Jag ska köpa valp!

Freyja_bus

Trådstartare
Äntligen ska vi skaffa hund! Handpenning är lagd på världens sötaste lilla bichon havanaisvalp som är 8 veckor den 29/9.

Nu vill jag ha alla tips och råd jag kan få inför första tiden hemma med vovven. Vi har tre små barn och tre katter, men ett stort hus och utrymmen för alla där de kan få vara i fred. Vi bor mitt i skogen, utan några farliga vägar inpå knuten.

Jag har aldrig haft hund tidigare, men min uppväxt är ändå präglad av mycket hundkontakt. Jag hade bl.a. en labrador som jag spenderade mycket tid med och gick på agility med. Jag har oxå haft häst sen jag var 13 och dessförinnan hängt på ridklubben så ofta jag kunde. Jag anser själv att jag är duktig på kommunikation med djur och har tränat mycket horsemanship och trickträning med min häst.

Jag är föräldraledig just nu och kommer vara hemma minst ett år till, antagligen två, på heltid. Min man är brandman, jobbar skift och är mycket hemma.

Det här känns så roligt och pirrigt och galet och helt rätt på samma gång!

Så, nu vill jag höra era erfarenheter kring att ha valp och tips och idéer! Ni som haft barn samtidigt, hur har ni gjort med leksaker och dylikt? Så de inte blir söndertuggade !

// julia

Hur stora är barnen?
Jag har inte barn, men har varit ett barn i en hundfamilj en gång i tiden. Dock var jag inte jätteliten när första hunden skaffades, var väl runt 5, så jag kunde hålla mina leksaker i mitt rum med stängd dörr alternativ i en leksaksback som hunden inte kom åt i vardagsrummet.

Och så låta hunden ha sina egna leksaker, så kanske den inte "behöver" gnaga på barnens leksaker.

Barnen är 5,5år, 4år och 1 år.

Ja, vi får köra på stängda dörrar till lekrummet, problemet kommer väl kanske bli att barnen alltid vill ha ut massa leksaker i vardagsrummet ;)

Med så små barn får ni nog ställa in er på att en del leksaker kommer att bli sönderbitna - men i gengäld kanske ni har fördelen att sladdar och liknande redan är valpsäkrade.

Jag hade använt tiden innan valpen kommer till att läsa en eller ett par böcker om hundar, de är ju trots allt ganska olika hästar (tipsar om Bra relation och Kontaktkontrakte tex, båda brukar finnas på bibliotek). Jag hade dessutom förberett barnen (de båda äldsta ;)) så mycket som möjligt, både genom att prata om regler kring hunden (tex det är ingen leksak, man plockar inte upp och bär hur som helst, man låter den äta ifred, man låter den ha sina saker ifred, man hämtar en vuxen om den gör ngt den inte får, osv) och försökt lära dem lite om hur hundar fungerar. Jag vet att et finns en erie på youtube med filmer om hundspråk och liknande riktade till barn, de är på engelska men u kan ju använda bilderna och filmerna. Gör det till en sorts lek där de ska lära sig flrstå och "översätta" hunden när den kommer, eftersom de är mycket smartare än den och den kan aldrg lära sig prata människa som dem ;). En väldigt informativ och rolig youtubekanal för vuxna är Kikopup, dessutom. Kolla upp vad du har för klubbar och liknande i närheten, och vad de har för kursutbud - man kan behöva anmäla sig rätt idigt till valpkurs för att hinna med på en del wtällen. Kanske kan du få tips om bra klubb eller tränare här om du vill berätta ungefär var du bor, desutom.

Och beväpna samtliga i familjen med en rejäl dos tålamod i förväg, inte allt med valptiden är helt lätt att leva igenom. ;)

Havanaisvalpar är inte ökända för att tugga sönder allt i sin väg, även om pirayor förekommer.

Viktigt att se till är att det finns fredade zoner för valpen där den får vara ifred för barnen, och att de låter valpen vara ifred. Kompostgaller är en ypperlig uppfinning.

Utmärkt rasval av valp :D

Tack för era svar :)

Vi umgås mycket med hundar b la på stallet och barnen är väldigt vana vid djur. De vet hur man respekterar djuren och läser av dem bra utifrån deras nivå, tycker jag. De är fantastiska med hästarna och våra katter!

Själv är jag inte orolig för att jag inte ska klara av själva "uppfostran". Jag har en hel del erfarenhet kring kommunikation med djur, både hästar och hundar, och är ordentligt påläst nu inför valpköpet :)
Det är ju såklart en del praktiska saker som jag inte har varit med om tidigare (som att träna rumsrenhet och ensamträning tex) och eftersom jag inte haft egen hund är jag ju lite novis när det gäller vilka tillbehör man ska ha hemma och sådär!

Vi har faktiskt inte sagt något till barnen och kommer nog inte göra det, utan det får bli en överraskning när vi hämtar valpen. Därefter kommer vi noga gå igenom vad som gäller. Självklart ska hunden ha en egen plats där den alltid får vara i fred, och vi kommer jobba hårt för att passa den lilla valpen så att inget obehagligt händer kopplat till barnen.

Kompostgaller är jag tveksam till om det fungerar ihop med vår ettåring....hur stabilt blir det? Vad skulle man ha det till tänker ni? För att dela av något rum? Är det nödvändigt att göra det i början eller? Vi har en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.

Sladdar har vi inte många, däremot mängder av leksaker.... För mig gör det ju inget om en del går sönder.., ha ha, och det kanske blir jättebra. Det kanske bidrar till att barnen slutar dra ut halva lekrummet i vardagsrummet, iaf för ett tag ;)

Det finns många bra barngrindar att sätta upp om man vill skärma av. Såg att Ikea har family-pris på sina nu. Anledningen till att sätta upp grind kan ju vara så du kan försäkra dig om att valpen/unghunden/hunden får vara i fred och du slipper passa stenhårt på dina barn. Om du tex måste laga mat.
Även om dina barn är duktiga med djur så är det lätt hänt att känslorna tar över när de är så små och vill kanske gå in och leka med den sovande valpen, osv. :) Barn kan vara underbara och naturliga djurvänner men de är också impulsiva och känslostyrda, så en grind kan absolut vara en bra investering.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 313
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
16 726
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 342
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar