Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Låt andningen komma i första rummet. Allt vi gör är beroende av andningens kvalitet, så även hästens rörelser.
Hur du hittar din väg till medveten andning (bukandning) är ditt val. ;)
Till att böra med så kanske du kan se på hur din andning förhåller sig till olika rörelser som du gör när du går, ligger och sitter? Hur är det med kroppskännedomen?
Som jag sa, observera andningen. Bli vän med din andning. Experimentera.
Eller läs och öva. Det finns många metoder och alla har olika sätt att lära och olika behov. :)
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Hur är det med kroppskännedomen?

Katastofal just nu, jag ser mig själv som en oformbar geleklump, eller som spökplumpen i Kalle Anka :eek:

Jag ska öva å öva och tänka :bump: det värsta är att jag vill att allt ska fungera på en gång... :mad: har ju inget tålamod, lämnade det i skåne för en månad sen :smirk:
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Andningen är säkert väldigt viktig. Även om jag personligen inte tänker så mycket på det. Men jag är inte särskilt spänd eller nervös när jag rider så jag tror inte jag hyperventilerar direkt...:o
Men jag ska testa vidare hur andningen kan påverka.

Något som är minst lika viktigt är kroppskontrollen. Ni pratar så fint om hur bra matvanor man ska ha och hur hästen ska må innan man kan rida på den - men med en ryttare i obalans blir ridturen en mardröm för hästen.

Sen är det väldigt viktigt att ryttaren utsöndrar positiv energi. När man lär hästen något nytt t.ex. Mycket beröm på gränsen till överlycklig när man känner att hästen tänker rätt. Sen bygga på det mer och mer. Hästen älskar positivt tänkande. Är man konsekvent med det kommer hästen också att förstå tillrättavisningarna på ett bra sätt.
Tyvärr är de flesta ryttare inkonsekventa och känner inte av detta och det är här problem uppstår. Hästen slutar lyssna.

Oenergiska hästar ser jag i plenty, dagarna i ända. En del av dem springer ifrån arbetet - fortfarande oenergiskt. En del av dem går i slowmotion - oenergiskt.
Största problemet är ryttaren som inte har lärt sig rida framåt, i kontroll med energi. Hästen är lat i naturen så den bjussar inte på detta helt av sig själv. Den behöver påminnas till en början och det väldigt ofta.

Inte tillräckligt djuplodande för detta forum, men jag gjorde ett försök :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Samma fråga till dig, som till flashlight. ;)

Till alla: Tack för en trevlig tråd.
Intressant att läsa hur ni ser på saken. :bow:

Jag tror själv inte att det är möjligt att ha en energisk häst ifall man själv är låst och stel och inte medveten (om sin egen energi och hur man påverkar den).
:bow:
Iom att jag jmf med att dansa, så kan inte den förande partnern såsa runt o förvänta sig att den följande ska dansa Quickstep.

Däremot kan ryttaren- som för- hjälpa hästen till att bli snabbare/ lugnare.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Hästen är lat i naturen så den bjussar inte på detta helt av sig själv. Den behöver påminnas till en början och det väldigt ofta.

Inte tillräckligt djuplodande för detta forum, men jag gjorde ett försök :rofl: :rofl: :rofl:

*harkel* du är fortfarande på barockforumet, här är inga hästar lata av naturen , vill inte hästen arbeta är det ryttarens fel :angel:
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

;) Ha ha, jag försöker passa in här men det funkar typ inte...:rofl:
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Något som är minst lika viktigt är kroppskontrollen.
Påverkas din kroppskontroll av andningen och sunda matvanor? Jag menar att min defenitivt gör det.

- men med en ryttare i obalans blir ridturen en mardröm för hästen.
Vad är då en balanserad ryttare?
Sen är det väldigt viktigt att ryttaren utsöndrar positiv energi.
Hur kan man utsöndra något som man inte lärt sig bygga upp?
Är man konsekvent med det kommer hästen också att förstå tillrättavisningarna på ett bra sätt.
Anser du att det är upp till ryttaren att till viss del anpassa sig efter hästens förmåga eller är det uteslutande hästen som ska tillrättavisas?
Tyvärr är de flesta ryttare inkonsekventa och känner inte av detta och det är här problem uppstår. Hästen slutar lyssna.
Kan det även handla om att ryttaren saknar medkänsla och närvaro, som gör att kommunikationen brister?

Oenergiska hästar ser jag i plenty, dagarna i ända. En del av dem springer ifrån arbetet - fortfarande oenergiskt. En del av dem går i slowmotion - oenergiskt.
Menar du att hästen inte gör så gott den kan?

Största problemet är ryttaren som inte har lärt sig rida framåt, i kontroll med energi.
Intressanta synpunkter.
Vad menar du är att rida framåt i kontroll med energi?
Vilka egenskaper ska ryttarens har för att kunna skapa enegi i hästens kropp?
Hästen är lat i naturen så den bjussar inte på detta helt av sig själv. Den behöver påminnas till en början och det väldigt ofta.
Jasså? Vad tror du att det beror på, att du ser hästen som lat och jag själv mycket svårt för att säga det samma...är våra motivationer och sätt att se på saken så olika?

Jag ser menar att det finns hästar, som får utbildning efter sina förutsättningar och tar sig an uppgifterna med stor motivation och stolthet, med energi i sina rörelser.
Vad kan det bero på?
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Menar du att hästen inte gör så gott den kan?

Intressanta synpunkter.
Vad menar du är att rida framåt i kontroll med energi?
Vilka egenskaper ska ryttarens har för att kunna skapa enegi i hästens kropp?
Jasså? Vad tror du att det beror på, att du ser hästen som lat och jag själv mycket svårt för att säga det samma...är våra motivationer och sätt att se på saken så olika?

Jag ser menar att det finns hästar, som får utbildning efter sina förutsättningar och tar sig an uppgifterna med stor motivation och stolthet, med energi i sina rörelser.
Vad kan det bero på?

Ha ha ha Malinigbg, vad var det jag sa.... :rofl:

*sorry Rikkan*
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Jasså? Vad tror du att det beror på, att du ser hästen som lat och jag själv mycket svårt för att säga det samma...är våra motivationer och sätt att se på saken så olika?

Jag måste lägga mej i. Jo jag tror hästar kan vara "lata". Hästar precis som vi har olika intelligens och olika tycke och smak. Vem tror att alla människor uppskattar samma saker och gör allt emd samma ambitioner? Jag skulle vara rätt "lat" om ajg tvingades till sånt jag inte har ett dugg intresse för.

Så kan det vara med hästar också. Vissa kan gilla att styras runt i ett ridhus och göra krumelurer och andra tyckler det är - skittråkigt:crazy:

Samma häst kan lägga ner sin själ i att hoppa en terrängbana eller jakthinder, och verkligen engagera sej coh arbeta med ryttaren för att lösa situationerna. Samma häst kan släpa sej in i ridhuset och inte bjuda till en mm extra så fort det liknar arbete på volt.

Man ska inte underskatta sina hästars personligheter:mad:

Man kan däremot se det som en utmaning att få den att gilla dressyren. Eller vad det nu handlar om.

Intelligenta hästar lär sej snabbt vad de tycker om och inte och hur de ska undvika det de inte gillar lika mycket. De är en större utmaning för sin ryttare bara.

OT men alla levande varelser kan gå på lust-principen och att påstå annat är att underskatta dem.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Såg igår en jättefiin häst som med jämna mellanrum reste sig eller snurrade runt på bakbenen:crazy:

Även om ägaren var en kille utan hjälm, så såg jag att han inte vågade säga till hästen.
Han vet kanske att det inte är ngn idé, men tyckte att han var rätt mesig med den o den blev bara värre.

Tycker att det ser ut som om den har väldigt ont i munnen. Så fort han tog lite i den- upp igen.

OT Apropå energi riktat åt annat håll:angel:
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Jag måste lägga mej i. Jo jag tror hästar kan vara "lata". Hästar precis som vi har olika intelligens och olika tycke och smak. Vem tror att alla människor uppskattar samma saker och gör allt emd samma ambitioner? Jag skulle vara rätt "lat" om ajg tvingades till sånt jag inte har ett dugg intresse för.

Så kan det vara med hästar också. Vissa kan gilla att styras runt i ett ridhus och göra krumelurer och andra tyckler det är - skittråkigt
Självklart kan hästen vara lat, om människan inte kan tolka dess personlighet och ta vara på dom positiva egenskaperna som bör utvecklas och ger förutsättnig för ett balanserat och häslosamt liv. (Där kommer man åter in på mycket av det evis redan sagt) :bump: Jag ser ingen mening att tvinga en häst till något som den inte vill/
kan/förstår/har fallenhet/exteriör eller intresse för att göra. Det är upp till oss att ta vara på hästens resurser och göra livet trevligt för både oss sjäva och hästen. :) Då behöver vi inte se "lata" hästar i arbete.;)
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Ok, och hur menar du att energin riktades i detta fall?
Var hade hästen sitt fokus?
Vad hade ryttaren sitt fokus? Vet du vad ryttaren vill få utav situationen??

Säga till, säger du. Vad menar du att ryttare skulle gjort?

Om ryttare vet att hästen har ont och försöker kringgå detta i sin ridning, vad ska han då säga till hästen, menar du? *funderar* :)
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Man kan anpassa arbetet så att det passar hästen och den plötsligt tycker dressyren tex är rätt ok. Men den föredrar nog fortfarande det andra. Och det kan den få göra. Det behöver inte ha med exteriör eller liknande att göra utan helt enkelt att göra intressant.

Jg hade en sån som jag beskrev, han hatade långa sega dressyrprogram och träningar, men med mycket action (omväxlande)
i träningarna och korta program med mycket galopp:D så kunde han fås att lägga lite intresse på det jobbet också.:idea:
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Han sa att de inte hade hittat ngt fel i munnen heller.

hästen höll på att ta över.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Nja, kroppskontrollen är inlärd och till viss del medfödd. En del har dansen i blodet, en del har det inte. Andningen håller jag med dig är viktig - jag har dock inte kunskap exakt hur man kan använda den.

"Hur kan man utsöndra något som man inte lärt sig bygga upp?"
Här förstår jag inte vad du menar, positiv energi är viktigt för hästen. Det behöver man inte lära sig, man blir lycklig när bitarna faller på plats.

"Anser du att det är upp till ryttaren att till viss del anpassa sig efter hästens förmåga eller är det uteslutande hästen som ska tillrättavisas?"
Att börja från början med en häst är som att börja lägga ett gigantiskt pussel. Hästen ska bli min danspartner och vi ska anpassa oss efter varandra. Hästen kan inte förstå varför vi ska göra vissa saker, det är vår uppgift att övertyga. Hästen är lat av naturen så den vill hellre gå i hagen och beta.
Visst måste ryttaren anpassa sig till hästens förmåga, inte när det gäller grundläggande saker och så länge det är grundläggande ridning - det klarar alla av.
Hästen vill inte göra fel, den gör rätt om ryttaren gör rätt. Men om den ska lära sig nya saker måste den tillrättavisas tills det blir rätt. Detta ska göras positivt.

"Kan det även handla om att ryttaren saknar medkänsla och närvaro, som gör att kommunikationen brister?"
Absolut!

"Menar du att hästen inte gör så gott den kan? "
Absolut inte, se ovan. Hästen vill inte göra fel...osv.
Du frågade om energi och jag svarade att även en häst som springer i hundranittio kan vara oenergisk. Jag menar att energin sätter man som ryttare dit, hästen vill spara energi. Här ville jag egentligen bara återspegla att många människor tror att hästar som är heta är energiska. Vilket de inte är, i det sammanhanget jag menar med energi i alla fall...

"Intressanta synpunkter.
Vad menar du är att rida framåt i kontroll med energi?"
Här menar jag när bakbenens turbomotor har växlats upp och ryttaren har hittat det perfekta dragläget. Hästen växer upp ur manken, flyttar över vikt på bakbenen och känns som en Ferrari. Har du känt det någon gång?

"Vilka egenskaper ska ryttarens har för att kunna skapa enegi i hästens kropp? "
En jävla känsla för ridning, kroppskontroll och bra timing

"Jasså? Vad tror du att det beror på, att du ser hästen som lat och jag själv mycket svårt för att säga det samma...är våra motivationer och sätt att se på saken så olika?"
Tror bara att våra ridsätt är lite olika. Tror vi har ungefär samma kärlek till hästen och förhoppningsvis samma respekt för den.

"Jag ser menar att det finns hästar, som får utbildning efter sina förutsättningar och tar sig an uppgifterna med stor motivation och stolthet, med energi i sina rörelser.
Vad kan det bero på?"
Hm, det där lät mer som något jag har skrivit? Motsäger jag mig inte alls iaf. Stolthet är ett ord jag ofta använder då jag tycker de flesta ryttare tar bort stoltheten i hästen. Det är en viktig ingrediens när man rider. Däremot tar inte hästen sig an uppgiften med särskilt stor energi, det kanske är där våra åsikter går mest isär. Den vill gärna vara till lags men energin måste vi hjälpa den med.[/QUOTE]
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Menar du att hästar är lata av naturen skulle du få träffa min pålle ;) Lugn och stabil men lat finns nog inte i hans vokabulär.

Skulle hästar vara lata av naturen tror jag inte bus skulle finnas i deras vokabulär heller...
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Jag har begåvats med en av varje, en med massor av energi - alltid arbetsvillig, han bara vill, vill och vill - lat finns inte i hans värld.
Sedan har jag en mera flegmatisk typ, som jag har lyckats få bra energi i, dock är han alltid segare på fm än på kvällen.

Han behöver ibland påminnas om att det är jobb och inte semester, blir oftast mera pigg på banan för att han vet att vi är där för att jobba och när matte är nöjd får man gå hem igen.

Men, hur jag på ryggen tänker spelar en enorm roll, han är känsligare av dem två och har jag en låg och trött dag, blir ridturen också låg och trött. Har jag energi, en vilja och låter den komma till hästen utan "spärrar" så känner han av det direkt. En bra sådan dag räcker det med att tänka trav, galopp, ökning, flytta etc. så följer han så fint trots att han är av det segare slaget egentligen.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Tror du att det vissa gånger vara bra att låta hästen "ta över", visa tydligare och tydigare att det är något som är galet?
Att förstora problemet, så att man kan finna en lösning?

Jag har sett en akademisk häst resa sig på bakbenen. Det tillhörft vardagen. Det ansågs länge att hästen var dum, inte att ryttaren pressade den för långt i vissa moment. Vi har alla olika sätt att se på saken. ;)
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Nja, kroppskontrollen är inlärd och till viss del medfödd.
Alla kan få mer och bättre kroppskännedom. Det gäller bara att motivera sig själv.

Andningen håller jag med dig är viktig - jag har dock inte kunskap exakt hur man kan använda den.
Är du intresserad så kan du söka på Qi andning eller bukandning.

Här förstår jag inte vad du menar, positiv energi är viktigt för hästen. Det behöver man inte lära sig, man blir lycklig när bitarna faller på plats.
Jag menar att det är skillnad på positiv energi som inte är bunden till förväntningar och yttre behov, den kallas Qi (livsenergi) och det är något som man själv bygger upp. Den är starkare än den positiva energi som du pratar om, eftersom den kommer ifrån flera olika håll, inte bara genom tanken. Den bygger vår hälsa, balanserar oss och håller oss harmoniska.:)

Att börja från början med en häst är som att börja lägga ett gigantiskt pussel. Hästen ska bli min danspartner och vi ska anpassa oss efter varandra.
Vackert skrivet! :bow:
Tror du att det är lika vanligt att ryttaren ser sin själv som en del i pusslet? Hur bör det då gå till att välja sin danspartner?

Det blir lätt "en häst är en häst och den rider man på" istället för att välja en individ med en personlighet som passar mig och mina ambitioner. Jag tror på fullt allvar att vissa ryttare har stryp den positiva energin på hästen redan före dom suttit upp.
Jag gillar själv att se på hästens personlighet och hur man kan få den att växa med bibehållen glädje. Tyvärr så är det sällan man ser glada och stolta hästar. Jag tror att det till stor del beror på stress och människans jäktade livsstil.
Hästen kan inte förstå varför vi ska göra vissa saker, det är vår uppgift att övertyga. Hästen är lat av naturen så den vill hellre gå i hagen och beta.
Men om man är en tillräckligt harmonisk ledare så behöver övertygelsen inte vara så stor eller utagerande. Och det är där jag menar att kroppskännedomen och andingen kommer in i bilden.

Visst måste ryttaren anpassa sig till hästens förmåga, inte när det gäller grundläggande saker och så länge det är grundläggande ridning - det klarar alla av.
Kan man se på saken omvänt? Att hästen hela tiden anpassar sig efter ryttarens brister, förmåga. Och det är resultatet av hästens energi och rörelse.
Att om ryttaren själv lär sig hur denne påverkar hästen så behöver inte hästen tillrättavisas. Dansen fungerar genom andning, balans och tyngdkraft.

Du frågade om energi och jag svarade att även en häst som springer i hundranittio kan vara oenergisk. Jag menar att energin sätter man som ryttare dit, hästen vill spara energi. Här ville jag egentligen bara återspegla att många människor tror att hästar som är heta är energiska. Vilket de inte är, i det sammanhanget jag menar med energi i alla fall...
Ok. Det är ibland klurigt att tolka text, men det är ju det som gör saken extra intressant.
Jag håller med dig när det gäller heta hästar. Men är det hästen i sig som är het eller är det ryttaren som skapar denna hetta?

Hetta är en energi men den är inte harmoisk om den tar över, för då bränner den allt i sin väg, genererar inte mer energi.

För att dämpa eld behövs vatten. För att dämma vatten behövs jord. För att kontrollera jord behövs trä. För att kontrollera trä behövs metall. För att smälta metall behövs eld.​
En ryttare med mycket Eld i sig skapar Jord. En ryttare med mycket Jord skapar metall. En ryttare med mycket Metall skapar Vatten. En ryttare med mycket Vatten skapar Trä. En ryttare med mycket Trä skapar Eld.​

Om man ser på dom fem elementen och sin egen påverkan så förstår man snabbt vad som bygger upp och vad som bryter ner. Arbetet med hästen bli enklare ju mer medveten man blir.
Precis som en gryta kokar över på spisen. Den blir till slut tom och kanske bränns grytan sönder om vi inte tar den från värmen.

Jag menar att hästen har en grundenergi inom sig, som bör vara i balans.
Hästen kan bygga sin energi på samma sätt som oss. Den påverkas av yttre faktorer på samma sätt som oss, bortsett från att den tål mindre stress än oss.
Om ryttaren har för lite av sin egen grundenergi så snyltar den på hästens. Om ryttaren själv rider med ett blockerat energiflöde i sin kropp så kan heller inte energiflödet cirkulera till fullo hos hästen, vilket märks i hästens energi, stolthet och glädje, rörelser och framåtbjudning.


Här menar jag när bakbenens turbomotor har växlats upp och ryttaren har hittat det perfekta dragläget. Hästen växer upp ur manken, flyttar över vikt på bakbenen och känns som en Ferrari. Har du känt det någon gång?
;) Jooo. Jag ställer inte frågorna uteslutande för att jag inte själv vet svaren, utan för att jag stött på dessa problemställningar på olika håll och vill höra hur andra resonerar kring detta.

En jävla känsla för ridning, kroppskontroll och bra timing
Om du byter ordet kontroll mot kännedom så inkluderar du balansen, känslan och den positiva inställningen, glädjen att röra sig i sin egen kropp, i detta tillfälle uppe på en hästrygg. Låter inte det bra mycket bättre? ;)

Tror bara att våra ridsätt är lite olika. Tror vi har ungefär samma kärlek till hästen och förhoppningsvis samma respekt för den.
Ja, visst. Alla har olika erfarenheter och så länge hjärtat är med så accepterar hästen det mesta.

"Jag ser menar att det finns hästar, som får utbildning efter sina förutsättningar och tar sig an uppgifterna med stor motivation och stolthet, med energi i sina rörelser. Vad kan det bero på?"
Hm, det där lät mer som något jag har skrivit? Motsäger jag mig inte alls iaf.
Förutsätter du att vi inte kan tycka likadant? Jag skrev det för att jag inte upplever hästar som lata. Utan upplever det som att människan, med sina förutfattade meningar, skapar latheten i hästen genom att inte kunna anpassa sina drömmar och önskemål efter hästens förutsättningar.

Stolthet är ett ord jag ofta använder då jag tycker de flesta ryttare tar bort stoltheten i hästen. Det är en viktig ingrediens när man rider.
Vad tror du att det beror på?
Jag undrar om det skulle se likadant ut ifall alla hästmänniskor funderade över vad stolhet är och hur man bygger detta hos sig själv och hos sin häst??

Däremot tar inte hästen sig an uppgiften med särskilt stor energi, det kanske är där våra åsikter går mest isär. Den vill gärna vara till lags men energin måste vi hjälpa den med.
Det är för att det jag menar är energi är mer omfattande än en ryttare som driver eller hjälper fram sig häst under ridningen. Vi kan hjälpa hästen till energi utan att sitta på ryggen. Och en ryttare kan hjälpa hästen, ge den energi genom att själv utveckla sig egen kropp så att energiflödet blir bättre. Bara en sån sak påverkar hästen enormt.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Helt klart. Människans anpassningsförmåga är jätte viktig. Annars så blir det svårt för hästen att vara duktig och göra sin ägare lycklig.
:love:
Det är därför som jag menar att kroppskännedomen är så viktig, eftersom den ökar vår förståelse för oss själva och i förlängningen även för hästen. ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 714
Senast: Hedinn
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp