Jag måste välja: spån, torv eller halm...

K

Kiira

Ska ta upp min nya foderhäst hem till ett nytt stall... och måste då välja vad jag ska ha honom på.
Han har tidigare stått på spån, men det är ju billigare med halm och stallet vill hellre att jag har honom på det av gödselskäl.

Vad finns det för fördelar och nackdelar med de olika valen? Torv vet jag ingenting om... är det någon som har häst på torv här som kan berätta?

Jag har inte haft hästen tidigare så jag vet inte riktigt om han skitar ner mycket eller går omkring mycket. Ägaren säker att han är "enkel" att mocka hos...

Tacksam för alla svar och funderingar
:D
/kiira

det bästa är ju alltid halm, då har dom något att pyssla med HELA natten, och inte bara den tussen med hö dom får..
men kanske hästen blir fet av att stå på halm?

torv suger bra, om man har en bädd, men jag tycker det är svårt att se skiten för allt är mörkt..............

Fördel med halm: hästen har något att pyssla med, bra för magen att ha nånting att jobba med.
Nackdel: Vissa hästar blir bukiga

Spån: fördel: ljust och ser fräscht ut.
Nackdelar: vissa spånsorter torkar ur hovarna

Torv: fördelar: lättmockat
Nackdelar: gör att det blir väldigt mörkt och tråkigt.

Det var lite om dom olika alternativen.

jag föredrar torv av hygieniska orsaker samt att det är lätt mockat, dessutom är gödseln väldigt användbar, det luktar mycket fräschare än både halm och spån

Jag skulle föreslå lite torv i botten på bädden med halm ovanpå.

Torv suger åt sig vätan bra, men kan damma efter ett tag, när det blandat sig med stöv och andra dampartiklar.

Torr halm suger inte åt sig väta lika bra, den är bäst när den är en aningen fuktig efter några dagar.

Vid blött väder när luftfuktigheten hög, då är halm inte så roligt, då blir den lätt för våt.
Det är iallafall min erfarenhet, andra kanske inte tycker lika.

Spån är inte lika attraktivt i gödselsynpunkt, eftersom det innehåller terpentin, om det inte är riktigt brunnet, vad jag förstår.

Så till hösten funderar jag på att ta halm ovanpå torvströt, tror det blir bra! :banana:

Jag föredrar torv, möjligtvis torv blandat med spån eftersom det blir aningens mer lättmockat och dessutom lite ljusare. Torv är precis som flera redan har skrivit, det som suger upp urin osv bäst, det torkar inte heller ut hovarna.

Visst, halm är bra för att hästen skall ha nåt att pyssla med och det ser fräscht och fint ut om det är välskött, MEN det är ett j*kla jobb att hålla det så snyggt och det är heller inte alltid så lätt att få tag på fin halm som inte är dammig osv... Skulle själv aldrig orka med att ha halm i boxen, och kan inte heller ha det till min pålle eftersom han äter ihjäl sig då. :crazy:

Spån tycker jag lätt börjar lukta efter ett tag, annars är det ju ljust och fint, lätt att mocka i också...

Håller med dej. Torv är bra. Suger upp väldigt bra och har den bästa förmågan att binda ammoniak. Så ingen lukt. Den är också snällar mot hästens hovar för den innehåller inte terpentin som spån gör. Halm tycker jag är lite trasslig att mocka. Sen är det väldigt viktigt att halmen håller en god hygenisk kvalitet annars så får hästen i sej mögesporer som inte är hälsosamt. Att torven är mörk är ju en sak, men jag förutsätter ändå att folk har belysning i sina stall så min häst har det ljust och fint i sin box trots att bädden är mörk.

Skulle vilja lägga in en protest mot att spån luktar fräschare än spån.

Jag föredrar helt klart spån; lätt att mocka, ljust och doftar gott.

Halm är väldigt bökigt att mocka i och börjar lätt lukta urk.

Torv är väldigt mörkt och enligt min erfarenhet luktar det mycket mera än spån.

SPÅN !! :banana: :banana:

Låter som en bra ide med torv i botten och sen halm på tror jag. Kan man göra någon slags bädd med det? Kalk och sen torv och sen halm eller nåt?

Jag har ingen aning om hästen blir bukig av att stå på halm. Han får så mycket hö över natten att han alltid har kvar lite på morgonen, så jag tror inte att han skulle äta så mycket halm.

Har också för mig att halm är bökigare och tungare att mocka... suck.

Hur ligger de i pris då? :confused: Halm bode väl vara ganska billigt? Och hur mycket brukar det gå åt?

tacksam för alla svar!
:D

/kiira

Jag har positiva erfarenheter av alla tre strömedel du räknar upp.
Alla har de både positiva och negativa egenskaper.

Torv är ju det bästa för hästens luftrör. Det rekommenderas till hosthästar.
Det är lätt att "bädda" med torv, det ligger stilla, så ströet ligger kvar i hela boxen, och kasar inte upp mot väggarna.
Det suger även upp urin mkt bra, så det blir mkt bra luft i stallet.
Nackdelen är ju att det blir lite mörkare i stallet med torv.

Med spån blir det ljust och fint. Det suger även bra, men inte lika bra som torven.
Kutterspån kan hos hästar som rör sig mkt i boxen bli att kasa upp mot väggarna, så det blir tomt mitt i boxen.
Sågspån, sk råspån ligger däremot mkt mer stilla.

Halm har sämre sugförmåga än både torv och spån.
Vilket kan ge mkt mer ammonikångor i stallet.
Men dess stora fördel är ju att hästen kan småplocka och äta av halmen när den har lust. Vissa hästar kan dock inte alls stå på halm, för de äter alldeles för mkt av den.
Jag har en sådan häst... :crazy:
I början åt han inte mer än några kg/dygn, men till slut åt han mellan 20 och 25 kg/dygn!
Vilket resulterade i en bukig häst, som stod stor del av dygnet på betonggolvet!
Det spelar ingen roll hur mkt hö hästen i fråga får, han äter soprent av både halm och hö!
Han fick över 10 kg hö när han åt upp all halm...
Halm som dynghög tar också stor plats mot spån och torv.

Min ena häst står på spån (han som äter upp all halm).
Den andra står på halm, vilket fungerar bra.

Angående att sälja gödsel så är ofta spångödsel svårsålt.
Många vill bara ha torvgödsel.
Men har stallet halm, och ngn vill ha torv till sin häst, så borde den gödseln inte bli mindre attraktiv att sälja.

Kalk i botten i mitten en säck av vad som trädgårds- eller foder-. Torv trampad och vattnad ovanpå ett rejält lager. Halm oppanpå detta. Min favoritbädd som jag haft nu tredje året och är så nöjd med. Speciellt eftersom jag har en skimmel. Suger upp bra med kiss, lätt att mocka ur skiten (som faktiskt vänds ner i bädden första veckan). Sedan äter han och petar litet och kan ligga och sova och rulla runt utan att bli alltför gulgrönfläckig. Ytterligare nå´t att välja på.

Jag har andvänt alla tre alternativen.
Just nu har jag torv vilket jag tycker är det bästa nackdelen är som fler har sagt det är mörkt och kanske tråkigt för oss människor. Det aborberar väldigt bra.

Lycka till!!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Ni som kanske läst min tidigare tråd vet att jag ska flytta min häst och det varit problematik med hur snabbt jag kan flytta då...
2
Svar
22
· Visningar
5 056
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag har en förälder med alkoholmissbruk sedan många år tillbaka. Det finns även annan psykisk ohälsa med i bilden, som depression och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 019
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt