Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.
Nja, kroppskontrollen är inlärd och till viss del medfödd.
Alla kan få mer och bättre kroppskännedom. Det gäller bara att motivera sig själv.
Andningen håller jag med dig är viktig - jag har dock inte kunskap exakt hur man kan använda den.
Är du intresserad så kan du söka på Qi andning eller bukandning.
Här förstår jag inte vad du menar, positiv energi är viktigt för hästen. Det behöver man inte lära sig, man blir lycklig när bitarna faller på plats.
Jag menar att det är skillnad på positiv energi som inte är bunden till förväntningar och yttre behov, den kallas Qi (livsenergi) och det är något som man själv bygger upp. Den är starkare än den positiva energi som du pratar om, eftersom den kommer ifrån flera olika håll, inte bara genom tanken. Den bygger vår hälsa, balanserar oss och håller oss harmoniska.
Att börja från början med en häst är som att börja lägga ett gigantiskt pussel. Hästen ska bli min danspartner och vi ska anpassa oss efter varandra.
Vackert skrivet!
Tror du att det är lika vanligt att ryttaren ser sin själv som en del i pusslet? Hur bör det då gå till att välja sin danspartner?
Det blir lätt "en häst är en häst och den rider man på" istället för att välja en individ med en personlighet som passar mig och mina ambitioner. Jag tror på fullt allvar att vissa ryttare har stryp den positiva energin på hästen redan före dom suttit upp.
Jag gillar själv att se på hästens personlighet och hur man kan få den att växa med bibehållen glädje. Tyvärr så är det sällan man ser glada och stolta hästar. Jag tror att det till stor del beror på stress och människans jäktade livsstil.
Hästen kan inte förstå varför vi ska göra vissa saker, det är vår uppgift att övertyga. Hästen är lat av naturen så den vill hellre gå i hagen och beta.
Men om man är en tillräckligt harmonisk ledare så behöver övertygelsen inte vara så stor eller utagerande. Och det är där jag menar att kroppskännedomen och andingen kommer in i bilden.
Visst måste ryttaren anpassa sig till hästens förmåga, inte när det gäller grundläggande saker och så länge det är grundläggande ridning - det klarar alla av.
Kan man se på saken omvänt? Att hästen hela tiden anpassar sig efter ryttarens brister, förmåga. Och det är resultatet av hästens energi och rörelse.
Att om ryttaren själv lär sig hur denne påverkar hästen så behöver inte hästen tillrättavisas. Dansen fungerar genom andning, balans och tyngdkraft.
Du frågade om energi och jag svarade att även en häst som springer i hundranittio kan vara oenergisk. Jag menar att energin sätter man som ryttare dit, hästen vill spara energi. Här ville jag egentligen bara återspegla att många människor tror att hästar som är heta är energiska. Vilket de inte är, i det sammanhanget jag menar med energi i alla fall...
Ok. Det är ibland klurigt att tolka text, men det är ju det som gör saken extra intressant.
Jag håller med dig när det gäller heta hästar. Men är det hästen i sig som är het eller är det ryttaren som skapar denna hetta?
Hetta är en energi
men den är inte harmoisk om den tar över, för då bränner den allt i sin väg, genererar inte mer energi.
För att dämpa eld behövs vatten. För att dämma vatten behövs jord. För att kontrollera jord behövs trä. För att kontrollera trä behövs metall. För att smälta metall behövs eld.
En ryttare med mycket Eld i sig skapar Jord. En ryttare med mycket Jord skapar metall. En ryttare med mycket Metall skapar Vatten. En ryttare med mycket Vatten skapar Trä. En ryttare med mycket Trä skapar Eld.
Om man ser på dom fem elementen och sin egen påverkan så förstår man snabbt vad som bygger upp och vad som bryter ner. Arbetet med hästen bli enklare ju mer medveten man blir.
Precis som en gryta kokar över på spisen. Den blir till slut tom och kanske bränns grytan sönder om vi inte tar den från värmen.
Jag menar att hästen har en grundenergi inom sig, som bör vara i balans.
Hästen kan bygga sin energi på samma sätt som oss. Den påverkas av yttre faktorer på samma sätt som oss, bortsett från att den tål mindre stress än oss.
Om ryttaren har för lite av sin egen grundenergi så snyltar den på hästens. Om ryttaren själv rider med ett blockerat energiflöde i sin kropp så kan heller inte energiflödet cirkulera till fullo hos hästen, vilket märks i hästens energi, stolthet och glädje, rörelser och framåtbjudning.
Här menar jag när bakbenens turbomotor har växlats upp och ryttaren har hittat det perfekta dragläget. Hästen växer upp ur manken, flyttar över vikt på bakbenen och känns som en Ferrari. Har du känt det någon gång?
Jooo. Jag ställer inte frågorna uteslutande för att jag inte själv vet svaren, utan för att jag stött på dessa problemställningar på olika håll och vill höra hur andra resonerar kring detta.
En jävla känsla för ridning, kroppskontroll och bra timing
Om du byter ordet
kontroll mot
kännedom så inkluderar du balansen, känslan och den positiva inställningen, glädjen att röra sig i sin egen kropp, i detta tillfälle uppe på en hästrygg. Låter inte det bra mycket bättre?
Tror bara att våra ridsätt är lite olika. Tror vi har ungefär samma kärlek till hästen och förhoppningsvis samma respekt för den.
Ja, visst. Alla har olika erfarenheter och så länge hjärtat är med så accepterar hästen det mesta.
"Jag ser menar att det finns hästar, som får utbildning efter sina förutsättningar och tar sig an uppgifterna med stor motivation och stolthet, med energi i sina rörelser. Vad kan det bero på?"
Hm, det där lät mer som något jag har skrivit? Motsäger jag mig inte alls iaf.
Förutsätter du att vi inte
kan tycka likadant? Jag skrev det för att jag inte upplever hästar som lata. Utan upplever det som att människan, med sina förutfattade meningar, skapar latheten i hästen genom att inte kunna anpassa sina drömmar och önskemål efter hästens förutsättningar.
Stolthet är ett ord jag ofta använder då jag tycker de flesta ryttare tar bort stoltheten i hästen. Det är en viktig ingrediens när man rider.
Vad tror du att det beror på?
Jag undrar om det skulle se likadant ut ifall alla hästmänniskor funderade över vad stolhet
är och hur man bygger detta hos sig själv och hos sin häst??
Däremot tar inte hästen sig an uppgiften med särskilt stor energi, det kanske är där våra åsikter går mest isär. Den vill gärna vara till lags men energin måste vi hjälpa den med.
Det är för att det jag menar är energi är mer omfattande än en ryttare som driver eller hjälper fram sig häst under ridningen. Vi kan hjälpa hästen till energi
utan att sitta på ryggen. Och en ryttare kan hjälpa hästen, ge den energi genom att själv utveckla sig egen kropp så att energiflödet blir bättre. Bara en sån sak påverkar hästen enormt.