Jag - sned??

Tussinussen

Trådstartare
Nu får ni komma med lite analys här.

När jag rider så tycker jag alltid efter ett tag att jag vill liksom fixa till mig i sadeln och flytta mig lite åt höger, känner som om jag glider åt vänster. Ibland gör jag rentav så att jag tynger i höger stigbygel och "trycker" för att förflytta sadeln lite, upplever nästan att den också har glidit. Men när jag sitter och stirrar på sadelns framvalv så tycker jag att den ligger rakt över hästen.

Upplever detta särskilt om jag har varit ute på en längre skrittur med grabben och alltså suttit i samma ställning en längre stund, att jag känner mig sned och har nästan lite ont i vänster höft för att jag omedvetet försöker parera på något sätt.

Kan inte se att sadeln är sned i sig själv på något sätt och den är kollad av kunnig som menar att den passar hästen. Dessutom, om den inte passade utan gled omkring, skulle den ju inte alltid glida åt samma håll?

När jag studerar mig själv uppifrån så tycker jag inte att jag sitter snett och slutar jag ögonen så upplever jag att jag sitter rakt.

Vet inte om det är att min sadel glider och tar med mig (trots att den är ordentligt fastspänd) eller om jag är sned och tar med mig sadeln. :confused:

Eller kan det vara så att min häst gör mig sned? Han har en gammal skada på HF som spökar så att han kan bli ojämn i stegen med kortare steg HF än VF - skulle det göra mig sned åt vänster?

Eller tror ni att snedheten sitter i mig på något sätt? Och vad gör jag åt det isf?

Hoppas någon smart bukefalist har något att säga :idea:

Sv: Jag - sned??

är det så att du är send, så kan du ju göra din häst sned. om du är sned så kan bla. en kiropraktor se det.

jag är själv sned (ryggskada) om jag suttit och ridit själv ett längre tag (utan instruktör) så sitter jag mer(faller) åt v. efter ett tag. jag gör så att jag har kortat stiglädret ett hål på v. sida, då hamnar jag automatiskt "rakt". annars har det hänt att min pålle "flyttat" över mig till höger :o

är det hästen som är sned, så ser ju veterinären det. vi har en yngre häst som skadade sig i hagen som unghäst (antagligen fläkskada) hon beh. massvis av ggr. på klinik, men blev inte frisk från sin återkommande knä inflamation bak förens vet. rek. beh. av en kiropraktor h*n samarbetade med. hade ett "å.b" av kiron för 2 v. sedan och hon va fortfarande rak (efter 1 1/2 år)

Ska prova det där med att korta stiglädret och se om det hjälper. Ska också be min instruktör titta noga på oss.

När morsan köpte sin ena islänning köpte hon till en sadel som skulle vara okej. Vi red i den nån månad och vi upplevde att man var tvungen att trycka ner vänster stigbygel hela tiden just för att den hamnade snett. Höjde/sänkte stigbyglar, tänkte på hur man satt med inget funkade. Visst, tänkte att jag kanske var sned, men det var ju inget jag lidit av förr när jag ridit! Så, morsan lämnade in sadeln för att se över den ordentligt. Det slutade med att sadeln vart utdömd då bommen(tror det var det) var trasig. Inte undra på att vi fart omkring på hästen, sa sadelmakaren! Nu har hästen i fråga fått en ny sadel och problemen slutade direkt!

Senast ändrad:

hej. det behöver inte vara du som e sned. du nämde att hästen haft en skada ifram? jag tror att din häst möjligtvis kan va ojämt musklad över manken. hästen kan ha avlastat den onda sidan o sen blivit grövre i den ena. detta kan ibland vara svårt att se eftersom manen kan dölja en del. en av mina inackorderingar hade exakt samma problem o det va alltså hästen som va sned. prova o rid barbacka för du ska inte rida i en sadel som glider. tänk på hästens tornutskott o på att den kan få problem sen med ryggen.

Samma för mig, men jag har upptäckt att jag helt enkelt trycker ifrån mer med vänstern, därför glider sadeln litegrann till slut. Jag gör det på andra hästar oxå, så det måste vara jag.. Gjorde inte det förut så dt är en ful ovana jag lagt mig till med. Träning, träning.:bump: Prova rid utan stigbyglar och se om du sneddar då oxå.

är det hästen som är sned, så ser ju veterinären det.

Men, nja?
Alla snedheter syns inte om man inte kollar både bakifrån och uppifrån och när hästen rör sig. Vet åtminstone minst 2 olika hästar som kollats av vet och inte fått någon kommentar om att den rör sig snett eller är sned, trots att man kunnat känna att hästen flyttar en åt sidan vid ridning, trots att åtminstone en av dom garanterat hade jämna höfter men fortfarande varit ojämnt musklad :p
Att lämna ett sånt jobb åt veterinärer tror jag är svårt, det kan ju "bara" vara så att den är felaktigt böjd i ryggen vid ridning.

Nu vet jag att jag själv är sned, men man märker ju om det är häst/ryttare/sadel det beror på om andra rider och lägger märke till samma sak och om man testar andra sadlar. Om inte den ryttaren eller sadeln också är sned vill säga :angel:

nej, det är väl inte så att dom (vet.)letar efter snedheter om man inte ber om det, eller hästen har problem som idikerar det

Ganska vanligt problem tror jag... Själv är jag konstaterat sned efter ryggskada, märker det dels när jag rider, men även när jag kör bil, cyklar m.m.

Får ungefär samma känsla som du - känns som jag trillar ut åt höger, trampar extra i stigbygeln för att kompensera - och ger då hästen helt fel signalen vilket gör att hon inte kan jobba på rätt sätt, och vi blir sneda båda två...

Mitt tips är att be någon titta när du rider så att du kan reda ut hur det känns när du faktiskt är rak. Prova att rida utan stigläder och sätt dig så som du själv upplever att du är rak. Om medhjälparen också ser att du sitter rakt över hästen, så rid några varv och känn in känslan. Ta sedan stigbyglarna utan att flytta dig i sadeln. Det är nu jag brukar känna mig sned!

Trodde först att jag kunde rätta till detta med att reglera stiglädrena, men det bidrog bara till ännu mer felbelastning. Efter att naprapaten konstaterat att jag är lika lång i benen, men belastar de olika gick det upp ett ljus. Jag har mycket kortare muskulatur i ena vaden och baksidan låret, vilket gör att benen lägger sig/vinklar sig olika utmed hästens sidor. När jag tycker att hälarna är lika mycket nedtrampade är den ena flera centimeter mer nedtrampad. Så det är i princip vinkeln på fotleden samt knät som jag måste vara noga med för att hitta den perfekta sitsen. Lite korkat att sitta och försöka vara så rak i ryggen man kan när det är i benen det sitter:angel:

Sen så är sitsövningar guld värt! Har tyvärr ingen bra häst att bli longerad på (lite för pigg) men jag brukar träna sitsen i skritt under uteritterna. Gör alla övningar jag kommer ihåg från tiden på ridskola, ser nog rätt komiskt ut för icke hästkunniga som tror att jag håller på med någon avancerad uteritts-voltige:D

Några tips och tankar iallafall:)

ja det är det säkert, men jag är sned i ryggen pga. en ryggskada jag ådrog mig vid en ridolycka för över 20 år sedan och än är jag inte "tillräckligt" dålig för att läkarna ska göra något särskillt åt det.

Det är jättevanligt att hästen sätter över ryttaren på sin svagare "konkava" sida. Prova att släppa den yttre stigbygeln på en volt och känn efter om det är lika lätt att sitta kvar med vikten lite inåt i bägge varven - förmodligen skjuts du mycket mera utåt när hästen har sin starka "konvexa" sida inåt. Blir det så, då inverkar man ju mycket sämre med den inre skänkeln!
Du har redan tagit steg ett - att bli medveten om problemet!

Det där märker jag även på hästar som bara är stelare i ena sidan eller ojämnt musklade.

Red ju far mins kallblodstravare ibland när den var i full startkondition, garanterat icke-sned (i höfter och dylikt) men när jag skulle rida barbacka i en liten hage där det konstant blev en volt kunde jag knappt sitta kvar i högervarvet, hela hästen lutade :crazy: då var det väl både mitt och hästens del skulle man kunna säga. Mitt eftersom jag inte red hästen jämnt, hade inte skolat den tillräckligt för det heller, hästens för att den var så mycket stelare i ena sidan att den fick svårt att böja sig jämnt.

Det är jättevanligt att hästen sätter över ryttaren på sin svagare "konkava" sida. Prova att släppa den yttre stigbygeln på en volt och känn efter om det är lika lätt att sitta kvar med vikten lite inåt i bägge varven - förmodligen skjuts du mycket mera utåt när hästen har sin starka "konvexa" sida inåt. Blir det så, då inverkar man ju mycket sämre med den inre skänkeln!
Du har redan tagit steg ett - att bli medveten om problemet!

har du läst mina inlägg ? ;)

jag har inget sådant problem alls utan en ryggskada som gör att jag lättare faller åt v. särskillt på rakt spår då jag har väldigt svårt för att själv känna när jag sitter rakt (gäller i alla samanhang, dvs. jag "faller" alltid mer eller mindre åt v. oavsett. v. axel ligger alltid lägre än höger), om jag inte haft instruktörshjälp som korrigerar min sits ordentligt under en period. min pålle "flyttar tillbaks mig" när det stör honom. jag har för många år sedan fått tipset att korta v. stigbygel ett hål för att på så vis hindra att jag faller över, och det har hjälpt mig. alltså ett tips till T.S. ;)

Sorry, råkade svara på ditt inlägg när jag bara ville ge ett allmänt tips:o
Är nybörjare här på Buke (men har varit ridlärare i 25 år)

Sorry, råkade svara på ditt inlägg när jag bara ville ge ett allmänt tips:o
Är nybörjare här på Buke (men har varit ridlärare i 25 år)

Jo jag förstod att det var ett knapplån och att svaret var till mig. Tack för tipset, det stämmer precis faktiskt, för att min häst är absolut svagare på sin vänstra sida. Ska prova att göra som du säger.

Ska prata med min instruktör om allt detta när jag rider för henne på torsdag.

Tack allihopa för superbra tips o diskussion! :bow::bow:

helt ok ;) jag tolkade ditt inlägg som att det kunde varit till mig, därför svarade jag ;) i "mitt" fall så är det inte hästen utan jag som har en svagare sida.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: Redfox
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 120
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 827
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar