Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

R

Rikkan

Jag har i det senaste mött detta uttryck vid ett flertal tillfällen.
Är det ett stort problem bland ryttare som vill samla sina hästar? Och...Vad gör ni åt det?
Hur gör ni för att få energi i hästens kropp, så att den orkar genomföra det ni ber om på ett energiskt sätt?

Jag har själv mina terorier, -men jag kommer med dom vid ett senare tillfälle. :bow:
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Försöker döda mina egna spänningar, som i regel hindrar hästens energi....
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Hur dödar man en spänning?
:D
Vad händer när den är död, begravs den i kroppen eller försvinner den eller uppstår något annat i dess ställe?
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

:D

Den axel, nacke, skulder, arm -spänning jag ridit med senaste tiden ersattes med värme och mjukhet hos både häst o mig när jag fick rätt instruktioner.

Vad som händer med spänningen :confused: Förhoppningsvis hoppade den inte på min instruktör :o
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Jag har i det senaste mött detta uttryck vid ett flertal tillfällen.
Är det ett stort problem bland ryttare som vill samla sina hästar? Och...Vad gör ni åt det?
Hur gör ni för att få energi i hästens kropp, så att den orkar genomföra det ni ber om på ett energiskt sätt?

Jag har själv mina terorier, -men jag kommer med dom vid ett senare tillfälle. :bow:

Nja alltså dom flesta jag ser som försöker samla hästarna har för det första inte ens hästarna ihopkopplade och därmed blir det inte heller någon äkta samling utan mest en för långsam rörelse från början som bara blir ännu långsammare när dom försöker samla och därmed släpit och utan energi, dom flesta typ 90% av ryttarna man ser ute på tävling fattar inte att man faktiskt rider mer framåt men samtidigt uppåt när man samlar. Jag vet att du ville ha ett mer *flummigt* svar men det blir det inte utan det blir ett mer konkret svar för det är ofta det här det beror på och inget annat :angel:
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Om man tar en unghäst t ex så rider jag den först med separerade hjälper med fokus på framåtbjudning och smidighet.

Efter hand som hästen blir stark kopplar jag ihop hjälperna.

Så småningom är det dags att lära hästen att trampa in bakbenen när jag tar en förhållning. När det fungerar så börjar jag kräva mer energi. Då är hästen ca 4 år (brukar försöka hinna med detta innan kvalitetsbedömning för då ska jag kunna visa längningar och arbetstrav med lite mer energi).

På alla hästar, gamla som unga, är det viktigt att hästen bjuder framåt i tillbaka-tagningen, man ber om mer energi och genom rätt kontakt mellan hand, säte och skänkel så får man det om läxan är gjord på rätt sätt innan. :cool:

Och ja, jag tillhör skaran som tycker att man lär en häst röra sig.
Genom styrka, stolthet och god ridning.;)

Oj vad det är svårt att förklara, känner mig som en analfabet.:eek:
Mvh Malin
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Alltså...

Det är en kombination av olika saker.

I grund och botten handlar det för mej om att ha en bra hästhållning. Viktigt för mej att hästen får en för den avvägd foderstat, med rätt mängd energi och protein (+ alla spårämnen :) ). Min valack har lätt att bli väldigt "tjock" och det påverkar honom negativt, så därför försöker jag ha en hästhållning och träning för honom, så att han ska "slippa" bli tjock.

Jag har stora hagar och en bra flocksammansättning, så att de stimuleras att röra sej och interagera. För valacken har det varit mycket bra att få gå med unghästar, han blir gladare och piggare av det - både för att unghästarna rör sej mycket men också att han är väldigt "viktig" i hagen (ledare med stort ansvar - det passar honom).

Utöver det så handlar det också om ett bra träningsupplägg och att varje enskilt pass anpassas till individen. Samma valack mår bäst när han får röra sej varje dag. Helst vill han också röra sej mycket ute i skogen, off road. Han kräver en ordentlig framskrittning och eventuellt fram-"joggning" innan man börjar jobba med "finlir" i arbetet. När han är ordentligt uppvärmd har han också en "jämnare" energi.

Och så tillkommer då samma faktorer för mej som ryttare :D
Att jag har rutiner i mitt liv, med sömn och bra mat, för att ha en "jämn" energi. Att jag utöver hästeriet rör på mej. Att jag har livskvalitet själv! :idea:

Sedan börjar då finlirandet - i ridningen. Just nu har jag problemet att det blir lite "för mycket energi" i många situationer. Svårt med jämnheten. Fast det är en ridteknisk fråga tror jag, man måste ju kunna kanalisera energin genom kroppen - och det handlar om sits-skänkel-hand i samarbete tillsammans med att hästen är rakriktad-"på sitsen" och tillräcklgit stark och gymnasticerad för det man begär...
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Kan man upptäcka sånna saker själv eller genom hästens signaler, eller måste det komma ifrån någon annan människa?
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Själv vill jag gärna veta vad som ger energi och vad som reducerar energi.
Jag kan inte förhålla mig till det jag inte vet.
Hur kan ni förhålla er till hästen utan att veta vad som ger och tar?

Vad har ni som reducerar häsens energi? Biffen och evis kommer med fina förklaringar.

Vad menar ni andra, vad får hästens rörelser energiska eller reducerade? :)
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Jag upplever att min häst får mkt mer energi vid arbete/samling. Han kommer in som i ett självgående "mode" och bjussar extra på sig själv.

Jag har i dagsläget inga problem med energin. Däremot kan jag inte rida "fram" den så som jag ser många ryttare göra/försöka. Energin kommer av sig självt när jag långsamt sätter ihop min häst bit för bit, ber om små bitar av mer kvalitativt arbete åt gången. Givetvis många pauser på lång tygel så att han aldrig kommer till "spänning" eller jobbiga upplevelser. F n försöker jag satsa allt på att han ska ha roligt när jag är på ryggen. Jag vill, om jag kan, undvika rida in spänning. (Det har han varit med om så mkt om förut).

Hur man rider in spänning? Var ur balans en sekund. Släpp efter 2 millisekunder för sent. Glöm ge lång tygel. Släpp efter för snabbt. Sitt ner även om hästen inte är redo för det. Böj en mm för mkt. Var okoncentrerad. Låt hästen luta genom ett hörn. Få inte in högerbogen på rätt sätt. Låt bakbenen arbeta olika. Var för hård i handen.

Dessvärre är det ju tusen ggr lättare att rida in spänning än att rida fram lösgjordhet. :o

Intressant tråd! Jag tkr du sätter fingret på ett vanligt problem - folk lägger grunden fel och fattar inte varför inte samlingen sitter.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Jag förstår lite tanken men finns det något som är "för mycket" energi? Just när det gäller samling?

Jag hamnar i detta läge med varje häst känner jag... Man jobbar med en bit i taget, och med tiden så börjar man lägga ihop saker och ting och be om mer ..samling.. och varje häst jag har blir då så himla "energisk" (???) att jag har svårt att reda ut energin.

Var felar jag?
Är energin bara negativ energi, typ som kommer ur spänning?
Det känns inte så, men jag kan ju känna fel.
Eller är det bara så att jag inte klarar av att "hantera" energin...? På grund av för dåliga grunder kanske? Ju bättre grund desto lättare bör det ju vara att kanalisera energin som väcks.

Bara några funderingar, tror inte jag är ensam om att känna såhär!
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Energin kommer av sig självt när jag långsamt sätter ihop min häst bit för bit, ber om små bitar av mer kvalitativt arbete åt gången. Givetvis många pauser på lång tygel så att han aldrig kommer till "spänning" eller jobbiga upplevelser. F n försöker jag satsa allt på att han ska ha roligt när jag är på ryggen.

Hur känns det inom dig när då är nära gränsen för jobbiga upplevelser?

Hur man rider in spänning? Var ur balans en sekund. Släpp efter 2 millisekunder för sent. Glöm ge lång tygel. Släpp efter för snabbt. Sitt ner även om hästen inte är redo för det. Böj en mm för mkt. Var okoncentrerad. Låt hästen luta genom ett hörn. Få inte in högerbogen på rätt sätt. Låt bakbenen arbeta olika. Var för hård i handen.
Och hur ska man som ryttare rent praktiskt hjälpa sig själv ur alla dessa situationer?

Dessvärre är det ju tusen ggr lättare att rida in spänning än att rida fram lösgjordhet.
Och varför menar du det?
Var är du när du rider, i kroppen eller i tanken??

Jag tkr du sätter fingret på ett vanligt problem - folk lägger grunden fel och fattar inte varför inte samlingen sitter.
Och vad kan det bero på? Är det att "folket" inte lyssnar på hästen? Inte har kontakt med sin egen kropp eller sina egna känslor?
Inte är närvarande i sinnet? Vad tror du?
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Jag märkte ju att min ridning inte funkade som den brukade göra, det blev stumt och stretigt och allmänt bara jobbigt. Men kunde inte omedelbart koppla, tyvärr. Efter 10 min med instruktör så var det borta, även om jag specifikt hade bett om hjälp med att få avslappning hos mig, så hade jag inte väntat mig så stor förändring och det blev en "eyeopener". Hon hade verktygen och vips kändes det som det ska igen.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

För att reducera energi kanske man är tvungen till att "störa" hästen.
Även om man rider avslappnat så har man ju en grundtonus, ett "normalläge". Om du då blir lite tyngre, lite långsammare så borde energin begränsas. I normalläget så riktar du ju ändå energi på det du gör, ofta framåt, om man sluter sig en aning så bromsar det upp.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Kändes det som om det var motstånd ifrån hästens sida?
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Ja, men så var jag bara fokuserad på vad han gjorde. Glömde helt bort att känna hur jag satt (och spände mig) med överkroppen, även om jag upplevde mig själv som obekväm...det protesterade han ju emot.
Även om jag i normalfallet är van att gå till mig själv så kunde jag inte lösa knuten. Att jag spände mig kände jag ju, men hur jag skulle tänka/göra för att lösa upp dessa spänningar klarade jag inte av innan jag fick verktygen för det.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Jag funderar på om avslappning kan vara olika saker. Jag tror att tankens kraft, den egna viljan, kan vara en möjlig anledning till bristande energi trots avslappning i hos människan.

Om man tänker, jag ska vara avslappnad, och skickar dessa signaler till benen/sätet, men dessa inte kan vara så avslappnade som dom borde (för att det finns spänningar som hämmar). Då uppstår (?) ett läge där man hämmar genomflödet i sin egen energi. Man tror att man är avslappnad, men man vet inte skillnaden för man har aldrig varit i avslappning.

Inte att man nödvändigtvis har handbromsen inne, men att man omedvetet reducerar.
Kopplingen mellan tanke och rörelse är är förvrängd. Man inbillar sig att man har avslappning. Och i den rådande stunden är det givetvis det bästa man förmår göra, men där stannar det.
Man ser inte till sin egen möjlighet. Kanske ändrar man små yttre detaljer, men i det stora hela så öppnas inga höfter, balansen förbättras inte eller kännedomen om kroppen får inte utvecklas.

Och så kan man undra var viljan är, och om den är tillräcklig drivkraft till att skapa energiflöde?
Jag tror själv inte att viljan kan råda över detta alene, utan att det är kroppen som måste ges förutsättningar, inte något man kan fixa med kontroll.

Jag hoppas att min förklaringen inte blir allt för obegriplig och att något kan komma med egna synpunkter.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Ja, men så var jag bara fokuserad på vad han gjorde. Glömde helt bort att känna hur jag satt (och spände mig) med överkroppen, även om jag upplevde mig själv som obekväm...det protesterade han ju emot.
Har det med förtroende att göra? Att människan är duktig på att vara så dominant att man i stunden glömmer att det krävs två för att dansa tango? :D

Att vi i en sådan situation, som den du nämner, inte litar på att hästen gör sitt bästa med att förmedla sanningen, "du hämmar flödet"? :D
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Kan du lösa dessa knutar när du inte sitter på hästen? :D

Är det bristande kroppskännedom som är orsaken?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 714
Senast: Hedinn
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp