jag kanske är dum

M

Mela

jag ¨har haft hästar omkrng mig och tävlat och ridit i 15 år men jag vet faktiskt inte vad NH står för.
vad är NH? och vad står det för?:confused:
 
Sv: jag kanske är dum

jag ¨har haft hästar omkrng mig och tävlat och ridit i 15 år men jag vet faktiskt inte vad NH står för.
vad är NH? och vad står det för?:confused:

Natural Horsemanship...
Att kommunisera med hästen på hästens språk och villkor i princip.
 
Sv: jag kanske är dum

Det finns massor med närmare förklaringar.
NH STÅR för NAtural Horsemanship. Och det är en hel massa saker.
 
Sv: jag kanske är dum

jag ¨har haft hästar omkrng mig och tävlat och ridit i 15 år men jag vet faktiskt inte vad NH står för.
vad är NH? och vad står det för?:confused:

NH, Natural Horsemanship.
Tyvärr, måste jag säga, har denna hantering blivit ett väldigt "myntat" begrepp i vårt avlånga land och är inte alltid vad det borde vara så att säga. Tex finns det tränare, som införde NH:n till Sverige, som inte längre vill ha med begreppet att göra längre för att det missbrukats.
Detta har skett genom att personer gått kurser för duktiga tränare som John Moore och Pat Parrelli (för att nämna några) några gånger och sedan börjat ge egna kurser, då de utger sig för att vara "NH-tränare". Visst finns det många duktiga hästmänniskor som behärskar tekniken, men de har inte alls erfarenheten. Och ofta handlar det bara om det grundläggande arbetet från backen, så kallad "rope-swinging". I vissa fall kan de mer men det är långt ifrån alla som vet tex hur hästens hjärna fungerar och kan hästens beteendelära på en djupare nivå.
Därav har NH:n oxå mycket blivit något man tar till med sk problemhästar (vilket det i sig inte är ngt fel med), men endast för att lösa problemen.
Natural Horsemanship skulle jag vilja säga mer är som en hel LIVSSTIL med hästen, en filosofi om hur man tolkar en häst och på dens språk kommunicerar med den.
 
Sv: jag kanske är dum

NH står för Natural Horsemanship, många tror att det är precis som western eller liknande, det är långt ifrån varandra. många som vill träna NH gör det bara i paddocken lite då och då, men NH är ett tänk, som du hela tiden jobbar med, även när du kanske bara är i stallet och ska gå ut och hälsa på hästen i hagen. man använder sig utav det hela tiden! vilket folk ofta glömmer.
det handlar mycket om att kommunicera med varandra, eftersom vi är rovdjur och hästarna är flyktdjur, så är dom vana vid att vi äter dom, och jaga dom. det är klart att dom inte alltid vill respektera oss eller sammarbeta med oss. därför ska vi istället för att vara rovdjur och flyktdjur, så ska vi börja jobba tillsamans och sammarbeta som partners.
 
Sv: jag kanske är dum

NH, Natural Horsemanship.
Tyvärr, måste jag säga, har denna hantering blivit ett väldigt "myntat" begrepp i vårt avlånga land och är inte alltid vad det borde vara så att säga. Tex finns det tränare, som införde NH:n till Sverige, som inte längre vill ha med begreppet att göra längre för att det missbrukats.
Detta har skett genom att personer gått kurser för duktiga tränare som John Moore och Pat Parrelli (för att nämna några) några gånger och sedan börjat ge egna kurser, då de utger sig för att vara "NH-tränare". Visst finns det många duktiga hästmänniskor som behärskar tekniken, men de har inte alls erfarenheten. Och ofta handlar det bara om det grundläggande arbetet från backen, så kallad "rope-swinging". I vissa fall kan de mer men det är långt ifrån alla som vet tex hur hästens hjärna fungerar och kan hästens beteendelära på en djupare nivå.
Därav har NH:n oxå mycket blivit något man tar till med sk problemhästar (vilket det i sig inte är ngt fel med), men endast för att lösa problemen.
Natural Horsemanship skulle jag vilja säga mer är som en hel LIVSSTIL med hästen, en filosofi om hur man tolkar en häst och på dens språk kommunicerar med den.



Att vara NH instruktör eller tränare i sig är inget dumt, men då ska man också ha en tränarutbildning och itne ha gått en helgkurs.

Det skulle vara som att påstå sig vara mattelärare i skolan genom att ha gått en helgkurs i matte...
 
Som de skrever ovan men också att det inte sluta vid padocken som så många tro (och gör)...

...det fortsätter i ALLT man gör med hästen från borstning, skoning, att sadla, ridning, hur man sitter/balanser, tänke sätt i dina fråga till din häst om dina önskningar, tränsa, köra, raspa tändarna, MM. The list gon on and on and on....
 
Sv: jag kanske är dum

Att vara NH instruktör eller tränare i sig är inget dumt, men då ska man också ha en tränarutbildning och itne ha gått en helgkurs.

Det skulle vara som att påstå sig vara mattelärare i skolan genom att ha gått en helgkurs i matte...

Precis! Och inte bara gått en utbildning utan också gärna följt tränaren under en längre period, och även för att få en bredare syn titta på andra!
 
Sv: Re: jag kanske är dum

Som de skrever ovan men också att det inte sluta vid padocken som så många tro (och gör)...

...det fortsätter i ALLT man gör med hästen från borstning, skoning, att sadla, ridning, hur man sitter/balanser, tänke sätt i dina fråga till din häst om dina önskningar, tränsa, köra, raspa tändarna, MM. The list gon on and on and on....

Precis, det är en hel LIVSSTIL!;)
 
Sv: Re: jag kanske är dum

Precis, det är en hel LIVSSTIL!;)

Jag brukar uttrycka det som att NH är en livsstil som baseras på etologi (läran om djurs beteende).
Det är omedvetet och medvetet del av dig och ditt liv, från det att du stiger upp på morgonen till det att du somnar på kvällen och drömmer.

Det är inte från den stund du sätter på grimman och går ut i ridhuset, tills dess du tar in hästen i boxen igen.
 
Sv: Re: jag kanske är dum

KL

NH är så mycket, så stort. När folk (som ofta inte är hästkunniga) frågar mig vad NH är svarar jag att det handlar om att göra det så naturligt som möjligt för hästen för att få den i harmoni med mig (och andra). Jag håller verkligen med er att NH är en hel livstil, hur man behandlar hästen i boxen, spiltan, hagen, ja överallt !
Men ärligt talat ! Hur underbart är det inte att köra in Liberty, vända sig med ryggen mot hästen och strax därefter känna en mjuk mule mot ens axel... Är det inte underbart?!

Gick en kurs i NH i somras för Bonny Burgess. Det var otroligt lärorikt och jag kände att jag och Loftur kom varandra närmre :) !
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp