Nu får ni komma med lite analys här.
När jag rider så tycker jag alltid efter ett tag att jag vill liksom fixa till mig i sadeln och flytta mig lite åt höger, känner som om jag glider åt vänster. Ibland gör jag rentav så att jag tynger i höger stigbygel och "trycker" för att förflytta sadeln lite, upplever nästan att den också har glidit. Men när jag sitter och stirrar på sadelns framvalv så tycker jag att den ligger rakt över hästen.
Upplever detta särskilt om jag har varit ute på en längre skrittur med grabben och alltså suttit i samma ställning en längre stund, att jag känner mig sned och har nästan lite ont i vänster höft för att jag omedvetet försöker parera på något sätt.
Kan inte se att sadeln är sned i sig själv på något sätt och den är kollad av kunnig som menar att den passar hästen. Dessutom, om den inte passade utan gled omkring, skulle den ju inte alltid glida åt samma håll?
När jag studerar mig själv uppifrån så tycker jag inte att jag sitter snett och slutar jag ögonen så upplever jag att jag sitter rakt.
Vet inte om det är att min sadel glider och tar med mig (trots att den är ordentligt fastspänd) eller om jag är sned och tar med mig sadeln.
Eller kan det vara så att min häst gör mig sned? Han har en gammal skada på HF som spökar så att han kan bli ojämn i stegen med kortare steg HF än VF - skulle det göra mig sned åt vänster?
Eller tror ni att snedheten sitter i mig på något sätt? Och vad gör jag åt det isf?
Hoppas någon smart bukefalist har något att säga