Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Tack för dina intressanta följdfrågor.

Först ska sägas att jag är petig. På gränsen till idioti. Jag känner spänning där andra troligen inte skulle ens vara medvetna om det. Men det är för att min nuvarande häst är relativt känslig och jag verkligen vill lära mig rida honom så bra som jag kan. Jag känner det omedelbart inom mig när han börjar komma i närheten. Känner det nog mer mentalt än kroppsligt tror jag. Men visst finns det fysiska pusselbitar. Suget i bettet förändras, ryggen känns annorlunda, magen bullar ut åt ett håll, hjälperna går inte igenom i samma sekund som jag utför dem.

För mig är spänning ett resultat av raserad lösgjordhet. Att komma till lösgjordhet är inte gjort i en handvändning. Det krävs att ryttaren verkligen vet hur man rider fram den. En del "bryter" fram falsk lösgjordhet enligt mitt sätt att se det. (Det är därför jag har så svårt att förstå varför man börjar med böjning inom vissa ridstilar). Hoppryttare är ett släkte som ofta får statuera exempel för detta. Det känns inget motstånd i handen längre, alltså tror man att hästen är lös. När den i själva verket gott sönder. Den har inte gjort sig lös, den har tagits sönder.

Jag är i lärofas, jag kan inte rida med losgelassenheit längre än några sekunder i taget, sen slår någon muskel/sena på som jag inte vill ska slå på. (Hos hästen alltså). Jag tror det kommer att bli bättre ju starkare Elephanten blir. Och ju mer jag lär mig att inte vara "efter" i skeendet.

För oftast ligger förstås felet hos mig. Jag är för sen. För stark. För svag. You name it, I´ve tried it. Jag hjälper mig ur de situationerna genom att försöka hitta tillbaka igen utan att försöka tänka "fan också", för negativa tankar fördröjer prestationen. Likaså om det är stökigt i ridhuset sänker jag kraven rejält, nöjer mig med få fina saker och så lägger jag in fler avslappningsfaser (för MIG, inte för hästen). jag har också fått många mentala bilder jag kan ta till när jag känner att mitt fokus blir fel. Åker tyngdpunkten upp har jag övningar för det. Spänner jag benen har jag mentala liknelser för det. Osv. (Ibland är det bra med en tränare som träffat Sally S!)

Men jag hittar tillbaka igen tillräckligt ofta för att inte anse att det är någon fara på taket.

Jag skulle nog uppleva att det största problemet är att folk faktiskt inte är så himla superintresserade av att lära sig rida. Man tycker redan att man är rätt duktig. Man letar efter tränare som bekräftar det. En del har tävlingsambitioner, och kör på i sina spår. Sen tror jag att din fråga om kontakt med sig själv och hästen också är en "ledande fråga". ;) För visst är det så. För många är hästen ett redskap. Och hur många ryttare förstår att ridning är en sport som kan plockas sönder i beståndsdelar och sedan övas en och en? Hur många ryttare orkar ägna en lektionatimme åt att få rätt skänkelläge, för att sedan öva och öva och öva innan det är inlärt? De flesta är intresserade av en quick fix. (jag också egentligen, man är ju människa...). Krumelutter i högre gånarter ÄR roligare än handställning t ex. Så är det bara!

Evis> jag förstår vad du menar, helt plötsligt kommer så jäkla mkt energi fram att man nästan blir lite skrajsen. Enligt min tränare är det normalt, vi som inte har ridit på så hög nivå kan tycka det nästan är läbbigt, men det är den energinivån man är ute efter. Jag känner inte heller att det är "negativ" energi som regel, bara ett stort paket av livskraft och "Här kommer jag, jag är KUNG!". Men visst ser man folk rida in negativa energiutlopp också. Men då är ju hästarna inte på hjälperna, de är upprörda och hela deras utstrålning säger "jag tycker detta är obehagligt!" .

Flum flum från södern! ;)
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Naturligtvis är det så! Han talar med rätt stora bokstäver och han ÄR jättekänslig min kära häst. Men ibland så låser det sig, jag litar inte på att JAG känner o tolkar hans signaler på rätt sätt. Sen beror det på hur pass med jag är, hur mycket brus som ska filtreras bort innan jag kommer till att lyssna och känna.

Ang viljan. Jag tror du har en poäng där, man kan se energin inom sig, tänka energi och så har man den. MEN jag tror inte att den kommer om man glömmer att andas eller är spänd tex.

Avslappning och tanke och kroppskännedom spelar alla stor roll. (Hur ofta hör man dessa ord på ridskola??)

Försöker jobba mycket mera medvetet med hela min kropp nuförtiden. Även utan häst...

>Jacko
Känner igen mig i dina tankegångar och tackar gud för Sally.S!
Just de liknelserna gör att man minns känslan, man minns bilderna, man hör instruktören, just för att de är så speciella och man ler gärna dessutom när man hör dem för ofta har man positiva minnen av övningar man gjort.

Du har absolut en poäng när du beskriver att det är många som inte har ork att ge sig in i varje detalj utan kör vidare - de vill inte höra på det örat alls. Jag älskar dock att ta en sak i sänder så mig passar det utmärkt, då kan man ta slutprodukten i andra hand.

Först när det ska pusslas ihop kommer man att börja se fragment av resultatet av alla övningar. Att man får gå ifrån normen för hur det ska se ut, för att finslipa en detalj - mycket för att få fram en känsla av hur det SKA kännas så att man kan hitta den igen.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Kändes det som om det var motstånd ifrån hästens sida?
En häst som saknar egen bjudning av olika orsaker får inte jagas.
Man måste vara ytterst konsekvent.
Den ska svara för skänkeln framåt o gör den inte det får man vara tydlig o säga åt den tills den gör så, utan att samtidigt dra i munnen. Skotta på, klappa o låtsas sen som ingenting.
Sitt stilla med skänkeln o driv bara när den ska mer framåt.
Öva upp reaktionerna med ingångsättningar där du är lätt i handen o kan efter 4-5 steg göra en halvhalt om det behövs.
Tempoväxlingar så att den är vaken, istället för att köra på i ett monotont tempo. Beröm mkt.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Jag har i det senaste mött detta uttryck vid ett flertal tillfällen.
Är det ett stort problem bland ryttare som vill samla sina hästar? Och...Vad gör ni åt det?

Hur gör ni för att få energi i hästens kropp, så att den orkar genomföra det ni ber om på ett energiskt sätt?

Jag har själv mina terorier, -men jag kommer med dom vid ett senare tillfälle. :bow:

Jag ser brist på energi som ett sätt för hästen att tala om något och jag tycker man skall lyssna väldigt noggrannt på den. Ju mindre man gör - desto mer gör hästen :)
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Jag har i det senaste mött detta uttryck vid ett flertal tillfällen.
Är det ett stort problem bland ryttare som vill samla sina hästar? Och...Vad gör ni åt det?
Hur gör ni för att få energi i hästens kropp, så att den orkar genomföra det ni ber om på ett energiskt sätt?

Jag har själv mina terorier, -men jag kommer med dom vid ett senare tillfälle. :bow:


Nej inte ett problem. När hästen arbetar lösgjort och avslappnat så att man kan börja samla har den mycket egen aktiv energi, som inte är spännning, utan just energi. Den tar i så mycket man begär och arbetar effektivt och krfaftfullt.

Man kan inte samla om man inte är där tycker jag, man kan kanske försöka men åtminstone fungerar det inte för mej.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Kan hästen vara lösgjord och full av energi om ryttaren inte är det?
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Samma fråga till dig, som till flashlight. ;)

Till alla: Tack för en trevlig tråd.
Intressant att läsa hur ni ser på saken. :bow:

Jag tror själv inte att det är möjligt att ha en energisk häst ifall man själv är låst och stel och inte medveten (om sin egen energi och hur man påverkar den).
:bow:
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Ja, utandning är nödvändig för att skapa energi i rörelsen. Jag har sagt det förr...;)
Att bara sträva mot att vara avslappnad utan att låta andningen styra kroppen är ju meningslöst, iallafall om man vill påverka energin, menar jag.

Andningen styr allt vi gör, ändå är det så få som inser betydelsen av detta. :bow: Så länge vi lever andas vi. Hur vi andas är upp till var och en. ;)
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

ja jag brukar skriva det också tex när folk frågar om tips för att rida "heta" hästar.

Ännu mer inne på det nu när jag är lite cr-inspirerad också. :angel:

Att slappna av gör man genom andningen. Och genom att tänka på sit "kraftcentrum" för då andas man ut automatiskt - och slappnar av.

Man kan inte bara tänka - slappna av. Håller med om det.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Förlåt, jag glömde att jag var på barockforumet.;)
Jag ska återkomma med ett utförligare svar på vad jag anser energi och spänning är och hur man sätter dit/tar ifrån...
Glömde att nu ska vi tänka...:angel:
/Malin
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Förlåt, jag glömde att jag var på barockforumet.;)
Jag ska återkomma med ett utförligare svar på vad jag anser energi och spänning är och hur man sätter dit/tar ifrån...
Glömde att nu ska vi tänka...:angel:
/Malin

:rofl:
Jag antar att det är anledningen till att jag alltid går först till barockforumet. :p
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Det finns ju så många olika energier också.

Den ena hästen har en kunglig energi.
Den andra hästen har en luftig pegasus-energi.
Den tredje har en moderlig energi.
Den fjärde ......

Sen har varje människa sin speciella energi, som också skiftar lite med humöret även om vi har vår grund-energi.

Ingen bättre, ingen sämre. (Det är lite här jag är benägen att hålla med Hempfling, men så "enkelt" som han gjort det är det ju inte alls).

Det gäller att också se detta och ta tillvara på och utveckla den energi man ser hos sig själv och hos sin häst.

Har jag en lätt pegasus-häst och försöker ge den moderlig energi kanske det går helt åt helvete. Ger jag den istället mer luft och mer "svävande" energi så utvecklas hästen till sitt fulla potential. Det kluriga är väl dock att den luftiga hästen ibland kan behöva lite av den moderliga energin för att utvecklas.. Allt är hela tiden en avvägning.

Så jag ser inte bara att energin ska gå genom hästen, den måste också vara anpassad till de individer som är inblandade och något som är "rätt" för ett ekipage är det troligtvis inte för ett annat.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Både jag och hästen saknar energi :(
Vi äro som döda..... :crazy:
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Det finns ju så många olika energier också.
Visst, men alla som lever har ju den grundläggande livsenergin. Den påverkars av samma saker, andning, näring, miljö, rörelse, känslor och tankar.

Sen har varje människa sin speciella energi, som också skiftar lite med humöret även om vi har vår grund-energi.
Ser det som att kroppen är ett instrument och tonerna blir individuella beroende på organen och funktionernas balans. Reultatet är vår livsenergi. Det är detta vi ser/känner/hör/utstrålar i form av energi.

Ingen bättre, ingen sämre. (Det är lite här jag är benägen att hålla med Hempfling, men så "enkelt" som han gjort det är det ju inte alls).
Jo, man kan nog göra det ändå enklare...:D

Så jag ser inte bara att energin ska gå genom hästen, den måste också vara anpassad till de individer som är inblandade och något som är "rätt" för ett ekipage är det troligtvis inte för ett annat.
Och det kokar ner till att det i grunden handlar om att lära sig mer om sig själv, så att man vet vem och vad man är och sedan kan man börja se på hästen. Att se känna och uppleva sin energi. Att se känna och uppleva hästens energi.
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Hur är din andning då?
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Hoppsan. ;)
Ja, tänka/känna och förstå vad dom händer är ju alltid en fördel.
Vad är det som händer i kroppen när vi rider och hur påverkar vi själva energiflödet i hästens kropp, är något som jag tycker är jätte intressant! :bow:
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Se det positivt!
Fördelen är att du nu är medveten om vad du inte vill ha och allt du gör kan du relatera till ditt nuvarande sätt att andas.

Prova dig fram. Observera din andning i olika situationer. Vi behöver inte påverka den i början, utan bara observera. Kan man andas djupt och lätt och känna sig mer "tung och lätt samtidigt" dvs avslappnad och fokuserad så är man ju på rätt väg. Allt kommer att synas/kännas hos hästen, -den allra bästa läraren. :)
 
Sv: Jag saknar energi genom hela hästens kropp.

Jag andas så försiktigt att det knappt märks, ska jag i stället ta djupare andetag eller korta snabba om jag vill ha energi?
Jag har fullt upp med flaxande armar och ben när jag rider så det blir så att andningen kommer i sista hand, jag äger världens skumpigaste häst :crazy: vilket gör att jag rider ännu mer försiktigt för att det ska bli lite lite bekvämare :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 715
Senast: Hedinn
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp