Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Tror du att det vissa gånger vara bra att låta hästen "ta över", visa tydligare och tydigare att det är något som är galet?
Att förstora problemet, så att man kan finna en lösning?

Jag har sett en akademisk häst resa sig på bakbenen. Det tillhörft vardagen. Det ansågs länge att hästen var dum, inte att ryttaren pressade den för långt i vissa moment. Vi har alla olika sätt att se på saken. ;)
Det var därför som jag frågade om de hade kollat tänderna.
Kan du läsa mitt tidigare svar på frågan som du även ställde till FL?
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Hitta takten! :idea:
Är din hästs takt snigelfart - utgå ifrån snigelfart. När du har takt komer skumpet att försvinna och i din jakt på takt kommer du att glömma att inte andas :smirk:
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Vi tycker nog lika i de flesta frågor. Ang andning så ska jag absolut söka vidare på det.

Jag tror inte att ryttare i allmänhet ser sig själv och sin egen roll särskilt mycket faktiskt...tyvärr...hör alldeles för ofta folk klaga på hästen och rannsakar sällan sig själv. En halt häst tex är det lite lättare att klaga på hovslagare, underlag, hagkamrater osv istället för på sig själv och kanske sadeln.
Själv försöker jag rannsaka mig väldigt ofta. Och rannsakar mig själv tillsammans med tränare lika ofta. Det är inte så prestigefullt men väldigt nyttigt.:cool:

Tycker att många söker "fel" slags hästar för sina behov, och detta har att göra med att folk har fel självbild väldigt ofta. De vill ha något som alla andra gillar. Helst den som står högst i blod med enorma gångarter också.

Ridmässigt är jag den som tycker att det inte är så farligt att göra lite fel ibland, man ska heller inte vara rädd att prova olika saker, lattja lite. Hästen är väldigt förlåtande och de flesta har en fantastisk humor.

Det kan vara många saker som skapar en het häst men den vanligaste orsaken är nog att ägaren/ryttaren missförstår och stressar sin häst. Beteendet kan också vara inlärt men är relativt lätt att få bort om man arbetar målmedvetet och lugnt med det.

Vad jag tror att du och jag gör olika är dels vårt ridsätt, något säger mig att det skiljer sig ganska mycket:o
Jag vill inte heller göra ridning för teoretiskt, det dödar min ridglädje och min lust att testa gränser/prova nya saker. Naturligtvis tänker jag mycket men inte så att det hämmar mig.

Jag tänkte mest på energi ur ridsynpunkt. Personligen har jag helst en lagom energisk häst i hagen, en hund när jag hanterar den och ett lejon när jag rider...;)

Mvh Malin
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 714
Senast: Hedinn
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp