jag och min *pip* beslutsångest

Sv: jag och min *pip* beslutsångest

Att föräldrarna har stam gör ju visserligen att det är en perser rent genetiskt sett, men det gör inget det till en seriös uppfödning. Det är mycket som ska till innan man är en bra uppfödare, mitt råd är att köpa en annan katt. Om det är den vita persern det gäller tror jag inte det ska vara några problem för dig att hitta en väluppfödd sådan i närheten, det är ju populärt. Att köpa en perser utan känd PKD-status är ungefär om att köpa en labrador utan känd HD-status, dvs det kan gå bra men det är ett onödigt sätt att köpa på sig bekymmer. En katt från en seriös uppfödning har inte de hälsoproblemen, eftersom seriösa uppfödare arbetar med hälsoprogram. Det kan vara värt att läsa in sig lite på rasen och veta vilka tester man ska fråga efter innan man bestämmer sig för en uppfödare eller en katt, förhoppningvis ska man ju ha kissen i närmare 20 år.

men nu har vi kommit överens om att om det visar sig vara några fel på den (går la se genom en vet. besiktning) så får jag pengarna tillbaka och lämna tillbaka katten till han som äger den nu.. eller hur kan man se alla sånna där sjukdommar?

DNA-test är det enda som är tillförlitligt när katten är ung. Både PKD och HCM kan dyka upp efter flera år, och syns inte när katten vet.besiktigas.

carina_bergquist skrev:
det är jag som kommer bli den snälla gamla damen på andra sidan gatan med fem miljoner katter:banana:

Haha det är vad folk säger om mig... har för tillfället 4 st...

hur mycket kostar det och dna testa katten då? vet att kattens mor och farföräldrar är neg. testade för pkd iaf...

Här finns en infosida: PKD
Jag vill inte målna F-n på väggen men det är oerhört targiskt att få en katt som visar sig vara sjuk.

bra sida!

men asså.. om d skulle visa sig att katten har pkd i framtiden,,, dör den då? eller va händer??

Den blir troligen så dålig att den inte går att rädda. Njurarna lägger av och den dör elle rmåste tas bort i njursvikt. Kanske inte smärtsamt för katten, men hur kul är det för ägaren att behöva avliva sin 2-3-åriga katt? Jag fick ta bort min huskatt nu i våras, hon var 7,5 år. Hade räknat med kanske 10 år till med henne.

jo, det är ju klart! en bekant till oss har en perser som fick problem, men den gick att rädda så d e väl från fall till fall med..

carina_bergquist skrev:
men nu har vi kommit överens om att om det visar sig vara några fel på den (går la se genom en vet. besiktning) så får jag pengarna tillbaka och lämna tillbaka katten till han som äger den nu..

Ja, det låter ju som en sund kompromiss. Han kanske är helt ärlig fastän ingen uppfödare??

Men se till att dels få överenskommelsen skriftligt! Dels att katten får en ordentlig veterinärbesiktning - som ett skydd för er bägge, så gott det nu går...

har det skriftligt på min mejl så d e inte några pråblem,, dom hade d jättefint och fräscht hemma och katterna såg sunda ut!ska vaccinera honom mm snart...

en riktig buse e han iaf.. :)

En perser måste man ju borsta hela tiiden.. o till slut rakar man den o då har det ju helt plötsligt blivit en exot!! Jag ahr haft båda o älskar verkligen raserna!

Detta är mina nuvarande exoter...
PICT0642.jpg

min lilla alfons har sån himla gosig päls:) Har inte kammat honom så mycket än, men sticker fram den lite då å då... inga sura miner iaf:)

Om du nu fastnat så mycket hos de båda.. Varför inte ta båda?

det blev dn vita lilla perserponken oh han räcker gott!

känns väldigt bra och jag ångrar inte en sekund att jag tog honom! han e för det mesta helt perfekt (men sluta klättra i blomman, hehe)

hur lägger man in nån bild då?:bump: :bow:

fixar det när jag har lite mer tid då (och ser mer eftersom kissen ÄLSKAR datorskärmen) ;)

Om man inte tänkt ställa ut katten spelar det väl ingen roll vad den har för stamtavla. Är det inte viktigare att köpa en katt som är trevlig än en med stamtavla förutsatt att den är frisk förstås? Jag vet fler som tycker att katter från kattuppfödare är opersonliga och inte alls mysiga, inte sällan för att kattuppfördarna haft så många katter att de inte kunnat ägna tid åt dem. Om man bara vill ha en huskatt spelar det väl ingen roll?

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 715
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 954
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 209
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 956
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar