Jag läste nåt skrämmande i går

Sv: Jag läste nåt skrämmande i går

Usch, hela magen knöt sig & jag blev illamående.

/Spirit som har 33 dagar kvar & ska ha i Ystad
 
Sv: Jag läste nåt skrämmande i går

Min son fick också bajs i lungorna. Jag blev igångsatt och det var troligen därför han blev stressad och bajsade innan. Förlossningen var på inget sätt traumatisk för mig utan gick föhållandevis bra. Däremot direkt han var född så tog de honom och 4 läkare kom springande och vi fick inte veta vad som var fel, men efter några minuter fick vi förklaring och att sonen skulle flyttas till neo. Min sambo fick följa med honom direkt dit och jag fick komma dit när jag blivit sydd och duschat. Jag fick ligga kvar på BB i 3 dagar, ligger vägg i vägg med neo på vårt sjukhus och sedan fick jag ett rum på neo där vi var kvar i en vecka. Sonen fick jättefin vård och läkarna informerade mig minst en gång om dagen om läget. Nu klarade han sig bra och var mest lite trött de första dagarna så han sondmatades, vilken jag gärna fick göra och hålla honom fick jag också göra, men kunde inte ha honom på rummet då han fick pencillin genom navelsträngen vilket kräver 24 h övervakning av sköterska och så var han kopplad till en droppställning. Jag kan bara säga att både jag och sonen fick jättefin vård och blev väl underrättade om allting hela tiden. Själv hade jag havandeskapsförgiftning och mådde inte helt hundra då jag hade ett blodtryck på 190/120.
 
Sv: Jag läste nåt skrämmande i går

Jag läste någonstans att det är där man ska ha en pappa som verkligen kan bröla i. För det kanske inte är så lätt själv när man ligger som en strandad val.

Det kanske inte hade hjälpt i det fallet, men det är nog bra att ha pratat igenom det innan så att pappan vet att han har en viktig roll i att övervaka sådant också...
 
Sv: Jag läste nåt skrämmande i går

Stackars människa....

Jag hade en liknande upplevelse vid min förlossning och jag fick faktiskt en skriftlig ursäkt från sjukhuset i efterhand (vad nu det hjälpte:crazy:), där de erkände att de gjort fel, inte läst min journal mm.

Däremot var de flesta väldigt bra på BB förutom en del gamla drakar som typ sa att det är väl bara att bita ihop när man har så ont i snittet att man svimmar:eek:.

Jag hade tur som fick ett helt friskt barn men jag mår fortfarnade dåligt över detta trauma nu 4 år senare. Både graviditeten och förlossningen var vidriga, det hela slutade i ett katastrofsnitt.

Vi har börjat prata om att skaffa en till men jag känner mig osäker pga av allt runtomkring...
 
Sv: Jag läste nåt skrämmande i går

*KL*

Min svåger och svägerskas första dotter dog efter ett misstag på förlossningen,de har erkänt att de gjorde fel,men vad hjälper det,dottern får de aldrig tillbaka i alla fall.
 
Sv: Jag läste nåt skrämmande i går

Jag känner igen mig. Fast dottern blev inte sjuk tack o lov. Bara jag.

Liknande förlopp... samma psykiska och fysiska smärta. Ignorans trots man har saker med sig i bagaget. Jag slapp katastrofsnitt i alla fall och fick akutsnitt. Men även min dotter fick i sig nerbajsat fostervatten osv.

Och även jag fick förlossningsdepression, dotterns första år är väldigt suddigt för mig. Först nu njuter jag av att vara mamma.

Men jag vet en sak nu det är att OM vi skulle få för oss att skaffa ett till, då är vi en tigermamma och tigerpappa här som INTE blir trampade på av personal.

Man borde få läsa/höra om sånna här fall under föräldrautbildningen, jag tycker inte alls det är alldeles ovanlig att det blir komplikationer, snitt.. kanske inte katastrof osv... även om vi var flera i föräldragruppen som (akut)snittades har jag hört.
 
Sv: Jag läste nåt skrämmande i går

Jag blevbehandlad PRECIS likadant (bortsett från att min dotter var frisk och föddes vaginalt)

Jag har fortfarande ont i ryggen efter ryggbedövningen (får typ en "vattenballong" längst ner på ryggen när jag anstänger mig) jag påpekade redan på BB att jag hade otroligt ont men de bad mig att prata med min BM om det när jag kom hem... Jo och det har jag gjort men det enda hon säger är att "Ja det kan bli så"

De gjorde flertalet missar med mig. Tex. så mådde jag hysteriskt dåligt och höll på att svimma hela tiden och kunde inte röra händer och armar normalt, men det var ju oxå fullt normalt... Mitt lågablodtryck och att BM på förlossningen sagt att om jag förlorat liiite mer blod hade behövt få blod var det ingen som tog hänsyn till....

Jag bad flera gånger om att få prata medläkare men de undersökte mig inte ens!

Och inget Återbesök hos BM har jag fått heller (de brukar ge ut en tid)

Skulle gärna ha barn igen men är tveksam pga. av B tiden... :smirk:
Ta snitt med nästa.
 
Sv: Jag läste nåt skrämmande i går

Hemsk upplevelse, men betänk att det hon skriver är färgat av smärta och framförallt och orotrötthet. Säkerligen var vissa saker inte fullt så illa som det beskrivs.

I det tillståndet (jag har varit där själv en förlossning) så upplever man väldigt ofta saker på ett helt annat sätt än de faktiskt är, i negativ mening då..

Precis min tanke när jag läste hennes berättelse.
I går så fick jag höra hur min brors svärmor hade uppfattat situationen när hennes man hade fått en hjärtinfarkt. Hon berättade för alla på kalaset hur det gått till från det att han ramlade ihop tills dess att han dog 1 dygn senare. Jag å min sida hade läst journalen, pratat med personalen och dessutom jobbar på den IVA avd som han kom in på. Kan säja så mkt att det var inte mkt som stämde överrens med vad som egentligen hänt. Likaså vet jag att det många gånger är under en förlossning. Jag har starka minnen kvar från barn nr 2, hur hon inte kom ut, långdraget,ont, 3 bm som hängde på min mage, hur de försvann med barnet direkt när hon kom ut, lila, och lämnade mig ensam kvar i min ångest.
Vad som egentligen hände var att hjärtljuden gick ner och min BM fick hjälp av 1 till BM + förlossningsläkaren. Hon föddes normalt men med navelsträngen runt halsen. BM + läkare och min man sprang ut med barnen direkt till akutplatsen medan USK + min BM var kvar för att hjälpa mig med efterbörden. Allt inom loppet av 30 min.

Vad man känner och upplever i chock och smärttillstånd kan vara något helt annat än vad som egentligen har hänt.

Ang att hon inte fick mer smärtstillande så är det trots allt så att man kan inte ge hur mkt som helst och hur nära som helst. Man kan inte heller ge vad som helst till nyförlösta som ska tänkas amma efteråt.

Vad denna mamman hade behövt var ett rejält samtal med all inblandad personal efter sin förlossning.

Vad som även skulle behövas på det sjukhuset hon uppenbarligen födde på, är övernattningsmöjlighet för föräldrar på Neo. INTE på BB där man inte ska uppta plats för de mammor som är nyförlösta. Sjukhus har tyvärr olika ekonomi för de olika avdelningarna.

När det gäller sådana här "snyfthistorier" så skulle det alltid vara intressant att få del av den andras sidans historia, dvs peronalens. Jag tar tyvärr lite av historien med en nypa salt, tyvärr för jag vet hur en pappa kan förvränga ett samtal med en läkare (som gärna kommer med ett obegripligt språk) på vägen mellan Neo och Uppvaket.

Däremot kan jag hålla med om att det är tråkigt att det är denna upplevelse som mamman har kvar i sitt minne efter sin förlossning, det ska ingen behöva ha.
 
Sv: Jag läste nåt skrämmande i går

Ja om jag ska få nått mer så verkar det som ett väldigt bra alternativ... Smidigt att kunna bestämma dag och allt tycker jag :D
 
Sv: Jag läste nåt skrämmande i går

jag kan inte låta bli att skriva detta..men du blev frisk efter 4 dagar men vägrade lämna sjukhuset?du tog upp någons säng som skulle kanske behöva det..jag tycker det är rätt illa faktiskt..

Men...
Menar du verkligen vad du skriver?

Jag tycker det är illa när någon inte förstår att man på alla sätt vill vara med sitt nyfödda barn.
Allt annat strider mot naturlagarna och hade inte den inre känslan funnits i oss sedan människans fördelse så hade vi inte funnits nu.
Varken du eller jag...

ILLA, ja det kan vi tvista om... du och jag.
Jisses säger jag bara.
 
Sv: Jag läste nåt skrämmande i går

Hemsk upplevelse, men betänk att det hon skriver är färgat av smärta och framförallt och orotrötthet. Säkerligen var vissa saker inte fullt så illa som det beskrivs.

För henne var det förstås så illa, men skulden hon lägger på i princip all personal känns overkligt stor. Jag får känslan av att det är svårt att göra rätt i denna kvinnas ögon. När hon uppmanas uppskatta hur stark smärtan är blir hon förbannad. När någon säger att hon inte kan få mer smärtlindring är det dålig behandling. När hon ser personalen prata utgår hon från att de pratar skit bakom ryggen.

Jag betvivlar dock inte att hon har rätt i att hon borde ha snittats tidigare. Det är tragiskt för både föräldrarna och bebisen när sånt här händer.:( Hade det kunnat undvikas?
 
Sv: Jag läste nåt skrämmande i går

Ystad är underbara! Alla är så sjukt trevliga, kunniga och omtänksamma :love: Jag har aldrig mött bättre sjukvårdspersonal faktiskt..
 
Sv: Jag läste nåt skrämmande i går

Jistanes,hoppas verkligen inte att du har barn som resonerar på detta sättet.Klart som sjutton att föräldrarna ska få vara hos sitt barn .
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 440
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 331
Senast: Habina
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
21
· Visningar
3 861
Senast: ls2023
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp