jag och min *pip* beslutsångest

C

carina_bergquist

åhh, blir så arg på mig själv.
Jag ahr alltid haft katt, men sen jag flyttade hemifrån för ca 1 år sedan har jag "bott ensam". Nu funderar jag på att skaffa en katt och hittade en söt liten exotic flicka i värmland som jag kan hämta om två veckor. Kändes jättebra tills jag hittade en jättevacker perserhane.. Men en perser måste man sköta väldigt mycket i päls och så va?

Jag kommer ha katten inne, är det nåt man behöver ränka på? (har haft katter som vart både ute o inne innan). Jag är så rädd för att jag ska skaffa en kisse och sen "inte räcka till". Jobbar oregelbundna tider, sover hos min pojkvän lite då å då.. Klarar sig en katt själv så mycket!?

Åhh, fasiken, jag har jämt världens panik/beslutsångest. Och nu när jag väl har hittat en/två katter som jag gillar så tänker jag på att "Tänk om jag tröttnar"... Tror dock inte att jag gör d, men nu måste man ju alltid byta i lådan själv mm. Innan hade man ju mamma med:o

ahh, behövde bara prata av mig, kom gärna med lite kommentarer så kanske jag mår bättre:bow:

Sv: jag och min *pip* beslutsångest

Jag förstår att du funderar. Att ha katt och vara skötsam och samvetsgran ägare har sina poänger. Man BLIR mer eller mindre bunden, man är inte längre fri som en fågel.
Men det finns givetvis positiva sidor också!!!!

Motåtgärd: skaffa en pålitlig kattvakt. Kanske en granne som också har katter, så kan ni hjälpa varandra. Att göra som du gör, skaffa en lugn ras - både perser och exotic hör till de lugna, är också vettigt i sånt fall. Sedan kan det på många sätt vara klokt att ha två katter som håller varandra sällskap. Då blir det lättare att lämna dem ensamma kanske upp till ett dygn (absolut maxgräns om inte kattvakten kommer).

Jag själv har katter som knappt kräver något pälsvård, men perser kräver pälsvård, inget snack. Sedan kan man säkert göra det ganska enkelt för sig, eller också kan man hålla den i utställningskondition som då kräver helt andra dåningar.
Gillar man att hålla på och pyssla så skaffar man sig en långhårig katt - t.ex. perser. Gillar man inte långa hårvårdsseanser - skaffar man kanske syskonrasen exotic. Så enkelt är det.

Ett alternativ är kanske ochså en vuxen, lite äldre husis, som lärt sig att ta det lugnt...

jo, det är ju sant som du säger:) Det känns nog bättre idag när man fått sova på saken! Exoten ska jag ju ha, det är ju nästan klart, ska hämta henne om två veckor! Sen så sitter man och kollar lite på en annonssida och hittar en jättefin vit perserkille med. Och jag hade hela tiden sagt att "åh en vit långhårig kisse ska ja ha" Så hittar jag inga och istället får ja tag på en brun-svart randig exotic istället:bump: ...men jag kan ju glädjas åt att den har vitt runt halsen och vitt på tassarna:idea:

hur ofta måste man byta låda hos kissarna?
vad jag har fattat d som så kan man ha ex RC som foder, men d e d enda dom får om man inte lyxar lite? Min mammas katter har alltid haft typ Mjau och nåt foder som alltid står framme.. men när man kollar lite... Jag vet att kissen e van vid RC så d e ju bra d, hade tänkt mig det från början..

Mycke o tänka på innan man skaffar katt, det blir ju ändå en kompis i många år framöver!

Lådan bör rengöras minst en gång per dygn.

Jag tillhör dem som inte tycker att torrfoder är någon bra kattmat pga att den innehåller mycket spannmål och därmed kolhydrater som en katt inte behöver, en katt behöver kött. Om jag vore du skulle jag börja med RC torrfoder tills dess att kattungen är hemmastadd och sedan byta över till Mjau blötmat.

Sedan säger jag som Vagis, skaffa två kattungar, det blir så mycket lättare och de kan hålla varandra sällskap när de vill leka kl 5 på morgonen eller när du är hemifrån.

Lådan, ja du tar bort urket minst en gång per dygn, men byta ut sand och rengöra lådan en gång per vecka är bra.

RC foder bra, men RC foder för perser innehåller ett färgämne från penseer-blommor - och en del katter med vitt päls får då missfärgningar...

Av de billiga fodren är Mjaus troligen det bästa, både våt- som torrt.

känns ju som det kommer bli en så stor omställning från att inte ha nån katt i ett år till att ha två, men innerst inne känns det som om jag vill ha två just för att dom ska ha en kompis och så. Då kommer väl aldrig killen vilja bli sambo med mig:mad: men d e sånt man får ta, det är jag som kommer bli den snälla gamla damen på andra sidan gatan med fem miljoner katter:banana:

ska nog åka och kolla på den fina vita kissen i veckan,, annars ångrar jag väl mig:(

det andra är ju att jag vet att det är värt att lägga pengar på en katt som man får ha som kompis så många år, och jag har sparpengar som jag inte vet vad jag ska spara dom till och 1500:- per katt är ju inte döden heller, hum,, måste tänka högt, det hjälper! Men man kan ju ha hur kul som helst för 3000, hehe! Men ahh,, har man bara haft "här får du en tia för katten" katter, så e man ju som man e:)

tack för ni är så snälla och förstående;)

..kan ju tillägga att min mamma skulle vara en ängel och hälsa på kissarna och sköta dom om jag åkte iväg och sådär, jag matar ju hennes så då är det inte mer än rätt:smirk:

Vagis skrev:
Lådan, ja du tar bort urket minst en gång per dygn, men byta ut sand och rengöra lådan en gång per vecka är bra.

Det där sista beror helt på vilken sand man har. Att göra rent lådan är såklart bra, men sanden behöver inte bytas förrän den börjar lukta. OM man har en bra sand vill säga.

Jag tycker att det beror på hur mycket du är borta. Katterna behöver ju mänskligt sällskap också, även om dom har varandra. Är man borta för ofta så tycker jag det är bättre att vänta.

Det är inte mer jobb med 2 än 1. Det kostar mer förstås, men nöjet är dubbelt. Både för dig och katten.

Kostar de bara 1500:-?? Är de reggade, och har PKD-intyg? Jag vet att perser av sällskapskvalitet är billiga, men minst det dubbla brukar de kosta iaf.

Här är en mycket bra sida om perserns pälsvård: Creme caramels pälsvårdssida

Två katter är absolut att rekommendera, framförallt om du är borta på dagarna. Många tror att katter är ensamdjur som inte behöver så mycket sällskap, men en ensam innekatt blir lätt understimulerad och antingen en "dampkatt" (som mina blir om de har tråkigt) eller apatisk.

den ena var inte reggad och så... pkd...? här kommer en som inte vet nåt:D joo,, erkänn det är billigt, men det finns ju allt från 1000:- till 5-6000:- har jag sett..

Snälla, köp inte en katt där uppfödaren inte gjort ett seriöst arbete. PKD är en njursjukdom som är vanligt förekommande i rasen. Seriösa uppfödare testar sina avelskatter för att minska risken att ungarna får det.
Varför är katten inte reggad? Bara det är ett varningstecken. Att regga en katt kostar 200:-, så det är inte en fråga om kostnad iallafall. En oreggad katt går inte att doldafel-försäkra, så om något är fel på katten finns risken att du inte får något tillbaks. Som uppfödare är man skyldig att ersätta om katten är defekt eler sjuk sedan födseln. En katt med hälsoproblem kommer kosta dig betydlig mer än den tusenlappen extra för en väluppfödd sällskapskatt.
Många av de katter som säljs oreggade är egentligen inte av den ras som säljaren påstår, och utan stamtavla finns ingen kontroll på det. Det är alltså en huskatt, hur katten än ser ut. (Inget fel i huskatter, men vill man ha en perser så är det väl en perser man förväntar sig). Om man ändå köper en oreggad katt ska man vara väldigt nogrann med att allt är skött som det ska, eftersom uppfödaren inte är skyldigt att följa några regler. Katten ska vara vaccinerad två gånger, minst 12 veckor gamla, föräldradjuren ska vara testade mot de sjukdomar som finns inom rasen (begär att få se intyg, med ID-nummer). Ungarna ska vara vet.besiktigade max 7 dagar innan leverans. Föräldarna får inte vara för nära släkt med varandra (och det går ju inte att kontrollera om de inte har en officiell stamtavla)

Det finns egentligen ingen som helst anledning till att avla oreggat, annat än att man inte vill följa de regler som förbunden satt upp. Kattuppfödning kräver mycket tid, kunskap och pengar för att vara bra gjort, köp inte på dig bekymmer genom att slarva med valet av uppfödare! Framförallt inom väldigt populära raser som perser och skogis finns det många som mest är ute efter att tjäna pengar, för pengar tjänar man då rakt inte på att föda upp "enligt handboken".

det är ingen "direkt" uppfördare som har denna kissen.. vet det med att det finns en risk på att katten inte är 100% renrasig, självklart..

men är det stor risk att katten är sjuk och så? Nu är jag förvirrad...:confused:

Hejsan

Jag måste bara inlägga lite om fodret... :S att gå över helt till blötmat tycker inte jag är nån idé. Blötmat/burkmat av den variant som man köper i mathandeln innehåller endast 4% kött, det är enda kravet för att det ska få stå "kött" på burken. Jag skulle absolut rekkomendera dig att först ge kattungen RC Kitten och sedan absolut gå över på Indoor, eller om du köper perser ge den RC "Persian". Hills eller nåt annat liknande märke går också självkalrt bra. Jag har själv 3 innekatterm 1 birma och 2 ragdolls och har gett dem RC hela deras liv. Funkar hur bra som helst!

Jag har studerat massa kurser om avel, foder och hälsa på SLU (Uppsala) och kan en hel del. Man ger ju sina katter vad man vill självklart (tyvärr ibland) men att ge enbart blötmat tycker inte jag är nåt alternativ. Katten behöver "motion" för tänderna om du inte vill ha fullt med tandsten vid ung ålder. Dessutom innehåller torrfoder allt katten behöver, har en jämn balans i vitaminer/mineraler osv. Torrfodret innehåller mer kött, och därmed absolut mer näring än burkar. Däremot är det alltid superviktigt att du har färskt vatten framme åt katten jämnt.

Bara mina råd.. jag har även arbetat som djursjukvårdare i Sthlm och vet vad jag pratar om.

Lycka till med kattköpet! Jag tycker också du ska ha två om det är så att du inte är hemma så mycket.. jobba heltid tex.. de har såå mycket glädje av varann!

Mvh Caroline

Köp ingen oreggad katt! Vi ska inte gynna dem som håller på med sånt.. som sagt det kostar inte mycket att skaffa stamnamn och regga kattungarna om man vill göra ett seriöst intryck. Och avelsarbetet i att motverka sjukdomar, PKD, HCM osv lär du inte ha nån garanti för heller som sagt.

Köp från en seriös uppfödare, det är värt varenda krona! Jag har betalat 7000 kr/st för mina! Ångrar inte en krona!

/ Cararv

jo caroline:

jag har ju tänkt att ha RC kvar eftersom det är det dom äter..

killen som har persern säger att han inte har reggat dom mm eftersom det var hans ex katter som han "fick". Jag vet inte...?

fan vad man blev "rädd" nu... Men vad händer om det visar sig att katterna är sjuka och så sen? eller katten...

frågade killen med katten om föräldrarna hade stamtavla och det har dom... är det lugnande då!?

Skaffa två om det är innekatter så de har sällskap av varandra. Även om man har utekatter som jag, så behöver man planera in kattvakt när man är bortrest. har du inte så mycket tid till pälsvård så ta katter med kort hår. Vi har en granne med utekatt (perser/skogskattkorsning) Tyvärr verkar de ej ha tid med så mycket pälsvård eller vara hemma tillräckligt ofta. katten kommer gärna till våra katter och umgås med dem. En snäll kärvänlig katt. Synd. Vi har talat om det för grannen. Alltid just, tycker jag att vara rak och vänlig. Ja, lite tankar som kom upp när jag läste din tråd. Katter är underbara djur men behöver rätt omvårdnad annars kan det vara bättre att inte äga djuret själv.:D

håller självfallet med dig! Jag har det ordnat med kattvakt om det skulle behövas och det är ju inte kul med en "ful" och tovig katt heller om det skulle vara så illa:)

tyvärr är det ju så att det finns allt för många som köper en katt och tröttnar direkt... Och det är ju inte så speciellt kul...

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 715
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 954
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 209
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 956
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar