Long story short: Nyinflyttad helt fantastisk familj som flyttade in med tre hästar för ca. 2 veckor sedan.
Tonårsdottern verkar dock lite slarvig, jag tänkte att det berodde på tonårshormoner och kanske dels på avsaknaden av erfarenhet gällande noggrannhet i välorganiserade, om än mindre, stall.
Vi inackorderade delar sadelkammare och då vi alla är aktiva tävlingsryttare så förvaras det mycket dyr utrustning där, försäkringen täcker vid inbrott/stöld så länge dörren är låst. Vi är alla måna om att låsa/släcka/städa och vi har aldrig haft problem med detta.
Nu till poängen:
1a tillfället: Lyset på ridbanan lämnades tänt över natten. Tonårsdottern var sist på plats vilket gårdsägaren noterat genom deras fönster (utsikt över ridbanan). Det har hänt oss alla, men när gårdsägaren påpekade detta dagen därpå blånekade flickan att hon skulle glömt att släcka, och sa istället att hon "var helt säker" på att hon släckt.
2a tillfället: Jag och flickan är ensamma i stallet, de andra inackorderingarna har redan varit i stallet under dagen. Jag går iväg till vårt ridhus (10 min promenad) och hon kommer upp med sin häst ungefär 40 min senare då jag är klar för att gå ned. När jag kommer tillbaka till stallet är sadelkammaren öppen och tänd.
Jag påpekar det till henne dagen efter men får som svar "Vad konstigt. För jag låste innan jag gick upp."
3e tillfället: Samma scenario som ovan. Jag kommer tillbaka till stallet och ser att sadelkammaren är öppen. Hennes pappa (som precis som mamman verkar vara en väldigt reko person) dyker upp och jag tar det då med honom och förklarar att det inte är första gången detta hänt. Jag måste åka och lämnar stallet innan flickan kommer tillbaka.
Jag får höra av en annan tjej i stallet att pappan pratat med flickan straxt efter att jag åkt, och att hon då svarat "Det var inte jag som var här sist, utan Denise. Så det måste varit hon som glömt att låsa". Vilket
naturligtvis inte stämmer då Denise varit i stallet men hunnit åka hem innan flickan lämnat stallet för att gå till ridhuset.
Nu har det mig veterligen inte hänt något mer under den senaste veckan, men OM detta förekommer igen, -hur sjutton pratar man med en tonåring som bara skyller ifrån sig? Hur hade ni gjort?