M
Mela
jag ¨har haft hästar omkrng mig och tävlat och ridit i 15 år men jag vet faktiskt inte vad NH står för.
vad är NH? och vad står det för?
vad är NH? och vad står det för?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag ¨har haft hästar omkrng mig och tävlat och ridit i 15 år men jag vet faktiskt inte vad NH står för.
vad är NH? och vad står det för?![]()
vad är NH? och vad står det för?![]()
NH, Natural Horsemanship.
Tyvärr, måste jag säga, har denna hantering blivit ett väldigt "myntat" begrepp i vårt avlånga land och är inte alltid vad det borde vara så att säga. Tex finns det tränare, som införde NH:n till Sverige, som inte längre vill ha med begreppet att göra längre för att det missbrukats.
Detta har skett genom att personer gått kurser för duktiga tränare som John Moore och Pat Parrelli (för att nämna några) några gånger och sedan börjat ge egna kurser, då de utger sig för att vara "NH-tränare". Visst finns det många duktiga hästmänniskor som behärskar tekniken, men de har inte alls erfarenheten. Och ofta handlar det bara om det grundläggande arbetet från backen, så kallad "rope-swinging". I vissa fall kan de mer men det är långt ifrån alla som vet tex hur hästens hjärna fungerar och kan hästens beteendelära på en djupare nivå.
Därav har NH:n oxå mycket blivit något man tar till med sk problemhästar (vilket det i sig inte är ngt fel med), men endast för att lösa problemen.
Natural Horsemanship skulle jag vilja säga mer är som en hel LIVSSTIL med hästen, en filosofi om hur man tolkar en häst och på dens språk kommunicerar med den.
Att vara NH instruktör eller tränare i sig är inget dumt, men då ska man också ha en tränarutbildning och itne ha gått en helgkurs.
Det skulle vara som att påstå sig vara mattelärare i skolan genom att ha gått en helgkurs i matte...
Som de skrever ovan men också att det inte sluta vid padocken som så många tro (och gör)...
...det fortsätter i ALLT man gör med hästen från borstning, skoning, att sadla, ridning, hur man sitter/balanser, tänke sätt i dina fråga till din häst om dina önskningar, tränsa, köra, raspa tändarna, MM. The list gon on and on and on....
Precis, det är en hel LIVSSTIL!![]()