Jag måste göra något

aiquen

Trådstartare
Jag står inte ut längre.
Det är sand, sand, sand i hela lägenheten.
Alltihop p.g.a. en liten katt med en liten kattlåda.

Så, finns det något jag kan göra? Hjälper det att byta till en låda med huva/tak? Hur stor ska den då vara för att rymma en, så småningom, vuxen hankatt? Eller ska jag, som jag funderar på då jag fått för mig att det ska vara bättre, byta från sand till kristaller? Dock har jag FORTFARANDE inte riktigt lyckats förstå vad det är för något. Så en gång för alla: vad är det, hur fungerar de, hurdana är de jämfört med sand (praktiskt och ekonomiskt) och vilka märken är bra? Brukar det vara några problem att välja katterna vid kristaller istället för sand?

Eller finns det något annat jag kan göra? Jag måste bara bli av med alla små gruskorn, innan de letar sig in i smörpaketet också! :crazy:

Sv: Jag måste göra något

jag har tre kattor som resulterar i ganska mycket sand på golvet... dock har jag bytt till en låda med "sprätt kant" och så står sopborste o sopskyffel brevid så jag sopar lite alla dagar...

Men hur funkar kristaller? Jag vet ju knappt vad det är! :crazy: :p

Jag har också kant på min låda plus att jag dammsuger hela lägenheten flera ggr/vecka, men det hjälper föga...

Låda med huva och så ställer man öppningen mot ett hörn, bara så långt från väggen så att kissen kan gå obehindrat in och ut från lådan. På så sätt kan du nog få ner grusmängden mycket. Stora korn brukar vara bättre än små också.

Jag löste det hela med att lägga en badrumsmatta framför lådan. Sätter den så lådan står lite på den, och lägger den i kattens "färdriktning", så hon hinner trampa av sig sanden innan hon kliver ut på golvet. Sen tar jag bara lös mattan och vänder den upponer ovanför lådan när jag mockar, o sätter tillbaka den igen. Jättesmidigt. :) Hon har låda med tak oxå, så hon inte sprätter ur sanden på sidorna. Har inget problem med sandiga fötter längre :)

Jag har löst det där problemet genom att ställa lådan i badkaret :)

Köpte till att börja med en låda med huva..men dom lyckades på något knepigt sätt ändå få med sej sanden ut på golvet.
När jag flyttade till lägenhet med mindre badrum så kom jag på idén att ställa lådan i badkaret. För att slippa ha den ståendes på golvet och kunna utnyttja så mycket golvyta som möjligt till annat var väl tanken. Men det löste kattsands-problemet också :) Den liiilla sand som följer med tassarna ut i badkaret spolar man ju utan problem ner i avloppet. Toksmart :)

Jag har löst det där problemet genom att ställa lådan i badkaret :)

Köpte till att börja med en låda med huva..men dom lyckades på något knepigt sätt ändå få med sej sanden ut på golvet.
När jag flyttade till lägenhet med mindre badrum så kom jag på idén att ställa lådan i badkaret. För att slippa ha den ståendes på golvet och kunna utnyttja så mycket golvyta som möjligt till annat var väl tanken. Men det löste kattsands-problemet också :) Den liiilla sand som följer med tassarna ut i badkaret spolar man ju utan problem ner i avloppet. Toksmart :)
Så gjorde vår granne oxå...... tills den dagen grannen under hade halva deras badrumsgolv i sitt badrum.

Sanden hade svällt och kleggat igen avloppet, och tryckt sönder skarven på röret så vattnet smög ut i golvet.... o en dag rasade ner till grannen.

Så att spola ner kattsanden i badkarsavloppet är inte vidare smart. Även om du inte får problem med det, så finns det kanske fler som använder avloppet på vägen till reningsverket.

Jag har provat med kristaller till min katt och jag tycker det va bra att suga upp kisset och inte lukta, förutom när han bajsade så stank det massor eftersom kristallerna inte döljer bajset sen kan det hända att katten trampar i det också och sen springer runt lägenheten med bajsiga tassar, vilket våran soffa och golvet fick erfara, inte så mysigt och inte så kul å torka golvet kl 2 på natten. Sen så tycker även jag att det lät läskigt illa när katten gick inne i lådan. Sen så hamnar även kristallerna utanför lådan och då blir det som små små stenar du får kliva på i stället.

Så en sop tillhands och damsugning en extra gång i veckan är nog den bästa lösningen!

Kristaller funkar sjukt bra, jag kommer inte byta! :)
Allt utanför försvinner inte, men det minskar.

Låda med huva och så ställer man öppningen mot ett hörn, bara så långt från väggen så att kissen kan gå obehindrat in och ut från lådan. På så sätt kan du nog få ner grusmängden mycket. Stora korn brukar vara bättre än små också.

Så gjorde jag (efter ditt tips i en annan tråd :) ) och det har fungerat alldeles utmärkt, sandmängden är kraftigt förminskad! Dessutom står kattlådan så att katterna går över en dörrmatta (har lådan i hallen) när de kliver ur och där fastnar nästan all sand som sitter i tassarna!

ts: Låda med huva är jättebra (skulle INTE vilja ha öppen; låda med huva ser trevligare ut, det sprätter inte ut sand och katten får lite avskildhet) men överväg att ta bort luckan så att katten inte riskerar att klämma sig (svansen :crazy: ) i den.

Senast ändrad:

Jag har låda med huv och träpellets. Så skönt att slippa äckligt grus i sängen...

jag kör kristaller, är fortfarande sååå glad över att slippa trampa runt på grus.

ang bajs i fötterna har de endast hänt om de varit lösa i magen.

Jag tycker låda med tak funkar bra, hade dock ingen lucka på den. Men alla katter gillar inte dem. Så sopar jag lite varje gång jag städar lådan, och lådan står i tvättstugan så man inte går förbi och trampar runt sand stup i kvarten. Nu när jag inte har lådan med tak har jag en stor förvaringslåda med höga kanter som kattlåda. Fast då sprätter det lite när de hoppar ut ur lådan, så det kan vara värt med ett litet trappsteg, eller en utskuren ingång.

Tack så mycket för alla svar!
Nu har jag troligtvis bestämt mig för att i första hand köpa en låda med huva, för att se hur det hjälper. Men frågan återstår då: vilken storlek ska det vara på den? Eftersom mitt badrum, där lådan står, är relativt litet vill jag ha en så liten låda som möjligt. Samtidigt måste Måns förstås få plats i lådan utan problem, även som vuxen. Så, vad tror ni? Vilka mått har ni på era, och till vilka katter?

Min är ca 35x50 cm och jag har en ganska liten katt. Kompisen har en större låda, den är 45x65cm och hon har en stor katt. Det finns även hörnlådor nu att köpa, för den som har lite plats :idea:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 972
Senast: Zpunk
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 431
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 400
Senast: monster1
·
Övr. Katt Vi ska bli med katt nu på fredag! En kastrerad sphynxkille på snart 5 år flyttar hem till oss på prov. I sitt nuvarande hem får han inte...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama