Jag har köpt hund!!!

Sv: Jag har köpt hund!!!

Hur nedärvs det? En jag känner har också köpt en valp precis och när jag går in och kollar så ser jag att båda föräldrarna har det... Får man avla på dessa hundar? :confused: Låter konstigt i mina ögon.

Är den valpspeglad ua på ögonen, så är den risken inte så stor.

Om den inte är valpspeglad, så kan du spegla den själv innan den blivit +12 veckor.

Tidigare trodde man att CEA var ett recessivt anlag men ny forskning gjord av Berit Wallin Håkansson, Nils Wallin Håkansson och Åke Hedhammar tyder på att det istället följer en polygen arvsgång.
Med det menas att sjukdomen inte träder fram förrän en kombination av flera arvsanlag uppträder samtidigt. Lite förenklat betyder det att en hund alltså kan bära på en pusselbit av sjukdomen men inget händer om den paras med en tik som bär på samma bit av anlaget. Om han däremot skulle korsas med en tik som bär på den andra uppsättningen gener, eller pusselbitar, blossar fenomenet upp.

Okej! Tack så mycket! Alltid bra att lära sig nya saker även om det inte finns inom min ras.

Även om man inte ska ha en skyddshund, hund i tjänst eller annat "krävande" så är det minsta kravet att en hund ska klara av vardagen. Och fixar tiken inte ens ett sketet MH så tycker jag det säger en hel del... Dessutom kollade jag upp flera kullsyskon till tiken. Flertalet är skottberörda och allmänt fjantiga. Plus massor av måttlig-kraftig utbredning av CRD.

Skamligt! Tro fasiken att collien har dåligt rykte när det finns uppfödare som avlar på skit.

Jag hoppas iallafall att du lägger en bra grund för din hund och att han får behålla sin syn.

Hm ja nu är han ju här och här får han stanna. Tänker inte ombestämma mig pga detta och lämna tillbaks honom. Får hoppas att hans ögon klarar sig utan problem, annars så har jag en katt som är blind på ena ögat så då får dom väl göra varann sällskap... :cool:

Hantverkarna som håller på i stallet bråkade med båda sågar och spikpistolar, och han blev inte rädd för det iaf. Bara kollade ned dit för att se vad det var, sen följde han efter mig igen, lika glad.

Så får göra vad jag kan för att han ska bli trygg.

Grattis till vovven!!!

Han kan få leka med mina vovvar så blir han lite mera social:)

Det är så att Russellmannen ÄLSKAR små valpar, fast dom kanske är lika stora som honom?

Men vart är bilderna?:mad: :p

Snälla du, ta inte åt utan gläds åt din valp! :) Jag tror inte att du kommer att "linda in" din valp i bomull utan låter honom få undersöka allt nytt. MH-tjafset är även jag ENORMT trött på, lita på uppfödaren och det du ser av föräldrarnas och syskonens beteende.

Njut av din hund! :)

Beträffande CRD så kommer det knappast att förvärras, det är inget hunden lider av. Om du känner dig osäker kan du ögonspegla din hund igen när han blivit lite äldre. Det är faktiskt så att CRD finns hos var och varannan collie, skulle man inte kunna avla för att hunden har CRD så skulle collien som ras snart vara ett minne blott. MEN om man har en tik med CRD är det lämpligt att försöka para med en CRD-fri hane. Jag har själv funderat på detta med CRD och jag misstänker att man ger sig in på ett omöjligt uppdrag om man försöker att helt utrota defekten. Men målet ska ju vara CRD-fritt!
Min äldsta tik kommer ur en helt CRD-fri kull, och denna kull är unik.

Har googlat lite på CRD och på många sidor så står det att det inte har någon betydelse öht för en sällskapshund, och att det inte är något hunden lider av. Så det verkar som åsikterna går isär?

Ja alla hundarna jag träffade var mkt sociala, väldigt lekfulla och livliga. Dom kastade sig över mig. :p

Var även en annan dam och kollade på valparna när jag var där, och hon hade med sig en 6 år gammal hane som hon köpt där. Hon var med i brukshundklubben och tränade lydnad, och nu ville hon ha en ny valp för hon var så nöjd med den hon hade. Så jag tyckte ju det verkade bra? :)

Jag passade även på att ta den största hanen, som var mest framåt.

Det låter bra! :)

Jo, åsikterna går isär på Buke. :angel:
Om du känner dig osäker så kan du ringa till andra uppfödare också. Det är faktiskt så att om det, som någon här på Buke sa, är oseriöst att avla på collie med CRD så skulle förmodligen 100% av alla collie-uppfödare vara oseriösa. :angel:

Just CRD ser jag faktiskt inte som något större problem om det finns i linjerna även om det naturligtvis är en fördel om de är fria. Dels därför att som sagt en så stor andel av alla collies åtminstone bär anlag för CEA att man inte skulle kunna utesluta dem ur aveln utan att få en alldeles för liten avelsbas, dels eftersom det vad jag förstått är ganska sällan det vållar några större besvär som colobom och näthinneavlossning - det går alltså inte att jämföra med t ex PRA.

Det är ett försumbart problem om man jämför med mentalitet.

GRATTIS till valpen:banana: Vill oxå jättegärna se bilder:)

Du behöver inte vara så orolig med detta om CRD. Som ngn annan sagt så har var och varannan collie det och hunden lider inte av det. Och som ngn annan sa att om man inte avlade på CRD hundar så hade collien snart varit ett minne blott. Jag tycker du ska ögonlysa om din hund ifall du är orolig. Vi har börjat göra det. Ett ex. Vi sparade en tik som är nu 19 månader. När vi ögonlyste henne vid ca 8 veckor så hade hon CRD. Vid 1 års ålder så ögonlyste vi om henne. Och då var hon UA. Så oftast försvinner CRD. Vi har ett flertal andra hundar som har fått UA vid andra ögonlysningen. Som sagt lys om din hund när den är 1 år ungefär ifall du är orolig;)

LYCKA TILL med bebisen:bump:

Det visar ändå prov på oseriös uppfödare som inte ens försöker bli kvitt CRD. Dessutom håller jag med Dentaku. Mentaliteten är anskrämlig.

Har någon här skrivit att uppfödarna totalt struntar i om hunden har CRD? Du får gärna ta reda på mer fakta. Eller du kanske ha något riktigt bar förslag att komma med hur man ska komma tillrätta med de ögondefekter som finns.:idea:

För övrigt försöker ingen hindra dig från att tycka vad du vill. :idea:

Med tanke på att flera av djuren med CRD är parade med bärare av CRD, det tolkar jag som total idioti. Vill man inte bli av med det? Eller är det ok "bara för att det finns så mkt.."?

För det första lider inte hunden av att ha CRD.

För det andra: har du något förslag på lösning på problemet? Ska man helt sluta avla på collie? Eller vad tycker du? Det är säkerligen många många som funderat på detta problem genom åren, så du får gärna bidra. :idea:

För det första lider inte hunden av att ha CRD.

För det andra: har du något förslag på lösning på problemet? Ska man helt sluta avla på collie? Eller vad tycker du? Det är säkerligen många många som funderat på detta problem genom åren, så du får gärna bidra. :idea:

För det första är inte CRD en FRISK hund. Om det inte vore "något" så skulle det heller inte finnas.

För det andra så får man väl helt enkelt smila åt avelsbasen och inte avla på CRD+CRD. Det går knappast att sticka under stolen att collieaveln är förskräcklig. Speciellt inte när man skiter både i att ens försöka avla bort ögonproblem och den urusla mentaliteten. Det är ju bra att både avla på CRD-hundar som inte ens klarar ett sketet mh. Heja Collieaveln! :bump:

En collie med CRD är inte sjuk, den har en defekt som en inte lider av. Skulle återigen rekommendera att du läser på mer.

Vilken erfarenhet av collieavel har du? Du får som sagt väldigt gärna komma med konstruktiva förslag.

Sedan får du naturligtvis tycka vad du vill, det är ingen som hindrar dig. Men jag skulle själv ha blivit enormt ledsen över att få sådan "bryska" åsikter när jag bara är själaglad över att ha köpt en valp som jag älskar och trivs med. Men du kanske känner ett behov av att tala om hur illa du tycker om collie och collieuppfödare, av någon anledning? Dina uttalanden får mig att fundera över hur insatt du är.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 569
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar