alla så passivt aggressiva så hoppas jag för nya familjens skull att de hittar något nytt snart.

Hur vet du det när de är nyinflyttade?
Det är skillnad på att ha högt i tak och att bete sig otrevligt. Högt i tak inträffar när alla vet var de har varandra. "Högt i tak" utan att man vet var man har varandra är ofta otrevligt och ibland rentav mobbing.

Ja, om dottern i fråga känner som dig så verkar det ju som om hon inte kommer att passa in hos oss.
Föräldrarna kommer vi väl överens med och där är det inga problem med att kommunicera öppet och ärligt, alltså gäller detta bara dottern i så fall.

Det chockar mig att du tycker att vårt tillvägagångssätt är passivt agressivt.
Vi har gemensamma bekanta med familjen och har av oberoende källa hört hur väl de trivs hos oss. Vi är lika glada över att de flyttat in. :-)

Men ja, vi är alla rätt fram om vi säger så, ingen som går som katten kring het gröt med sina åsikter. Man får antingen lära sig att hantera det eftersom inget som sägs är
elakt eller framförs på ett elakt sätt. Eller så får man väl rent krasst stå i ett stall där åsikter och önskemål tas upp 2ggr/år på ett stallmöte efter att man pratat bakom ryggen på sin stallkamrat och skyllt ifrån sina misstag på någon annan.

Här skriver man en tråd om hur ni skulle talat med personen i fråga och nu är jag och de få stallkompisar jag har ett gäng mobbare. Det svänger fort. :D Men det är intressant!

Jag har iallafall fått tillräckligt mycket tips och jag hoppas att det i vilket fall som helst inte slarvas mer och att hon med tiden vågar slappna av lite mer, eftersom det är i stallet hon absolut skall kunna göra det. :)

Jag hade blivit ledsen och lite arg över ett sådant meddelande på tavlan.
Du skriver att ingen annan var där på kvällen.
Nej.
Men morgonen därpå???
Det är ju inte osannolikt att någon annan kom före tjejen, dagen därpå, och hade full möjlighet att läsa det du skrivit.

Du skriver att det är viktigt att visa att misstag är tillåtna.
Men det du har gjort är de facto att vara väldigt tydlig med att påvisa misstagen.
Det antyder inte att det är förlåtligt att begå misstag utan att det är väldigt viktigt att INTE begå misstag.

Åtminstone så som jag uppfattar det du skriver här i tråden.

Så jag tror att du skjutit bredvid målet i det här fallet: i din önskan att få misstag att kännas OK, har du i stället lyckats få tjejen att bli rädd för att erkänna misstag.

Jag förstår hur du menar.
Dock skyllde hon ifrån sig till stallägaren först, efter första påminnelsen om att släcka.
Så det beteendet har inte kommit från oss utan verkar ha funnits där innan, tyvärr.

Ja, om dottern i fråga känner som dig så verkar det ju som om hon inte kommer att passa in hos oss.
Föräldrarna kommer vi väl överens med och där är det inga problem med att kommunicera öppet och ärligt, alltså gäller detta bara dottern i så fall.

Vi har gemensamma bekanta med familjen och har av oberoende källa hört hur väl de trivs hos oss. Vi är lika glada över att de flyttat in. :-)

Men ja, vi är alla rätt fram om vi säger så, ingen som går som katten kring het gröt med sina åsikter. Man får antingen lära sig att hantera det eftersom inget som sägs är
elakt eller framförs på ett elakt sätt. Eller så får man väl rent krasst stå i ett stall där åsikter och önskemål tas upp 2ggr/år på ett stallmöte efter att man pratat bakom ryggen på sin stallkamrat och skyllt ifrån sina misstag på någon annan.

Här skriver man en tråd om hur ni skulle talat med personen i fråga och nu är jag och de få stallkompisar jag har ett gäng mobbare. Det svänger fort. :D Men det är intressant!

Jag har iallafall fått tillräckligt mycket tips och jag hoppas att det i vilket fall som helst inte slarvas mer och att hon med tiden vågar slappna av lite mer, eftersom det är i stallet hon absolut skall kunna göra det. :)

Jag tycker det är att gå som katten kring het gröt med att skriva glad gubbe hjärta när man faktiskt är sur. Och är man inte sur, då kan man ta det dagen därpå eller skriva allmänt.

Det är du som skriver att ni alla är lika, och det är du som känner dig träffad som mobbare.

Tänk på att det är ett barn, har du problem med barnets beteende så gå til föräldrarna, skriv inte det på tavlan. DET är att gå som katten kring het gröt.

Om du skrivit så till mig på tavlan så hade jag antingen blivit arg (om det inte varit jag) eller ledsen (om det varit jag, alla kan göra misstag liksom, måste jag få det kastat i ansiktet på mig).

Förklara gärna varför du blivit ledsen om det gällde dig och hur du tagit det allra bäst? :-)
Att inte ta upp det är inte ett alternativ.

Glöm inte att låsa sadelkammaren -ser jag som tydligt "oupps, tänk på det nästa gång" Ofelia - ser jag som otroligt utpekande, efter att ha glömt låsa EN gång :-)<3 -"jag är sur och känner dig inte men här får du ett hjärta. Sorry att jag pekade ut dig men jag menar det."

Jag tycker det är sjukt att göra så mot någon, allra helst ett barn!!

Man tar upp det dagen därpå, förslagsvis?

Om det står en lapp på stalldörren, "glöm inte att låsa sadelkammaren" så gäller det alla i stallet, inte bara Ofelia, som stått i stallet en vecka? 14 dagar? utan ALLA. Alla kan nämligen göra fel. :) Vad är det för fel på det.

Whiteboarden eller som i många av de småstall jag stått i kollegieblocksldagboken, anser jag är till för meddelanden som att

Cola är halt, står inne tills veterinär varit ute. Ge gärna en tuss hö om det är slut, tack på förhand /Kalle
Jag är på möte mellan 14-17, kan någon ta in Bella? Ring Peter annars, tack på förhand /Elin

Inte ilskna smileysar med

Nu har någon glömt stänga foderboxen, när jag gick var det bara Eva i stallet!!!

Nu är det tredje gången som sadelkammaren är olåst när jag kommer tillbaka efter ridning. VEM är det som inte låser efter sig?

Släck lyset i ridhuset efter dig Anna!

Men I'll rest my case nu.

Mvh
IngelaH

Jag tycker det är att gå som katten kring het gröt med att skriva glad gubbe hjärta när man faktiskt är sur. Och är man inte sur, då kan man ta det dagen därpå eller skriva allmänt.

Det är du som skriver att ni alla är lika, och det är du som känner dig träffad som mobbare.

Tänk på att det är ett barn, har du problem med barnets beteende så gå til föräldrarna, skriv inte det på tavlan. DET är att gå som katten kring het gröt.

Jag var inte sur men ville ändå ta upp det direkt. Jag var inte sur dagen efter heller.

Där tycker vi olika. Jag tycker inte att ett direktmeddelanden från någon till någon är att gå som som katten kring het gröt.

Fast jag tycker allt att det har både varit elakt och framförs på ett elakt sätt.

Sen kan ju föräldrarna trivas det är ju inte de som blivit påhoppad utan flickan.

Nu reagerar du dessutom som flickan, istället för att ta åt dig av det som skrivits här i tråden (att du gått ut för hårt mot tjejen och att ditt meddelande på tavlan var allt annat än snällt och trevligt) så slår du ifrån dig och skyller på tjejen som får anpassa sig och att hon är för känslig.
Hade det inte varit bättre att du tog åt dig, erkände ditt misstag och hanterade det hela from nu på ett annat sätt?
Kanske är det så att tjejen bara reagerade på ett mänskligt sätt när hon blev tillsagd på allt annat än ett trevligt sätt? Och dessutom uthängd på stalltavlan?

Jag skulle säga att er reaktion är rätt så lika.

Fast jag tycker allt att det har både varit elakt och framförs på ett elakt sätt.

Sen kan ju föräldrarna trivas det är ju inte de som blivit påhoppad utan flickan.

Nu reagerar du dessutom som flickan, istället för att ta åt dig av det som skrivits här i tråden (att du gått ut för hårt mot tjejen och att ditt meddelande på tavlan var allt annat än snällt och trevligt) så slår du ifrån dig och skyller på tjejen som får anpassa sig och att hon är för känslig.
Hade det inte varit bättre att du tog åt dig, erkände ditt misstag och hanterade det hela from nu på ett annat sätt?
Kanske är det så att tjejen bara reagerade på ett mänskligt sätt när hon blev tillsagd på allt annat än ett trevligt sätt? Och dessutom uthängd på stalltavlan?

Instämmer
Mvh
IngelaH

Förklara gärna varför du blivit ledsen om det gällde dig och hur du tagit det allra bäst? :-)
Att inte ta upp det är inte ett alternativ.
Att skriva så på tavlan är inte ett alternativ.
Det är väldigt elakt och bara ett sätt att trycka ner folk. Du hänger ju ut folk när du gör så.

Möjligtvis hade det fungerat om det varit mellan två vänner men jag hade aldrig skrivit så.

Jag har läst allt och tagit åt mig mer än du tror.
Men jag har fortfarande en del åsikter kvar och kommer inte att ändra hela mitt tankesätt efter några enskildas åsikter på ett forum.
Jag anser inte att mitt meddelande är elakt. Men jag har förstått att någon kunnat tolka det så.

Jag värdesätter all input, men håller helt enkelt inte med om allt som skrivs. Så där väljer jag att dra en gräns istället.
Jag hade definitivt struntat i meddelandet med facit i hand.

Som sagt, tack för alla svar och infallsvinklar! :D
Och ett extra tack för att vi inte alla står i samma stall. Haha

@spinxx Jag tycker inte att ditt inlägg är elakt eller mobbning eller nåt, däremot tycker jag att det var lite klantigt. En ny inackordering, och dessutom så ung, bör man vara lite försiktig med tills man lärt känna dem så därför hade jag absolut valt ett annat sätt att kommunicera på.

Vi körde generellt i vårt stall på att rena infomeddelanden gick på tavlan: urban ska stå inne etc, eller meddelanden som rör alla i stil med "Hej allihop! Glöm inte att göra rent spolspiltan när ni använt den!". Alla sura inlägg eller kritiserande inlägg (faktiskt i stil med ditt) togs bort och så fick man ta det genom andra kanaler istället.

Prata med tjejen nästa gång det blir nånting och funkar det inte, ta ett snack med päronen. Och nej, du och dina stallkompisar är inte mobbare.

Lycka till! :)

Om det står en lapp på stalldörren, "glöm inte att låsa sadelkammaren" så gäller det alla i stallet, inte bara Ofelia, som stått i stallet en vecka? 14 dagar? utan ALLA. Alla kan nämligen göra fel. :) Vad är det för fel på det.

Whiteboarden eller som i många av de småstall jag stått i kollegieblocksldagboken, anser jag är till för meddelanden som att

Cola är halt, står inne tills veterinär varit ute. Ge gärna en tuss hö om det är slut, tack på förhand /Kalle
Jag är på möte mellan 14-17, kan någon ta in Bella? Ring Peter annars, tack på förhand /Elin

Inte ilskna smileysar med

Nu har någon glömt stänga foderboxen, när jag gick var det bara Eva i stallet!!!

Nu är det tredje gången som sadelkammaren är olåst när jag kommer tillbaka efter ridning. VEM är det som inte låser efter sig?

Släck lyset i ridhuset efter dig Anna!

Men I'll rest my case nu.

Mvh
IngelaH

Jag förstår inte vad du riktigt svarade på?

Jag har läst allt och tagit åt mig mer än du tror.
Men jag har fortfarande en del åsikter kvar och kommer inte att ändra hela mitt tankesätt efter några enskildas åsikter på ett forum.
Jag anser inte att mitt meddelande är elakt. Men jag har förstått att någon kunnat tolka det så.

Jag värdesätter all input, men håller helt enkelt inte med om allt som skrivs. Så där väljer jag att dra en gräns istället.
Jag hade definitivt struntat i meddelandet med facit i hand.

Som sagt, tack för alla svar och infallsvinklar! :D
Och ett extra tack för att vi inte alla står i samma stall. Haha
Ja absolut extra tack för att vi inte står i samma stall. Hade jag blivit så uthängd på tavlan som tjejen blev så hade jag tagit ett allvarligt snack med både dig och hyresvärden. Hade det inte hjälpt så hade jag flyttat. En sådan kultur i ett stall är jag gärna utan, oavsett hur "snäll" och "rak" du anser den vara. Att måla dit smilies gör det nästan bara ännu värre.

Jag förstår inte vad du riktigt svarade på?
Förlåt att jag råkade klicka på fel knapp. Det var bara en ren allmän fortsatt reflektion över meddelanden på whiteboard och så vidare.

Jag glömde att det är noga att hålla ordning på knapparna här på buke, också för att meddelanden inte ska misstolkas. Det är inte bara i stall det missförstås bland hästfolk utan även på sociala medier.. Vi hästmänniskor är ett släkte för sig :D

Vilket kan visa ännu mer på en anledning till att man ska tänka på HUR man uttrycker sig, både IRL och på sociala medier bland hästmänniskor. För något som en annan ser som självklarhet om man ser till helheten kan vara att ge någon en knytnäve i ansiktet, eller stampa hårt på foten med stålhättesko för någon annan.

Mvh
IngelaH

Förlåt att jag råkade klicka på fel knapp. Det var bara en ren allmän fortsatt reflektion över meddelanden på whiteboard och så vidare.

Jag glömde att det är noga att hålla ordning på knapparna här på buke, också för att meddelanden inte ska misstolkas. Det är inte bara i stall det missförstås bland hästfolk utan även på sociala medier..

Mvh
IngelaH

Ah, ingen fara! Jag bara blev lite konfunderad, tänkte om jag missat något! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 887
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 413
Senast: Freazer
·
Gnägg Alltså jag har varit lite kluven gällande spöken... Men flyttade till ett nytt stall för ett par veckor sedan o jag vågar verkligen inte...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 943
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag behöver tips och råd på ett litet stalldilemma som jag inte vill skriva om under mitt vanliga namn här, det är så lätt hänt att det...
2
Svar
20
· Visningar
4 252
Senast: Fundersam_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar